plafondventilator bespaart 10% aan gas | Eneco Community

plafondventilator bespaart 10% aan gas

Toon eerste bericht

74 Reacties

Reputatie 4
Badge

Ik heb de test van het sneller op temperatuur zijn van de woonkamer bij min 5 nog niet gedaan maar ga deze nog wel eens doen.

Daar ben ik wel eens benieuwd naar.
We hebben nu niet echt een winter gehad, maar ben wel benieuwd als het een echte winter is nog dezelfde resultaten eruit komen.
Ik weet niet of je dit met je buren kan vergelijken, de één wil de kachel op 20 graden hebben de ander weer op 22graden. 1graad verschil kan al een hoop schelen.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stan,

Dat ziet er mooi uit, maar is jouw 20% ook niet wat geflatteerd gezien de t.o.v.rme zachte winter tot nu toe tov vorige jaar?

Dat zei ik al in mijn bericht, de milde winter zal zeker zijn bijdrage aan het 20% mindere verbruik hebben maar 20% is 120m3 gas en mogelijk loopt dit nog op want ik praat hier over een prognose.
Uiteraard kan het ook minder worden als we alsnog die elfstedentocht rijden.....

Ik ben toch overtuigd dat het helpt, doe de meest simpele test, ga op een trapleer staan in je woonkamer en meet bij je hoofd de temperatuur.
Logisch toch dat de warme lucht, als die door alleen convectiestromen je kamer opwarmt er langer overdoet t.o.v. een heel langzame ventilatorstand geholpen wordt om de warme lucht gelijkmatig, en sneller,te verspreiden in de kamer.

Maar ik ga die test toch nog een uitvoeren bij gelijke buitentemperatuur zodat ik deze bewering kan staven met feiten.
Overigens stond er op de gebruiksaanwijzing zelfs 30%  besparing, maar lijkt me ongeloofwaardig.
Ik denk van die 120m3 zijn er 60m3, dus 10% van de winterstand van de fan.

En ik heb, volgens mij, de thermostaat niet aangeraakt, dezelfde standen als vorig jaar en uiteraard kan hier wat verschil in zitten.
Mijn buren stoken nog met een 17 jaar oude verbeterd rendemendsketel dus daar ga ik helemaal niet mee vergelijken!

Al met al is vergelijken met de buren erg discutabel, erg zijn zoveel gewoontes die effect hebben op je verbruik dat de een 608m3 stookt en de ander 1200m3, kijk naar het gemiddelde op mindergas.nl, dat is al het dubbele van mijn verbruik, hoe leg je dat uit?
Minder thuis, minder hoog stoken, minder koken, beter geisoleerd, minder lang douchen, en zo kan ik nog wel 10 zaken opnoemen die effect hebben.

Je hoort nog van mij....

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge
Ten opzichte van vorig jaar zijn er hier sinds september ca. 12% minder graaddagen geweest. Als je verder niets gewijzigd hebt is het denk ik gerechtvaardigd te zeggen dat de ventilator iets bijdraagt aan de besparing, maar ik denk niet dat het zelfs maar 10% is geweest.
Dat zei ik al in mijn bericht, de milde winter zal zeker zijn bijdrage aan het 20% mindere verbruik hebben maar 20% is 120m3 gas en mogelijk loopt dit nog op want ik praat hier over een prognose.
Uiteraard kan het ook minder worden als we alsnog die elfstedentocht rijden.....

Ik ben toch overtuigd dat het helpt, doe de meest simpele test, ga op een trapleer staan in je woonkamer en meet bij je hoofd de temperatuur.
Logisch toch dat de warme lucht, als die door alleen convectiestromen je kamer opwarmt er langer overdoet t.o.v. een heel langzame ventilatorstand geholpen wordt om de warme lucht gelijkmatig, en sneller,te verspreiden in de kamer.

Maar ik ga die test toch nog een uitvoeren bij gelijke buitentemperatuur zodat ik deze bewering kan staven met feiten.
Overigens stond er op de gebruiksaanwijzing zelfs 30%  besparing, maar lijkt me ongeloofwaardig.
Ik denk van die 120m3 zijn er 60m3, dus 10% van de winterstand van de fan.

En ik heb, volgens mij, de thermostaat niet aangeraakt, dezelfde standen als vorig jaar en uiteraard kan hier wat verschil in zitten.
Mijn buren stoken nog met een 17 jaar oude verbeterd rendemendsketel dus daar ga ik helemaal niet mee vergelijken!

Al met al is vergelijken met de buren erg discutabel, erg zijn zoveel gewoontes die effect hebben op je verbruik dat de een 608m3 stookt en de ander 1200m3, kijk naar het gemiddelde op mindergas.nl, dat is al het dubbele van mijn verbruik, hoe leg je dat uit?
Minder thuis, minder hoog stoken, minder koken, beter geisoleerd, minder lang douchen, en zo kan ik nog wel 10 zaken opnoemen die effect hebben.

Je hoort nog van mij....

Stansat🆒

Hoi Stan,

Goed bezig hoor, maar vergelijken met de buren is totaal zinloos, want die hebben geen plafondventilator.............
Daar en tegen heb jij mooi vergelijkingsmateriaal van het jaar er voor, hoewel dat dat winter ook weer niet vergelijkbaar is.
Als ik de weersverwachting op lange termijn hoor en het al medio februari is, denk ik niet dat er nog een elfstedentocht komt!
Overigens is het inderdaad zo dat de warmste lucht tegen je plafond zit, maar jij weet ook dat als je thuis een goede warmtestroom hebt, die warme lucht ook weer circuleert bij het kouder en warmer worden van warmtebronnen.
Dus opstijgende warme lucht bij bv de radiator, langs het plafond en in het midden weer naar beneden en dat aan de overzijde van de kamer idemdito.
En bij jou wordt de i het midden neergaande stroom dus versneld.

Ik ben nieuwsgierig naar je verdere constateringen met het gebruik van de ventilator.
Reputatie 4
Badge
Ten opzichte van vorig jaar zijn er hier sinds september ca. 12% minder graaddagen geweest. Als je verder niets gewijzigd hebt is het denk ik gerechtvaardigd te zeggen dat de ventilator iets bijdraagt aan de besparing, maar ik denk niet dat het zelfs maar 10% is geweest.

Het zal vast iets bijdragen, maar inderdaad zeker geen 10%. En vergelijken in je buurt met het zelfde huis kan je ook niet denk ik zo, iedereen stookt ook weer anders, heeft een tussendeur dicht of juist open etc.
Een paar dagen met dezelfde buiten temperatuur en zelfde stook patroon en dan meten met en zonder ventilator.

Hoi Leon,

De vraag is dus hoeveel is dat iets nu?
Maar Stan vlooit dat uit en we krijgen het nog te horen.
Gebruik jij ook de graaddagen van www.mindergas.nl?
Reputatie 3
Badge
Hoi Leon,

De vraag is dus hoeveel is dat iets nu?
Maar Stan vlooit dat uit en we krijgen het nog te horen.
Gebruik jij ook de graaddagen van www.mindergas.nl?

Zeker, hier zit ik trouwens op ca. 28% lager gasverbruik voor januari, en bijna 40% in februari tot nu toe. Toch ga ik dat niet allemaal toerekenen aan de 8x HR++ ruitvervanging en de spouwisolatie. Die besparingen waren "maar" ca. 10% en ca. 20% (ruit vs. ruit + spouw).
Reputatie 4
Badge
Vandeweek was er in het nieuws dat bijna iedereen geld terug krijgt vanwege de zachte winter.
Badge
Nogal. Zonder plafond ventilator bespaar ik zelf ook al 20% op mijn gasrekening.
Reputatie 7
Badge +7
Vandeweek was er in het nieuws dat bijna iedereen geld terug krijgt vanwege de zachte winter.

logisch toch , is geen nieuws dat kan iedere .... wel snappen :D
Reputatie 4
Badge

Nou..... ik weet het niet, je hebt er fietsbellen bij ;)
Ze brengen het toch in het nieuws.

Dat geldt denk ik inderdaad voor iedereen inderdaad, behalve als je tussendoor bv je maandbedrag naar beneden laat bijstellen.
Reputatie 4
Badge
Snappen of niet snappen, het was in ieder geval op het nieuws. Ik denk dat er mensen bijzijn die bij dit soort dingen niet eens stil staan.
Alleen daarom al is het goed dat het in het nieuws komt.

En het is nog is leuk nieuws 🙂
Reputatie 3
Badge
Zeker, na de lange winter van 2013 is deze financieel een stuk beter uitgepakt. Hoewel een pak sneeuw op zijn tijd ook leuk is.
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb tot nu toe 4 metingen gedaan die qua buitentemperatuur overeen komen en kom totvde conclusie dat het 30 tot 45 minuten langer duurt zonder ventilator om tot 20 graden op mijn thermostaat te komen.
Dus van 18, 5 naar 20 graden met 6 graden buitentemperatuur.
Ikzelf was al overtuigd maar dit lijkt op een feitelijk bewijs.
Dat het een marginaal 10% uitmaakt van de totale besparing dat geloof ik ook.
Ik zit nu op een besparing deze "winter" van 134 m3 t.o.v vorig jaar wat 22% is.

Jammer dat het niet flink gevroren heeft want dan had ik mogelijk nog overtuigende vergelijkingen kunnen maken.
Volgend jaar dan maar......

Stansat🆒
Reputatie 4
Badge
Ik heb tot nu toe 4 metingen gedaan die qua buitentemperatuur overeen komen en kom totvde conclusie dat het 30 tot 45 minuten langer duurt zonder ventilator om tot 20 graden op mijn thermostaat te komen.
Dus van 18, 5 naar 20 graden met 6 graden buitentemperatuur.

Wil je zeggen dat het een minimaal half uur duurt om het 1½ graad warmer te krijgen?
Dat vind ik wel erg lang, bij mij gaat dat toch een stukje sneller. Ook al is het buiten 6 graden.
Van 16 naar 20 graden lukt nog wel in een half uurtje, zeker in 3 kwartier.
Reputatie 3
Badge +1
Wil je zeggen dat het een minimaal half uur duurt om het 1½ graad warmer te krijgen?
Dat vind ik wel erg lang, bij mij gaat dat toch een stukje sneller. Ook al is het buiten 6 graden.
Van 16 naar 20 graden lukt nog wel in een half uurtje, zeker in 3 kwartier.

Hi toontjelager,

Dat is een van mijn tweaks om zo veel mogelijk gas te besparen: hoe sneller opwarmen betekent meer gasverbruik en natuurlijk meer comfort.
Ik ga voor langzaam opwarmen, bepaart gas maar minder comfort wat relatief is want als ik mijn thermostaat om 9 uur s morgens op 20 graden geprogrammeert heb begint hij 180 minuten daarvoor al langzaam op te warmen, voordeel een sterk condenserende ketel die met een aanvoertemperatuur van 70 graden veel gas bespaart.
Zie vorig jaar 608m3 en prognose dit jaar 475m3!

Maargoed dit gaat over besparen door mijn ventilator, wat dus feitelijk klopt omdat ik nu handmatig s morgens met de klok erbij geconstateerd heb dat het 30 tot 45 minutenlager duurt zonder ventilator om van 18, 5 naar 20 graden op te warmen.

Groet,

Stansat🆒
Reputatie 4
Badge
Okee nu is het mij duidelijk, bedankt voor je uitleg.

Dat is een van mijn tweaks om zo veel mogelijk gas te besparen: hoe sneller opwarmen betekent meer gasverbruik en natuurlijk meer comfort.
Ik ga voor langzaam opwarmen, bepaart gas maar minder comfort wat relatief is want als ik mijn thermostaat om 9 uur s morgens op 20 graden geprogrammeert heb begint hij 180 minuten daarvoor al langzaam op te warmen, voordeel een sterk condenserende ketel die met een aanvoertemperatuur van 70 graden veel gas bespaart.
Zie vorig jaar 608m3 en prognose dit jaar 475m3!

Groet,

Stansat🆒

Hoi Stan,

Ik noem dat getrapt opwarmen en ik pas eigenlijk hetzelfde systeem toe.
Toon wordt wakker op 18,5 grd
Na een uurtje 0,5 gr erbij en na een uuirtje nogmaals.

Je voorkomt zo de bekend temperatuurboost
Reputatie 4
Badge
Dat zit toch ook in het leer proces van Toon?
En Stansat heeft het over een tweak, of is het gewoon in programmeren wat je doet Stansat?
Reputatie 4
Badge
Zachte winter is flinke meevaller voor portemonnee 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Dat zit toch ook in het leer proces van Toon?
En Stansat heeft het over een tweak, of is het gewoon in programmeren wat je doet Stansat?

Hoi Toontjelager,

Ik noemde het een tweak maar het is in het Nederlands gewoon mijn Isense thermostaat van Remeha instellen op 180 minuten van te voren de ketel aansturen om op te warmen.
Dus wil je het s`morgens om 9.00 uur 20 graden warm hebben dan gaat de ketel om 06.00 uur al heel langzaam de temperatuur verhogen.
Dat houd ook in dat als je het koud krijgt en je wilt een graadje erbij dan doet de ketel er een half uurtje over om die ene graad te verhogen.
Dat heet dus minder comfort maar je bespaart wel  gas.
Vergelijk het met gas geven van de auto, sprint jij iedere keer in 10 seconden naar 100 km/uur dan zal je veel benzine verbruiken, ga je voorzichtig om met versnellen dan rij je veel zuiniger!

Ik ga voor zuiniger, gaat mijn auto vermoedelijker langer mee (en mijn ketel mogelijk ook!) en het scheelt in je portemonnee.

Zonnige groet,

Stansat🆒
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stansat,

Een plafondventialtor kan wel degelijk besparen, vooral bij radiatorverwarming.
Dit komt inderdaad omdat je met de ventilator de warmte van de bovenste zones sneller in de lagere zones brengt.
Hierdoor is de gevoelstemperatuur sneller bereikt, maar ook de temperatuur in de thermostaat is sneller bereikt.
Warmtezones zijn bij vloerverwarming t.o.v. radiatorverwarming elkaars omgekeerde, daarom kan bij vloerverwarming de temperatuur ook lager worden ingesteld.

Bijgaand een foto over de temperatuurzones van zowel radiatorverwaming, vloerverwarming en het ideaalbeeld.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stansat,

Een plafondventialtor kan wel degelijk besparen, vooral bij radiatorverwarming.
Dit komt inderdaad omdat je met de ventilator de warmte van de bovenste zones sneller in de lagere zones brengt.
Hierdoor is de gevoelstemperatuur sneller bereikt, maar ook de temperatuur in de thermostaat is sneller bereikt.
Warmtezones zijn bij vloerverwarming t.o.v. radiatorverwarming elkaars omgekeerde, daarom kan bij vloerverwarming de temperatuur ook lager worden ingesteld.

Bijgaand een foto over de temperatuurzones van zowel radiatorverwaming, vloerverwarming en het ideaalbeeld.

Hi toontje,

Mooie foto van de temperatuurzones.
Daarom heb je soms koude voeten terwijl het toch 20 graden is.
Tja vloerverwarming is ideaal maar teveel breekwerk vind ik.
Luchtverwarming is ook super, kan je luchtvochtigheid goed regelen en `s zomers gebruiken voor koelen.
Helaas ook te kostbaar en eveneens veel breekwerk in een bestaand huis.

Dus mijn ventilator is een goed en goedkoop alternatief:o

Bedankt voor het meedenken toontje,

Zonnige groet,

Stansat🆒

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen