plafondventilator bespaart 10% aan gas | Eneco Community

plafondventilator bespaart 10% aan gas

Reputatie 3
Badge +1
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Ik heb een nieuwe plafondventilator gekocht.
Een energiezuinige die in de laagste stand 3 Watt verbruikt en dan in de winterstand die de warme lucht naar beneden stuwt, gaat volgens de leverancier 10% gasbesparing opleveren.
Ben benieuwd of het waar is.

Stansat🆒

74 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Stansat wrote:

Een energiezuinige die in de laagste stand 3 Watt verbruikt en dan in de winterstand die de warme lucht naar beneden stuwt, gaat volgens de leverancier 10% gasbesparing opleveren.

Stansat🆒

Ben benieuwd Stan,
Beweert die leverancier met verwijzing naar een test of zo??
Kijk als brandweerman weet jij als de beste dat warme lucht stijgt en als je dan die warme lucht weer naar beneden drijft, dan zou het kunnen kloppen, maar raakt Toon daarvan niet van de "leg"
Dat doe ik al jaren met een stofzuiger. Zuigmond bij het plafond bevestigen en bij de vloer wordt de warme lucht weer uitgeblazen. Bijkomend voordeel dat vuil uit de lucht in de stofzuigerzak achterblijft. De warme lucht circuleert niet alleen, maar wordt ook nog gezuiverd.
Voor de luchtzuivering gebruik ik een Philips luchtzuiveraar, die haalt de lucht door een hepafilter en koolstof; gaat veel beter dat die herrie van een stofzuiger:p
Reputatie 4
Badge
Stansat wrote:

En dan later hoor je dat het niet zo is en ben je het geld van de ventilator weer kwijt. Zomer en winterstand. Zo'n ventilator had ik 20 jaar geleden al.
10% is trouwens wel erg veel vind ik.
Stansat wrote:

Stansat🆒

Hoi Stansat,

We horen niets meer over je ventilator?
Hoe is de stand nu?
Tenslotte is het stookseizoen nu een beetje begonnen.
Merk je er wat van qua besparing?
Raakt je Toon niet van de leg?
Reputatie 3
Badge +1
Hi,

Ben even op vakantie geweest, dus even niet op het forum.
Tja, de ventilator hangt nog niet, komt als het goed is 21 oktober.
Of het allemaal klopt t.a.v. energiebesparing kun je pas over een paar maanden iets zeggen.
Men beweert, ik kan de tekst even niet meer vinden, een 10% gasbesparing.
Daar heb ik hem uiteraard niet voor gekocht, mijn oude gaf de geest, ik liet hem op volle snelheid even in de retourstand en boemmm stoppen door en ventilator doorgebrand.
Er zit ook verlichting in dus dat miste ik met de krant lezen, even een superzuinige, design, ventilator op internet gevonden en wacht nu op bezorging.
Hij kost zoveel dat ik waarschijnlijk 20 jaar die 10% gasbesparing bij elkaar op moet tellen, haha...

Dus nog even geduld mensen, ik zit klaar met mijn gereedschap om het ding op te hangen...

Stansat🆒
Ohhh, dat is duidelijk.
Ik dacht die hangt al en was met name nieuwsgierig of Toon daar geen last van heeft.
Maar Stansat we horen het wel.
Suc6 met de bevestiging!
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb een iSense termostaat, die kan net iets meer instellingen en tweaks dan Toon.
Maar ik denk dat de kamer sneller op temperatuur is met ventilator dan zonder.
Ga ik met min 5 eens uittesten in de winter!

Stansat🆒
Oke; dus je hebt geen Toon.
Dat is slecht vergelijken dan, maar ik ben wel nieuwsgierig hoor.
En met name dan hoe de warmte zich verplaatst.
Reputatie 3
Badge +1
Energie besparen met een plafondventilator;In de winter wanneer  u de ventilator op de winterstand zet zullen de bladen de andere richting op draaien waardoor de verwarmde lucht geforceerd tegen het plafond word gedrukt en via de wanden weer naar beneden komt.  Hierdoor zult u +/- 10% besparen op de stookkosten.In de zomer wanneer er een ventilator geselecteerd is welke voldoende capaciteit heeft voor de ruimte zal de gevoelstemperatuur +/- 8  graden dalen. Hierdoor bespaart u +/- 40% op eventuele airconditioningkosten.

Bovenstaand heb ik even op het internet gevonden.
Met deze gelijkstroom Casefan ventilator die maar 6 watt verbruikt in de laagste stand ben ik bijna overtuigd dat dit mij de 10% gas besparing gaat opleveren.
Uiteraard doet hij 's zomers prima zijn werk als het warm is, bij mij geen energieslurpende airco.

Dat het ding er super uitziet is een andere bijkomstigheid....

Je hoort nog van mijn berekening wanneer het min 5 is:D

Stansat🆒
Reputatie 7
Badge +7
mijn oude gaf de geest, ik liet hem op volle snelheid even in de retourstand en boemmm stoppen door en ventilator doorgebrand.

wahhh da,s toch ongeveer het zelfde als je met je oto vooruit rijd en hem ineens in z,n achteruut zet 🆒
moet je kieken wat er gebeurd.:rolleyes:
Hoi Jan,

Klopt het dan dat de modernere daar wel tegen kunnen?
Waarom vraag ik dat; mijn zuster heeft ook zo'n ventilator aan het plafond met een trekkoortje eraan.
Voorzover ik weet kon je tijdens een bepaalde draairichting aan dat koortje trekken en de ventilator draaide na enige seconden gewoon de andere kant op.
Reputatie 4
Badge
Stansat wrote:

wanneer  u de ventilator op de winterstand zet zullen de bladen de andere richting op draaien waardoor de verwarmde lucht geforceerd tegen het plafond word gedrukt en via de wanden weer naar beneden komt.

Is de lucht dan intussen al niet zo afgekoeld, en is die 10 % dan nog wel haalbaar. Hoe hard moet je stoken om die 10% te halen?
Reputatie 2
Badge
Je zou eigenlijk eens een warmtecamera moeten gebruiken om te zien hoe de warmte zich in je kamer verspreidt. Met en zonder plafondventilator. Dat kun je snel zien of zi'n ventilator ook doet waar je hem voor gekocht hebt. Ik ben benieuwd...
Reputatie 3
Badge +1
Hi reinoud,

Hier een website waar uitgelegd wordt hoe de warmte zich verspreid en hoe een ventilator in winterstand helpt de flow te verbeteren.
Ga maar eens op een trapleer staan en meet je temperatuur dicht bij het plafond, dat is niet de 21 Graden  van jouw thermostaat die op gemiddeld op 1.40 hoogte hangt.
zie:
http://www.conrad.nl/ce/nl/content/plafondventilatoren/plafondventilatoren

Mistige groet,

Stansat🆒
Badge
Hoeveel watt eet je ventilator?
Volgens de link van Stansat loopt het verbruik van 20 tot 100 watt. 
Afhankelijk van het toerental dus. 
Reputatie 4
Badge
Ik vind het toch meten en afwegen. De temperatuur zal wel beter verdeeld worden, maar heb toch het idee je iets harden moet stoken om de juiste temperatuur te halen. Plus de stroomkosten.
Hier nog even een plaatje van het verloop van het verbruik:

https://[/img]
Reputatie 3
Badge +1
Hi,

Het betreft hier een erg zuinige gelijkstroom motor die in 6 snelheden van 6 tot 33 watt verbruikt.
De laagste stand met dus 6 watt gebruik je in de slow motion winterstand.
Ik ben eigelijk al bij voorbaat positief want de oude ventilator heeft vorige winter er toe bij gedragen dat de woonkamer sneller zijn temperatuur van 20.5 bereikte en zelfs met de koude winter heb ik maar 608 m3 verbruikt, terwijl ik toch bijna dagelijks thuis ben.
Deze DC motor is veel zuiniger en de luchtverplaatsing is vele m3 groter door de grotere bladen.

Ik ga zeker een test doen met minus 5 graden deze winter wat het verschil in tijd is wanneer de kamer op temperatuur is.

Stansat🆒
Hoi Brandweerman,

Oké het is dus een DC motor. Nou dan is het stroomverbruik wel erg laag zeg!

Eerder had ik daar een vraag over inzake de omkeerbeweging.
Ik neem aan dat dat bij dee DC-motor een fluitje van een cent is?
Trek maar aan het koordje en........................
Gaat is a.s. tegen het plafond?
Reputatie 3
Badge +1
Hi Brandje,

Lekker luxe vanuit de luie stoel met de afstandsbediening....niks koordje en ook licht dimmer op de afstands.

Bewegen doe ik ook hoor, dagelijks wandelen of fietsen maar daarna even relaxt lui in de stoel....

Stansat🆒
Heel goed; houd ik van. Van luie stoel en afstandsbediening!
Maar ik krijg mooi geen antwoord op m'n vraag........
Reputatie 3
Badge +1
Gisteren nog gebeld, zou 21 oktober binnen zijn.
Dus als ik het aangesloten krijg zonder elektricien, dan hangt hij volgende week.
Ik zal een fotootje op het forum zetten.
Het is net een vliegmachine.... of een drone...

Misschien kan ik eraan gaan hangen, effe vliegen;)

Groet,

Stansat🆒

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen