Optimale temperatuur instelling? | Eneco Community

Optimale temperatuur instelling?

• 30 juli 2012
  • 61 reacties
  • 76901 Bekeken

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4169 reacties
Voor de komende winter. Wat is de beste instelling qua temperatuur voor je huis als je weg bent? Thuis hebben wij hem altijd op 20 staan en op 18 als we weg gaan. Nu hoor ik mensen ook wel is over 15 of 10 , maar om energie te besparen en mogelijk geen schade door eventuele bevriesing van leidingen te voorkomen. Wat is het beste voor als je weg gaat.

Ook heb ik een modulerende ketel die niet iedereen heeft. Is daar nog verschil tussen?

EDIT: verander de titel als dit kan in optimale temperatuur instelling thermosstaat ivm de vraag die voor elk huishouden geld met of zonder Toon.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

61 Reacties

ik heb de termostaat snchts op 17 graden , dan slaat hij nauwelijks aan.. de temp blijft in huis ongeveer gelijk . Overdag staat hij na 11 uur op 18 graden en svonds op 19,5 ( na zes uur tot elf )
Volgens mij heb je zo een vrij redelijk constante verwarming, niet te warm , niet te koud. EN sinds ik de toon heb , merk ik toch wel verschil met mijn vorige termo. Ik ben er blij mee. en bijbetalen , nee.:-)
kleine toevoeging. zomers, staat de kachel altijd uit.. van mei tot september ongeveer.. en ik weet niet of 18 graden een ideale temp is ( k ben wel vaak thuis ) maar dan is het niet te koud. Veel mensen stoken de kachel tot ruim 20 graden, ik niet. maximaal 19,5 . Ook dat zal schelen.(?)
ik heb de termostaat snchts op 17 graden , dan slaat hij nauwelijks aan.. de temp blijft in huis ongeveer gelijk . Overdag staat hij na 11 uur op 18 graden en svonds op 19,5 ( na zes uur tot elf )
Volgens mij heb je zo een vrij redelijk constante verwarming, niet te warm , niet te koud. EN sinds ik de toon heb , merk ik toch wel verschil met mijn vorige termo. Ik ben er blij mee. en bijbetalen , nee.:-)
Ik woon op mezelf, en overdag is er dan ook niemand thuis. Ik heb mijn thermostaat dan op 12 á 13 graden staan.
Als ik aanwezig ben dan staat deze meestal op 17 á 18 graden. Als ik lekker in bed lig heb ik hem meestal op 15 graden staan.
Badge
Hoi Hans en andere,

Misschien is het al bekend.  
Betreft het tijdig door Toon het "Slapen" programma te laten kiezen. 
Wij gaan 's-avonds redelijk op vaste tijd slapen. 
Daarom heb ik de instelling "Slapen" zo ingesteld dat de ketel 1,5 uur voor het slapen gaan uitvalt en dus Toon op "Slapen" overschakelt. 
Als je huis erg goed geïsoleerd is kan je zelfs 2 uur aanhouden. 
In mijn geval is het 's-avonds 20,5 grd; op het moment dat we naar bed gaan wijst Toon nog 20,0 aan. 
Hiermee wil ik aangeven dat bij mij na 1,5 uur er maar een daling van 0,5 is opgetreden. 
En nu speelt mee dat de buitentemperatuur ongeveer 6 grd is. 
Neem het eens mee in je test!!
bedankt brande!
Hoi Hans en andere,

Misschien is het al bekend.  
Betreft het tijdig door Toon het "Slapen" programma te laten kiezen. 
Wij gaan 's-avonds redelijk op vaste tijd slapen. 
Daarom heb ik de instelling "Slapen" zo ingesteld dat de ketel 1,5 uur voor het slapen gaan uitvalt en dus Toon op "Slapen" overschakelt. 
Als je huis erg goed geïsoleerd is kan je zelfs 2 uur aanhouden. 
In mijn geval is het 's-avonds 20,5 grd; op het moment dat we naar bed gaan wijst Toon nog 20,0 aan. 
Hiermee wil ik aangeven dat bij mij na 1,5 uur er maar een daling van 0,5 is opgetreden. 
En nu speelt mee dat de buitentemperatuur ongeveer 6 grd is. 
Neem het eens mee in je test!!
Badge
Hoi nieuwe tweakers van de CV,

Ja zo heet dat, het optimaal instellen van de CV.
Ik heb eerder in dit topic deze link al gemeld en doe het nog eens: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013
Hier staat ook beschreven hoe je bijvoorbeeld het vermogen van je CV terug zet.
Als je maar 3 radiatoren van de 7 gebruikt is het vermogen van je CV veel te hoog en door het toerental van je CV te verlagen bereik je volgens mij een betere verhouding in de meeste goed geisoleerde huizen.
Kijk even in de handleiding van je ketel en pas het toerental aan.
Aanvoertemperatuur 60C zetten en aanpassen bij kouder weer levert inderdaad veel op.
Na het tweaken vanaf 1 november dit jaar heb ik al meer als 100m3 minder gestookt als vorig jaar.
Natuurlijk moet je wel de buitentemperatuur vergelijken met vorig jaar.
Op mindergas.nl leggen ze dat ook goed uit zie:  "graaddagen"
Ik hou daar mijn gasverbruik bij en zo ben je iets bewuster bezig met je stookgedrag.
Succes met tweaken,

Groet

Stansat

Hartelijk dank voor je reactie en je zeer leerzame link.
Ik heb inmiddels geleerd dat het rendement zit in de temperatuur van de retour!
Om de retour temp te bepalen het ik de tip overgenomen die in het stuk stond. Een uit de automaterialen zaak temperatuur metertje van 3 euro, welke ik met zijn" buitenvoeler" aan de retourleiding van de cv heb getaped. Op die manier kan ik nu de aanvoer en de afvoer temp monitoren!
Hg
Hans

Hieronder een duidelijke tabel omtrent het extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %
Hoi Hans,

Heel goed!
Extra info is altijd goed. Allen, vind ik, dat je niet veel met die info kan. Je gaat toch niet steeds voor de ketel liggen om dat te bekijken.
Zou deze info ook in Toon opgenomen kunnen worden?
Besparen is goed, maar dit alles mag niet je leven te zwaar gaan beinvloeden, ja toch.

Overigens was die link super he? Goeie tip van Stansat
Wat stond het daar klip en klaar allemaal in, soms iets te technisch......

Ik beperk mij voorlopig tot het zo nauwkeurig volgen van de buiten temperatuur in samenhang met de ketel tempratuur.
En een variabele Toon temperatuur uiteraard.
Kijken of ik dit stookseizoen weer ruim onder de 1000 blijf.............
Badge

Ik heb eerder in dit topic deze link al gemeld en doe het nog eens: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013
Als je maar 3 radiatoren van de 7 gebruikt is het vermogen van je CV veel te hoog en door het toerental van je CV te verlagen bereik je volgens mij een betere verhouding in de meeste goed geisoleerde huizen.
Aanvoertemperatuur 60C zetten en aanpassen bij kouder weer levert inderdaad veel op.
Na het tweaken vanaf 1 november dit jaar heb ik al meer als 100m3 minder gestookt als vorig jaar.
Ik hou daar mijn gasverbruik bij en zo ben je iets bewuster bezig met je stookgedrag.
Succes met tweaken,

Groet

Stansat

Hartelijk dank voor je reactie en je zeer leerzame link.
Ik heb inmiddels geleerd dat het rendement zit in de temperatuur van de retour!
Om de retour temp te bepalen het ik de tip overgenomen die in het stuk stond. Een uit de automaterialen zaak temperatuur metertje van 3 euro, welke ik met zijn" buitenvoeler" aan de retourleiding van de cv heb getaped. Op die manier kan ik nu de aanvoer en de afvoer temp monitoren!
Hg
Hans
Reputatie 3
Badge +2

Succes met tweaken,

Groet

Stansat
Hoi Hans,

Graag gedaan!
Ja ik roep altijd, je hoeft mij niet te geloven en ik dacht ik zoek er even zoiets bij!!
Nou dat is duidelijk genoeg he?
Wij hebben NU de ketel op 65 grd staan en dat is meer dan voldoende. Toon stelt zich er op in en als het gaat vriezen zien we wel weer en maak ik er 75 van. Bij mij komt de temperatuur zelden op 90 (het max); alleen bij aanhoudende matige vrieskou.
Suc6 met de uitvoering en reken maar dat het bespaart! Alle kleintjes helpen.
Badge
Overigens heb ik nog wat huiswerk gedaan!
Lees hier ook maar eens:

http://www.tstu.nl/wp-content/uploads/2011/11/folder-Afstellen-HR-CV-ketel6.pdf
Wat een intressant stukje!
Samenvatting; 60 graden geeft het beste rendement, tenzij het te lang duurt.
Bedankt!
Reputatie 3
Badge
Jou visie ga ik zeker bespreekbaar maken. Niet om het te checken maar gewoon is kijken wat zijn idee daarover is. Ik moet zeggen dat jou verhaal namelijk erg aansprak en zelf eenvoudig in te stellen is en niet dagelijks te gebeuren hoeft.
Overigens heb ik nog wat huiswerk gedaan!
Lees hier ook maar eens:

http://www.tstu.nl/wp-content/uploads/2011/11/folder-Afstellen-HR-CV-ketel6.pdf
Nou dat zal de buurman bevestigen denk ik, nu met een buitentemperatuur van rond de 10 grd, staat ie bij mij ook op 65 grd.
De rest staat in mijn visie hiervoor!

Ik ben nieuwsgierig!!
Reputatie 3
Badge
Vandaag hoorde ik iemand zeggen 65 maar zonder een reden erbij. Ga morgen mijn buurman is vragen aangezien hij mijn cv even moet nakijken en ik bij hem een contract heb. Vraag is wat hij bij de mensen adviseerd en waarom. Ga jou verhaal ook neerleggen met jaargetijde en aparte temperaturen erbij. Daar kom ik nog op terug.
Hoi Jeroen,

Ja prima, maar Hans H. en ik waren een beetje aan het "stoeien" over wat een juiste ketel-temperatuur is.
En dat alles ihkv gasbesparing.
Daar geef je geen antwoord op. Ik ben nieuwsgierig.
Reputatie 3
Badge
Wij hebben een kleine van 11 maanden die smorgens al vroeg wakker is. Wij zetten rond 6.30 uur met de app de temperatuur op zo'n 20 graden. komen dus in een warm huis beneden. daarna naar 18 terug en omdat we lekker bezig zijn blijft de temperatuur tussen 18.5 en 19 schommelen erna. prima voor in huis. dan savonds bij avondeten nog 1x op 20 voor de rest van de avond. anders zou het afkoelen aangezien het donker is enz enz...

Werkt perfect.

Ja , dat stap voor stap opwarmen is ook mijn ervaring: je bent b.v. bij 19 graden: bent daar 2 uur compleet gelukkig mee: wordt dan wat killig, ga naar 20 graden, weer helemaal blij.. enz.
Overigens: niet alleen ik maar ook mijn vrouw ervaart het zo, dus zeggen we geregeld tegen elkaar: "graatje er bij?" Het gekke, of: fijne is: wanneer je meteen naar 21 graden gaat, is dan lang zo prettig niet. 

Exact Hans!!
Dat is onze ervaring ook zo, wij zeggen ook na een tijdje: hmmm 0,5 erbij en klaar.
Kijk als het 's-morgens meteen veel hoger is dan ervaar je dat als een temperatuur-boost.
En de ketel maar stoken; nergens voor nodig.
Hier op het forum was er ook iemand die net als ik de "Weg" instelling nu "misbruikt" om de volgende keuze te maken:
  1. slapen   15,0 grd 23:00
  2. weg       18,5 grd 09:00
  3. thuis      19.0 grd 10:30
  4. comfort  20,0 grd 18:30
Let op de tijdkeuze is uiteraard optioneel!!

En tussen de standen thuis en comfort stellen we dan variabel met stapjes van 0,5 de temperatuur verder bij indien nodig. Helaas dus met de hand; het is dus jammer dat Toon dat niet aan kan.
Badge
Hoi Hans,

Ja op de lange duur scheelt dit in gasverbruik. Houd het maar eens een jaar vol.
Niet te regide uiteraard, anders blijf je naar de ketel lopen.
Bij mij is het breekpunt altijd al de buitentemperatuur onder de 3 grd komt. Ik heb een redelijk tot goed geisoleerd huis, want dat is uiteraard ook erg van belang.

Wat je laatste volzin betreft, daar hoef je je nou juist geen zorg over te maken, want mijn vorige Chronotherm thermostaat en nu Toon die leert dat vanzelf, merkt dat het wat langer duurt voor dat de ingestelde temepratuur wordt bereikt en laat gewoon de ketel bv 10 minuten eerder aanslaan!

En inderdaad die hoge pieken bij het 's-morgens aanwarmen heb ik niet, want ik begin lager dan normaal en verhoog gaande weg de temperatuur; ik verzeker je dat is erg aangenaam hoor!!

Vandaar ook mijn vurige wens richting software bouwers van Eneco, geeft mij en vele anderen Toon gebruikers een variabele instelbare "Thuis" instelling.

Ik zou zeggen probeer het een jaartje uit!!
Het bevalt mij al jaren!

Ja , dat stap voor stap opwarmen is ook mijn ervaring: je bent b.v. bij 19 graden: bent daar 2 uur compleet gelukkig mee: wordt dan wat killig, ga naar 20 graden, weer helemaal blij.. enz.
Overigens: niet alleen ik maar ook mijn vrouw ervaart het zo, dus zeggen we geregeld tegen elkaar: "graatje er bij?" Het gekke, of: fijne is: wanneer je meteen naar 21 graden gaat, is dan lang zo prettig niet. 
Hoi Hans,

Ja op de lange duur scheelt dit in gasverbruik. Houd het maar eens een jaar vol.
Niet te regide uiteraard, anders blijf je naar de ketel lopen.
Bij mij is het breekpunt altijd al de buitentemperatuur onder de 3 grd komt. Ik heb een redelijk tot goed geisoleerd huis, want dat is uiteraard ook erg van belang.

Wat je laatste volzin betreft, daar hoef je je nou juist geen zorg over te maken, want mijn vorige Chronotherm thermostaat en nu Toon die leert dat vanzelf, merkt dat het wat langer duurt voor dat de ingestelde temepratuur wordt bereikt en laat gewoon de ketel bv 10 minuten eerder aanslaan!

En inderdaad die hoge pieken bij het 's-morgens aanwarmen heb ik niet, want ik begin lager dan normaal en verhoog gaande weg de temperatuur; ik verzeker je dat is erg aangenaam hoor!!

Vandaar ook mijn vurige wens richting software bouwers van Eneco, geeft mij en vele anderen Toon gebruikers een variabele instelbare "Thuis" instelling.

Ik zou zeggen probeer het een jaartje uit!!
Het bevalt mij al jaren!
Badge
Hoi Hans,

Ik kan je er wel iets van vertellen. Een echte ideale ketel temperatuur is er niet. Waarom?
Omdat een ideale temperatuur van de ketel wordt bereikt/ingesteld indien er een buiten temperatuur schakeling aanwezig is, die regelt dat automatisch.
Veel combi-ketels hebben die aansluitmogelijkheid wel maar wordt niet benut.
En eigenlijk is deze temepratuur zo belangrijk. Ook ik heb geen buitentemperatuur schakeling.

Hoe los ik het op? Handmatig dan maar.....op de ketel zelf dus!

In de herfst en einde winter stel ik met de hand de ketel tempartuur in rond de 60 grd.
Pas als de buitentemperatuur rond de 0 komt stel ik de keteltemperatuur in op 70/75 grd.
Blijft het flink vriezen onder 0 dan stel ik de temperatuur af op 90 grd.

Houd je de temperatuur in bv einde winter in de ketel op 90 grd dan ontstaan er grote warmte dippen in je huiskamer.
Als de thermometer aan de wand warmte vraagt wordt er heel heet water rondgepompt en is het snel warm, thermostaat valt uit tot de volgende dip.
Doe je dit met bv 60 grd dan zal er een veel mindere dip zijn en voelt het veel aangenamer aan.
Probeer het maar eens uit.

Verdomd intressant en geheel in lijn met mijn ervaring!
1: die geleidelijkheid die optreed als de ketel temp niet te hoog staat klopt precies!
2: ik heb gelezen dat de Hr ketels het beste rendement hebben bij 60graden
3: Dus: een beetje actief , al naar gelang de buiten temp, draaien aan de kethel tehermostaat: moet kunnen!
Ik heb inmiddel een tabel: buiten temp > ketel temp gemaakt: is voor ieder huis natuurlijk anders.
4: En dan nu  het belangrijkste: als ik bij gelijke buiten temp en gelijke vraag ( 20 graden van 8 tot 😎 de zaak opwarm met 80 graden of met 60 graden kethel temp, scheeld me dat bij 2 Kuub op een hele dag in het voordeel van de 60 graden!
Ja: het duurd iets langer bij het aanvankelijk opwarmen in de ochtend, maar de door jouw beschreven dippen en pieken blijven weg en het is inderdaad echt goedkoper!
@jeroen,

Ja je hebt het goed begrepen. Er spelen 2 belangrijke zaken hier met deze wijze van stoken.
  1.  ik (wij) vind(en) het een aangename wijze van stoken. Vandaar ik ook een voorstander ben van een variabele "Thuis" stand. Dus beginnen met 18,5, dan opschakelen naar 19,0 en daarna 19,5. Maar dat staat los van de keteltemperatuur
  2. of ik flink bespaar dat betwijfel ik, maar dat ik bespaar dat is zeker. Komt bij, je ketel moet ook modulerend staan.
  3. ik gebruikte afgelopen jaar 950 cub; gezin 2 personen; gepensionneerd; tussen woning; huis goed geisoleerd; ook vloer en muren! en alle leidingen vanaf zolderverdieping tot 1e verdieping zwaar geisoleerd
Reputatie 3
Badge
Hoi Hans,

Ik kan je er wel iets van vertellen. Een echte ideale ketel temperatuur is er niet. Waarom?
Omdat een ideale temperatuur van de ketel wordt bereikt/ingesteld indien er een buiten temperatuur schakeling aanwezig is, die regelt dat automatisch.
En eigenlijk is deze temepratuur zo belangrijk. Ook ik heb geen buitentemperatuur schakeling.

In de herfst en einde winter stel ik met de hand de ketel tempartuur in rond de 60 grd.
Pas als de buitentemperatuur rond de 0 komt stel ik de keteltemperatuur in op 70/75 grd.

Houd je de temperatuur in bv einde winter in de ketel op 90 grd dan ontstaan er grote warmte dippen in je huiskamer.
Als de thermometer aan de wand warmte vraagt wordt er heel heet water rondgepompt en is het snel warm, thermostaat valt uit tot de volgende dip.
Doe je dit met bv 60 grd dan zal er een veel mindere dip zijn en voelt het veel aangenamer aan.

Heb jij het idee dat je hierdoor ook weer flink bespaard? of is het puur voor het aangename?
Hoi Hans,

Badge
Ik vraag me af: is er een ideale ketel temperatuur?
Ik heb wel eens gehoord dat Hr ketels bij een ketelthermostaat temp van rond de 60 a 70 graden het maximale rendement leveren.
Ik snap dat, wanneer je de ketel op b.v. 50 graden max zet, en het niet ( snel genoeg) warm wordt in je huis, de temp omhoog moet. Aangezien ik een aan / uit schakeling van Joop ( Nefit ketel) moet gebruiken, heeft de ketel tegenwoordig de neiging om op de maximaal ingestelde ketel temp te gaan staan: vandaar dat ik denk dat het nu dus ( nog) belangrijker is om de juiste ketel thermostaat temp in te zetten.
Weet iemand hier iets van?