Optimale temperatuur instelling? | Eneco Community

Optimale temperatuur instelling?

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

61 Reacties

Ik heb verwarming met daarop een knop met de cijfers o - 5 op elke radiator. Als ik thuis ben zet ik die op 2, als ik weg ben op 1. Vraag: Is die sprong te groot, koelt het huis teveel af bij 1. En waarmee is 1 vergelijkbaar? Ik denk zelf 10 graden. Klopt dat??
Reputatie 3
Badge +1

Welkom op ons forum rnv,

Even voor de duidelijkheid, we zijn niet allemaal even wiskundig opgeleid om jouw pdf verslag op zijn waarde te kunnen beoordelen maar ik zal even de conclusie uit het rapport hier kopieren:

5 Conclusie
De antwoorden op de vier hoofdvragen bij ons modelhuis bestaande uit twee kamers blijken
als volgt te zijn:
1. Hoeveel tijd van te voren dient de verwarming te gaan branden indien 's morgens
het huis om 7.30 uur een temperatuur moet hebben van 21 C? Afhankelijk van
de buitentemperatuur dient de verwarming 30 tot 150 minuten van te voren aan te
slaan.
2. Kost het minder energie wanneer 's nachts de verwarming niet brandt en pas kort
voordat de morgen aanbreekt gaat branden, dan wanneer 's nachts de temperatuur
op 16 C wordt gehouden? Wat is de beste temperatuur instelling van de thermostaat
's nachts? Indien het rendement bij vol vermogen meer dan een factor 0.13 kleiner is
dan het rendement bij het vermogen benodigd om het huis op 16 C te houden. Dan
wordt energie bespaard door 's nachts de verwarming aan te laten.
3. Hoeveel energie wordt bespaard indien de thermostaat overdag op 20 C staat in
plaats van op 21 C? Als we ervan uitgaan dat de verwarming 16 uur aanstaat op
een dag, wordt er ongeveer 1.6kWh bespaart per dag als de thermostaat op 20 C
staat in plaats van op 21 C.
4. Hoeveel energie wordt bespaard indien het enkel glas in huis wordt vervangen door
dubbel glas? Dubbel glas blijkt 9,4% op de energierekening te besparen vergeleken
met enkel glas.
Overige conclusies ten aanzien van de correctheid van het wiskundige model: uit de
dimensie analyse volgt dat, hoewel de bijdrage van de termen kan varieren door een aantal
parameters anders te kiezen, de termen niet dusdanig van elkaar verschillen dat een of
meerdere ervan verwaarloosd kan/kunnen worden. Verder corresponderen de resultaten die
direct volgen uit de analytische methode niet direct met de werkelijkheid: de opwarmtijden
zijn doorgaans korter dan de ervaring leert. Daarom verdient het stelsel di erentiaalvergelijkingen
bij de numerieke aanpak de voorkeur als het gaat om praktische resultaten.

Dus zelfs de conclusie is voor een leek lastig te beoordelen.
Is het in de praktijk in het geval van saborami nu verstandig de temperatuur `s nachts 2 of 3 graden te laten zakken?

Volgens mij wel tenslotte lig je in je warme bed en moet je alleen rekening houden hoe lang de cv er `s morgens over doet om de temperatuur weer op een acceptabele, in haar geval 18 graden te krijgen.
Als het huis slecht geisoleerd is kan ik me voorstellen dat het erg lang duurt en moet je al uren van te voren beginnen om op te warmen wat weer een ongunstige factor is qua kosten.

Mijn advies is toch zo veel mogelijk op een zo goedkoop mogelijke manier isoleren met tochtstrip en radiatorfolie om de temperatuur acceptabel "warm" te krijgen voor saborami.
En dan maar hopen dat Sinterklaas je die dikke trui geeft!

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +1

Ik heb verwarming met daarop een knop met de cijfers o - 5 op elke radiator. Als ik thuis ben zet ik die op 2, als ik weg ben op 1. Vraag: Is die sprong te groot, koelt het huis teveel af bij 1. En waarmee is 1 vergelijkbaar? Ik denk zelf 10 graden. Klopt dat??

Welkom op ons forum anna d,

Heb je geen termostaat in je woonkamer?
Als je die niet hebt is een temperatuurmeter het enige middel om je vraag te beantwoorden.
Kijk op je meter wat de temperatuur is op stand 2 en als je terug thuis komt kijk je hoeveel de temperatuur gezakt is als je hem bij verlaten van de woning op 1 gezet hebt.

Afhankelijk hoe goed je huis geisoleerd is kan je als je weg gaat en `s nachts je temperatuur 2,3 of 4 graden laten zakken.
Je kunt zelf beoordelen `s morgens of het acceptabel is hoe lang jouw verwarming erover doet om de temperatuur weer op bijvoorbeeld 20C of  te krijgen.

Dus mijn advies is om op een temperatuurmeter zelf te meten wat voor jou comfortabel genoeg is.

Met energieke groet,

Stansat
 Overdag staat de thermostaat op 20, maar in de avond op 21
Als ik langdurig buiten de deur ben, zet ik hem op 20 en 's-nachts op 19
Reputatie 3
Badge +1
Welkom op ons forum mariemaik,

Heb je alle vorige berichten gelezen?
Zou ik doen, wordt je wijzer en misschien "rijker" van.
Verschil van 1 of 2 graden levert praktisch niks op volgens mij.
Wel veel comfort dat wel!

Met energieke groet,

Stansat
Hallo Stansat,

De pdf over de warmte huishouding in een woning heb ik ook maar gevonden op het internet en de gebruikte rekenmethodes beheers ik oook niet volledig.
Wat mij er in opviel in het kader van het 's nachts verwarmen was het einde van 4.2.2:

We bekijken eerst het geval dat we de verwarming 's nachts uit zetten. In de vorige paragraaf
hebben we gezien dat het na een nacht afkoelen t = 3046 seconden duurt voordat kamer
1 weer op de gewenste 21 C is. Dit als de cv-ketel op vol vermogen werkt, P = 3000W.
De totaal benodigde energie wordt in dit geval dus: P  t = 3000  3046 = 9138kJ.
Voor het beschouwen van de tweede situatie nemen we aan dat een nacht 8 uur duurt.
Met behulp van de zojuist besproken methode kunnen we bepalen op welk vermogen
onze cv-ketel 's nachts moet werken om de temperatuur in kamer 1 op 16 C te houden.
Dit blijkt een vermogen van P1 = 1208W te zijn. De tijd die vervolgens nog
nodig is om het huis van 16 C tot 21 C op te warmen als de cv-ketel op vol vermogen
werkt is t1 = 1772 seconden. De totaal benodigde energie wordt in dit geval dus:
P1  (8  3600 ???? t1) + P  t1 = 1208  (8  3600 ???? 1772) + 3000  1772 = 70615kJ

We zien dat de tweede methode ruim zeven maal zoveel energie kost. Dus tenzij het rendement
met een factor 9138 / 70615 = 0.13 zakt wanneer men in plaats van op 1200W op 3000W
stookt, kunnen wij de tweede methode niet aanraden.
4.2.3

Het lijkt me dat, met een beetje goede ketel en ingeregelde verwarmings elementen, het qua gas verbruik goedkoper is om de cv 'snachts uit te zetten.

Met vriendelijke groet,

rvn
voor wat het waard is:
nog een uitleg en een meting

http://www.cvtuning.nl/zo-werkt-dat/warmte
en
http://www.cvtuning.nl/archief/onderzoek

m.v.g.
rvn
Reputatie 3
Badge +1
Beste rvn,

Bedankt voor al je wetenschappelijke links.

Ik was er uit dat verlagen van temperatuur voordeliger is dan de thermostaat gewoon op 20C laten staan.

De meest optimale verlaging is afhankelijk hoe goed je huis is geisoleerd vermoed ik.

Als ik gisteravond de temperatuur om 22.30 uur laat afslaan naar 17 graden zie ik `s morgens de temp. op 19 graden staan en hoeft hij dus maar 1 graad ververwarmen.

Als je in een slecht geisoleerd huis 3 of 4 graden moet verwarmen is het logisch dat dit meer gas kost.

Dus mijn advies: isoleer je huis en je zult het resultaat in harde Euro`s uitbetaald krijgen!

Met energieke groet,

Stansat
Jurgen wrote:

Voor de winter dagen heb ik hem niet lager staan dan 17 graden. Het kost meer energie om een koud huis weer op te warmen dan af en toe een warm huis warm te houden.
Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je isolatie van je woning.

In de zomer staat mijn Toon standaard op 14 graden continu

Wij doen dit ook! Bij ons staat ie standaard op 18,5. Maar moet eerlijk zeggen dat ie vaak al niet onder de 19 graden komt.. Maar ik ben het eens, het duurt erg lang om je woning weer op temperatuur te krijgen als het tussen de 10 en 15 graden in je huis is geworden..
Badge
oei als je huis tussen de 10 en 15 graden kan worden, dan wordt het wel eens tijd om wat te gaan isoleren 😉
Reputatie 3
Badge
Tja hier is het redelijk ok geisoloeerd. Kan beter maar ik heb alleen verwarming in huiskamer aan en als je dus kids hebt die steeds de tussendeur opengooien wordt het snel weer 15.
Badge
Ik vraag me af: is er een ideale ketel temperatuur?
Ik heb wel eens gehoord dat Hr ketels bij een ketelthermostaat temp van rond de 60 a 70 graden het maximale rendement leveren.
Ik snap dat, wanneer je de ketel op b.v. 50 graden max zet, en het niet ( snel genoeg) warm wordt in je huis, de temp omhoog moet. Aangezien ik een aan / uit schakeling van Joop ( Nefit ketel) moet gebruiken, heeft de ketel tegenwoordig de neiging om op de maximaal ingestelde ketel temp te gaan staan: vandaar dat ik denk dat het nu dus ( nog) belangrijker is om de juiste ketel thermostaat temp in te zetten.
Weet iemand hier iets van?
Hoi Hans,

Ik kan je er wel iets van vertellen. Een echte ideale ketel temperatuur is er niet. Waarom?
Omdat een ideale temperatuur van de ketel wordt bereikt/ingesteld indien er een buiten temperatuur schakeling aanwezig is, die regelt dat automatisch.
Veel combi-ketels hebben die aansluitmogelijkheid wel maar wordt niet benut.
En eigenlijk is deze temepratuur zo belangrijk. Ook ik heb geen buitentemperatuur schakeling.

Hoe los ik het op? Handmatig dan maar.....op de ketel zelf dus!

In de herfst en einde winter stel ik met de hand de ketel tempartuur in rond de 60 grd.
Pas als de buitentemperatuur rond de 0 komt stel ik de keteltemperatuur in op 70/75 grd.
Blijft het flink vriezen onder 0 dan stel ik de temperatuur af op 90 grd.

Houd je de temperatuur in bv einde winter in de ketel op 90 grd dan ontstaan er grote warmte dippen in je huiskamer.
Als de thermometer aan de wand warmte vraagt wordt er heel heet water rondgepompt en is het snel warm, thermostaat valt uit tot de volgende dip.
Doe je dit met bv 60 grd dan zal er een veel mindere dip zijn en voelt het veel aangenamer aan.
Probeer het maar eens uit.
Reputatie 3
Badge
Brandje wrote:

Hoi Hans,

Ik kan je er wel iets van vertellen. Een echte ideale ketel temperatuur is er niet. Waarom?
Omdat een ideale temperatuur van de ketel wordt bereikt/ingesteld indien er een buiten temperatuur schakeling aanwezig is, die regelt dat automatisch.
En eigenlijk is deze temepratuur zo belangrijk. Ook ik heb geen buitentemperatuur schakeling.

In de herfst en einde winter stel ik met de hand de ketel tempartuur in rond de 60 grd.
Pas als de buitentemperatuur rond de 0 komt stel ik de keteltemperatuur in op 70/75 grd.

Houd je de temperatuur in bv einde winter in de ketel op 90 grd dan ontstaan er grote warmte dippen in je huiskamer.
Als de thermometer aan de wand warmte vraagt wordt er heel heet water rondgepompt en is het snel warm, thermostaat valt uit tot de volgende dip.
Doe je dit met bv 60 grd dan zal er een veel mindere dip zijn en voelt het veel aangenamer aan.

Heb jij het idee dat je hierdoor ook weer flink bespaard? of is het puur voor het aangename?
@jeroen,

Ja je hebt het goed begrepen. Er spelen 2 belangrijke zaken hier met deze wijze van stoken.
  1.  ik (wij) vind(en) het een aangename wijze van stoken. Vandaar ik ook een voorstander ben van een variabele "Thuis" stand. Dus beginnen met 18,5, dan opschakelen naar 19,0 en daarna 19,5. Maar dat staat los van de keteltemperatuur
  2. of ik flink bespaar dat betwijfel ik, maar dat ik bespaar dat is zeker. Komt bij, je ketel moet ook modulerend staan.
  3. ik gebruikte afgelopen jaar 950 cub; gezin 2 personen; gepensionneerd; tussen woning; huis goed geisoleerd; ook vloer en muren! en alle leidingen vanaf zolderverdieping tot 1e verdieping zwaar geisoleerd
Badge

Hoi Hans,

Verdomd intressant en geheel in lijn met mijn ervaring!
1: die geleidelijkheid die optreed als de ketel temp niet te hoog staat klopt precies!
2: ik heb gelezen dat de Hr ketels het beste rendement hebben bij 60graden
3: Dus: een beetje actief , al naar gelang de buiten temp, draaien aan de kethel tehermostaat: moet kunnen!
Ik heb inmiddel een tabel: buiten temp > ketel temp gemaakt: is voor ieder huis natuurlijk anders.
4: En dan nu  het belangrijkste: als ik bij gelijke buiten temp en gelijke vraag ( 20 graden van 8 tot 😎 de zaak opwarm met 80 graden of met 60 graden kethel temp, scheeld me dat bij 2 Kuub op een hele dag in het voordeel van de 60 graden!
Ja: het duurd iets langer bij het aanvankelijk opwarmen in de ochtend, maar de door jouw beschreven dippen en pieken blijven weg en het is inderdaad echt goedkoper!
Hoi Hans,

Ja op de lange duur scheelt dit in gasverbruik. Houd het maar eens een jaar vol.
Niet te regide uiteraard, anders blijf je naar de ketel lopen.
Bij mij is het breekpunt altijd al de buitentemperatuur onder de 3 grd komt. Ik heb een redelijk tot goed geisoleerd huis, want dat is uiteraard ook erg van belang.

Wat je laatste volzin betreft, daar hoef je je nou juist geen zorg over te maken, want mijn vorige Chronotherm thermostaat en nu Toon die leert dat vanzelf, merkt dat het wat langer duurt voor dat de ingestelde temepratuur wordt bereikt en laat gewoon de ketel bv 10 minuten eerder aanslaan!

En inderdaad die hoge pieken bij het 's-morgens aanwarmen heb ik niet, want ik begin lager dan normaal en verhoog gaande weg de temperatuur; ik verzeker je dat is erg aangenaam hoor!!

Vandaar ook mijn vurige wens richting software bouwers van Eneco, geeft mij en vele anderen Toon gebruikers een variabele instelbare "Thuis" instelling.

Ik zou zeggen probeer het een jaartje uit!!
Het bevalt mij al jaren!
Badge

Hoi Hans,

Ja op de lange duur scheelt dit in gasverbruik. Houd het maar eens een jaar vol.
Niet te regide uiteraard, anders blijf je naar de ketel lopen.
Bij mij is het breekpunt altijd al de buitentemperatuur onder de 3 grd komt. Ik heb een redelijk tot goed geisoleerd huis, want dat is uiteraard ook erg van belang.

Wat je laatste volzin betreft, daar hoef je je nou juist geen zorg over te maken, want mijn vorige Chronotherm thermostaat en nu Toon die leert dat vanzelf, merkt dat het wat langer duurt voor dat de ingestelde temepratuur wordt bereikt en laat gewoon de ketel bv 10 minuten eerder aanslaan!

En inderdaad die hoge pieken bij het 's-morgens aanwarmen heb ik niet, want ik begin lager dan normaal en verhoog gaande weg de temperatuur; ik verzeker je dat is erg aangenaam hoor!!

Vandaar ook mijn vurige wens richting software bouwers van Eneco, geeft mij en vele anderen Toon gebruikers een variabele instelbare "Thuis" instelling.

Ik zou zeggen probeer het een jaartje uit!!
Het bevalt mij al jaren!

Ja , dat stap voor stap opwarmen is ook mijn ervaring: je bent b.v. bij 19 graden: bent daar 2 uur compleet gelukkig mee: wordt dan wat killig, ga naar 20 graden, weer helemaal blij.. enz.
Overigens: niet alleen ik maar ook mijn vrouw ervaart het zo, dus zeggen we geregeld tegen elkaar: "graatje er bij?" Het gekke, of: fijne is: wanneer je meteen naar 21 graden gaat, is dan lang zo prettig niet. 

Ja , dat stap voor stap opwarmen is ook mijn ervaring: je bent b.v. bij 19 graden: bent daar 2 uur compleet gelukkig mee: wordt dan wat killig, ga naar 20 graden, weer helemaal blij.. enz.
Overigens: niet alleen ik maar ook mijn vrouw ervaart het zo, dus zeggen we geregeld tegen elkaar: "graatje er bij?" Het gekke, of: fijne is: wanneer je meteen naar 21 graden gaat, is dan lang zo prettig niet. 

Exact Hans!!
Dat is onze ervaring ook zo, wij zeggen ook na een tijdje: hmmm 0,5 erbij en klaar.
Kijk als het 's-morgens meteen veel hoger is dan ervaar je dat als een temperatuur-boost.
En de ketel maar stoken; nergens voor nodig.
Hier op het forum was er ook iemand die net als ik de "Weg" instelling nu "misbruikt" om de volgende keuze te maken:
  1. slapen   15,0 grd 23:00
  2. weg       18,5 grd 09:00
  3. thuis      19.0 grd 10:30
  4. comfort  20,0 grd 18:30
Let op de tijdkeuze is uiteraard optioneel!!

En tussen de standen thuis en comfort stellen we dan variabel met stapjes van 0,5 de temperatuur verder bij indien nodig. Helaas dus met de hand; het is dus jammer dat Toon dat niet aan kan.
Reputatie 3
Badge
Wij hebben een kleine van 11 maanden die smorgens al vroeg wakker is. Wij zetten rond 6.30 uur met de app de temperatuur op zo'n 20 graden. komen dus in een warm huis beneden. daarna naar 18 terug en omdat we lekker bezig zijn blijft de temperatuur tussen 18.5 en 19 schommelen erna. prima voor in huis. dan savonds bij avondeten nog 1x op 20 voor de rest van de avond. anders zou het afkoelen aangezien het donker is enz enz...

Werkt perfect.
Hoi Jeroen,

Ja prima, maar Hans H. en ik waren een beetje aan het "stoeien" over wat een juiste ketel-temperatuur is.
En dat alles ihkv gasbesparing.
Daar geef je geen antwoord op. Ik ben nieuwsgierig.
Reputatie 3
Badge
Vandaag hoorde ik iemand zeggen 65 maar zonder een reden erbij. Ga morgen mijn buurman is vragen aangezien hij mijn cv even moet nakijken en ik bij hem een contract heb. Vraag is wat hij bij de mensen adviseerd en waarom. Ga jou verhaal ook neerleggen met jaargetijde en aparte temperaturen erbij. Daar kom ik nog op terug.
Nou dat zal de buurman bevestigen denk ik, nu met een buitentemperatuur van rond de 10 grd, staat ie bij mij ook op 65 grd.
De rest staat in mijn visie hiervoor!

Ik ben nieuwsgierig!!
Overigens heb ik nog wat huiswerk gedaan!
Lees hier ook maar eens:

http://www.tstu.nl/wp-content/uploads/2011/11/folder-Afstellen-HR-CV-ketel6.pdf
Reputatie 3
Badge
Jou visie ga ik zeker bespreekbaar maken. Niet om het te checken maar gewoon is kijken wat zijn idee daarover is. Ik moet zeggen dat jou verhaal namelijk erg aansprak en zelf eenvoudig in te stellen is en niet dagelijks te gebeuren hoeft.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen