Op welke temperatuur stel je je CV zo zuinig mogelijk in? | Eneco Community
Sticky

Op welke temperatuur stel je je CV zo zuinig mogelijk in?

Op welke temperatuur stel je je CV zo zuinig mogelijk in?
Wanneer koning winter zich weer heeft gemeld en de temperaturen onder het vriespunt dalen moet de kachel thuis harder werken om het lekker warm en comfortabel te krijgen. Graag neem ik je mee met een paar handige tips om de stookkosten in de hand te houden en dus het gasverbruik te beperken voor het verwarmen van je huis. Je zal hiervoor een beetje moeten experimenteren.

Welke kamertemperatuur zet ik mijn thermostaat?

Ik begin bij de thermostaat. Hier kunnen kleine aanpassingen al een aardig verschil maken. Een mooie vuistregel voor de ruimte temperatuur is dat per graad verlaging gemiddeld over het stookseizoen heen zo’n 7% gas bespaard kan worden.

Ik geef je een simpel rekenvoorbeeld:

Gemiddeld verbruikt een gezin 1500m³ aardgas per jaar. Als je kijkt naar een besparing van 7%, dan is dat al snel zo’n 100m³ aardgas per jaar. Met een tarief van €0,74/m³ voor gas maakt dit een besparing van €74 per jaar (de huidige tarieven kun je checken op gaslicht.com). Van dit bedrag kun je bijvoorbeeld lekker uit eten!

Gebruik je het klokprogramma op je kamerthermostaat? Deze kan in veel gevallen een uurtje eerder uit. Je gaat bijvoorbeeld standaard om 23:00 naar bed. Dan mag het klokprogramma gerust om 22:00 al uit. Je kan hiermee experimenteren en de ideale match zelf uitvinden. Ook in de ochtenduren kun je experimenteren. Want als je in de ochtend snel een kop koffie neemt en dan de trein (of file) in gaat naar het werk, dan is het eigenlijk niet echt nodig om het hele huis te verwarmen. Je stapt daarna toch die warme trein of auto in.

(lees verder onder de foto)

De cv-ketel afstellen

De cv-ketel is in de koude wintermaanden toch wel je beste vriend, ook al is hij verstopt op zolder. Toch verdient hij, net als echte vrienden wel wat aandacht.

Om te beginnen twee paar basistips:
· Zorg dat de cv-ketel tijdig zijn onderhoudsbeurt krijgt, want een schone ketel met de juiste afstelling brandt een stuk zuiniger.
· Zorg dat de ketel gevuld is tussen de 1,5 en 2 Bar waterdruk. Ontlucht de radiatoren goed na het vullen, zodat de warmte uit de ketel zonder obstakels in de woonkamer komt.

Moderne ketels, ook wel HR-ketels, halen het hogere rendement doordat de rookgassen nog verder afgekoeld worden voordat ze door de schoorsteen naar buiten geblazen worden. Dit zorgt voor wel 10% extra rendement t.o.v. een conventionele cv-ketel. Bij temperaturen boven de 60⁰C is een HR-ketel niet meer goed in staat om te kunnen condenseren en daarmee het verhoogde rendement te halen.

Op iedere ketel kan de aanvoertemperatuur ingesteld worden. Dit is de regelthermostaat waar de ketel op stuurt en kan hiermee begrensd worden. Hoe lager deze aanvoertemperatuur wordt ingesteld, hoe hoger het rendement. Een lagere aanvoertemperatuur heeft wel tot gevolg dat het iets langer duurt voordat de gewenste ruimtetemperatuur behaald wordt.

Ook hier kun je experimenteren. Maak bijvoorbeeld stapjes van 10⁰C naar beneden. Dus als de ketel op 80⁰C staat afgesteld probeer dan eens een weekje 70⁰C. Werkt dit nog prima en wordt het comfort nog goed behaald, dan kun je nog een stapje van 10⁰C lager uitproberen.

(lees verder onder de foto)

Tip: Vraag tijdens een het service-en onderhoudsbezoek altijd advies aan de servicemonteur hoe je dit het beste kunt instellen.

Radiatoren op vorstbeveiligingsstand

Vertrekken in je woning die maar sporadisch gebruikt worden kunnen het beste niet verwarmd worden. Denk aan bijvoorbeeld de logeerkamer of de werkkamer waar je niet altijd werkt. Dus: zet de radiator hier gewoon op de vorstbeveiligingsstand.

Het is energieverspilling om deze vertrekken nutteloos te verwarmen. Maar een comfortabele warme badkamer, dat willen we natuurlijk allemaal. Het is wel zo dat je daar maar een half uurtje per dag bent. Daarom loont het echt om de radiator niet de hele dag mee te laten lopen met het klokprogramma in de woonkamer. Een thermostaatknop biedt hier uitkomst. Deze kan overdag lager gezet worden en in de avond wat hoger om een lekkere warme douche te kunnen nemen. Na het douchen kan de thermostaatknop weer lager worden afgesteld.

Ventileer je huis

De mens is de grote luchtvervuiler in huis. Ventileer daarom de vertrekken waar mensen zijn. De slaapkamer kan tijdens de nacht geventileerd worden en ‘s ochtend kun je deze nog even naventileren. Daarna kan het raam weer dicht. Dit scheelt veel energie en daarmee kostbaar aardgas. Vindt u het fijn om af en toe lekker de deuren en ramen tegen elkaar open te zetten? Doe dit kortstondig en ventileer daarna weer met het ventilatiesysteem of met de roosters in de ramen.

Tot slot

Iedere woning is anders, en niet iedereen heeft dezelfde thermostaat, cv-ketel en radiatoren. Dus er is niet één waarheid voor de instellingen voor een warm en zuinige woning. Als je bovenstaande tips opvolgt en een beetje experimenteert, dan zal je merken dat er vaak nog wat te besparen valt.

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips. Laat het hieronder weten!

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
ik mis hier de Toon thermostaat op de foto,s 😞
ook gaat de tip niet op voor de badkamer als je de hele dag thuis bent als mindervalide of als oudere
in een 55 plus woning en de douche en wc zich in 1 kamer bevinden

een thermostaatkraan met instellingen op verschillende tijden voor de slaapkamer of zolder / hobby ruimte / bij keuken bvb is handig

zorgen dat de cv installatie waterzijdig is ingeregeld zet meer zoden aan de dijk

ook proberen de cv water retour temperatuur niet hoger te laten worden dan 35 graden
en de cv aanvoer water temperatuur bij een goed geisoleerde woning niet hoger dan 60 a 65 graden te laten komen
dit moet kunnen met deze zachte winters

mvg,
jan
Reputatie 4
Badge +2
jvdl wrote:

ik mis hier de Toon thermostaat op de foto,s :(

Jan, snap ik! Ik zelf heb nog geen Toon thermostaat in mijn huis. Ik ben wel Eneco klant hoor 😉 Toch is dit ook de realiteit, niet iedereen heeft een Toon, dus wellicht dat deze foto's andere mensen juist weer aanspreekt.
Hier zijn we ook lekker aan het besparen 😅

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen