beantwoord

Op vakantie? Hoe laat jij je huis achter?

Op vakantie? Hoe laat jij je huis achter?
Reputatie 6
Badge +6
De zomervakantie staat voor de deur! Dit betekent dat je je huis waarschijnlijk voor een paar weken achterlaat.
Ik heb drie collega’s van Eneco gevraagd hoe zij hun huis in de zomervakantie achterlaten.

Tip van Vivian:
'Een gekke vraag misschien: Jij gaat op vakantie. Hoe laat jij je huis achter qua energie? Neem je maatregelen met elektrische apparaten/thermostaat/etc.?'
'Geen gekke vraag! Stekkerdozen uitschakelen, opladers en keukenapparatuur uit de stopcontacten en verder staat alleen de mechanische ventilatie aan. Thermostaat op 14 graden.'

Tip van Erica:
'Als ik op vakantie ga, draai ik altijd de gaskraan dicht. Zo weet ik zeker dat ik geen sluipverbruik heb en ik doe het ook voor een stukje veiligheid, want zonder de gaskraan dicht te draaien ga ik niet op gemak met vakantie!'

Derde tip van Stéphan:
-'Timers aan met verlichting, niet heel energiebesparend, maar zo houdt ik wel de inbreker op afstand.
-Ik heb zelf niet zo’n optie, maar ik ken mensen die hun koelkast op de vakantiestand zetten. Dan blijft de vriezer aan, maar gaat de koelkast uit.'

Hoe doe jij dat als je op vakantie gaat? Laat het in een reactie weten!
icon

Beste antwoord door Danielle 10 juli 2018, 10:06

Bedankt allemaal voor de tips! Hierbij alle tips uit jullie reacties samengevat en op een rij:

Tips van Brandje:
'Koeling EN vriezer uit als de vakantie langer dan 2 weken duurt. ‘S-zomers gaat Toon op 10 grd en ‘s-winters op 12 grd ivm te strenge nachtvorst.'

Tips van mpleizr:
'Hier gaat de koel/vrieskast op de vakantiestand. apparatuur wat uit kan gaat uit. Ventilatie en internet blijven aan. Verlichting gaat op gezette tijden aan.'

Van G.J.H. van Leiden:
'De hoofdwaterkraan dichtzetten.'

Van Kwale:
'Ik heb rolluiken dus verlichting laten branden is niet nodig. Ik heb wel bij de voordeur verlichting met een sensor die aangaat als er iemand bij de voordeur komt. Leg op tafel wat telefoonnummers klaar voor hem/haar die de sleutel heeft.'

Tips van P.H. de Leeuw:
'Als je een IP camera in gebruik hebt die je via internet kan zien en bedienen dan is het raadzaam om met tijdklokken de router en het modem een keer per dag uit en aan te schakelen, niet tegelijk want dan gaat het wel eens mis.'

Tot slot de tips van H.Eisma:
'Stekkers van de computer en de draadverbinding met het internet, de televisieverbindingen (signaalkabel en satellietkabel) en de kabel van de vaste telefoon uit het stroom halen. Dit alles om bij blikseminslag schade te voorkomen.'

Fijne vakantie! 😃

Bekijk origineel

15 Reacties

Los van verlichting regelmatig aan op onregelmatige tijden, zetten wij koeling EN vriezer uit als de vakantie langer dan 2 weken duurt. Ook hier draait de mechanische ventilatie door; teveel vocht in huis is erger en ongezond.
‘S-zomers gaat Toon®️ op 10 grd en ‘s-winters op 12 grd ivm te strenge nachtvorst.
Helaas blijft hier wel de internet-aansluiting actief, want ik kan het niet laten toch af en toe camera en Toon®️ te raadplegen; de laatste vooral ivm de van belang zijnde slimme stekkers.
Hiet gaat de koel/vrieskast op de vakantiestand. apparatuur wat uit kan gaat uit. Ventilatie en internet blijven aan. Verlichting gaat op gezette tijden aan
Woon je in een appartement dan is het raadzaam om de hoofdwaterkraan dicht te zetten. Gebeurt er wat dan hoeven ze je deur niet te forceren om wateroverlast te stoppen.
Het lijkt mij zeker raadzaam om de hoofdwaterkraan dicht te draaien of de kraan van de wasmachine als je voor de buren water bereikbaar wilt houden voor de plantjes. Ik heb rolluiken dus verlichting laten branden is niet nodig. Ik heb wel bij de voordeur verlichting met een sensor die aangaat als er iemand bij de voordeur komt. Leg op tafel wat telefoonnummers klaar voor hem/haar die de sleutel heeft. Dat zijn dan telefoonnummers van jouw verzekering(agent), nutsvoorzieningen, familielid dat thuis is en uiteraard hoe je zelf te bereiken bent.
Die van de verzekering is voor het geval dat er brand-, storm- of inbraakschade is dat direct gerepareerd of noodsluitingen geplaatst moeten worden.
Als je een IP camera in gebruik hebt die je via internet kan zien en
bedienen dan is het raadzaam om met tijdklokken de router en
het modem een keer per dag uit en aan te schakelen, niet tegelijk
want dan gaat het wel eens mis.
Het zal je maar gebeuren dat er een reset nodig is na
werkzaamheden o.i.d.
Reputatie 4
Badge +2
Eenmaal onderweg kijk ik opeens in paniek mijn vrouw aan! Staat alles wel uit schat??

Wat bedoelt u hiermee Vincent?
Reputatie 4
Badge +2
Dat ik altijd van alles vergeet 😉
Er staat een fout in mijn bericht n.l. aan en uit moet zijn uit en aan.
Het is op dit forum niet mogelijk om het bericht binnen een bepaalde tijd te bewerken.
Reputatie 4
Badge +2
P.H. De leeuw wrote:

Er staat een fout in mijn bericht n.l. aan en uit moet zijn uit en aan.
Het is op dit forum niet mogelijk om het bericht binnen een bepaalde tijd te bewerken.

Kijk nog eens 😉
P.H. De leeuw wrote:

Als je een IP camera in gebruik hebt die je via internet kan zien en
bedienen dan is het raadzaam om met tijdklokken de router en
het modem een keer per dag uit en aan te schakelen, niet tegelijk
want dan gaat het wel eens mis.
Het zal je maar gebeuren dat er een reset nodig is na
werkzaamheden o.i.d.

Ik zou niet weten waarom je die Aan of Uit moet zetten.
Mijn IPcam neemt 24/7 van buitenshuis de beelden op op een aangesloten NAS, zodat ik altijd realtime en in het verleden kan terug kijken. Uiteraard ook op afstand.
Geeft ook op vakantie een goed gevoel.
Het is mij toch overkomen, drie weken op vakantie en maar 3 dagen live beeld
gehad omdat het modem na werkzaamheden een harde reset nodig had.
Je kan wel met een vaste camera realtime terug kijken maar met een IP camera
kun je op afstand live de woonkamer en/of de tuin bekijken.
Op vakantie, maar ook als het onweert is aan te raden het ontkoppelen van (electriciteit en anders):
• De vaste persoonlijke computer en de draadverbinding met het internet.
• De televisieverbindingen (signaalkabel en satellietkabel).
• De kabel van de vaste telefoon.
Dit alles om bij blikseminslag schade te voorkomen. De bestanden op de vaste PC zouden daarbij verdwenen kunnen zijn.
Wij wonen in een appartement, en ik lees goede ideeën. Router e.d. uitzetten doen we niet omdat ik mijn NAS wil blijven benaderen. Een paar sluipverbruikers zoals opladers, TV etc., ja die kunnen uit het stopcontact. De koelkast uit, nope, de vriezer zit vol en de koelkast is ook niet leeg (een aantal producten, zoals margarine, houden het wel meer dan twee weken vol).
Gaskraan dicht is prima, dan gaat de CV helemaal uit en verbruikt'ie geen gas, maar de pomp moet wel blijven draaien heb ik altijd begrepen. Verwarming op laag heeft geen zin want de temperatuur komt hier toch niet onder de 20 graden dus hij zal 's zomers nooit aanslaan.
Wat zie ik over het hoofd?
En volgens mij heb ik mijn HUE zo ingesteld dat de lampen niet aangaan als ik met mijn smartphone niet in de buurt ben. Maar volgens mij werkt dat helemaal niet ....
Reputatie 6
Badge +6
Bedankt allemaal voor de tips! Hierbij alle tips uit jullie reacties samengevat en op een rij:

Tips van Brandje:
'Koeling EN vriezer uit als de vakantie langer dan 2 weken duurt. ‘S-zomers gaat Toon op 10 grd en ‘s-winters op 12 grd ivm te strenge nachtvorst.'

Tips van mpleizr:
'Hier gaat de koel/vrieskast op de vakantiestand. apparatuur wat uit kan gaat uit. Ventilatie en internet blijven aan. Verlichting gaat op gezette tijden aan.'

Van G.J.H. van Leiden:
'De hoofdwaterkraan dichtzetten.'

Van Kwale:
'Ik heb rolluiken dus verlichting laten branden is niet nodig. Ik heb wel bij de voordeur verlichting met een sensor die aangaat als er iemand bij de voordeur komt. Leg op tafel wat telefoonnummers klaar voor hem/haar die de sleutel heeft.'

Tips van P.H. de Leeuw:
'Als je een IP camera in gebruik hebt die je via internet kan zien en bedienen dan is het raadzaam om met tijdklokken de router en het modem een keer per dag uit en aan te schakelen, niet tegelijk want dan gaat het wel eens mis.'

Tot slot de tips van H.Eisma:
'Stekkers van de computer en de draadverbinding met het internet, de televisieverbindingen (signaalkabel en satellietkabel) en de kabel van de vaste telefoon uit het stroom halen. Dit alles om bij blikseminslag schade te voorkomen.'

Fijne vakantie! 😃

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen