Netvervuiling | Eneco Community

Netvervuiling

• 23 oktober 2012
  • 3 reacties
  • 5367 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Kind aan huis (level 12)
  • 587 reacties
Gisteren zal ik bij Radar een onderwerp wat ging over lampen, spaarlampen en ledlampen. Wat ik er van begrepen heb is dat een gewone lamp een normale amplitude heeft. Een spaarlamp en ledlamp geeft een wat meer grilliger uitslag en heeft op bepaalde plekken een piekspannning. Deze piekspanning kan er voor zorgen, als er te veel led en spaarlampenm worden ingeschakeld, er voor zorgen dat er storingen kunnen optreden.

Het voorbeeld wat bij radar is gegeven was een ziekenhuis ...
Mijn vraag : heeft dit überhaubt effect op consumenten ? Kunnen wij daar last van krijgen ?

3 Reacties

Badge
In een ander artikel stond dat de hogere harmonischen kunnen zorgen voor trillingen in transformatoren.

Het probleem voor consumenten is ook dat de PF en HD waarden niet op de verpakking vermeld staan, dus je kunt niet kiezen voor een minst netvervuilende lamp.
Reputatie 3
Badge +2
Hieronder een link naar een artikel op de website van agentschap NL, erg gedetailleerd over het ontstaan van netvervuiling door spaar- en led lampen. Wat precies het gevaar hiervan is wordt niet echt duidelijk, ik denk dat wanneer je veel spaar- en led lampen aan hebt staan, gevoelige apparatuur wellicht niet meer werkt (apparatuur die een zuivere sinus nodig heeft). Weet iemand hier meer over? Mijn halogeentransformator zoemt soms, kan dit hierdoor komen? En komt netvervuiling van buiten of wordt het pas achter de meterkast veroorzaakt?

Groet,

Ralph

http://www.agentschapnl.nl/sites/default/files/bijlagen/Rapport%20-%20netvervuiling%20ten%20gevolge%20van%20lichtbronnen%20en%20verlichtingsystemen.pdf

Beste Ralph,

Even een quote van jouw zelf geplaatste rapport:

Een ander nadeel, wat minder vaak genoemd wordt, is de slechte PF van LED’s met een klein vermogen
veroorzaakt door (te) hoge opgenomen harmonische stromen. Dit geldt ook voor spaarlampen en andere
typen verlichting met een ‘slecht’ elektronisch voorschakelapparaat. Door te besparen op een (goed)
filter in een voorschakelapparaat kunnen producten goedkoper op de markt gebracht worden. Nadeel
hiervan is dat er vervuiling van het elektriciteitsnet optreedt. Deze vervuiling zorgt, bij grootschalige
toepassing, voor extra netverliezen maar kan ook zorgen voor problemen met andere apparatuur
aangesloten op diezelfde vervuilde netspanning. Ook wordt de installatie, waarin deze
verlichtingssystemen zijn opgenomen, onnodig zwaar belast.
Deze nadelen kunnen eenvoudig weggenomen worden door elektronische VSA’s uit te rusten met een
goed filter waardoor de harmonische stromen dalen en daardoor de PF stijgt. Dit betekent in de praktijk
dat ook voor LED’s de regelgeving aangepast moet worden mbt de minimale PF. Zo biedt de
aangekondigde herziening van de Ecodesignverordeningen de mogelijkheid om er voor te zorgen dat er
alleen nog maar energie-efficiënte niet vervuilende LED-verlichting op markt mag worden wordt
gebracht.

Het schijnt dat beveiligingsapparatuur gestoord kan worden maar of jouw halogeen transformator kan zoemen door netvervuiling is me niet duidelijk.
Hopelijk komt er snel goede regelgeving waardoor er extra filters in zuinige lampen/dimmers komen om deze vervuiling te voorkomen.
De goedkopere (led) lampen uit China maar ook die van Philips moeten dan maar iets duurder worden om van goede filters te voorzien.
Of de consument hier eigelijk op let is de grote vraag.
Men gaat meestal voor goedkoop, vandaar dat er strengere regels moeten komen.
Bovendien wist ik wel dat je deze zuinige lampen niet in de vuilnisbak moet gooien en dus moet inleveren maar dat ze zo schadelijk zijn bij kapot vallen dat wist ik niet.
Veel voorlichting hierover is in Nederland zeker nodig.

Met energieke groet,

Stansat
Badge
Hieronder een link naar een artikel op de website van agentschap NL, erg gedetailleerd over het ontstaan van netvervuiling door spaar- en led lampen. Wat precies het gevaar hiervan is wordt niet echt duidelijk, ik denk dat wanneer je veel spaar- en led lampen aan hebt staan, gevoelige apparatuur wellicht niet meer werkt (apparatuur die een zuivere sinus nodig heeft). Weet iemand hier meer over? Mijn halogeentransformator zoemt soms, kan dit hierdoor komen? En komt netvervuiling van buiten of wordt het pas achter de meterkast veroorzaakt?

Groet,

Ralph

http://www.agentschapnl.nl/sites/default/files/bijlagen/Rapport%20-%20netvervuiling%20ten%20gevolge%20van%20lichtbronnen%20en%20verlichtingsystemen.pdf

Reageer