Mechanische ventilatie vervangen door balans ventilatie. | Eneco Community
vraag

Mechanische ventilatie vervangen door balans ventilatie.

• 14 december 2012
  • 6 reacties
  • 4639 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 299 reacties
Zijn er op dit forum mensen die ervaring hebben met het vervangen van hun mechanische ventilatie door balans ventilatie?

Ik had laatst de C.V. Monteur op bezoek voor onderhoud. En tijdens een kop koffie kwamen we aan het denken.

In mijn huis heb ik momenteel een mechanische ventilatie die afgezogen wordt en weer door de C.V. ketel wordt gevoerd om warme terug te winnen.
Een achterhaald systeem want je bent volledig afhankelijk van je C.V ketel voor ventilatie.

Nu ben ik gaan denken en als ik nu mijn C.V. (inmiddels 12 jaar oud) laat vervangen door een nieuwe HR ketel en de ventilatie door een kleine box dan ben ik al op de helft. Het duurste geintje wordt denk ik de kozijnen aanpassen want daar moeten ventilatie rooster in.

Iemand ervaring/een break even point? Heb namelijk geen idee of de kosten er uit te halen zijn. 

6 Reacties

Voor zover dat ik weet is balans ventilatie een warmte terug win unit,
daar heb je dus een aardige buizenstelsel voor nodig in huis.

als dit er niet zit is het niet zomaar in te bouwen.
correct me if I am wrong...

gr kevin
Badge
Ja klopt Kevin en je hebt een leuk onderhoud.;)
Het buizenstelsel ligt er al want mijn huis wordt nu mechanisch geventileerd. Dat hoef ik dus niet aan te passen.
Badge
Voor balansventilatie hoeven er toch geen roosters in de kozijnen? In iedere kamer moet wel een inblaaspunt zitten (of meerdere voor grote ruimtes) en afzuiging in keuken, toilet en badkamer. Dan is alleen de WTW-unit nodig die 2 in- en 2 uitgangen heeft. Het scheelt een hoop stookkosten in de winter, maar laat er wel een bypass inzetten zodat je in de zomer wat kan koelen. Anders blijft de warmte 's zomers ook in je huis hangen, en dan wil je dat liever niet. Ik denk ook dat je wel een goed geisoleerd huis moet hebben wil het veel opleveren. Anders verdwijnt de warmte alsnog.

Groet,

Ralph
Huis is 11 jaar oud en prima geisoleerd. Heb nu mechanische ventilatie, lucht wordt aangezogen van buiten en afgezogen in keuken toilet en badkamer.
De afgezogen lucht gaat door de CV ketel om een gedeelte warmte terug te winnenen.

Wat ik wil is dat er alleen af gezogen wordt. Daarnaast een apparte CV. Dan moet ik alleen nog mijn lucht die binnenkomt regelen en dat gebeurt volgens de laatste normen via ventilatie in de kozijnen. Dat heet toch ballansventilatie?
Mijn excuses ik haalde twee dingen door elkaar. 

Reageer