Marokko lanceert bouw grootste zonnepark ter wereld | Eneco Community

Marokko lanceert bouw grootste zonnepark ter wereld

Reputatie 4
Badge
Marokko is op de goede weg als het gaat om de productie van groene energie.In Ouarzazate is de bouw begonnen van het grootste zonne-energiepark ter wereld, zo meldt staatspersbureau MAP. Marokko wil in 2020 een toonaangevend land zijn en leider in de productie van hernieuwbare energie. De zonnepanelen moeten bovendien voor 500 MW zorgen waarvan 1,5 miljoen inwoners van stroom te voorzien. Dit benadrukte ook Mustapha Bakkouri, directeur van het Marokkaans agentschap voor zonne-energie (MASEN).

De officiële ceremonie werd door niemand minder dan koning Mohammed VI voorgezeten. Met het project wil Marokko de natuurlijke hulpbronnen in het land optimaliseren, het milieu beschermen, ondersteunen en ontwikkelen, aldus Bakkoury tegenover MAP. De eerste fabriek kost 650 miljoen euro en zal door een overwegend Saoedisch bedrijf gebouwd worden. De afronding van de bouw van de eerste fabriek staat gepland voor 2015.

Deze fabriek zal een productiecapaciteit van 160 megawatt halen. Voor de tweede fase zijn de onderhandelingen in volle gang. Na deze fase zal het uiteindelijke doel van 500 megawatt gehaald worden. Maar daar blijft het niet bij als het aan de Marokkanen ligt. Het land wil ook na 2020 zonneparken bouwen. Het ultieme doel is vijf zonneparken en een productiecapaciteit van 2000 megawatt.

De totale kosten van het 2020-project worden geschat op negen miljard dollar. Europa en Arabische landen helpen Marokko bij de financiering.

Bron

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
De totale kosten van het 2020-project worden geschat op negen miljard dollar. Europa en Arabische landen helpen Marokko bij de financiering.

Bron
[/quote]

Waarom moeten onze centen er naar toe.
Straks afhankelijk zijn van zonne energie uit marokko.:eek:
Nee gewoon investeren hier in zon en wind in nederland.
de zon is mss niet zo fel als in marokko maar het is goed te doen.
en de wind woeid hier regelmatig hard.:D
Reputatie 4
Badge
Het zal best wel een goede investering zijn, het brengt ook weer werkgelegenheid op.
En het meeste geld komt denk ik uit de rijke arabische landen.
Reputatie 7
Badge +7
Het zal best wel een goede investering zijn, het brengt ook weer werkgelegenheid op.
En het meeste geld komt denk ik uit de rijke arabische landen.

Nou laten ze eerst maar zorgen voor werk gelegenheid hier.
in plaats van in marokko.!
beter hier investeren dan daar.
maar ja zoals je al schreef het zal best een goede investering zijn.
dus meer opleveren dan als je het in europa/nederland investeerd.
dus men neemt minder werkgelegenheid in europa/nederland op de koop toe.

Zie het bericht.
en zal door een overwegend Saoedisch bedrijf gebouwd worden
Reputatie 4
Badge

Zie het bericht.
Ja maar wie weet worden de matrialen wel hier gemaakt?
Reputatie 7
Badge +7

Zie het bericht.
Ja maar wie weet worden de matrialen wel hier gemaakt?

Dat zal dan een beetje oud ijzer zijn :rolleyes:

Bron

[/quote]

Hoi Jan,

Dat is mijn devies ook. Als ik zie hoe Nederland achter loopt op de investeringen die men en de regering via subsidies in zonne-energie doet. 
Vorige jaren zette de regering een mager potje open; binnen enkele dagen pot leeg.
Eindelijk begint hier ook een beetje het besef te komen.
Stel nog meer subsidie geld ter beschikking; inderdaad goed voor de werkgelegenheid en duurzaamheid!!!!!!!!!!!
Reputatie 7
Badge +7

Bron

Hoi Jan,

Dat is mijn devies ook. Als ik zie hoe Nederland achter loopt op de investeringen die men en de regering via subsidies in zonne-energie doet. 
Vorige jaren zette de regering een mager potje open; binnen enkele dagen pot leeg.
Eindelijk begint hier ook een beetje het besef te komen.
Stel nog meer subsidie geld ter beschikking; inderdaad goed voor de werkgelegenheid en duurzaamheid!!!!!!!!!!!
[/quote]

Ja dat is wel jammer Ton , zoals het hier in Nederland gaat.
Ze geven het geld liever op een makkelijkere manier weg .
Zie het nieuws en de berichten op internet .
Daar zakt toch je broek vanaf .
Dat krijgen wij niet voor elkaar.:rolleyes:

Ik las ergens een reactie op het wwweb: mijn abonnement bij de belastingdienst is veeeel Duurder .
En dat vind ik wel een goeie.
Reputatie 4
Badge

Ja dat is wel jammer Ton , zoals het hier in Nederland gaat.
Heeft denk ik te maken met dat ze dachten dat zonnepanelen alweer achterhaald waren en er een nieuwe techniek was. Nu valt het tegen en vallen ze terug op de panelen.

Heb dat ergens gelezen, maar weet niet meer waar, zal het wel eens opzoeken.
Reputatie 3
Badge
Kreeg laatst een mail over een zonnepanelen actie. Je kon panelen kopen op het dak van een bedrijf. Opbrengst was in korting op je nota... Kreeg herinnering uiteindelijk. Volgens mij loont het nog niet echt.
Dat hangt van wel heel veel factoren af; we hebben hiervoor er een paar behandeld en we hebben over de terug verdientijd gehad.
Reputatie 4
Badge
Kreeg herinnering uiteindelijk. Volgens mij loont het nog niet echt.
Die indruk kreeg ik dus ook.
Reputatie 3
Badge
Dat hangt van wel heel veel factoren af; we hebben hiervoor er een paar behandeld en we hebben over de terug verdientijd gehad.

Zelf aanschaffen is een ander verhaal maar bedrijven laten panelen op hun dak plaatsen en dan kan jij er een kopen. Teveel partijen die er omheen zitten. Zal de link is zoeken
Reputatie 3
Badge
Zonnepanelen op de Haagse Caballero Fabriek
Op dit moment plaatst Solar Green Point 1.000 zonnepanelen op het dak van de Haagse Caballero Fabriek. Daarmee wordt straks voldoende elektriciteit opgewekt voor wel 80 huishoudens. De panelen zijn te koop voor particulieren en MKB’ers uit de regio Den Haag. Inmiddels zijn er al enkele honderden verkocht.

http://thuis.eneco.nl/actie/solar-green-point/

Reageer