mag het gas uit snachts scheelt veel gas | Eneco Community
vraag

mag het gas uit snachts scheelt veel gas

als mijn cv snachts zou uitstaan de waakvlam dan scheelt mij dat 600+liter gas alleen op de waakvlam mijn thermostaten staan al uit en verbruik niets anders als de waakvlam van het moment van naar bed tot opstaan kan het best uit.en voor werkende mensen 8 uur lang ook.Ik heb uitgerekend dat ik er van kan douchen en een afwas van kan doen of scheren dus dat is al wat.in de week 4000liter+ maand16000liter.ik woon alleen en kan elke cent gebruiken .sinds ik toon heb schrik ik van de hoeveelheid gas die voor niets verbruikt wordt ik ben maar 1 persoon laat staan ons hele land.economish gezien snap ik het wel maar het zou jullie sieren als het ook bij het naar bed gaan de cv totaal uitgezet kan worden en als het naar werk gaan ook.scheelt heel veel gas en geld en is veel beter voor het milieu.is dat mogelijk en mag ik het uitzetten snachts is dat slecht voor de cv en moet de stekker er dan uit en de gaskraan dicht of moet het verplicht aan blijven staan.Is er iemand die mij meer kan uitleggen daarover alstublieft misschien heeft iemand dit ook al opgevallen.vriendelijke groetjes marco batenburg

39 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hallo,

Ik denk dat het geen probleem is om in de zomermaanden de ketel uit te zetten en de stroom te ontkoppelen. Echter in de winter maanden is dit niet aan te raden, omdat je dan het risico loopt dat je leidingen bevroren raken. Je bent dan verder van huis.

Maar ik ben ook bang dat je in uw geval ook het gas moet afsluiten bij de ketel ( maar dat weet ik niet zeker). U geeft aan dat u een continue waakvlam hebt, dus ook een continuwe gastoevoer. Maar ik zou ook kunnen denken dat als de waakvlam "uitwaait" de gastoevoer automatische stopt. Ik persoonlijk zou deze vraag even voorleggen aan de verwarmingsinstalateur bij u in de buurt of bijde consumentenlijn van het merk waar u de ketel van heeft.

Daarbij is er nog een ander aspect waar je rekening mee moet houden: als je nu wakker wordt heb je snel warm water om te douchen en dat is dan niet zo. Daarbij kan Toon ook de ketel niet aansturen als dit nodig is. Deze staat immers uit. Ik zou bijna adviseren te overwegen  om een andere ketel te plaatsen. Is wel een inverstering, maar die heeft u er met de huidige prijzen ook zo uit
als mijn cv snachts zou uitstaan de waakvlam dan scheelt mij dat 600+liter gas alleen op de waakvlam mijn thermostaten staan al uit en verbruik niets anders als de waakvlam van het moment van naar bed tot opstaan kan het best uit.en voor werkende mensen 8 uur lang ook.Ik heb uitgerekend dat ik er van kan douchen en een afwas van kan doen of scheren dus dat is al wat.in de week 4000liter+ maand16000liter.ik woon alleen en kan elke cent gebruiken .sinds ik toon heb schrik ik van de hoeveelheid gas die voor niets verbruikt wordt ik ben maar 1 persoon laat staan ons hele land.economish gezien snap ik het wel maar het zou jullie sieren als het ook bij het naar bed gaan de cv totaal uitgezet kan worden en als het naar werk gaan ook.scheelt heel veel gas en geld en is veel beter voor het milieu.is dat mogelijk en mag ik het uitzetten snachts is dat slecht voor de cv en moet de stekker er dan uit en de gaskraan dicht of moet het verplicht aan blijven staan.Is er iemand die mij meer kan uitleggen daarover alstublieft misschien heeft iemand dit ook al opgevallen.vriendelijke groetjes marco batenburg

Hoi @MFGD Batenburg,

Verzoeke niet dubbel te plaatsen. Erg verwarrend!!! Is ook tegen de huisregels.
Zie hier mijn antwoord in het andere topic:

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/gasverbruik-zonder-verwarming-staat-5881/index6.html#post39514
Ik had allemaal wel verwacht dat met de huidige technieken dit allemaal automatish kon ook met toon en dat de gas automatish dicht gaat.Uitgezocht het gas wordt automatish afgesloten maar dan moet ik nog de stekker eruit en sochtend de klep openen en waakvlam met een dubbelklik aanzetten.Ik vindt het zo ouderwets is er niets nieuws iets slims,is die van eneco zelf wat aangepast op economish.Zomer meer ja in winter is het niet goed voor leidingen.Ik werk niet maar voor mensen die 8 uur slapen en 9 uur weg zijn werken per dag is het toch echt veel geld per persoon per nederlands huishouden is omgerekend alle inwoners 2 gas vaten van botlek gebied,op de waakvlam.Onze zomers zijn kort dat is een probleem en ik ga het boekje nakijken om het tapwater bij te stellen.Volgens de meneer hangt hij er pas 7 jaar in .Misschien maken ze in de toekomst perfecte cv en thermostaten die alles echt alles kunnen regelen en eenvoudig zoals met afstandsbediening gas en energy totaal uitzetten met 1 knop inclusief waakvlam.
Reputatie 7
Badge +7

Volgens de meneer hangt hij er pas 7 jaar in .

Maar hoe oud is je ketel dan ?

mijn cv ketel is 10 jaar oud en is een hr ketel met piezo ontsteking deze vonkt alleen ff om.
het gas te ontsteken van de ketel.

het lijkt mij als er nog een waakvlam in je ketel zit dat deze ,
toch heeeel wat ouder is dan 7 jaar !
Reputatie 4
Badge

Misschien een al oude ketel opgehangen?
Reputatie 7
Badge +7

Misschien een al oude ketel opgehangen?

ik ben benieuwd naar @ M.F.G.D Batenburg,
zijn antwoord.
Hallo meneer ik heb de papieren bij woning bouw gehaald het is een ouder type als 7 jaar .typenummer Thermo-master 23.39WT/SV. ik heb een rode boiler in de douche ook.het is voor het eerst dat ik mij erin verdiep ik vindt het best intresant.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo meneer ik heb de papieren bij woning bouw gehaald het is een ouder type als 7 jaar .typenummer Thermo-master 23.39WT/SV. ik heb een rode boiler in de douche ook.het is voor het eerst dat ik mij erin verdiep ik vindt het best intresant.

beste @ M.F.G.D Batenburg,

meneer is niet nodig hoor .
gewoon Jan 

zo te lezen op internet is het een VR ketel en nog met een waakvlam.
probeer de woningbouw vereniging in samenwerking met de bewonersraad / huurders vereniging.
over te halen om deze toch wel wat verouderde / energie onzuinige ketel.
te laten vervangen door een HR combi ketel of HR + combi ketel.

dat zou jou veel gasverbruik / kosten schelen.

probeer er eens achter te komen wat de exacte leeftijd van deze ketel is .
dit staat meestal aan de binnen zijde van de voorkant van je ketel

ook het jaartal van de plaatsing is van belang.
dan kun je in de voorwaarden/regelementen van de woningbouw vereniging.
zien wanneer deze behoord te worden vervangen.

als je ketel , wat zou kunnen rond de 7 jaar er in hangt .
dan snap ik jullie woningbouw vereniging niet dat ze toen geen HR ketel hebben geplaatst.

mvg,
jan
[quote]Hallo meneer ik heb de papieren bij woning bouw gehaald het is een ouder type als 7 jaar .typenummer Thermo-master 23.39WT/SV. ik heb een rode boiler in de douche ook.het is voor het eerst dat ik mij erin verdiep ik vindt het best intresant.

gewoon Jan 

probeer de woningbouw vereniging in samenwerking met de bewonersraad / huurders vereniging.

dan snap ik jullie woningbouw vereniging niet dat ze toen geen HR ketel hebben geplaatst.

mvg,
jan
bedankt ik ga het gelijk uitzoeken ik kom er op terug .klopt dat er meer gas als normaal gevruikt wordt en heb al veel last met deze gehad en gevraagd voor een nieuwe maar er werdt gezecht dat het een rond de 14 jaar oude was .de exacte datum en plaatsing ga ik uitzoeken.er is 2 keer een nieuwe motor ingezet.ik ga goed om met de woningbouw en zal ze de dingen gaan vragen en kom er snel op terug.alvast bedankt jan
Reputatie 4
Badge
@ M.F.G.D Batenburg, wijst je woningbouw vereniging maar eens op dit topic. Dan begrijpen ze misschien wel dat je een nieuwe en energiezuiniger ketel wil hebben.

[color=grey]Teminste als ze slim zijn wel[/color]
[quote]Hallo meneer ik heb de papieren bij woning bouw gehaald het is een ouder type als 7 jaar .typenummer Thermo-master 23.39WT/SV. ik heb een rode boiler in de douche ook.het is voor het eerst dat ik mij erin verdiep ik vindt het best intresant.

gewoon Jan 

mvg,
jan
bedankt ik ga het gelijk uitzoeken ik kom er op terug .klopt dat er meer gas als normaal gevruikt wordt en heb al veel last met deze gehad en gevraagd voor een nieuwe maar er werdt gezecht dat het een rond de 14 jaar oude was .de exacte datum en plaatsing ga ik uitzoeken.er is 2 keer een nieuwe motor ingezet.ik ga goed om met de woningbouw en zal ze de dingen gaan vragen en kom er snel op terug.alvast bedankt jan

In het andere topic, zo zie je maar weer hoe vervelend dubbel plaatsen is, heb ik ook geadviseerd contact op te nemen met de woningbouw.
Zeker in het kader van de heden ten dage besparing via een HR+ of wellicht HR++ moeten zij gevoelig zijn voor vervanging.
Op jaarbasis kan dit een besparing van enige honderden m3 gas betekenen!
Laat ons het verloop van het contact met de woningbouw nog even weten, anderen hebben daar wellicht weer baat bij...........
Reputatie 4
Badge
Ik zei in het andere topic al om tot één topic te blijven. Lijkt me beter om hier verder te gaan.
Prima, maar de reactie van Batenburg na contact met de Woningbouw is nu interessanter...................
Reputatie 4
Badge
We wachten zijn reactie af in dit topic 😉
Precies dat zei ik dus..............
Reputatie 7
Badge +7

@ M.F.G.D Batenburg

Even nog ter aanvulling.
vraag ook wat de vervangings tijd is van de cv ketel.
bij onze wbv vereniging is dat b.v.b. na 18 jaar ( en dat is al veelste lang)
gemiddeld las ik op internet na 17 jaar .
als die van jou dan 14 jaar is dan moet je er nog ff mee vooruit.
maar zeker als die al zoveel problemen gaat geven word het tijd voor vervanging.

mvg,
jan

@ M.F.G.D Batenburg

Even nog ter aanvulling.
maar zeker als die al zoveel problemen gaat geven word het tijd voor vervanging.

mvg,
jan

Hoi Jan,

Ik denk dat je qua 17 en 18 jaar er toch naast zit wat betreft gemiddelden.
Onze ketel ik ben aan de 3e bezig, is steeds na 15 jaar vervangen.
Degene die ik nu heb zelfs nog iets eerder en dat vind ik is ook zeer legitiem gezien de enorme gas-besparing die te verwezelijken is.
Mijn dringend advies aan Batenburg zou dan ook nogmaals zijn: meteen gaan praten over vervanging!!

Overigens zal de Woningbouw niet blij zijn met vervanging, want ik vermoed dat Batenburg een CV heeft met het oude afvoersysteem van rookgas. Hierbij is het vereist dat in het dakbeschot ventilatie openingen aanwezig zijn.
Waarom? De bekende sluipmoordenaar..............
Terwijl bij de Hr+ sysytemen de verse lucht via de buiten zijde van het rookkanaal rechtstreeks van buiten wordt aangezogen door de ventilator.
Dus een nieuwe ketel gaat gepaard met veel extra kosten voor de aan en afvoer.
Reputatie 7
Badge +7

@ M.F.G.D Batenburg

Even nog ter aanvulling.

mvg,
jan

Hoi Jan,

Ik denk dat je qua 17 en 18 jaar er toch naast zit wat betreft gemiddelden.
Onze ketel ik ben aan de 3e bezig, is steeds na 15 jaar vervangen.
Degene die ik nu heb zelfs nog iets eerder en dat vind ik is ook zeer legitiem gezien de enorme gas-besparing die te verwezelijken is.
Mijn dringend advies aan Batenburg zou dan ook nogmaals zijn: meteen gaan praten over vervanging!!

hoi Ton,

nou dat kwam ik ergens tegen op google van die 17 jaar gemiddeld .
dat zou dus voor HR ketels kunnen gelden .

en voor VR ketels zou het eerder kunnen / moeten zijn

ik dus voor de zekerheid bij onze woningbouw vereniging gekeken .
pfft dus echt 18 jaar volgens de boeken .
ik zit nu aan de 11 jaar dus als het zo doorgaat nog 7 jaar wachte.
gelukkig is dit wel al een HR ketel.
maar ik zal als lid huurders vereniging toch ook dit punt weer eens aan gaan kaarten.

groetjes,
jan
Hoi Jan,

Inderdaad daar had ik nog niet bij stil gestaan, de hogere afschrijving zal zeker voor de nieuwe HR+(+) kunnen zijn.
Dan zit ik qua woningbouw zo gek nog niet he?
We wonen hier nu 36 jaar; 1e 2 CV's met 15 jaar vervangen en we zijn nu met de 3e bezig.
Ik weet nog goed dat de 1e een Vaillant was, wat een super ketel zeg, never nooit een storing gehad.
Ik irriteerde me altijd aan dat spaarvlammetje en als we 3 of 4 weken op vakantie gingen. nou dan ging de gaskraan uit, hoor.........

Goed idee van jou om die huurdervereniging ook eens op dat punt op te schudden.
En vergeet dan niet het voor de huurder grootste belang een enorme gasbesparing te kunnen bewerkstelligen, dat dat er voor zou moeten zorgen dat er eerder tot vervanging wordt overgegaan.
Als je wat naders weet laat het ons dan weer even weten.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

Inderdaad daar had ik nog niet bij stil gestaan, de hogere afschrijving zal zeker voor de nieuwe HR+(+) kunnen zijn.
Dan zit ik qua woningbouw zo gek nog niet he?
We wonen hier nu 36 jaar; 1e 2 CV's met 15 jaar vervangen en we zijn nu met de 3e bezig.
Ik weet nog goed dat de 1e een Vaillant was, wat een super ketel zeg, never nooit een storing gehad.
Ik irriteerde me altijd aan dat spaarvlammetje en als we 3 of 4 weken op vakantie gingen. nou dan ging de gaskraan uit, hoor.........

Goed idee van jou om die huurdervereniging ook eens op dat punt op te schudden.
En vergeet dan niet het voor de huurder grootste belang een enorme gasbesparing te kunnen bewerkstelligen, dat dat er voor zou moeten zorgen dat er eerder tot vervanging wordt overgegaan.
Als je wat naders weet laat het ons dan weer even weten.

hoi Ton ,
dan mogen jullie niet klagen met zo,n w.b.v.
hier na 31 jaar aan de 2de ketel bezig.

alleen onze w.b.v wil deze slechte tijden niet zo veel op gebied van energie besparing.
en ik weet nog wel dat we als huurders vereniging.
heel veel moeite hebben moeten doen om een HR ketel te krijgen.
nu hebben we tot augustus vakantie betreffende de vergaderingen.
maar als ik het niet vergeet kom ik er hier op terug.
groetjes
jan
Reputatie 4
Badge

17 jaar is ook al veels te lang naar mijn mening. Als je tegenwoordig een computer koopt is hij na 3 a 4 maanden al oud. De ketels zijn ook computer gestuurd, maar gaat natuurlijk niet zo hard als een desktop pc b.v. Maar in 17 jaar kan een hele hoop gebeuren.
hoi Ton ,

alleen onze w.b.v wil deze slechte tijden niet zo veel op gebied van energie besparing.
groetjes
jan

Hoi Jan,

Je hebt gelijk als ze het een jaartje kunnen uit stellen dan doen ze dat vermoedelijk liever.
Toch heeft zo'n huurders vereniging een sterke positie en wellicht dat jullie toch de vervanging kunnen bespoedigen/afdwingen.
Reputatie 4
Badge
Tegenwoordig kijken ze niet meer zo op één jaar, maar eerder op de langere termijn. Gelukkig is de woningbouw vereniging hier niet zo moeilijk meer.
Reputatie 7
Badge +7
hoi Ton ,

groetjes
jan

Hoi Jan,

Je hebt gelijk als ze het een jaartje kunnen uit stellen dan doen ze dat vermoedelijk liever.
Toch heeft zo'n huurders vereniging een sterke positie en wellicht dat jullie toch de vervanging kunnen bespoedigen/afdwingen.

klopt Ton,
maarja crisis en kommer en kwel op het moment bij de w.b.v
verhuurders heffing en dergelijke dus .
het zal nog een flink gevecht worden na het zomer reses.:D

en elke w.b.v is verschillend en heeft z,n eigen regeltjes.
wat de sterke positie betreft dat valt in de praktijk tegen hoor :rolleyes:
maar op de wat langere termijn komen we er wel .
de aanhouder wint
Reputatie 4
Badge

en elke w.b.v is verschillend en heeft z,n eigen regeltjes.
Dat zou ook eens gelijk getrokken moeten worden, of in ieder geval bijna gelijk.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen