Maaswater door De Rotterdam? Drie domme vragen aan Cem van Eneco

Maaswater door De Rotterdam? Drie domme vragen aan Cem van Eneco
Reputatie 2
Badge +1
Radiostation BNR behandelt regelmatig het onderwerp Duurzaamheid. Het gebouw De Rotterdam kwam hier ook aan bod omdat daar slim gebruikt gemaakt wordt van het water uit de Nieuwe Maas om het gebouw koel te houden. Collega Cem Akdag van Warmte & Koude legt in de uitzending uit hoe het water van deze rivier het grootste multifunctionele gebouw van Nederland koel houdt. Beluister het fragment (4 minuten) hier.

Toch had ik na het luisteren zelf ook nog een paar vragen. Misschien best domme vragen. Ik sprak met Cem af in De Rotterdam om ze aan hem te stellen.

Stroomt er Maaswater door De Rotterdam?
Dat is een misverstand. Het is niet direct Maaswater dat door de verschillende gebouwonderdelen stroomt waar gekoeld wordt. Het is de koelmachine in de kelder die door het water uit de Nieuwe Maas op de juiste temperatuur wordt gebracht. Het zou ook niet kunnen, want het water uit de rivier is vervuild, te zout en daar kan die fijne apparatuur in de rest van het gebouw niet tegen.

In de winter heb je vast geen koud water nodig, want dan is het al koud genoeg?
In de winter gebruiken de woningen in De Rotterdam geen koeling. Maar in het hotel en kantoren is zowel warmte als koude nodig. Dit is een luxe, denk maar aan de airconditioning. Die wordt in de winter ook gewoon gebruikt. Daarvoor is koud water nodig, maar wel minder dan in de zomer natuurlijk.

Cem bij de koelmachine in De Rotterdam

Doet Eneco dit in haar eentje?
Eneco levert het gekoelde water op afspraak tot een bepaald punt. Daarna mag de eigenaar van het gebouw er mee doen wat hij wil, door hun eigen interne distributie en binneninstallatie erop aan te sluiten. Als ze het willen gebruiken als vloerkoeling of luchtkoeling dan zijn ze vrij hoe ze hun binneninstallatie daar op inrichten. Vergelijk het met een lamp in relatie tot elektriciteit. Ik kocht laatst een designlamp gekocht waar ik een led-lamp stopte. Die begon vervelend te knipperen. Dit ligt aan de ledlamp óf aan de designlamp, niet aan de energieleverancier! Het is dus een samenwerking waarbij de gebouweigenaar verantwoordelijk is hoe het (door Eneco) geleverde en gekoelde water gebruikt wordt. Ik geef hier overigens vanuit mijn rol tijdens de bouw wel advies op.

Heb je zelf ook een vraag aan Cem? Stel deze hieronder en hij geeft antwoord.

7 Reacties

Ik begrijp dat het boiler effect dus wordt gebruikt.
Dus door de spiralen stroomt het intelaten Nieuwe Maaswater, dat geeft zn koeling dus af aan het gebruikte koelwater in het kantoor van Eneco.
Mooi systeem hoor en zal aardig wat stroom schelen met de orthodoxe manier van koelen. 👍
Beste Brandje, dank voor je reactie.
Hoog over komt de werking van het systeem inderdaad op neer zoals jij het beschrijft.
hallo. duurzaamheid is natuurlijk top. Maar hoeveel warmer is het water wat terug de nieuwe maas ingaat? verandering hierin heeft ontzettende directe gevolgen voor het ego systeem van het water
Het lijkt allemaal heel erg mooi. Energie neutraal. Koeling met rivierwater. Circulatie en terugwinnen warmte, Van het gas af...noem maar op. Mogelijk is het in de Rotterdam een succes, ik weet het niet. maar de praktijk is meestal anders. In een naburige gemeente is in een gemeentelijk gebouw ook een soortgelijk koelsysteem in gebruik maar het is een regelrechte ramp. In de winter warmt men bij met straalkachels en blazertjes en in de zomer staan er enorme koelers te draaien. Het is er altijd of te warm, of te koud. Het groene dak dat is aangelegd zorgt voor een vieze lucht en er zijn toenemende klachten van astma.
In de praktijk is er een hoop milieu kletskoek die wordt verkocht. In werkelijkheid zijn veel nieuwbouwhuizen en kantoren onleefbaar en zorgen voor luchtwegaandoeningen, hoofdpijn en tal van vage klachten. In de jaren tachtig werd al over sick Building syndroom gesproken. Juist in Rotterdam. Hier hoor je niemand meer over.

We kunnen beter pas op de plaats maken, alvorens tot grootschalige sloop van het oudere woningbestand en kantoren over te gaan. Een ramp is anders niet te overzien.
Beste Xandra, dit is een mooie vraag!
Hierbij enkele weetjes om je vraag te beantwoorden:
Gemiddelde watertemperatuur van de Maas is varieeert tussen 5 gr. tot 25 gr. (afhankelijk van het seizoen). Gemiddeld debiet van de Maas is 230 m3/s. Bij de Rotterdam wordt (afhankelijk van de koelbehoefte) maximaal 400 m3/h water opgepompt en teruggeloosd in de Maas met 40 gr.

Als je voor het gemak even uitgaat dat er maximaal 400 m3 wordt teruggeloosd bij 5 gr. is het temperatuurverschil 35 gr, echter het effect op de rivierwatertemperatuur is hierbij nagenoeg nihil.
Je kunt de proef op de som zelf nemen: doe 1 druppel water van 40 gr. in een bakje water van 2,3 liter van 5 gr en zoek het verschil.
Beste Guillaume,
Misschien leuk om zelf eens een bezoekje te brengen aan De Rotterdam om zo een eigen oordeel te vormen. Spreek ook gerust de mensen daar aan om te vernemen of zij enige klachten hebben.
De Rotterdam en de Wilhelminapier is sowieso een leuk stukje Rotterdam wat een bezoekje waard is.
Tip: op de zevende verdieping van De Rotterdam kun je heerlijk lunchen en daar wordt ook gebruik gemaakt van dit systeem!
Dank je wel voor de tip Cem. A. Ik ben een paar jaar terug wel met een rondleiding in de Rotterdam geweest, op de dag van de architectuur. Eerlijk is eerlijk.. Het is een heel apart bouwwerk. Toen stond het echter nog vrijwel leeg. Op het klimaat heb ik toen niet zo zeer gelet.
Hetgeen ik in bovenstaande schets, is mijn eigen ervaring op mijn werkplek. Maar er zullen goede en slechte systemen bestaan. Evenals men goede en minder goede auto’s of fietsen fabriceert.
Toch blijf ik kritisch over veel nieuwbouw. Er kan nauwelijks gelucht worden en alles is volkomen geïsoleerd en alle kieren dichtgestopt. Als ik vrienden, die in nieuwbouw wonen bezoek, waarin warmte terugwininstallaties zitten, ben ik blij als ik na het bezoek weer in de frisse lucht kom.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen