LED verlichting | Eneco Community

LED verlichting

Toon eerste bericht

49 Reacties

Goed bezig, maar houdt in gedachte dat op jaarbasis de besparing niet zoveel zoden aan de dijk zetten.
Uiteraard wil ik het niet bagitaliseren, want alle kleine beetjes helpen en ik heb ook veel omzettingen naar LED gedaan.
Maar de grotere besparingen zitten in bv je oudere TV wegdoen en vervangen door een LED en nog beter inderdaad een vaatwasser nemen met A+++ en de wasmachine ook vervangen naar een A+++. Dan is de besparing erg groot.
Uiteraard moet de protemonnee dat wel toestaan; je kan uiteraard ook proberen het versneld in etappes te doen.
Dat hebben wij bv gedaan. De laatste grote vervanging was de wasmachine, die nu ook in de A+++ catogarie valt.
Reputatie 3
Badge +1
Hi loco1981,

Goed bezig, maar dat is ook wel nodig als ik zie dat je 6349 kWh verbruikt.
Led verlichting zal je verbruik maar marginaal verminderen.
Waarschijnlijk heb je een paar stevige energieslurpers in huis want een gemiddeld gezin zit aan 3500 kHh.

Ik heb ook wat led verlichting gekocht maar loop dan toch tegen een stevig prijsje op als je ook gelijk even je armaturen en dimmers moet vervangen.
Mijn huis en levenssituatie is mogelijk van een andere orde want met een verbruik van rond 1500 kWh (en 1920 pW panelen) ben ik van mening dat besparen op gas door diverse soorten isolatie een veel groter rendement oplevert dan wat ledverlichting.
Maar zodra een spaarlamp kapot gaat en het armatuur laat het toe gaat er bij mij ook een led in.

Groet,

Stansat🆒
Reputatie 1
Badge +1

Uiteraard moet de protemonnee dat wel toestaan;.

Ik gooide net 10 cent in mijn portomonee maar duurde bijna 2 min voor die de bodem had bereikt 😃
:oJe moet het er niet ingooien; je moet het uitgeven!
Reputatie 3
Badge
Ik gooide net 10 cent in mijn portomonee maar duurde bijna 2 min voor die de bodem had bereikt :D
Dat is wel een hele dikke portemonnee dan. ;)

Hier hebben we bijna alles voor LED lampen vervangen, er zijn een paar TL armaturen die ik nog niet ver-LED heb en wat lampjes buiten. Het verbruik ging ten opzichte van de paar gloeilampen en vele spaarlampen leuk naar beneden, maar het belangrijkste vond ik het licht: veel meer en vooral veel sneller 100% licht.

Maar ik heb het wel betaalbaar gehouden: het heeft geen nut 40 euro voor een lamp uit te geven als je voor rond de 10 euro ook een prima LED lamp (Samsung/Toshiba) kunt krijgen. En LED kan nog goedkoper: bij de Action liggen er redelijke LED lampen voor 3,99. Als je alles bij elkaar neemt: verwachtte levensduur, aanschaf en stroomkosten dan is een LED lamp heel, heel erg goedkoop.
Reputatie 1
Badge +1
bij de Action liggen er redelijke LED lampen voor 3,99. .

Euh, ik heb er vorige week 2 gehaald maar 1 was er uit de doos al kapot, en de ander begaf het al na 3 dagen. Wel geld terug gekregen maar mijn vertrouwen was wel beetje weg. Ben dus gegaan voor philips led lampen die tot op heden het goed doen.
Reputatie 1
Hi loco1981,

Goed bezig, maar dat is ook wel nodig als ik zie dat je 6349 kWh verbruikt.
Led verlichting zal je verbruik maar marginaal verminderen.
Waarschijnlijk heb je een paar stevige energieslurpers in huis want een gemiddeld gezin zit aan 3500 kHh.

Ik heb ook wat led verlichting gekocht maar loop dan toch tegen een stevig prijsje op als je ook gelijk even je armaturen en dimmers moet vervangen.
Mijn huis en levenssituatie is mogelijk van een andere orde want met een verbruik van rond 1500 kWh (en 1920 pW panelen) ben ik van mening dat besparen op gas door diverse soorten isolatie een veel groter rendement oplevert dan wat ledverlichting.
Maar zodra een spaarlamp kapot gaat en het armatuur laat het toe gaat er bij mij ook een led in.

Groet,

Stansat🆒

Klopt Stansat,

t.o.v. het energieverbuik zal de omzetting naar LED geen schokkende besparingen opleveren, maar net wat je zegt ieder beetje helpt. En aangezien het topic over LED gaat is dat mijn 'bijdrage' 🆒

Wij doen erg veel elektrisch thuis (o.a. inductieplaat, keukenboiler, etc.). Het enige dat op gas gaat is de CV en de douche. Daarom zal mijn elektraverbruik vrij hoog zijn, maar het is zeker nog voor verbetering vatbaar. Er staat bijv. nog een 'oude' LCD-tv en in vergelijk met de nieuwe LED-tv's verbruikt die natuurlijk meer energie. Met een zoontje van bijna 3 die heel graag tekenfilms kijkt en twee ouders die ook graag films kijken of wat gamen staat deze tv (met bijbehorende home cinema cet) heel wat uurtjes aan. Daarnaast heeft mijn vrouw 2 grote aquaria staan. Dat zijn geen grootverbruikers, maar toch....en zo zijn er nog wel wat dingen die verbeterd moeten worden en ook al verbeterd zijn. Ik denk dat eind van het jaar het elektraverbruik al een aardig stukje is verbeterd.

Jou  verbruik is zeker van een anderen orde en dan heb je zeker gelijk dat je op andere vlakken gaat besparen. Wij hebben de afgelopen jaren de nodige verbouwingen achter de rug, maar zodra de spaarrekening het toe gaat laten wil ik ook eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om zonnepanelen te plaatsen. Gezien mijn elektraverbruik zal dat denk ik ook een aardige besparing geven. Ik hoop alleen wel dat ze tegen die tijd weer een subsidieregeling o.i.d. hebben.

groet
Loco
Reputatie 1
Alle waar naar zijn geld Marcel1970. Natuurlijk zijn er (veel) goedkopere LED spots te krijgen en er zullen altijd spots bij zitten die het een aardige tijd zullen doen, maar dat prijsverschil moet toch ergens vandaan komen. Vaak zie je dat bij bijv. dimbare LED spots het dimbereik bij de goedkope spots veel minder groot is. De elektronica in de lampvoet van een veel mindere kwaliteit is en de lichtopbrengst vaak veel minder is. In sommige situaties kan dat niet erg zijn en moet je ook zeker niet veel geld uitgeven, maar als je bijv. LED spots als hoofdverlichting gebruikt zou ik toch ook voor het wat duurdere A-merk gaan.
Reputatie 3
Badge
Daarnaast heeft mijn vrouw 2 grote aquaria staan. Dat zijn geen grootverbruikers, maar toch....
Aquaria worden meestal elektrisch verwarmd, en overdag verlicht. Ik denk dat onderschat wordt hoeveel energie daar in gaat zitten. Als het stroomverbruik nog zo hoog is zou ik nog niet beginnen aan zonnepanelen. Eerst het verbruik verlagen is veel goedkoper.
Reputatie 6
Badge +1

Als het stroomverbruik nog zo hoog is zou ik nog niet beginnen aan zonnepanelen. Eerst het verbruik verlagen is veel goedkoper.

Sorry, maar deze beredenatie snap ik niet helemaal. Dat het verlagen van het verbruik, zonder hulpmiddelen, de goedkoopste oplossing is dat snap ik. Maar als er door omstandigheden, of  leefwijze geen verlaging kan plaats vinden dan is het verbruik compenseren met zonnepanelen een goed en uiters doeltreffend middel.
Reputatie 6
Badge +1
Oorspronkelijk geplaatst door LeonvB
bij de Action liggen er redelijke LED lampen voor 3,99. .

Euh, ik heb er vorige week 2 gehaald maar 1 was er uit de doos al kapot, en de ander begaf het al na 3 dagen. Wel geld terug gekregen maar mijn vertrouwen was wel beetje weg. Ben dus gegaan voor philips led lampen die tot op heden het goed doen.

Ik heb nergens last van. bij mij zitten ze nu al een jaar in de fittingen en branden nog steeds. En ik gebruik ze overal, van woonkamer, overloop tot aan het toilet.
Reputatie 3
Badge
Sorry, maar deze beredenatie snap ik niet helemaal. Dat het verlagen van het verbruik, zonder hulpmiddelen, de goedkoopste oplossing is dat snap ik. Maar als er door omstandigheden, of leefwijze geen verlaging kan plaats vinden dan is het verbruik compenseren met zonnepanelen een goed en uiters doeltreffend middel.
LED lampen zijn leuk, en geven heel veel licht voor hun verbruik maar verlichting is een heel erg klein deel van de energierekening. Bij een verbruik van 6300+ kWh moeten er grootverbruikers zijn, en dat wil niet zeggen dat dat allemaal ook goed is. Het meten en in kaart brengen van je verbruik moet stap 1 zijn, en met een eenvoudige meter kom je een heel eind.

Als je weet waar je stroom verbruikt wordt kun je vervolgens gaan kijken of dit wel in orde is. Als je er bijvoorbeeld achter komt dat je diepvriezer van bijna 20 jaar terug nu 1300kWh per jaar verbruikt kun je deze vervangen, bijv. aan de hand van deze lijst: www.ecotopten.de. Of je vind een hifi installatie die ondanks dat deze "uit" staat toch nog 30W weet te verbruiken. Met een eenvoudig stekkerblok met (voet)schakelaar kun je dat verbruik elimineren.

Zonnepanelen kosten ook geld, en verbruik verlagen is vaak voordeliger dan voor dat verbruik zonnepanelen op je dak te leggen. Wij hebben het verbruik de laatste jaren met 34% laten dalen, zonder enige aanpassing van onze leefwijze. Voor ons oorspronkelijke verbruik hadden zelfs niet genoeg panelen op het dak gepast.
Reputatie 6
Badge +1
Dank je wel voor je uitgebreide reactie @leonvb. Je hebt gelijk dat er veel valt te besparen door een kritisch ronde door het huis te lopen en te meten wat stroom en sluipverbruik is. Daar zijn in de meeste gevallen enorme winsten te behalen. Alleen al op sluipvrbruik of onnodige cotinu verbruik.

Echter moet je een afweging maken ofdat je een goedwerkende energieslurper meteen naar de vuilisbeld brengt en een nieuwe energiezuinige koopt, of je wacht totdat hij echt kapot gaat en vervangen moet worden. Je zou dus een overweging kunnen maken om nu de energiesluper te behouden en het aankoopbedrag - besparing tegenover een energiezuinige, in zonnepanelen te steken 🙂 Ts heeft nog geen zonnepanelen, dus dat is meteen baten crieeren.
Het is maar net hoe je het wilt zien.

1 conclusie is de juiste: het beste is alle 3 doen. Sluipverbruik en onnodige continu verbruik reduceren tot het minimum. Energieslupers acuut vervangen en zonnepanelen op je dak leggen( als je veel (over) geld hebt, wat dat is dan de consequentie van deze 3 acties ). Anders is en blijft het voor mijn gevoel net om het even m.u.v. de eerste optie, want dat is verreweg de goedkoopste!
Reputatie 1
Dank @leonvb en @jvp voor jullie uitvoerige berichten. Ik ben het met jullie beiden eens en ik zie het ondertussen als een soort stappenplan:

1) Kritische ronde door huis. Kijken waar de 'grootverbruikers' zitten. Er staat bijv. een droger op zolder met iets van een B label. 
Gelijktijdig met het inventariseren ook kijken naar de gewoontes die we hebben. Bijv. onze TV + home cinema set staat overdag erg veel aan terwijl deze overdag best wel wat uren uit kan. Wasgoed direct in de droger of eerst op zolder of buiten even ophangen scheelt ook.

2) De leefgewoonten aanpassen zo dat je niet vreselijk veel in comfort o.i.d. inlevert en deze wel lekker wat besparen.

3) Indien mogelijk, vervangen van de apparaten welke als grootverbruiker bekend staan uit stap 1 die het vervangen waard zijn. De eerder genoemde droger staat hiervoor al op de nominatielijst. We hebben bijv. ook een mechanische ventilatie en deze oude unit (iets van 22 jaar oud) heb ik vervangen door een veel zuinigere unit (van 65W naar 7W). Aangezien deze unit 24/7 draait scheelt dat al zo'n 500kWh per jaar. 
Reputatie 1
Badge +1
Ook een zeer goede bespaartip is kaarsjes, wellicht dat sommige nu lachen maar het is wel zo. nu de donkere dagen weer voor ons liggen is het juist zo sfeervol om, als het donker is, lekker veel kaarsjes neer te zetten. bij de action koop je waxinelichtjes voor zeer weinig en die ook nog +-6 uur branden. Wij steken er zo 10 aan, dus minder verlichting is nodig en ook geven ze lekker veel warmte af waardoor je ook nog eens gas bespaart.
Nou (uit)lachen doen we niet hoor, maar het werkt van 2 kanten, want de verwarming kan dan ook een graadje lager.

3) Indien mogelijk, vervangen van de apparaten welke als grootverbruiker bekend staan uit stap 1 die het vervangen waard zijn. De eerder genoemde droger staat hiervoor al op de nominatielijst. We hebben bijv. ook een mechanische ventilatie en deze oude unit (iets van 22 jaar oud) heb ik vervangen door een veel zuinigere unit (van 65W naar 7W). Aangezien deze unit 24/7 draait scheelt dat al zo'n 500kWh per jaar. 

Denk er dan wel aan dat je qua besparing stroomverbruik niet kiest voor een condensdroger; die vreet stroom en is ook aanmerkelijk duurder in aanschaf. 
De meest simpele waar je de uitlaat uit een raam kan hangen of aansluiten op je mechanische ventilatie dat geeft de meeste besparing. 
Nog beter is een warmtepompdroger!
Reputatie 1
Ik heb ook wel eens wat zitten lezen over een warmtepompdroger. De aanschafprijs vind ik wat pittig, want je verdiend het apparaat dan pas in 5 of 8 jaar terug. En ik vind het ook een beetje een nadeel dat het wat langer duurt voordat de was droog is, omdat het op een lage temperatuur droogt. Maarja, zo heeft elk voordeel zijn nadeel ;)

Ik las ook wel eens iets over een gaswasdroger. Hierbij wordt de warmte uit het verbranden van gas gehaald. Men zegt dat ie ongeveer even zuinig is dan een warmtepompdroger, maar het 'tijdverlies' heb je niet....wel een vreemde gedachte om je droger op de gasleiding aan te sluiten 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Hi marcel 1970,

Hier komt mijn brandweerverleden toch even om de hoek kijken, wel de waxinelichtjes in een veilige ontbrandbare houder midden op tafel.
Laat kinderen of de hond er niet een van tafel zwiepen want het is wel brandgevaarlijker dan de cv een graadje lager om toch te besparen op gas.
Vergeet ook niet te ventileren want brandende kaarsen/waxinelichtjes verbruiken zuurstof.

Per saldo is het wel gezellig maar wees gewaarschuwd, ik heb heel wat huiskamerbrandjes geblust in mijn carrière door onvoorzichtig gebruik van kaarsen.
Een zwartgeblakert huis is niet fijn en dan heb ik het niet over mogelijke slachtoffers.

Groet,

Stansat🆒
En wat ik nog zou willen aanvullen , is dat je met veel branden van kaarslicht veel eerder je plafonds moet witten.
Je wil niet weten hoeveel roet er met kaarslicht in de lucht komt en dus uiteindelijk op het plafond en muren............
Maar aan de andere kant zo met de Kerst is het wel gezellig.
Reputatie 1
Je hebt ook van die LED-kaarsjes die je aan en uit kunt zetten....niet dat daar nou veel warmte vanaf komt...maar het is wel brandveilig en met LED heeft het een laag gebruikt :p
Ja zeg, maar dat heeft toch niets met besparing te maken? Dat was toch de issue. 
Met kaarslicht sla je tenslotte 2 vliegen in 1 klap, besparing stroom en gas. 
En het is best gezellig, even het roet vergeten uiteraard. En een lekker rood wijntje erbij......
Reputatie 7
Badge +7
En het is best gezellig, even het roet vergeten uiteraard. En een lekker rood wijntje erbij......

doe mij maar een jenevertje :D
Reputatie 4
Badge

doe mij maar een jenevertje :D

Mij dan maar een Heineken. 🆒

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen