LED verlichting | Eneco Community

LED verlichting

• 9 augustus 2013
  • 49 reacties
  • 4237 Bekeken

Of ik nu bewust goed bezig ben weet ik niet maar in mijn hele huis heb ik LED verlichting en heb voor windenergie gekozen.
De meeste mensen verklaren mij voor gek en zien het LED niet zitten, men vind het saai kil en kost duur dat klopt,
maar LED wordt wel steeds goed koper en is er in vele variatie`s, ik kan nu nog niet zeggen of ik gelijk heb of ENECO??
Kan maar 1 ding zeggen dat als ik dit jaar na mijn jaarnota heb in gevuld wat ik bij of terug krijg!!!!

Peter59

49 Reacties

Hoe monitoor je je verbruik dan?
Noteer je je standen?
Heb je een Toon?
Ik moet nog kijken wat ik over 2012/13 heb verbruikt dus kan ik dan pas een oordeel geven.
Maar LED verlichting is er in vele kleuren van de oude gloeilamp kleur tot wit LED verlichting
En geloof mij in de slaapkamer zit LED verlichting als ik dat aan doe als of er een schijnwerper
aan staat LED is er in vele kleuren

peter 59

Reputatie 6
Badge +1
Led verlichting is en blijft duurzamer dan gewoon de lamp, de spaarlamp of de hallogeenlamp. Dit kan heel veel wattages schelen. Zo heb ik in de studeerkamer nog 4 halogeen spotjes hangen en die verbruiken samen ruim 100 wat. met led verlichting is dit 12 wat. Dus dat is aardig wat verschil.

Daarbij hoeft Led verlichting idd niet duur te zijn. Bij een action hebben ze al letverlichting voor 2 euro de lamp en die geven warm wit licht en gaan lang mee.
Kijk het gaat om besparen via ombouw naar LED.
Dan vind ik een slaapkamer totaal niet interessant; geldt ook voor de verlichting in de WC enz.
Maar wat op jaarbasis wel scoort is om bv:

1) Een LCD TV te vervangen door een LED TV
2) In de huiskamer 4x60 watt door 6 x 0.9 watt LED
3) Een oude wasmachine door een nieuwe met A+++
4) Een oude vaatwasser door een nieuwe met A++

KIjk dan bereik je pas een grote besparing
Reputatie 6
Badge +1
Kijk het gaat om besparen via ombouw naar LED.
Dan vind ik een slaapkamer totaal niet interessant; geldt ook voor de verlichting in de WC enz.
Maar wat op jaarbasis wel scoort is om bv:

1) Een LCD TV te vervangen door een LED TV
2) In de huiskamer 4x60 watt door 6 x 0.9 watt LED
3) Een oude wasmachine door een nieuwe met A+++
4) Een oude vaatwasser door een nieuwe met A++

KIjk dan bereik je pas een grote besparing

Wat je zegt Ton is waar, maar er dan wel even vanuitgaan dat je ook net een nieuwe wasmachine, vaatwasser oftv nodig hebt. Als je ze nu gaat aanschaffen voor de besparing, dan is de terugverdientijd en uiteindelijk de beparing heel anders, dan dat je toch een nieuw apparaat moet, omdat je oude is overleden.

maar we hadden het over led verlichting. En alle kleine beetjes, maken toch een grote besparing.
Wat je zegt Ton is waar, maar er dan wel even vanuitgaan dat je ook net een nieuwe wasmachine, vaatwasser oftv nodig hebt. Als je ze nu gaat aanschaffen voor de besparing, dan is de terugverdientijd en uiteindelijk de beparing heel anders, dan dat je toch een nieuw apparaat moet, omdat je oude is overleden.

maar we hadden het over led verlichting. En alle kleine beetjes, maken toch een grote besparing.

Hoi Jürgen,

Klopt helemaal Jürgen,

Verleden jaar moesten we noodgedwongen ivm een nieuwe keuken over naar een inbouw-vaatwasser.
De wasmachine is net gekocht omdat onze 20 jarige AEG kuren ging krijgen.
Kijk als je zomaar voor besparing deze toch redelijk kostbare zaken gaat vervangen, tja dan ben je inderdaad niet goed bezig qua besparing.
Ik wilde met deze opsomming alleen aangeven dat simpel weg wat LEDjes installeren niet voldoende is om een behoorlijke besparing te genereren.

Al weet ik uiteraard ook dat alle kleine beetjes ook helpen.......................
Badge
Besparen begint bij jezelf. Als je niet kan besparen dan heeft het meestal ook geen zin om besparende producten te gaan kopen. Led verlichting heb je trouwens alle soorten K kleuren tegenwoordig. 
Besparen begint bij jezelf. Als je niet kan besparen dan heeft het meestal ook geen zin om besparende producten te gaan kopen. Led verlichting heb je trouwens alle soorten K kleuren tegenwoordig.

En....met de afstandbediening te kiezen................
En besparen is uiteraard een persoonlijke zaak en ander zal het niet voor je doen.
Badge
Ja klopt. Trouwens? Philips heeft een leuke collectie aan warme huis verlichting.
Klopt!
Ik was op de iphonecub.nl deze al tegengekomen:

http://www.iphoneclub.nl/274626/philips-voegt-lampen-lightstrips-en-bloom-toe-aan-hue-assortiment/

Maar jij bent geloof ik geen appeltjes fan.........................
Overigens krijgen we vermoedelijk op 10 september 2013 groot nieuws!

Wat mij zo tegen houdt zijn de idiote hoge prijzen bij Philips.
Maar het design is super.
Badge
Ik ben wel een appel gebruiker, alleen geen fanatic promotor van het merk. 😉 Hue systeem van Philips is inderdaad een erg sexy systeem 🙂 kost alleen een half maand salaris als je je huis wilt voorzien. 😉
Oké; ik promoot het ook niet echt; ik ga puur voor de kwaliteit, maar doe wel aan jailbreaken.
Het gemak en kwaliteit zit voor mij vooral in het onderhouden en streamen van de muziekverzameling!
En het op afstand bedienen van de voortgang; ik ben een beetje lui................

Maar bij Samsung ligt het nu qua besparing even iets anders.
Komt ook nog bij dat de TV's van Samsung ook zo hoog scoren in de onafhankelijke tests.
Op dat terrein heeft Philips de boot totaal gemist en het dus ook opgegeven.
Reputatie 6
Badge +1
Besparen begint bij jezelf. Als je niet kan besparen dan heeft het meestal ook geen zin om besparende producten te gaan kopen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je energiebesparende produkten koopt, en je blijft hetzelfde gebruikspatroon behouden, ben je toch aan het besparen. Echter door ook je gebruikerspatroon aan te passen krijg je meer rendement uit je energiebesparende produkten.

En van de andere kant ja. Besparen begint idd bij je zelf, want niemand koopt energiezuinige prudukten voor je 😉
Precies Jürgen,

Vandaar dat ik ook schreef: alle (kleine) beetjes helpen uiteraard.
En die van het aanpassen van je gebruikspatroon vind ik ook een goeie.
Zo zijn wij ook eens gaan kijken wat er altijd insluipt qua stroomverbruik en nergens voor nodig is.
B.v. vaatwasser laten draaien halfvol; wel op ECO, maar toch....
Gewoon niet doen en wachten tot ie vol is.
Kan je veel mee besparen.
Reputatie 6
Badge +1
Precies Jürgen,

Vandaar dat ik ook schreef: alle (kleine) beetjes helpen uiteraard.
En die van het aanpassen van je gebruikspatroon vind ik ook een goeie.
Zo zijn wij ook eens gaan kijken wat er altijd insluipt qua stroomverbruik en nergens voor nodig is.
B.v. vaatwasser laten draaien halfvol; wel op ECO, maar toch....
Gewoon niet doen en wachten tot ie vol is.
Kan je veel mee besparen.

wat dacht je van je senseo of nespresso apparaat meteen uitzetten als hij koffie gezet heeft en niet wachten totdat hij vanzelf uitspringt. Hij blijft in die tussentd wel het water warm houden terwijl dit niet nodig is. Of lampen meteen uitdoen als je het vertrek verlaat en niet aanlaten. Zozijn er nog legio iedeeen mee te noemen.
Bij mij gaat het dan om het Nespresso apparaat, die zet ik standaard meteen op standby; alleen een ledje blijft actief. 
Bij speelt dat voor het ganglicht, daar zit nu een paar jaar een automatische bewegingsschakaar op, vergeten is niet meer mogelijk. 
Reputatie 6
Badge +1
Bij mij gaat het dan om het Nespresso apparaat, die zet ik standaard meteen op standby; alleen een ledje blijft actief. 

Maar daar heb je dus iets. Ledje kost stroom en je moet maar eens in het boekje kijken wat het apparaat in standby nog wel niet gebruikt. Dat is best veel. Gewoon uit is veel beter en m.b.t. De opstrarttijd van het apparaat scheelt dit misschien 1 miliseconde.

Ik heb geen led op mijn Nespresso. Ik heb 1 knop en dat is aan of uit.

En in het hele huis zitten schakelaars die op afstand benaaderbaar zijn. Via een display ( telefoon, ipad ) kan ik zien welke aan en uit zijn en  als me dat niet bevalt, kan ik die op afstand dus uitschakelen. Met kinderen schiet het niet op om alles op een pir te zetten.
Maar daar heb je dus iets. Ledje kost stroom en je moet maar eens in het boekje kijken wat het apparaat in standby nog wel niet gebruikt. Dat is best veel. Gewoon uit is veel beter en m.b.t. De opstrarttijd van het apparaat scheelt dit misschien 1 miliseconde.

Ik heb geen led op mijn Nespresso. Ik heb 1 knop en dat is aan of uit.
.

Op zich heb je gelijk dat het ledje stroom verbruikt maar dat is danook alles. Het apparaat staat niet standby. 
De enige functie is dat je via dat knopje het apparaat kan aanzetten en opstarten. 
Zet je 'm standby dan houdt het apparaat het warmhoudplaatje waar de koffiebladen op staan warm, kijk dat vind ik wel zonde. 
Het stroomverbruik van één enkel ledje is uiteraard verwaarloosbaar. 
Reputatie 6
Badge +1

Op zich heb je gelijk dat het ledje stroom verbruikt maar dat is danook alles. Het apparaat staat niet standby. 
De enige functie is dat je via dat knopje het apparaat kan aanzetten en opstarten. 
Zet je 'm standby dan houdt het apparaat het warmhoudplaatje waar de koffiebladen op staan warm, kijk dat vind ik wel zonde. 
Het stroomverbruik van één enkel ledje is uiteraard verwaarloosbaar. 

Sorry, ik dacht dat hij dan toch nog standby stond. Dit is bij mij namelijk wel het geval. Zolang het ledje aan is gebruikt hij veel meer stroom dan dat ht lampje is uitgeallen. Daarom zet ik hem nu met de knop gewoon evht uit.
Oké, geeft niet. Vandaar dat ik nog even wat extra info gaf.

Was vandaag bij Nespresso in A'veen; sinds kort zijn ze uit de Bijenkorf en hebben nu een eigen vestiging.
De etui's waren bijna op, dus de VVV-bon gepakt en op naar de Nespresso-shop.
Maar ik voelde nattigheid en belde eerst met het hoofdkantoor over de inwisselmogelijkheid. Geen enkel bezwaar!
Ja, ja toen ik aan de balie stond, kon het dus mooi niet; wat een pech dan maar weer gewoon betaald, want wat is een mens zonder koffie, brrrrrr helemaal niets.
Reputatie 7
Badge +6
Of ik nu bewust goed bezig ben weet ik niet maar in mijn hele huis heb ik LED verlichting en heb voor windenergie gekozen.
De meeste mensen verklaren mij voor gek en zien het LED niet zitten, men vind het saai kil en kost duur dat klopt,
maar LED wordt wel steeds goed koper en is er in vele variatie`s, ik kan nu nog niet zeggen of ik gelijk heb of ENECO??
Kan maar 1 ding zeggen dat als ik dit jaar na mijn jaarnota heb in gevuld wat ik bij of terug krijg!!!!

Peter59

@peter59

Allereerst hartelijk welkom op het Eneco forum!
Je bent zeker goed bezig als je ledlampen hebt aangeschaft, als je gloeilampen die meerdere uren per dag branden(gemiddeld 3 a 4 uur) hebt vervangen voor LED lampen, kan je al tientallen euro's besparen op jaarbasis.
Reputatie 6
Badge +1

De etui's waren bijna op, dus de VVV-bon gepakt en op naar de Nespresso-shop.
Maar ik voelde nattigheid en belde eerst met het hoofdkantoor over de inwisselmogelijkheid. Geen enkel bezwaar!
Ja, ja toen ik aan de balie stond, kon het dus mooi niet;

Even off topic. Ik heb in A-dam mijn VVV bonnen gewoon ingeleverd voor nepresso koffie. Dus die werden gewoon geaccepteerd. Ik denk dat je iemand gehad hebt met weinig verstand van afrekenen:o
Even off topic. Ik heb in A-dam mijn VVV bonnen gewoon ingeleverd voor nepresso koffie. Dus die werden gewoon geaccepteerd. Ik denk dat je iemand gehad hebt met weinig verstand van afrekenen:o

Nee dat ligt anders jij bent dus in de Bijenkorf geweest en die accepteert dus wel!!
Reputatie 1
Badge +1
Wij hebben tot heden redelijk wat besparende veranderingen aangebracht. De gewone verlichting (15 stuks in totaal) vervangen voor philips led verlichting. de plasma tv is vervangen voor een 50 inch samsung tv waarmee we van 350 watt naar 64 watt gingen. Ook letten we meer op onnodig licht aanlaten zoals de overloop en naar de zolder. de volgende staap is de vaatwasser vervangen voor een a+++. waar we niet op konden besparen is het aqarium die verbruikt met zijn tl buizen toch best veel, maar we zijn niet zo bespaarziek dat we alle geneugten voor een beetje geld gaan verkopen.
Reputatie 1
LED verlichting is een aardige opmars aan het maken. Ik ben een paar maanden geleden in het LAC van Philips geweest (Licht Applicatie Centrum) en daar laat Philips zien wat zij met licht kunnen. Je ziet daar vooral veel innovaties omtrent LED verlichting (denk aan Philips HUE) met daarbij de (digitale) aansturing van deze slimme lampen. Deze kunnen niet alleen in allerlei kleuren veranderen, maar ook de kleurtemperatuur kan ingesteld worden. Daardoor wordt het mogelijk om een warm gelig licht (gloeilampkleur) uit de lampen te toveren. Tevens zijn er de (dimbare) LED lampen met de kleur warm-wit die zeker niet kil zijn. Er zijn tegenwoordig ook goede TL-armaturen die in LED worden uitgevoerd, dus je ziet dat LED wel een gemeengoed aan het worden is.

Duur? Licht eraan hoe je het bekijkt. Vergelijk de branduren eens van bijv. een gloeilamp of een halogeenlamp en die van een LED lamp. Smeer de aanschafkosten daar eens voor over de jaren dat je ermee doet en neem ook de besparing op energie daarin mee en dan valt het wel mee. Natuurlijk klinkt €40 voor een dimbare LED lamp van Philips wel duur in vergelijk met wat je aan de kassa betaald voor een spaarlamp.

Wat Folkert zegt klopt zeker dat je bij enkele branduren per dag de vervanging naar LED lampen snel terug ziet komen.

Ik heb in de woonkamer twee hanglampen waarin Philips HUE lampen zitten die ik als algemene verlichting gebruik. Verder heb ik in het plafond in de woonkamer en keuken  totaal 10 spots zitten waarin dimbare LED spotjes zitten. Als ik alleen de HUE lampen heb branden verbruik ik 2x8,5=17W aan licht. De spotjes verbruiken per stuk 4W, dus als ik in zowel de woonkamer als in de keuken de spots aanzet verbruik ik 40W (voorheen zaten hier 35W halogeenspotjes in, dus 350W verbruik, in vermogen al een besparing van 310W). Reken maar uit wat dat doet als je het bijv. een avondje hebt branden....

Reageer