Kort wasprogramma bespaart niet maar kost juist meer energie | Eneco Community

Kort wasprogramma bespaart niet maar kost juist meer energie

• 26 november 2012
  • 77 reacties
  • 53445 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Afgelopen vrijdag kwam er een monteur bij ons langs voor een reparatie aan onze wasmachine. Deze monteur hing een apparaatje aan de machine waarmee hij kon zien hoeveel wassen we tot nu toe hadden gedaan, op welke programma’s etc. ‘U wast wel heel vaak met het korte programma’ zei hij. Waarop wij zeiden, ja natuurlijk, de was zit niet altijd vol dus druk ik altijd dat ‘kort’ knopje in want dat bespaart energie… toch?

Niet dus.. hij vertelde dat het korte wasprogramma veel meer (hij had het over 40x meer?!) energie kost dan het normale (lange) wasprogramma. Met de kort functie blijft de was en centrifuge tijd hetzelfde, alleen de opwarm tijd wordt korter. En dat snelle opwarmen kost dus juist méér energie.

Ik had hier echt nog nooit van gehoord en was erg verrast, zijn er meer mensen met dit soort ervaringen/tips?

77 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ik reageer even zodat ik mailtjes krijg als hier een reactie komt. Ik ben benieuwd of je verhaal klopt.
Badge
@jeroen Even off topic, maar je kunt je ook abonneren onderaan dit topic zonder een reactie te plaatsen 😉
Badge
Lijkt mij erg sterk, Het gaat om de energie die nodig is om de hoeveelheid water te verwarmen. Tijd heeft er niets mee te maken. Die man hoeft bij mij niet langs te komen
Waarom kijkt men niet in de gebruiksaanwijzing????
Wij hebben net een nieuw vaatwasser in de keuken gekregen. Zo'n A++
Dus je snapt 'm al; we kunnen nu ook extra zuinig afwassen, hoe?
Simpel is de vuistregel:
hoe langer het programma er over doet; hoe goedkoper de energie kosten zullen zijn
hoe korter het programma er over doet; hoe duurder de energie kosten zullen zijn

De eerder bedoelde monteur had het dus uiteraard helemaal goed met zijn advies.

Uiteraard kan er wel een extra optie gekozen worden bij niet geheel volle belading, namelijk half vol.
Met die optie wordt uiteraard wel energie gespaard.
Reputatie 3
Badge
Vroeger moest je ook sommige dingen op 90 wassen en volgens de reclame tegenwoordig al met koud water in sommige gevallen. ik zal binnenkort is een test doen. wij doen 1x per week de bedden. aantal wassen en met 2 kids kkomen er nog wat wassen bij. dan ga ik mijn vrouw vragen is even alles op lange was te doen en de kosten op toon te bekijken een week later nog is maar dan met korte wasjes.
Vroeger moest je ook sommige dingen op 90 wassen en volgens de reclame tegenwoordig al met koud water in sommige gevallen. ik zal binnenkort is een test doen. wij doen 1x per week de bedden. aantal wassen en met 2 kids kkomen er nog wat wassen bij. dan ga ik mijn vrouw vragen is even alles op lange was te doen en de kosten op toon te bekijken een week later nog is maar dan met korte wasjes.

Heel goed en laat het resultaat hier dan even weten.
Maar let wel, mijn stelling is uiteraard alleen gebaseerd op de nieuwste apparatuur die voorzien zijn van een enegrielable A (met het liefst meerdere ++).
Want deze apparaten zijn zo gecontrueerd dat het in de te kiezen programma's zit ingebouwd.
Dus bv langer wassen; goedkoper de energiekosten!
Reputatie 3
Badge
Ja is goed. herinner me nog even als ik volgende week niets gepost heb. 😉
Reputatie 3
Badge +4
@Allen ik zal ook de proef op de som nemen. Uitgaande van het principe dat je dezelfde plons water in een kortere tijd wilt opwarmen zul je dus meer energie (vermogen) gebruiken. Als je de eco energie knop gebruikt of halve wasjes gaat instellen zul je dus minder water en dus ook minder opwarm energie gebruiken. 
Dit verklaard grofweg de energie verschillen. Wat ik bij onze machine lees is dat de was ook wordt gewogen en daar het waterverbruik op wordt afgestemd, ik zou niet weten hoe hij dat dan meet maar staat in het boekje :p

Zodra ik getallen heb zal ik ze hier posten.

En nu even de was uit de trommel in de droger stoppen ::D
En hoe is het afgelopen?
Ik ben heel erg benieuwd naar de uitslagen van het verbruik!

Groetjes Femke
Reputatie 3
Badge +4
Vandaag niet gewassen :p
Ja is goed. herinner me nog even als ik volgende week niets gepost heb. ;)

Hallo Jeroen, wij hebben helaas geen Toon dus ik kan het zelf niet uitproberen maar dit is wel een erg leuk idee, ik ben benieuwd!
Badge
In principe is sneller opwarmen beter omdat je in de kortere tijd minder warmte verliest aan de omgeving. Het lijkt mij echter sterk dat er verschillende verwarmingselementen in een wasmachine zitten. Wat wasmachines wel doen bij een lang programma is bv. korte tijd op de ingestelde temperatuur draaien en daarna langer op een lagere temperatuur om de enzymen te activeren. In het korte programma wordt wellicht de hele tijd op de ingestelde temperatuur gewassen en tevens met meer water gespoeld om alles sneller schoon te krijgen. In een lang programma krijgt het wasmiddel langer de tijd om in te werken op de vlekken. Een kort programma is gewoon minder efficient (qua energie) dan een lang programma.
De opmerking van de monteur dat een kort programma 40 keer meer energie verbruikt lijkt mij sterk overdreven. Dan moet je was wel staan te koken. En wassen met een volle machine is ook efficienter dan wassen met een halfvolle machine.

Groet,

Ralph
Reputatie 3
Badge
Stroom is toch duurder als gas? Reken ook mee dat bij een lange was de trommel veel langer aan het draaien is. Toon schiet dan bij mij omhoog.
Ik zie liever een test resultaat hier!
In de vaatwasmachine is het bij mij duidelijk te zien. Uiteraard A++
Wil ik snel de de vaat gedaan hebben dan wordt de eind tijd korter en kost het extra energie. 
Kies ik voor ECO (dus extra zuiniger met stroom en water) dan wordt de eind tijd extra langer. 
Logisch natuurlijk want als je zuiniger met energie om gaat zal je langer moeten wassen om eenzelfde resultaat te krijgen. 
Immers alleen de sproeiarmen extra laten draaien kost relatief gezien uiteraard niet veel stroom extra. 
Ik heb een wasmachine die in 20 minuten een  klein wasje draait. 
Heb ik het goed begrepen dat ik hiervoor meer kwijt ben dan het programma dat 1 1/2 of twee uur over de was doet?
-- zag nu pas dat ik een foutje rechtstreeks kon wijzigen
Het is leuk al die korte en koude wasprogramma's. Maar op een gegeven moment stond ik te strijken en er kwam een vieze, onaangename geur van het strijkgoed. De lucht van een vuil doucheputje.
Bij navraag bleek dit te komen omdat ik ALTIJD waste op lage temperaturen. De lagere temperaturen zijn een ideale voedingsbodem voor bacterien, die de stank verooraken.
Sindsdien was ik regelmatig, minimaal eens in de maand, een was op 95 graden en ik heb geen last meer van vieze luchtjes aan mijn wasgoed.
Reputatie 3
Badge
Zowiezo moet je de wasmachine 1x per zoveel tijd op hoogste temp wassen. Met iets kleins erin. Heb ik altijd begrepen. Waarom??? ik weet het niet.
Met een losse energiemeter heb ik ooit eens onze vaatwasser bestudeerd.  Het 'Eco' programma wast een uur bij 50 graden en het 'snel' programma 30 minuten bij 60 graden. Het resultaat: het Eco programma verbruikt meer stroom. Het kost blijkbaar meer energie om water een uur lang op 50 graden te houden dan om water 30 minuten op 60 graden te houden. (er zitten nog meer programma's op maar die heb ik niet gemeten).
Een wasmachine die in 20 minuten wast (Joke) hoeft dus niet perse meer te verbruiken dan een was die anderhalf uur duurt. Dit ligt vooral aan de temperatuur. 20 minuten op 90 graden of op 40 graden maakt nogal een verschil in energieverbruik.
Op het moment dat mijn wasmachine gaat verwarmen gaat dat altijd op vol vermogen (3100W) of ie nou tot 40 of tot 60 graden verwarmt. Het draaien van de trommel was 200W geloof ik.
Een wasmachine zou langer meegaan door geregeld op 90 graden te wassen. De achtergebleven restjes wasmiddel van vorige wasbeurten lossen beter op en spoelen weg, er gaan een hoop bacterieën dood die op 40 graden blijven leven (helemaal steriel wordt 't niet), luchtjes verdwijnen. Verder zijn er mensen die een schep soda in de trommel gooien waardoor kalkaanslag van het verwarmingselement oplost. Ook dit gaat veel sneller en beter bij een hoge temperatuur.
Als ik er aan denk ga ik van het weekend weer eens verschillende programma's van de wasmachine nameten. Kijken hoeveel energie de verschillende programma's verbruiken.
Reputatie 3
Badge +4
@Storm, je gaf aan dat je met een losse energiemeter hebt gemeten. Omdat TOON mij die optie niet geeft zou ik willen weten welke losse meter je gebruikt.
Reputatie 3
Badge
Mogelijk Wattcher. Maar die meet alles. Je kunt ook op je stopcontact een soort van tijdschakelelaar plaatsen maar dan puur voor energiemeting. ik zal een voorbeeld voor je zoeken.
Reputatie 3
Badge
http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/energieleveranciers/energiemeter/energiemeters/

Heb je iets aan dit artikel?
Tursiops, Ik weet het merk helaas niet en kan het op dit moment niet opzoeken. Maar dit soort apparaatjes zijn bij iedere bouwmarkt te verkrijgen voor ongeveer 25 euro. In het stopcontact steken en dan je apparaat erin pluggen. Op de display kun je heel veel info aflezen.
Met een losse energiemeter heb ik ooit eens onze vaatwasser bestudeerd.  Het 'Eco' programma wast een uur bij 50 graden en het 'snel' programma 30 minuten bij 60 graden. Het resultaat: het Eco programma verbruikt meer stroom. Het kost blijkbaar meer energie om water een uur lang op 50 graden te houden dan om water 30 minuten op 60 graden te houden. (er zitten nog meer programma's op maar die heb ik niet gemeten).

Als ik er aan denk ga ik van het weekend weer eens verschillende programma's van de wasmachine nameten. Kijken hoeveel energie de verschillende programma's verbruiken.

Precies dat was mijn stelling dus ook!
En uiteraard wassen wij ook wel eens op de hoogste temperatuur, al is het maar 1 maal per maand om machine en ledingen even goed heet door te spoelen.
Overigens neem ik een machinereiniger eens in de 3 maanden die ook op de hoogste temepratuur leeg wast, puur om de machine schoon te maken.
Ik geloof 0.79 cent bij C1000. Zit een wax-zegel in de dop die het reinigingsmiddel pas vrijlaat als het water heet is.

Ik ben nieuwsgierig naar de test van de andere programma's
Dat korte en koud wassen is allemaal prima maar laten wel vetresten en zeepresten achter in de machine. Eens in de maand was ik witwas op 90 graden om dit te verwijderen. Dit is mij aangeraden door een reparateur van Miele. Mijn wasmachine pompte wel af maar het water kwam er niet uit en dat kwam dus doordat de boel verstopt zat . En  de pomp zat niet verstopt met muntjes of andere zaken wat ik eerst dus dacht maar echt met vieze vette troep.

Reageer