Kort wasprogramma bespaart niet maar kost juist meer energie | Eneco Community

Kort wasprogramma bespaart niet maar kost juist meer energie

Toon eerste bericht

77 Reacties

Ook al verbruikt een kort was programma meer per tijdsinheid, dan nog zou een programma dat zo absurd lang duurt aan het eind van de rit meer verbruikt hebben bij elkaar, zou je denken.
Maar waarom denk je dat het veel langer duurt? Omdat simpel weg met minder energie toch het beoogde wasresultaat verkregen moet worden. 
Dus nog kaals test het met een Watt-meter en je bent overtuigd!
reactie op wassen. Wij hebben een dag/nacht meter. Ik doe de was in de weekeinden of in de nacht

reactie op wassen. Wij hebben een dag/nacht meter. Ik doe de was in de weekeinden of in de nacht

Tja, dat doen we allemaal als je een dubbeltariefmeter hebt. 
Het gaat hier over de stelling dat een kort programma meer energie kost en een lang programma juist minder energie kost!!!!!
Badge
Storm wrote:

Hier een aantal meetresultaten van afgelopen weekend. Let op dat de verbruik en de tijdsduur van het wassen bij andere merken wasmachines en vaatwassers natuurlijk heel anders kunnen zijn, maar het geeft wel een aardig inzicht in de werking van de apparaten.
Wasmachine op 40 graden, kort programma:  wastijd, 1u 15m  verbruik 0,77kWh
Wasmachine op 40 graden, normaal programma: wastijd: 1u 45m verbruik 0,81kWh
Wasmachine op 95 graden, normaal programma: wastijd 1u 45m verbruik 0.91kWh (we hadden toevallig machinereiniger staan, meteen kunnen meten dus)
We hadden helaas geen 60 graden was dit weekend.
Het verschil tussen kort en lang wassen is dus maar 0,04kWh! Dit is te verklaren doordat de trommel in het normale programma een half uur langer moet draaien, en het dat gebeurt met gemiddeld 200W aan vermogen. Mijn conclusie hieruit is: vanaf nu geen korte programma's meer. Het is niet bedoeld om energie te besparen, alleen om de was eerder af te hebben. Een halfuur langere wastijd zal denk ik altijd een beter resultaat geven door de langere inwerktijd. Ik ga er vanuit dat een 60 graden was een zelfde soort verschil oplevert.
Verder heel bijzonder dat 1u en 45m wassen op 95 graden maar zo weinig verbruikt. Ik had hier minstens 2kWh verwacht! De machine warmde een hele tijd op half vermogen op (1100W) en pas na een uur kon ik voelen dat de machine echt heel heet was. Bij het 40 graden programma werd er steeds meteen op vol vermogen opgewarmd (2200W). Ik heb geen idee waarom dit verschillend is.
Verder viel nog op dat zodra je de knop van de wasmachine op een programma zet, dus de spanning inschakelt, er 7W gebruikt wordt, en dit blijft ook zo als de wasmachine klaar is. Als je 's nachts wast wordt er dus nog enkele uren 7W verbruikt tot je de machine weer uitschakelt. Echte pietlutten zouden een tijdschakelaar kunnen gebruiken om ook hier nog te kunnen besparen.
Dan hadden we nog de afwasmachine:
30 minuten op 60 graden: 0,82kWh (als het niet zoveel en niet zo vies is)
90 minuten op 50 graden: 0,81kWh (dit is het ECO programma)
100 minuten op 70 graden: 1,41kWh (dit gebruiken we als er heel veel vette spullen tussen staan)
Het normale programma van 65 graden is nog niet getest.
In een vorige post had ik geschreven dat het ECO programma meer verbruikte dan bij 30m op 60 graden. Waarschijnlijk heb ik iets doorelkaar gehaald, want dit blijkt niet zo te zijn. ECO is dus uiteindelijk niet zuiniger, maar wast wel een uur langer. Wellicht dat dit een schonere vaat oplevert, omdat vuil veel langer de tijd heeft om op te lossen. Aangezien ik ECO vrijwel nooit gebruik kan ik dit niet beoordelen, maar ik ga het de komende weken vast wel wat vaker proberen.

Nog een paar offtopic resultaten:
kerstverlichting: 25W-85W (dus niet meer hele nacht laten branden)
Computer aan: 130W
Computer game spelen: 250W
Computer standby: 90W (oftewel die moet gewoon uit en niet meer op standby)
TV + tuner + geluidsinstallatie (film kijken): 200W

Dank je wel voor deze uitgebreide meting. Die metingen onderaan zijn ook handig... nu snap ik waar wat kilowatt uurtjes in het weekend vandaan komen 😛 Computergame en Computers dus. :eek:
Ik ben blij dat je mijn stelling ook nu beaamt qua wasmachine. Dit geldt overigens ook voor de vaatwasser. 
En zo keurig voorzien van meetresultaten. Compliment!!
Badge
Super intressant!
Reputatie 7
Badge +7

Ik ben blij dat je mijn stelling ook nu beaamt qua wasmachine. Dit geldt overigens ook voor de vaatwasser. 

Vergeten we  het water verbruik niet in dit hier onder vermelde stukje.
zou dat niet minder water verbruiken op de korte programma,s en op eco ?
water is wel niet zo duur maar toch.
Klopt maar de besparing daarop is eigenlijk te verwaarlozen ivm met de inderdaad (nog) lage kostprijs van water.
Reputatie 7
Badge +7

Klopt maar de besparing daarop is eigenlijk te verwaarlozen ivm met de inderdaad (nog) lage kostprijs van water.

Toch zonde van ons drinkwater Ton.
Badge
ZIjn de meetresultaten hierboven vastgesteld met een aparte energiemeter ? Welke meter is er gebruikt?

Jan, helemaal eens, maar wat dacht je van het water voor het toilet?
Ik zou als ik nog eens een nieuw huis zou hebben opteren voor dubbele leidingen.
Het zg schoon en grijs-water systeem. Wat je allemaal met regenwater kan doen..................
Reputatie 7
Badge +7

Jan, helemaal eens, maar wat dacht je van het water voor het toilet?
Ik zou als ik nog eens een nieuw huis zou hebben opteren voor dubbele leidingen.
Het zg schoon en grijs-water systeem. Wat je allemaal met regenwater kan doen..................

Ja niet te veel gaan ........ he :D
Dat zou wel mooi zijn zo,n grijs water systeem.
Oke, ik houd mij in!
Badge
Brandje wrote:

Dit verbaast me, ik heb je stelling nooit bestreden! Ik vind dit reeds oudere topic en ben heel blij, als jong forumlid, met deze post.

Dat iemand de moeite heeft genomen om dat allemaal te meten en aan ons te laten weten! Nou maakt het natuurlijk wel een beetje uit welk energielabel je apparaten hebben. Ik heb zelf nog geen energiemeter aangeschaft. Aardig moederdagkado misschien voor deze weetgrage moeder, maar ja, meet ze vast ook wat al die leuke jeugdgadgets kosten... hahaha. Tweakers.net heeft de gameconsoles vergeleken, die komen allemaal ruim onder de 250 kW. Maar ze gebruiken een hoop, let op... ook standby! Ik heb een stekkerdoos met voetpendaal gekocht, zet 's nachts en overdag alles lekker zonder stroom, alleen de UPC mediabox raakt dan ontregeld, dus die moet standby voor het comfortgevoel. Om nu iedere keer dat dat ding aangaat, de hele boel te moeten installeren!?!
Grappig is wel dat de WII het goedkoopst is, da's mijn favoriet, dus extra leuk gegeven.

Door mijn activiteit op dit forum hang ik nu trouwens mijn doordeweekse wasje op het droogrekje. Scheelt toch weer een drogersessie!

Brandje wrote:

Dit verbaast me, ik heb je stelling nooit bestreden! Ik vind dit reeds oudere topic en ben heel blij, als jong forumlid, met deze post.

Hoi kaat,

Dit oude topic was een stokpaardje van mij. Vandaar mijn stelling in het begin van dit draadje.

Beamen sloeg op een ander topic waar we ook vlak achter elkaar reageerden. Ik begrijp nu dat je dat niet door had. Geeft niet. Dus het gaat niet over mijn stelling in dit topic!!!
Badge

Brandje wrote:

Hoi kaat,

Dit oude topic was een stokpaardje van mij. Vandaar mijn stelling in het begin van dit draadje.

Beamen sloeg op een ander topic waar we ook vlak achter elkaar reageerden. Ik begrijp nu dat je dat niet door had. Geeft niet. Dus het gaat niet over mijn stelling in dit topic!!!

Ah, inderdaad je kunt het op twee manieren lezen, dat zie ik nu ook:D

Ik noem die kleine wasjes knop dan ook snelle wasjesknop. Gebruik ik hoogst zelden en dan alleen voor een wasje wat echt even snel moet. "Last moment wedstrijdkleding" en "ik wil dit zo graag aan naar dat feest" puberdingen!

Verder is er hier geen enkel probleem om de wastrommel vol te krijgen.

Ik ga ook maar eens zo'n metertje kopen. Heeft iemand een tip voor een goede betaalbare?
Uit m'n hoofd bij de Gamma voor net geen 10,00 euries. 
Badge
Dank je Ton. Dan ga ik eens op jacht.
Reputatie 6
Badge +1

Uit m'n hoofd bij de Gamma voor net geen 10,00 euries. 

kijkshop. Creasta energiemeter. €9,99
Badge
Ah, die ligt op mijn route.
Suc6.

Overigens heeft Praxis zo'n verbruiksmeyer ook. 
Die is wellicht dichter in de buurt. 

Update: had vorige post niet gezien!!
Reputatie 3
Badge
http://www.kijkshop.nl/product/117421/cresta-energiekostenmeter-rce-1106/
Badge

Die heb ik inderdaad dezelfde dag toen nog gekocht. Heb mijn man inmiddels kunnen overtuigen dat het loont de Senseo na het zetten van je kopje koffie gewoon uit te zetten en niet te denken... hij gaat vanzelf wel uit! Mijn zoon zet de tv uit als hij wat anders gaat doen 😛 Tosties met het tosti-apparaat zijn ook lekker (hoeft niet met de contactgrill) en verbruikt minder dan de helft aan stroom 🆒. Alles kan nog veel beter... maar het is een proces!;)
Perfect Kaat, jij bent goed bezig, want het moet zichtbaar zijn wat je kan besparen, uiteindelijk gaat het daar om.
Alle kleintjes maken op jaarbasis een grote, toch..............

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen