Kort wasprogramma bespaart niet maar kost juist meer energie | Eneco Community

Kort wasprogramma bespaart niet maar kost juist meer energie

• 26 november 2012
  • 77 reacties
  • 53447 Bekeken

Toon eerste bericht

77 Reacties

Met een losse energiemeter heb ik ooit eens onze vaatwasser bestudeerd.  Het 'Eco' programma wast een uur bij 50 graden en het 'snel' programma 30 minuten bij 60 graden. Het resultaat: het Eco programma verbruikt meer stroom. Het kost blijkbaar meer energie om water een uur lang op 50 graden te houden dan om water 30 minuten op 60 graden te houden. (er zitten nog meer programma's op maar die heb ik niet gemeten).

Als ik er aan denk ga ik van het weekend weer eens verschillende programma's van de wasmachine nameten. Kijken hoeveel energie de verschillende programma's verbruiken.

Precies dat was mijn stelling dus ook!
En uiteraard wassen wij ook wel eens op de hoogste temperatuur, al is het maar 1 maal per maand om machine en ledingen even goed heet door te spoelen.
Overigens neem ik een machinereiniger eens in de 3 maanden die ook op de hoogste temepratuur leeg wast, puur om de machine schoon te maken.
Ik geloof 0.79 cent bij C1000. Zit een wax-zegel in de dop die het reinigingsmiddel pas vrijlaat als het water heet is.

Ik ben nieuwsgierig naar de test van de andere programma's
Dat korte en koud wassen is allemaal prima maar laten wel vetresten en zeepresten achter in de machine. Eens in de maand was ik witwas op 90 graden om dit te verwijderen. Dit is mij aangeraden door een reparateur van Miele. Mijn wasmachine pompte wel af maar het water kwam er niet uit en dat kwam dus doordat de boel verstopt zat . En  de pomp zat niet verstopt met muntjes of andere zaken wat ik eerst dus dacht maar echt met vieze vette troep.
Bij mij heet het verkorte wasprogramma 'eco time'. Dat suggereert toch dat het zuiniger is.
Reputatie 3
Badge
Ik kan me nog wel is herinneren dat light producten ook niet zo goed waren als wij zouden denken... besparen is goed, nodig... maar als het ten koste gaat van je wasmachine dan ben je uit eindelijk duurder uit.
Ik heb al 10 jaar een Miele wasmachine die ik nog nooit op 90 graden heb laten draaien, durf dat gewoon niet voor het wasgoed op zich waar de max. temp in het wasmerk 60 graden aangeeft. En of het na 10 jaar nog zin heeft en de wasmachine niet juist stuk gaat van dat op 90 graden wassen?

Op 'koud' en  40 graden wassen heb ik ook een korte tijd gedaan, op de reclame afgaande van bepaalde wasmiddelen. 
Nou, dat was niks, m'n was werd echt niet zo schoon als beloofd en rook ook niet lekker.

Ook zit daar een kort programma van 40 min. ( voor als je nog geen halve trommel vol hebt,) op dat automatisch op 40 graden wast en in feite goedkoper zou zijn in verhouding als dat ik een paar stukjes wasgoed op het fijnwasprogramma zou draaien...Tenminste, zo staat dat in het bijbehorende boekje.
Ter overweging wat betreft duur van het programma: bij veel wasmachines vind je een ECO knop. Nu is de functie van deze knop vaak niet duidelijk. Wat de knop meestal doet is het programma verlengen met een half uur. Daardoor krijg het wasmidel meer kans om de vlekken te verwijderen en is dus efficienter. Dat ZOU meer energie kosten, maar doordat je langer wast kan je een lagere temperatuur kiezen.
Was je 90 graden dan kan je kiezen voor 60 graden + ECO. OF als het iets minder vies is: 60 graden normaal programma kan ook met 40graden + ECO.
Dus de ECO knop verlengt het programma. Doordat je kouder kunt wassen bespaar je veel energie omdat het verwarmen veelmeer energie kost dan de motor die de trommel laat draaien.
ik heb per ongeluk dubbel gepost, zie volgende reactie...
Ik heb al 10 jaar een Miele wasmachine die ik nog nooit op 90 graden heb laten draaien, durf dat gewoon niet voor het wasgoed op zich waar de max. temp in het wasmerk 60 graden aangeeft. En of het na 10 jaar nog zin heeft en de wasmachine niet juist stuk gaat van dat op 90 graden wassen?

Op 'koud' en  40 graden wassen heb ik ook een korte tijd gedaan, op de reclame afgaande van bepaalde wasmiddelen. 
Nou, dat was niks, m'n was werd echt niet zo schoon als beloofd en rook ook niet lekker.

Ook zit daar een kort programma van 40 min. ( voor als je nog geen halve trommel vol hebt,) op dat automatisch op 40 graden wast en in feite goedkoper zou zijn in verhouding als dat ik een paar stukjes wasgoed op het fijnwasprogramma zou draaien...Tenminste, zo staat dat in het bijbehorende boekje.

Dat kan geen kwaad. Zoals al hier al gezegd is, is het goed om eens in de zoveel maanden 90 graden te wassen om de bacterien te doden. Dat kan altijd met wit beddegoed of theedoeken oid. (Calgon maakt ook reclame met een ontkalkmiddel/reinigingsmiddel, maar het is al bewezen dat dit weggegooid geld is: zeer misleidende reclame!)
Wij zijn ook hier heel verbaasd over want wij zijn 2 ouderen en hebben ook gebruik gemaakt van een snelprogramma aangezien we niet altijd een volle wasmachine
hebben.Ergens is er in uw visie wel een kern van waarheid neem ik aan maar dat geldt dus alleen voor het opwarmen van water en dat is dus niet boven 40 graden.
Maar het gaat in een vlug tempo en kost dat dan minder.Ria.
Bij mij heet het verkorte wasprogramma 'eco time'. Dat suggereert toch dat het zuiniger is.

Korter wassen is volgens mij minder efficient omdat de vlekken tijd nodig hebben om op te lossen. Om het toch schoon te krijgen moet je dan met een hogere temperatuur wassen. Beter is om een lang programma te kiezen met lagere temperatuur, naar mijn ervaring/mening, ongeacht de hoeveelheid was. Verwarmen kost meer energie dan lang wassen. Uiteraard geldt dit alleen voor normaal vervuilde was. Was dat nauwelijks vervuild is en alleen opgefrist moet worden zou beter in een kort programma kunnen.
Stroom is toch duurder als gas? Reken ook mee dat bij een lange was de trommel veel langer aan het draaien is. Toon schiet dan bij mij omhoog.

Bijna alle wasmachines verwarmen electrisch. Dit is een kostbaar proces en kost veel meer dan het draaien van de was. 
@Allen ik zal ook de proef op de som nemen. Uitgaande van het principe dat je dezelfde plons water in een kortere tijd wilt opwarmen zul je dus meer energie (vermogen) gebruiken. Als je de eco energie knop gebruikt of halve wasjes gaat instellen zul je dus minder water en dus ook minder opwarm energie gebruiken. 
Dit verklaard grofweg de energie verschillen. Wat ik bij onze machine lees is dat de was ook wordt gewogen en daar het waterverbruik op wordt afgestemd, ik zou niet weten hoe hij dat dan meet maar staat in het boekje :p

Zodra ik getallen heb zal ik ze hier posten.

En nu even de was uit de trommel in de droger stoppen ::D

Om een hoeveelheid water te verwarmen is een vaste hoeveelheid energie nodig (kwh). Het maakt niet uit hoe snel dit gebeurt, even de verliezen van afkoeling daargelaten.
Je hebt natuurlijk wel meer vermogen nodig (Watt) om het sneller op te warmen, maar dat maakt niet uit voor het uiteindelijke verbruik.
Ter overweging wat betreft duur van het programma: bij veel wasmachines vind je een ECO knop. Nu is de functie van deze knop vaak niet duidelijk. Wat de knop meestal doet is het programma verlengen met een half uur. Daardoor krijg het wasmidel meer kans om de vlekken te verwijderen en is dus efficienter. Dat ZOU meer energie kosten, maar doordat je langer wast kan je een lagere temperatuur kiezen.
Was je 90 graden dan kan je kiezen voor 60 graden + ECO. OF als het iets minder vies is: 60 graden normaal programma kan ook met 40graden + ECO.
Dus de ECO knop verlengt het programma. Doordat je kouder kunt wassen bespaar je veel energie omdat het verwarmen veelmeer energie kost dan de motor die de trommel laat draaien.

Helemaal mee eens. Als ik de ECO knop kies dan verschijnt automatisch de langste afwas tijd in beeld. En waarom? Juist, omdat er dan energie wordt bespaard; alleen gaat dat gepaard met een veel langere afwerktijd.
De machine draait bij ons op nachtstroom en wij liggen lekker in ons bedje......:)
Dus hoe lang de machine er over doet maakt ons niet uit, als het maar weinig energie kost.
Helemaal mee eens. Als ik de ECO knop kies dan verschijnt automatisch de langste afwas tijd in beeld. En waarom? Juist, omdat er dan energie wordt bespaard; alleen gaat dat gepaard met een veel langere afwerktijd.
De machine draait bij ons op nachtstroom en wij liggen lekker in ons bedje......:)
Dus hoe lang de machine er over doet maakt ons niet uit, als het maar weinig energie kost.

Misschien dat het bij vaatwasmachines anders is dan bij wasmachines. Bij mijn wasmachine is eco dus een verkort programma. Overigens met dezelfde temperatuur als het lange programma.
Reputatie 3
Badge
Ik hoop komende week een test te doen met onze wasmachine (5 jaar oud inmiddels). Ik wil je bedanken voor de uitgebreide test.
@Storm
Bedankt voor je uitgebreide test.
Maar....is jouw vaatwasser een energiezuinige, dus bv A++
Ja, vaatwasser is een AEG Electrolux  CompletA AA   (als het goed is uit 2009, zat er al in toen we het huis kochten)
Wasmachine is een Marijnen uit 2004, volgens energielabel een A.
Reputatie 3
Badge
Ik wil alle gegevens wel verzamelen. Als iedereen zijn bevindingen post met merk, jaar en energielabel dan ga ik proberen een overzicht te maken.
...
Wasmachine op 40 graden, kort programma:  wastijd, 1u 15m  verbruik 0,77kWh
Wasmachine op 40 graden, normaal programma: wastijd: 1u 45m verbruik 0,81kWh...

Bedankt voor het delen van de info. Was opsparen voor een volle trommel loont dus, en dat verbaast me weinig 🙂
Hier een aantal meetresultaten van afgelopen weekend. Let op dat de verbruik en de tijdsduur van het wassen bij andere merken wasmachines en vaatwassers natuurlijk heel anders kunnen zijn, maar het geeft wel een aardig inzicht in de werking van de apparaten.
Wasmachine op 40 graden, kort programma: wastijd, 1u 15m verbruik 0,77kWh
Wasmachine op 40 graden, normaal programma: wastijd: 1u 45m verbruik 0,81kWh
Wasmachine op 95 graden, normaal programma: wastijd 1u 45m verbruik 0.91kWh (we hadden toevallig machinereiniger staan, meteen kunnen meten dus)

Nog een paar offtopic resultaten:
kerstverlichting: 25W-85W (dus niet meer hele nacht laten branden)
Computer aan: 130W
Computer game spelen: 250W
Computer standby: 90W (oftewel die moet gewoon uit en niet meer op standby)
TV + tuner + geluidsinstallatie (film kijken): 200W

Wauw wat een uitgebreide test heb je gedaan! Bedankt!
Hartstikke leuk om te doen, en toevallig hadden we genoeg te wassen! 😃
heb verledenjaar een nieuwe wasmachine gekocht en er werd aangeraden om op eco te wassen 
hij staat 3.15 te draaien en bij de afrekening moet ik grof bij betalen vertal het me maar
Dit is wel heel kort door de bocht. 
Heb je de standen vroeger en nu genoteerd. 
Heb je een Watt meter op de wasmachine genoteerd
enz enz
Als je een beeld hebt van je stroom verbruik dan kan je conclusies trekken. 
Reputatie 3
Badge
@dombo

welkom op het forum. Kan je ons meer vertellen over je bijbetaling? Zomaar zonder conclusie zoals brandje zegt kan je de wasmachine niet de schuld geven. Voor een aantal euro's kan je een meter kopen die je stroomverbruik per apparaat kan testen. Misschien handig om dit aan te schaffen en te kijken hoe het komt dat je meer moet betalen?
heb verledenjaar een nieuwe wasmachine gekocht en er werd aangeraden om op eco te wassen 
hij staat 3.15 te draaien en bij de afrekening moet ik grof bij betalen vertal het me maar

Bedoel je 3 uur en 15 minuten? Dat vind ik ook wel vrij lang voor een gemiddeld eco-wasprogramma.

Reageer