Koken: Gas of Stroom | Eneco Community

Koken: Gas of Stroom

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4171 reacties
Volgend jaar gaan wij onze keuken verbouwen. Op mijn werk gaat alles via inductie en  thuis kook ik al jaren op gas. Wat is voordeliger. Qua gemakt maakt hij mij weinig uit aangezien je heel officieel de glasplaat niets als verlengstuk van de keuken mag zien. 

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen

Wanneer je al gas gebruikt voor het verwarmen van je woning en/of warm water dan is het koken op gas altijd goedkoper. Wanneer je voor je warm water en verwarming geen gas verbruikt, maar bijvoorbeeld stadsverwarming, dan is koken met inductie goedkoper.

De transportkosten die je betaald blijven namelijk gelijk, die zijn op dit moment zo’n 15 euro in de maand, terwijl een gemiddeld gezin voor het koken zo’n 65 m3 gebruikt(dit komt neer op ongeveer 40 euro per jaar).
Reputatie 3
Badge
Tnxs voor je bericht. Ik wist niet dat de keuze zo snel gemaakt was. Wij hebben namelijk geen voorkeur aangezien we op beide manieren ervaring hebben met koken. Als de aansluitingen er toch al zitten en het goedkoper is kunnen we beter voor gas kiezen.
@jeroen
Naast kosten spelen nog een aantal andere aspecten een rol waarvan één voor jou situatie mogelijk wel van belang is.

Wij koken al ruim 15 jaar op inductie en kan je zeggen dat ik voor geen goud naar gas terug wil.
1. inductie is makkelijker te onderhouden dan een gaspit. Als een gaspit ingebrand is kun je gaan schrobben;
2. een glasplaat kun je met een speciaal middel en een doekje (oude hemd o.i.d.) makkelijk reinigen en daarna met gewoon water afnemen. Eventueel hardnekkige stukjes kun je makkeleijk met een glasschraper verwijderen zonder de plaat te beschadigen.
3. koken op gas geeft meer vocht in huis bij de verbranding dan bij inductie. Inductie geeft geen vocht aangezien er niets verbrand wordt (los uiteraard van het kookvocht)
4. De warmte bij inductie wordt gemaakt in de bodem van de pan en niet op de plaat. Dit is bij Halogeen anders, hier wordt de warmte in de plaat opgewekt. Daarnaast is halogeen traag
5 Inductie heeft dezelfde regelsnelheid als gas en het gemak van halogeen (wat schoonhouden etc. betreft).
6. De "aanraak"warmte van een inductieplaat is lager dan bij gas of halogeen. Je kunt je nog wel steeds branden, alleen de temperatuur is stukker lager en sneller verdwenen.

Er is echter ook een nadeel als je wilt overstappen van gaskoken naar inductie koken. De pannen zijn duurder dan normale gaspannen mede vanwege de magnetisch gevoelige bodem. Als je overstapt van gas naar inductie kun je de oude pannen niet meer gebruiken, ook al zouden deze magnetisch gevoelig genoeg zijn. Bij gebruik op gas gaat in de loop van de tijd de bodemplaat iets boller staan. Bij gas geen probleem, bij inductie funest. Een bolle bodem geeft een verminderd raakvlak en daarmeee minder energie overdracht. Ergo, je moet dus bij pannen die op gas gebruikt zijn meer energie in de bodem stoppen om dezelfde warmte opbrengst te krijgen.

Hopelijk geeft dit je wat meer voer om een afgewogen keuze te maken.
Reputatie 3
Badge
Zeer uitgebreid antwoord waar ik je zeer dankbaar voor bent. Nu kunnen we goed nadenken over welke keuze beter is. Straks niet meer.
L.s.
Besparingstips, waar zijn wij nu eigenlijk mee bezig??
Zet de verwarming een beetje lager, doe het licht uit en kruip naast een gezellig brandend kaarsje onder een al dan niet van fleece vervaardigde deken.
Heel veel dank voor zo een goede tip, daar worden we natuurlijk heel vrolijk van. Ik heb eens goed naar de jaarafrekening "energie" kosten gekeken, natuurlijk wel bij daglicht want ik wilde mijn ogen sparen bij dat kaarslicht. Wat allereerst opviel is dat het werkelijke verbruik best wel redelijk was, eveneens de kosten daarvan. Bij het verder bestuderen van die stapel papier blijkt al snel dat het totaalbedrag in geen enkele verhouding meer staat tot het geleverde produkt (Stroom en Gas). De heffingen en belastingen zijn zodanig uit de hand gelopen dat het nergens meer over gaat. Als voorbeeld een milieuheffing die degresief is, dus hoe meer je gebruikt hoe lager de heffing, mag duidelijk maken dat de heffing niets meer met het milieu te maken heeft. Het uit elkaar rafelen van het oude ENECO tot een paar separate bedrijven als bijvoorbeeld Stedin voor het vastrecht Gas en Electra, transportkosten en meter- en administratiekosten, heeft alleen maar geleid tot meer kosten en lasten. Over waterleidingbedrijf en monopolist Evides maar te zwijgen.
Leuk detail is dat wij Nederlanders uiteindelijk een meer dan vette rekening krijgen gepresenteerd voor ons eigen gas en daarmee ook onze eigen stroom en dat onze eigen overheid daar nog eens een belachelijk belasting- en heffingentarief op wenst los te laten. Erger nog, wettelijk heeft geregeld dat er omzetbelasting mag worden berekend over de milieuheffingen.
Wellicht te begrijpen dat als ik het woord besparing hoor, ik direkt moet denken aan nog meer belastingheffing, de bodem van de knip is in zicht en ik ga mij nu maar bezighouden met het bestuderen van de mogelijkheid om blikken zonnewarmte te importeren uit Griekenland. Geen invoerrechten, geen omzetbelasting, geen verpakkingsbelasting, alleen maar warmte uit Europa.
😕
@ Gideon,

Je hebt helemaal gelijk; de energierekening bulkt van belastingheffingen en daar bovenop nog  eens de 19% BTW die binnenkort naar 21% gaat.
Spaarlampen zijn ondingen met vals licht en ze gaan bovendien niet altijd lang mee. LED-lampen zijn nog steeds erg duur en alleen interessant voor de handel (en BTW)
Reputatie 3
Badge
Jullie hebben helemaal gelijk maar als toch enkele tientjes kan besparen door een juiste keuze te maken bij het uitzoeken van een nieuwe keuken op jaarbasis doe ik daar graag aan mee.
Natuurlijk Jeroen, dat doe ik ook!
Alleen de huichelachtigheid van de overheid om ons aan te sporen om zuinig te doen en intussen steeds meer belasting te heffen, irriteert mij mateloos.
Reputatie 3
Badge
Mijn ervaring. Hoe meer je strijd tegen dit soort dingen hoe meer je zeg in problemen komt.
Beste Jeroen,

Je hebt mij de ogen geopend, nu begrijp ik plotseling die besparingstip "kruip onder die fleece deken" want dan merk je er veel minder van dat we allemaal worden gepiepeld en bestolen.
Toch kies ik er voor om dan maar strijdend tegen deze wantoestanden ten onder te gaan.
Luctor et Emergo.
Reputatie 3
Badge
Iedereen dekt elkaar. Niemand neemt verantwoordelijkheid. Zal is iets opzoeken voor je.
Reputatie 3
Badge
Zo werkt het helaas in Nederland!

Dit is het verhaal over vier personen:
Allen
Iemand
Iedereen
Niemand

Er was eens een klusje te doen en Allen waren ervan overtuigd dat Iemand het zou doen. Iedereen kon het doen maar Niemand wilde het doen.
Iemand werd kwaad omdat het Iedereen zijn taak was. Allen dachten dat Iemand het kon doen, maar Iedereen realiseerde zich dat Niemand het wilde doen.

Tenslotte beschuldigde Iedereen Iemand terwijl Niemand deed wat ze met zijn Allen konden doen.

Reageer