Koelkast ouder dan 7 jaar; wellicht vervangen om meer te besparen? | Eneco Community
vraag

Koelkast ouder dan 7 jaar; wellicht vervangen om meer te besparen?

Toon eerste bericht

33 Reacties

Reputatie 1
Badge
De inbouwkoelkast in mijn keuken is nu bijna 7 jaar oud, want ik woon nu bijna 7 jaar in dit huis, en toen ik hier kwam wonen was hij nieuw. Maar, die koelkast is eigenlijk niet van mij, hij is van de woningbouwvereniging. De woningbouwvereniging had bij het renoveren voordat ik er kwam wonen een complete luxe inbouwkeuken geplaatst, niet alleen een inbouw koel/vries combinatie, maar ook een luxe Atag combi magnetronoven en Atag vaatwasser. Die vaatwasser gebruik ik niet veel. En ik ben ook spaarzaam met gebruik van die magnetronoven. (Onderhoud van de apparaten is bij de huur inbegrepen.)
Ik vind eigenlijk dat die koelvriescombinatie niet de zuinigste is. Ik schat in dat hij tegen de 300 kWh per jaar verbruikt en volgens mij kan dat minder. Maar ik ga als hij het gewoon doet uiteraard niet zeuren om een nieuwe en ook niet degene van de wbv vervangen zonder toestemming.

Maar ik zie wel in dat overgaan naar een energiezuinige A+++ verschil kan maken op het elektriciteits verbruik.
Met dit soort zaken heb je weinig aan schatten.
Vandaar dat ik in een ander topic m'n koelkast met een slimme stekker via Toon®️ Een jaar ben gaan monitoren.
Het gemiddelde dagverbruik bleek 0,9 kWh te zijn.
Daar schrok ik met m'n 10 jaar oude koelkast/vries combi, met 2 aparte motoren, toch wel van.
Reputatie 1
Badge
Brandje wrote:

Met dit soort zaken heb je weinig aan schatten.
Vandaar dat ik in een ander topic m'n koelkast met een slimme stekker via Toon®️ Een jaar ben gaan monitoren.
Het gemiddelde dagverbruik bleek 0,9 kWh te zijn.
Daar schrok ik met m'n 10 jaar oude koelkast/vries combi, met 2 aparte motoren, toch wel van.

Ik heb het even nagekeken, d.w.z. Afgelopen 18 juni was ik de gehele dag niet thuis, er was alleen het constante sluipverbruik van 22 watt (22*24=528 watt/etmaal) en die koel/vries combi die elke 50 minuten een kwartier aanslaat. Ik heb die dag volgens de toon app 1.25 kWh aan stroom verbruikt.
1250-528= 722 watt die die dag dan ongeveer voor de rekening van die koelvriescombinatie is gekomen.
Dat valt me dan toch weer mee.

Natuurlijk is dat niet zo nauwkeurig gemeten als het een jaar lang monitoren van het verbruik met een slimme stekker. Maar het is hier een inbouw geval. Om bij de stekker aan de achterkant te kunnen komen zou ik het apparaat eerst eruit moeten halen. Dat wordt wat lastig.

Speelt bij de koelkast behalve de efficiëntie van het apparaat (en op welke stand je hem zet) ook niet mee hoe vaak hij geopend wordt en in welke mate hij gevuld is? Toen ik die dag afwezig was heb ik die koelkast uiteraard ook niet geopend.
Uiteraard speelt het vaker openen een grote rol.
En wat dacht je van zomer en winter.

Het is een gegeven dat een volle koelkast efficiënter met de stroom omgaat.
Vandaar dar ik dus die monitor periode heb gedaan.

Ik wilde gewoon dexstelling van Milieu Centraal checken.
Hier heb ik gekozen om bij de inrichting van mijn nieuwe woning de oude koel/vries kast mee te nemen. Deze is zo'n 5 jaar oud en is een A model. Hij presteert in de vergelijking met de huidige (nieuwere) modellen met gelijkwaardige specs die voorzien zijn van een A+ of AA+ net zo zuinig.

Het is verstandig goed te vergelijken wat het huidige verbruik is t.o.v. de evt verwachte nieuwe model
Reputatie 1
Badge
Ik zou dan eigenlijk voor de gein eens moeten gaan meten wat het verbruik van mijn oude koel/vries combi is, want eigenlijk heb ik er twee. Die tweede (een vrijstaande Bosch **** en wel van mezelf) had ik pas 2 jaar toen ik naar mijn huidige huisje verhuisde, waar dus door de woningbouwvereniging al een inbouw was geplaatst. Nu is die Bosch buiten gebruik en staat hij in mijn berging naast mijn wasmachine maar hij doet het nog prima. Dat is ook de reden dat ik hem niet weg heb gedaan. Die berging is ook binnenshuis, als een soort bijkeuken van 3*3m. De deur er naar toe is tegenover mijn keuken en die Bosch staat dus maar een paar meter van mijn keuken vandaan. Het is een ruimte die altijd een stuk kouder is dan de rest van mijn huis, maar ook weer niet zo koud dat het daar kan vriezen in de winter. In de winter meestal 12 tot 14 graden.
Reputatie 7
Badge +7
ben ik toch benieuwd wat er voor zo,n luxe keuken als extra huur word betaald
oftewel wat is de gewone huur / en de huur met een luxe keuken.
voor niets gaat de zon op is mij altijd verteld :)
hier mag je blij zijn als er een stopcontact zit voor je koel/vries combi of voor de vaatwasser (niet dus)
zelfs geen afvoer of water aanvoer voor de vaatwasser.
woning 11 jaar oud !
Reputatie 1
Badge
jvdl wrote:

ben ik toch benieuwd wat er voor zo,n luxe keuken als extra huur word betaald
oftewel wat is de gewone huur / en de huur met een luxe keuken.
voor niets gaat de zon op is mij altijd verteld :)
hier mag je blij zijn als er een stopcontact zit voor je koel/vries combi of voor de vaatwasser (niet dus)
zelfs geen afvoer of water aanvoer voor de vaatwasser.
woning 11 jaar oud !

Ik betaal sinds de huurverhoging van deze maand nu € 483,12 aan huur. Kale huur is ongeveer 4 € lager.
Toen ik dat huisje (seniorenwoning) eind 2009 betrok was de huur ongeveer €420
Het was dus net gerenoveerd toen ik er kwam
De laatste huurverhoging was €4,75 (1%)
Ik ben heel tevreden met deze wbv.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen