Koelkast ouder dan 7 jaar; wellicht vervangen om meer te besparen? | Eneco Community
vraag

Koelkast ouder dan 7 jaar; wellicht vervangen om meer te besparen?

Vanmorgen werd op het nieuws melding gedaan van het volgende:

http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/apparaten-kopen-en-gebruiken/koelkasten-en-vriezers

Nou weet ik wel dat na 7 jaar de meeste koelkast en/of vriezers niet "op" zijn, maar toch......
Als men aan besparing denkt, vergeet dan niet om dit in overweging te nemen.

Je denkt: "ik heb toch een A+...."
Nou uit onderzoek bleek dat die 2 keer zoveel meer stroom gebruikt als een A+++
Maar onderzoek wees uit dat een A+++ erg zuinig is tov een A+

Als je toch van plan bent een nieuwe aan te schaffen kan je misschien mee doen met de campagne en je aankoopbedrag terug krijgen.........

33 Reacties

En spreekt iemand hier dit idee aan?
Mijn koelkast valt in de doelgroep; ik ga straks maar eens met een nieuwe, nog te kopen, slimme stekker, op onderzoek uit.
Reputatie 3
Badge +4
Ton. Onze vaatwasser van 10 jaar van Het merk Bosch ging kapot. Eergisteren een nieuwe inbouw vaatwasser van Ikea met de À+ aanduiding geïnstalleerd jaja zelf gedaan. Wat mij opviel is dat het stroom verbruik als ie uit is al meer dan 10 watt is, wat mij dus echt verbaasde. Nu is dus het eerste wat we gaan vv de koelkast die is ook al meer dan 10 jaar. Dus het is relevant. Kijk is het dubbeltjes werk maar toch ieder dubbeltje op zijn kant tegenwoordig :8
Hoi PieterMary,

Verstandige keuze. Het geringe 10watt verbruik is wel verklaarbaar, dat is vrijwel zeker het ingebouwde waterslot.
En zoals je kon lezen zal je met de nieuwe koelkast nog meer gaan besparen.
Wij zijn de inhoud van de vriezer aan het opeten en gaan na 2 jaar de vriezer ontdooien. Dom dat we zo lang gewacht hadden; totaal vergeten.
Hoe meer ijs op de elementen zit; hoe meer stroomverbruik.
Reputatie 3
Badge +4
Inderdaad voor het eind van het jaar een mooie Samsung À +++
PieterMary wrote:

Hoi PieterMary,

Een zeer verstandige keuze; ook qua merk.
Dat kon wel eens een besparing van €150 a €200 opleveren.

Onze nieuwe wasmachine is trouwens ook een Samsung A+++

En liep er niet op dit moment een cash-back voor die koelkasten van Samsung?
Reputatie 3
Badge +4
Klopt er is een crash back aktie. Maar eerst even weer sparen haha
Hoi PieterMary,

Uiteraard, je kan je geld tenslotte maar 1 keer uitgeven.
Reputatie 2
Badge
En toch heb ik zo mijn bedenkingen als het gaat om duurzaamheid en beter omgaan met het milieu. Milieucentraal gaat hierbij voorbij aan de kosten (op gebied van milieu) voor het maken van nieuwe koelkasten en het afbreken van oude koelkasten. Voor je eigen portomonaie is het misschien wel mooi dat je elektriciteitsrekening omlaag gaat, maar de energiekosten voor het maken van de koelkast die voelen wij individueel niet, maar is er wel degelijk.

Ik heb bij deze campagne een beetje het gevoel dat Milieucentraal de witgoedbranche aan het helpen is om de crisis door te komen en niet het milieu een handje helpt...
In essentie heb je gelijk (behalve hulp Witgoedbranche), maar ik beschouw deze tip als een bespaartip.
Ik denk dat menige koelkastgebruiker niet weet wat op jaarbasis een oude koelkast (extra) verbruikt.

Niet iedereen zet er een slimme stekker tussen...........

En op deze wijze worden oude koelkastgebruikers wellicht iets eerder over de streep getrokken om ook deze besparing te benutten.
Reputatie 2
Badge
@Brandje.

Ik denk ook niet dat Milieucentraal werkelijk de witgoedbranche zal helpen. Maar een kritische blik op dit soort berichten is wel op zijn plaats vind ik. Niet alles zomaar voor waar aannemen.
Onze koelkast is trouwens al 10 jaar oud en zou dus in aanmerking komen om te worden vervangen. Echter hebben wij dankzij onze zonnepanelen een jaarlijks overschot van 1000 kWh...Dan is er bij ons geen noodzaak om de koelkast te vervangen. Die werkt namelijk nog steeds heel goed en dát is ook belangrijk. Waarom iets vervangen als het nog goed werkt?
Reputatie 3
Badge +1
reinoud wrote:

@Brandje.

Ik denk ook niet dat Milieucentraal werkelijk de witgoedbranche zal helpen. Maar een kritische blik op dit soort berichten is wel op zijn plaats vind ik. Niet alles zomaar voor waar aannemen.
Onze koelkast is trouwens al 10 jaar oud en zou dus in aanmerking komen om te worden vervangen. Echter hebben wij dankzij onze zonnepanelen een jaarlijks overschot van 1000 kWh...Dan is er bij ons geen noodzaak om de koelkast te vervangen. Die werkt namelijk nog steeds heel goed en dát is ook belangrijk. Waarom iets vervangen als het nog goed werkt?

Hallo reinoud,

Je geeft aan dat je een overschot hebt qua opbrengst zonnepanelen, en dat daarom geen noodzaak aanwezig is om de huidige koelkast te vervangen.
Dat begrijp ik niet helemaal, momenteel krijg je ongeveer €0,23/kWh terug van Eneco.
Alles wat je dus niet terug levert kost je €0,23 aan inkomsten!
Qua besparing maakt het in deze dus niet uit of je een kWh verbruikt, ingekocht bij Eneco, of een kWh die je zelf hebt opgewekt.
Reputatie 3
Badge
€ 0,23 zou ik graag krijgen want dat zou hier ruim € 245,- schelen. Maar het klopt niet, je krijgt maar 9,2 cent/kWh. En dan moet je koelkast behoorlijk veel verbruiken om een snelle omwisseling lonend te maken.
Reputatie 3
Badge +1
Al met al leert men.
Ik heb hem nu denk ik door.
De saldering van ongeveer €0,23/kWh is alleen die hoogte zolang je verbruik hoger blijft dan je opbrengst.
Zodra er een overschot ontstaat, zoals bij jou en reinoud, wordt alleen de productwaarde vergoed.
Reputatie 3
Badge
Inderdaad, zolang je kunt salderen zijn de kWhtjes ca. 23 cent waard. Maar erna daalt de waarde naar de terugleververgoeding.

Dus de daling die wij hebben gerealiseerd na de plaatsing van de PV is voor de CO2 uitstoot heel leuk, maar financieel is het (nog) niet de moeite waard. Pas als salderen afgeschaft wordt begint het financieel wel weer op te tellen, omdat ons verbruik in de winter heel sterk gedaald is en de afname van stroom daarmee ook omlaag is gegaan.
reinoud wrote:

@Brandje.

Hoi reinoud,

Ja als je 1000 kWh over hebt, ja dan heb je uiteraard te maken met heel andere waarden.
Je krijgt van Eneco maar 0,092 en dan zou je dat moeten afzetten tegen het verbruik van de nieuwe koelkast en de aanschaf. Dan zou ik de oude koelkast ook maar even laten staan, tot dat vervanging ivm defect moet.
Maar er zijn er zat die geen panelen hebben en als ze panelen hebben dat is de opbrengst vaak onder het jaarlijkse gemiddelde verbruik.
Dan spelen andere rekensommen en is het wellicht wel voordeliger om een A+++ koelkast te nemen.
Eneco zou eens kunnen beginnen zelf wat zuiniger te zijn met energie . Rij elke dag lang de a12 om 6 uur in de ochtend en alle lichten staan voor jan met de korte naam te branden .Hoe bedoelt Eneco verspilling van klanten geld en het verzieken van het milieu
F. Grooters wrote:

Eneco zou eens kunnen beginnen zelf wat zuiniger te zijn met energie . Rij elke dag lang de a12 om 6 uur in de ochtend en alle lichten staan voor jan met de korte naam te branden .Hoe bedoelt Eneco verspilling van klanten geld en het verzieken van het milieu

Ik begrijp even niet wat deze reactie met dit/mijn topic heeft te maken??
Slimmer is om zelf een topic te starten en je "probleem" daar aan te kaarten.
Brandje wrote:

F. Grooters wrote:

Wou het gewoon ff melden das alles succes met je koelkast verder

En hou je koelkast lekker de verdiensten zijn nihil en de koste voor een koelkast groot rendement dus nul
PieterMary wrote:

Samsung en dan over 5 jaar weer een nieuwe moeten kopen omdat Samsung rommel is Goed voor je knip
F. Grooters wrote:

Brandje wrote:

F. Grooters wrote:

Wou het gewoon ff melden das alles succes met je koelkast verder

En hou je koelkast lekker de verdiensten zijn nihil en de koste voor een koelkast groot rendement dus nul

Je mag alles melden, maar doe het dan op de juiste manier/plek.
Ik zal je helpen inzake je probleempje; lees hier maar eens:

https://forum.eneco.nl/over-eneco-96/eneco-gebouw-vs-energieverbruik-4327
F. Grooters wrote:

PieterMary wrote:

Samsung en dan over 5 jaar weer een nieuwe moeten kopen omdat Samsung rommel is Goed voor je knip

Totaal ongefundeerd antwoord!
En waarom? Uit de testen blijkt inmiddels het tegendeel.
Zoals ze al met de TV's en Wasmachines hebben bewezen.
Brandje wrote:

F. Grooters wrote:

PieterMary wrote:

Totaal ongefundeerd antwoord!
En waarom? Uit de testen blijkt inmiddels het tegendeel.
Zoals ze al met de TV's en Wasmachines hebben bewezen.

Ha ha heb er niet een van 5 jaar oud bij het grofvuil gedumpt Allemaal china troep Miele blijft de beste gewoon ff doorsparen En nu hou ik me mond verder iedereen alvast gelukkig nieuwjaar
Je geplaatste reactie neem ik maar even niet serieus gezien je laatste opmerking.
Volgende keer beter, dan maar.......
Hallo,

Ik ben er wel voor om bewust om te gaan met gas en energie.
Maar om een nieuwe koelkast te kopen omdat de oude 7 jaar oud is vind ik wel onzin.
Als de koelkast het niet meer doet dan vind ik het vanzelfsprekend om een nieuwe te kopen,
maar als die oude het nog doet en er nog netjes uitziet dan zal ik niet snel een nieuwe kopen.
Dat hangt er van af. Dan zal je eerst het verbruik van je huidige koelkast moeten weten om een beoordeling te maken.
Ik heb dat gedaan en dat viel behoorlijk tegen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen