Sticky

Kleine beetjes helpen op de Dag van de Duurzaamheid

Kleine beetjes helpen op de Dag van de Duurzaamheid
Reputatie 3
Badge +1
** Update: de Dag van de Duurzaamheid is inmiddels geweest, maar 'kleine tips' zijn nog steeds welkom onder dit topic! **

Binnenkort is het ‘Dag van de Duurzaamheid’ (10 oktober). Bij Eneco is het natuurlijk iedere dag ‘Dag van de Duurzaamheid’ ?. Iedere dag kun je het verschil maken, hoe klein dan ook. Wij zijn op zoek naar tips die vallen in de categorie ‘kleine beetjes helpen’.

Hier volgen drie tips van Eneco-medewerkers. Vul jij ze aan?

Karen: "Ik neem steeds vaker een koude douche… in het begin is het wel even doorbijten maar je bent ook gelijk wakker!"

@Danielle Schurink: "Voor mij is iedere dag Dag van de Duurzaamheid. Ik fiets namelijk naar het werk. Het is 6,5 kilometer, dus dat is meteen goede lichaamsbeweging. Sinds kort heb ik een elektrische fiets. Heen staat de motor aan, op de terugweg werk ik aan mijn conditie en trap ik 100% zelf. "

@Marga J. : "Als ik naar boven ga om de was op te hangen zet ik beneden de TV op standby en doe ik de grote lampen uit. Hetzelfde doe ik als ik een rondje met de hond loop ’s avonds. "

Heb jij nog kleine beetjes die helpen, en die vrij makkelijk uit te voeren zijn? Laat het hieronder weten. De beste tips voegen we toe aan dit artikel!

@QuickSilver-S: "Zet alleen de verlichting aan waar je bent, vervang je verlichting door LED lampen en stel de verwarming op 19 graden in en zet deze alleen aan in de huiskamer. Andere kamers (bijvoorbeeld voor kinderen) kan je instellen op 18 graden en alleen wanneer zij in de kamer zijn, hetzelfde geldt voor het aanzetten van de verlichting."

@Choco: "We hebben op onze WI-FI router een tijdschakelaar aangesloten. Tussen 12 uur ’s nachts en 6 uur ’s ochtends staat hij uit. Als we ’s nachts toch van het internet gebruik maken op onze mobiel, dan gaat dat via 4G. We besparen hiermee bijna 2 kW per maand. We hebben ook de pomp van de vloerverwarming vervangen, wat ons bijna 2 kW per dag scheelt."

18 Reacties

Er komen steeds meer apparaten die je niet uit kunt zetten.
Probeer dit maar eens:
Zet je WIFI en TV-Connectbox eens uit als je het niet nodig hebt.
Moet je eens kijken wat dat inhoudt: je mag hopen op verbinding als je weer thuis komt.
Duurzaam is niet zo moeilijk als veel mensen denken. bijv: alleen de verlichting aan waar je bent, de verlichting zelf led lampen, verwarming 19 graden en alleen 19 graden in de huiskamer, als er studerende kinderen zijn in hun kamer 18 en alleen op 18 als zij in die kamer zijn en hetzelfde geldt voor de verlichting.
Nog zo'n handig apparaatje: de deurbel en wel de elektrische deurbel.
Daar hebben we er miljoenen van en waarom hij elektrisch moet zijn is mij een raadsel.
Een standaard elektrische deurbel is erg inefficiënt. Dit komt doordat de bijbehorende transformator altijd aan staat, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, jaar in, jaar uit.
Terwijl in totaal maar enkele minuten per jaar de deurbel rinkelt.
Om een beeld te geven, een gemiddelde deurbel verbruikt 0,003 kWh per uur. Dit is 0,072 kWh per dag en te vergelijken met 1 uur televisie kijken.
Ongeveer een week voor de geboorte van mijn dochter had ik een ideetje om energie te besparen op de wasmachine, dit is inmiddels al meer dan 12,5 jaar geleden, het apparaat functioneert nu dus al zolang zonder onderhoud en zonder enig mankement, terug te vinden onder zoekmachine eneco communitie met zoek woord ' jouls ' bij 8 maanden geleden op eind pagina 5 en begin pagina 6. Grootste voordeel geen activiteit te ondernemen en toch energie besparen. Heeft eneco interesse om dit idee apparaat te kopen, of een andere partij. Of voor mij een procentueel voordeel per verkocht apparaat.
Leuk die reacties van Eneco medewerkers: zijn ze bedoeld om de discussie aan te wakkeren?
Karen lijkt me echt een bijtertje. Deze zomer heb ik ook regelmatig koud gedoucht. Ben benieuwd of je het in de winter volhoudt.
Danielle fietst elektrisch voor een afstandje van 6,5 kilometer en zij vindt dat duurzaam. Kom op Danielle! Accu's zijn per definitie niet duurzaam. Duurzaam is als je 16,5 kilometer had moeten fietsen en daar de auto voor laat staan.
Marga lijkt goed bezig en zij heeft blijkbaar geen wasdroger. (prima!) Apparaten uit zetten doen wij al 30 jaar en zou gemeengoed moeten zijn. Daarentegen: een vleesetende hond is niet duurzaam.
Ik wil niemand afkraken maar de perceptie van duurzaamheid is bij iedereen anders.
Reputatie 3
Badge +1
@Quicksilver-S, inderdaad deze zijn bedoeld om de discussie aan te wakkeren! Het gaat dan ook om 'kleine beetjes helpen', en de voorbeelden zijn dus ook kleine beetjes, net als jouw suggestie met de deurbel (dank daarvoor!).
Je opmerking over de hond van @Marga J.: zo ken ik er nog wel een paar 😉 Deze valt onder de 'kleine beetjes'.
Over @Danielle Schurink en haar elektrische fiets: de afstand is inderdaad niet groot, maar veel mensen zijn geneigd tóch de auto te pakken omdat je het van fietsen nu eenmaal warm krijgt. Een elektrische fiets helpt om niet bezweet op kantoor aan te komen. Dit kan net het duwtje in de rug zijn om voor de fiets te kiezen in plaats van de auto.
In de loop der jaren zijn we steeds groter gaan wonen. De woonkamer beslaat tegenwoordig vaak de gehele onder-verdieping: zitkamer, eethoek én keuken en is in grootte verdubbeld.
Om de warmteverliezen van het dubbele aantal m3 dat verwarmd moet worden te beperken isoleren we ons huis. Maar isolatie vereist mechanische ventilatie die weer vele kWh’s opslokt.
Enfin, om bij "de kleine beetjes helpen" te blijven deze suggestie:
Je komt ’s middags thuis van je werk en het eerste dat je doet is de woonkamer op temperatuur brengen met een zwaai op de thermostaat.
Je neemt de post door, rommelt nog wat en gaat het eten klaar maken.
Daarna zet je gedachteloos de afzuigkap aan waarbij alle warmte uit je net op temperatuur gekomen woonkamer je prima geïsoleerde huis weer uit vliegt.
Dit kan beter andersom.
Gedachteloos?
De echte gedachte daarachter is uiteraard ik wil niet in de kooklucht zitten. Nadeel van open keukens, ik weet het het.
En als je goed duurzaam bezig bent dan hergebruik je deze afgezogen warme lucht.....
Uiteraard met zelf opgewekte kWh’s
Reputatie 1
We hebben er bij onze wifirouter een tijdschakelaar tussen gezet. Tussen 12 ’s nachts en 6 uur ’s ochtends staat ie uit. Als we ’s nachts toch internetten op ons mobiel (komt vrijwel nooit voor), dan gaat dat via 4G, maar wij zitten altijd vrij ruim binnen onze bundel. We besparen hiermee bijna 2 kw per maand. Is niet veel, maar past perfect in het ‘kleine beetjes helpen’ karakter van dit topic.

@Quicksilver-S geen enkel probleem gehad met het opnieuw opstarten in de ochtend.
Reputatie 3
Badge +1
Het duurt altijd even voordat het water beneden warm is. Tegenwoordig vul ik mijn waterkoker met het koude water dat ik anders verspil. Scheelt weer een beetje.
Ach mensen, wat zijn we toch vreselijk aan het priegelen met een Watt-je hier en een Watt-je daar.
Reken eens mee:
Gemiddeld heeft ieder huishouden één auto voor de deur staan en de files worden ondanks alle recente wegverbredingen nu al weer langer.

Eén liter benzine heeft een equivalent van 9000 Watt en dat is op de snelweg naar je werk na 15 km in 8 minuten op. Eén liter!
Het is tegenwoordig heel gewoon 30 kilometer van je werk af te wonen: 4 liter, 36000 Watt, 32 minuten.
Met 36000 Watt kan je ook 36 uur stofzuigen of misschien wel 360 uur TV kijken. (maar de dagen zijn helaas niet lang genoeg)

Get the picture?
Zo lust ik er nog wel een paar.

De titel van het topic lijkt mij duidelijk!
En in dat licht is het leuk om ook die tips inzake kleine beetjes eens met elkaar uit te wisselen....
Reputatie 1
Ik sluit me volledig aan bij @Brandje
Wij hebben dit jaar ons energiegebruik eens goed onder de loep genomen. Dat heeft geresulteerd in het laten plaatsen van nieuwe ramen. We gaan er de komende winter hopelijk al de vruchten van plukken. We hebben ook de pomp van de vloerverwarming vervangen. Dat scheelt ons bijna 2 kw per dag. Ik ben nieuw op dit forum en heb van deze laatste aanpassing een aparte topic gemaakt (misschien wat naïef, maar voor mij was het sluipverbruik van de oude pomp een echte shock). Die 2 kw per dag en de nieuwe ramen zijn onze grote energiebesparende maatregelen, maar leken mij te groot voor een discussie over "kleine beetjes".
@Quicksilver-S zelf noemde u in eerdere reacties op deze topic de wifi router en elektrische deurbel. Ik vond dat leuke en nuttige bijdrages. Dank daarvoor.
Nou ik vind 2kw per dag een goede besparing.
Zelf gebruik ik gemiddeld 8 kw per dag namelijk.
Ik neem aan dat de pomp wordt geschakeld door een thermostaat? Dus alleen draait als je CV warmte aanvoert?
Goed bezig hoor!
Reputatie 1
Die 2kw is bij ons ook een flinke besparing hoor. Wij gingen ineens van 10 naar 8kw.
Om uw vraag te beantwoorden: uw aanname klopt gedeeltelijk. De pomp draait wel continue, maar heel langzaam/zuinig (lang stilstaan is niet goed). Hij gaat harder draaien als de gemeten temperatuur aan de ene kant van de pomp warmer is dan aan de andere kant. Dat betekent inderdaad dat de ketel is aangeslagen.
Maar nogmaals; dit is voor ons een 20% besparing op ons elektriciteitsverbruik. Ik had het daarom in eerste instantie niet eens genoemd in deze "kleine beetjes" discussie.
Lang stil staan is zeker niet goed, vandaar dat daar speciale timerschakelaars voor zijn. Die af en toe voor zomers de pomp even laten draaien en verder alleen bij warmte aanvoer.
Maar dat is een andere discussie.
Nogmaals: goed bezig!
Reputatie 1
Onze droger verbruikt ongeveer 800 Watt per beurt. Hij draait 4 of 5 keer per week.
Twee keer draait ie met beddengoed. Dat is puur vanwege ruimtegebrek om het op te hangen. De andere keren draait ie met handdoeken. Dat doen we om ze lekker zacht te maken. De handdoeken drogen we sinds kort echter slechts 10 minuten in de droger. Daarna hangen we ze op. Ze worden dan nog steeds (redelijk) zacht, maar het scheelt zo’n 700 Watt per keer, omgerekend ongeveer 90 kW per jaar.
Inmiddels al weer oud nieuws wat betreft topic, maar inhoud echter niet.

In de loop der jaren heb ik aardig kunnen besparen door bijna alle apparatuur naar een energiezuinig model.

Op electriche verbruik leverde dat al al
snel een besparing van 375kWh per jaar op dat is 1,27kWh per dag 🙂

verder is er door aanpassingen in de woning het sluipverbruik hier flink omhoog gegaan

over een periode van 5 jaar is er door kleine en wat grotere aanpassingen een besparing gerealiseerd van ongeveer 40%

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen