Keuze nieuwe cv | Eneco Community

Keuze nieuwe cv

Toon eerste bericht

100 Reacties

En daar zit je dan, nog vollop in de rommel maar in 1 dag verhuist, nieuwe cv ketel ( intergas HRE 36/30)
en eindelijk toon weer aan de muur.

Vrijdag pak ik toch nog even de ventilatibox aan. Kreeg hem in het totaalpakket

Ik zie het al weer, de techniek is goed voor elkaar.
Fijn dat je Toon zo mooi aan de muur staat te pronken.
Zeker Ton,

Als je iets doet moet je het goed doen vind ik.

De nieuwe layout van toon is toch wel heel wat beter. Nu het inleren weer is begonnen laat ik hem voorlopig maar even met rust. Temp klopt nog niet helemaal maar dat komt wel goed.

Waar heb jij de aanvoertemperatuur op ingesteld?. Hier handmatig nu op 70 ingesteld
Dat rust geven is, zoals bekend de beste methode Mark.
Mooiste is als je het programma ook meteen in stelt, dan gaat het inleren nog beter.

Nu met overdag 8 a 10 grd is 70 grd veels te hoog.
Ik zit nu op 55 grd en straks ga ik naar 50.
Je Intergas zal dan het hoogste rendement halen.
Wel blijft het vlammetje wat langer in beeld staan, maar dat heeft uiteraard te maken met het rondpompen. De temperatuur is zodoende super gelijkmatig, zonder voelbare up's en down's.

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig naar je toekomstige gasverbruik hoe je dat bevalt.
Reputatie 4
Badge +4
Zeker Ton,

Als je iets doet moet je het goed doen vind ik.

De nieuwe layout van toon is toch wel heel wat beter. Nu het inleren weer is begonnen laat ik hem voorlopig maar even met rust. Temp klopt nog niet helemaal maar dat komt wel goed.

Waar heb jij de aanvoertemperatuur op ingesteld?. Hier handmatig nu op 70 ingesteld

Heb je de instellingen via de Toon ook aangepast, want deze instellingen hebben "voorrang" op wat je via de ketel instelt.

Bij mij staat de tapwatertemp op 55 graden ( moet eigenlijk 60 zijn!) en cv-aanvoer op 45 graden ( zie foto's).

Die Orcon ventilatiebox, welk type is dat?

ppj
Ik heb zojuist het programma ingesteld, en op toon de aanvoer op 55 gezet. Benieuwd hoe het zich de komende dagen gaat gedragen.
[quote=ppj]

Die Orcon ventilatiebox, welk type is dat?

ppj

De simpelste uit de lijn ik dacht de mv10
Ik heb zojuist het programma ingesteld, en op toon de aanvoer op 55 gezet. Benieuwd hoe het zich de komende dagen gaat gedragen.

Perfect!
De komende dagen blijft het overdag rond de 8 grd steken; dus ik vind 55 nu net genoeg; straks wordt het boven de 10 grd en dan ga ik naar 50 grd of misschien 45 grd.
Ik ben nieuwsgierig hoe je deze instelling ervaart!
Oke dan laat ik het voorlopig zo.

Kun jij aangeven Ton, aangezien ik OT niet gewend ben wat de cycles is van bij warmen

Hier slaat hij regelmatig aan binnen 5 min van elkaar
Bij OT slaat de brander aan en gaat vrij snel terug omdat de ingestelde temperatuur snel wordt bereikt.
Vervolgens wordt bij een daling licht bij verwarmd, zodat op de retourleiding een ongeveer 20 grd lagere temperatuur is/blijft.
Het gasverbruik is zodoende erg laag.
Overigens heb jij nu nog plaksensoren en daardoor heb je bijna zicht op het realtime gasverbruik.
Jij moet de komende dagen dus kleine piekjes en dalen zien tijdens het verwarmen.

Alleen als je CV 's-morgens gaat aanwarmen en er bv 3 grd overbrugd moet worden dan zal de piek iets hoger zijn.

Ik heb nu slimme meters en je weet dan krijg je in blokken van 1 uur achteraf het gas verbruik door en ben je het eerder bedoelde inzicht kwijt.
Reputatie 4
Badge +4

Hier slaat hij regelmatig aan binnen 5 min van elkaar

De ketel staat mogelijk "te pendelen". De max. ingestelde watertemp. wordt bereikt en dan gaat de ketel 5 minuten op een soort time-out uit, om vervolgens weer te gaan branden. Die cyclus herhaalt zich steeds. Wat je zou kunnen proberen is de opwarmsnelheid verlagen ( naar 1 graad/uur). De brander zal dan op een lager pitje gaan branden. Wel wordt de opwarmtijd na nachtverlaging een stuk langer!

ppj
Ik zou eerst een par dagen afwachten en kijken hoe de ketel reageert; de CV is immers net vandaag geplaatst.
Want 1 grd per uur is wel erg laag; ik heb al heel lang, net als @ppj de temperatuur op 2 grd per uur staan!
Ton en @ppj

Wederom dank voor de sugesties. Ik laat het geheel even zoals het is. Voorals nog moet het geheel nog een aantal malen ontlucht worden

De aanwarmtijd heb ik op 2 gr per uur staan.

Iemand nog sugesties bij storingscode 5 op de ketel?. Wel weer handig dat het op toon verschijnt mocht er iets mis zijn
V.w.b de storingscode zal @ppj wel reageren want die heeft ook een E uitvoering.
Reputatie 4
Badge +4
Ton en @ppj

Iemand nog sugesties bij storingscode 5 op de ketel?. Wel weer handig dat het op toon verschijnt mocht er iets mis zijn

Storingscode 5: slecht vlamsignaal:
-condensafvoer verstopt;
-gasvoordruk te laag/valt weg < 20mbar
-controleer ontsteekunit/kabel;
-afstelling gasblok controleren;
-controleer aarding;
-controleer luchttoevoer/rookgasafvoer i.v.m. mogelijke recirculatie of blokkering rookgassen

Uit de installatiehandleiding!

ppj
Dat lijkt me een belangrijke veiligheidscode; goed dat Toon deze code dus ook toont.

Heb je deze code constant Mark??
Slechts 1x vanmorgen dat ik deze code kreeg. Daarvoor was er een code 0

Tot nu toe nog geen last van andere storingen

Installateur moet er nog wel even bijkomen om alle leidingen na te kijken

Hoi Mark,

Verstandig!
En laat dan meteen de rookgassen controleren ivm de opsomming @ppj
Reputatie 4
Badge +4

Hoi Mark,

Verstandig!
En laat dan meteen de rookgassen controleren ivm de opsomming @ppj

Ik kan het niet zien op de foto, maar wanneer lengte van de rookgasafvoer boven de ketel >0,5 meter, dan moet er tenminste 1 beugel worden geplaatst ( zie: http://www.hetnieuwebeugelen.nl/Rogafa%20basisvoorschriften%20DEF%20v2.pdf )
Succes!

ppj
mpleizr,
Misschien kan dit lijstje jou helpen.
-controleer luchttoevoer/rookgasafvoer i.v.m. mogelijke recirculatie of blokkering rookgassen

Exact die tip gaf ik ook.
Reputatie 7
Badge +7
Ton en @ppj

Storingscode 5: slecht vlamsignaal:
-condensafvoer verstopt;
-gasvoordruk te laag/valt weg < 20mbar
-controleer ontsteekunit/kabel;
-afstelling gasblok controleren;
-controleer aarding;

Uit de installatiehandleiding!

ppj

lekker dan 1 fout melding
voor verschillende fouten :(

tip ,
mss de netstekker van de cv omdraaien ?
je weet maar nooit hoe de stroom loopt.:)
jvdl, er is alleen maar 1 fout en dat is een slecht vlagsignaal.
De rest zijn aandachtspunten. Is de stopcontact wel een geaarde stopcontact?
Jouw tip kan ook soms beïnvloeden hebben op de elektronica, volgens de handleiding moet de fase op 2 en nul op 4 van de X2 connector en aarde op E. Dus, (spanning) meten is weten.
Het is slecht op dag 1 voorgekomen dat deze foutmelding naar voren kwam. Dat van het geaard stopcontact was ook een tip van mijn installateur. Hij is wel geaard.

Binnenkort komt er nog onderhoud aan alle leidingen, schoonmaken ed. Dan neem ik dit aandachtspunt mee voor wat beteft de code slecht vlamsignaal.

Reageer