Keukenboiler of geiser | Eneco Community

Keukenboiler of geiser

• 11 januari 2013
  • 16 reacties
  • 5089 Bekeken

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4169 reacties
Tapwater is uit ivm gijzer in de scheur voor de wasmachine en er is een leiding naar de keuken beneden. Zo kochten we het huis. Gaan dit jaar verbouwen en twijfel. Nieuwe gijzer, boiler in keuken of via cv??? Is een gijzer duurder dan een boiler? Of zeg jij neem lekker een boilertje? Heb het voor mij schuur wel nodig aangezien er een wasmachine staat

16 Reacties

Een nieuwe geiser zou ik nooit kopen. Laag rendement. Boiler iets duurder maar veel meer comfort. Geiser in de keueken is, volgens mij, heden bij bouwvoorschrift verboden; je weet uiteraard waarom? Koolmonoxide.
Leiding naar keuken gebruiken is een goed rendement, maar weing comfort. Lang wachten....
En het douchen dan??
Een boilertje koop je rond de 100 euries en 30 voor inlaatcombinatie. Let wel op maximale groepbelasting in keuken. Ik heb net een keukenverbouwing achter de rug.
(Combi)oven; boiler; vaatwasser hebben nu ieder een eigen groep.

Waarom heb je warm water nodig in de schuur? Vul je de wasmachine niet gewoon met koud water??
Reputatie 3
Badge
De cv levert water voor de douche en kraan boven. De geiser in de schuur levert water voor de keuken en de wasmachine. Maar dan zou dus een boiler voor de keuken goed genoeg zijn e de geiser de deur uit.

vaatwasser hoeven we niet dus dat zou wel kunnen op 1 groep maar we willen 2 groepen erbij. Er zouden wanner de cv naar de keuken water moet brengen extra lijdingen getrokken moeten worden en dat is niet echt haalbaar

De cv levert water voor de douche en kraan boven. 

Prima! zo heb ik het ook.

Precies meteen die geiser de deur uit en een boiler nemen. Je zal de dag prijzen; heerlijk warm water binnen 1 seconde en prima instelbaar op temperatuur. Daar hang je een schakelklok tussen, zodat ie opwarmt op alleen rendabelijke uren en/of op nachtstroom.

Uiteraard stijgt het stroomverbruik iets, maar de vermindering aan gas zal evident zijn!
Reputatie 1
Badge
Boiler is meestal op stroom, Gijzer is gas...Boiler staat meestal het water warm te houden, de gijzer heeft een klein waakvlammetje (of zijn die tegenwoordig ook electronisch?) anyway, verbruikt gas als je het nodig hebt. Ik begrijp niet helemaal alleen waarom je een gijzer voor je wasmachine hebt? Ben je bang voor bevriezing of heb je een wasmachine die zijn warme water via een externe bron pakt?

Edit, ik snap, water voor de wasmachine.
Reputatie 3
Badge
Ja maar die gijzer kan er tussen uit en dan direct op de leiding. Wasmachine heeft geen warm water nodig. Ik denk dat er kleine boiler in de nieuwe keuken een betere optie is. Ik denk nog steeds aan mijn oude appartement waar een oude boiler stond doe enorm veel stroom koste. Dat ding bleek stuk en nu ben ik er een beetje huiverig voor. Ik moet me maar is gewoon flink gaan verdiepen in de mogelijkehden. Keuken koop ik ook niet in een uur. 🙂
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen

Ik heb een apart topic over je onderwerp gemaakt en onder energie besparen gezet.

@Brandje

Onze installateurs leveren tegenwoordig alleen nog gesloten geisers bij onze klanten, dit heeft inderdaad met koolmonoxide te maken.
Reputatie 3
Badge
@ Folkert, je hebt gelijk. Dit had een nieuw topic moeten zijn.
@ Brandje, bij het uitzoeken van de mogelijkheden bij onze verbouwing ga ik kijken wat beter is. Waarschijnlijk een boiler maar ik ga is op zoek. Tegen die tijd hoor je dat nog wel. Zal ergens het voorjaar worden. 😉 moet me maar flink gaan verdiepen.
Ja maar die gijzer kan er tussen uit en dan direct op de leiding. Wasmachine heeft geen warm water nodig. Ik denk dat er kleine boiler in de nieuwe keuken een betere optie is. Ik denk nog steeds aan mijn oude appartement waar een oude boiler stond doe enorm veel stroom koste. Dat ding bleek stuk en nu ben ik er een beetje huiverig voor. Ik moet me maar is gewoon flink gaan verdiepen in de mogelijkehden. Keuken koop ik ook niet in een uur. :)

Een keuken-boiler is een goede keuze. Uiteraard kan je zo'n kleine geiser niet vergelijken met zo'n ouderwetse grote boiler qua stroomverbruik.
Een keukengeiser heeft maar een inhoud van 10 of 15 liter en is in 20 minuten geheel opgewarmd. (65 grd). Voor zo'n grote boiler waren overigens ook speciale stroomtarieven.
En nogmaals als je je stroomaansluiting via een klokschakelaar laat lopen kan je zelf bepalen wanneer de boiler opwarmt. Zo'n digitale klok kan je zelfs in de groep-schakelaar van de groepenkast ingebouwd krijgen!! 
Ik laat de boiler 's-morgens op de nachtstroom opwarmen en overdag verder uit.
Pas in de middag rond 17:00 uur gaat ie weer aan tot ongeveer 19:30 uur. In het weekend gewoon de hele dag uiteraard is er dan ook nachtstroom.

Maar het heerlijkste is: Kraan open en meteen heet water; heerlijk dat comfort!
Reputatie 3
Badge
Die tijdschakelaar ertussen is wel prettig. Goed idee van je. Mijn vrouw gaat straks de kleur bepalen van de keuken en ik de boiler haha. Ik hou je op de hoogte
Reputatie 1
Badge
Wat aardig dat je de kleur van de boiler mag bepalen 🙂
Die tijdschakelaar ertussen is wel prettig. Goed idee van je. Mijn vrouw gaat straks de kleur bepalen van de keuken en ik de boiler haha. Ik hou je op de hoogte

@Jeroen,
Goed zo! En nog een laatste tip, omdat je de keuken gaat aanpakken: Er is ook een plint uitvoering van de keukenboiler te verkrijgen; geeft een grote ruimte winst!

Suc6 met de kleur bepaling door je vrouw; wij (mannen) hebben ook niets te vertellen he, die van mij deed dat ook laatst bij de auto; gelukkig hebben we hier op het forum nog wat te vertellen, ha ha....
Reputatie 3
Badge
Wil je even stoppen over de kleur van de auto... Ben er nog ziek van 😉 maar wat bedoel je met plint??? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Wil je even stoppen over de kleur van de auto... Ben er nog ziek van 😉 maar wat bedoel je met plint??? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Kijk hier eens

http://www.beslist.nl/products/main_sanitair/r/plintboilers/

Nou kijk maar eens naar dit youtube filmpje. Meteen duidelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=qOdP24_BzNo
Reputatie 3
Badge
Het gaat een boiler worden maar eerst even kijken hoe het gaat lope met alles. Filmpje was duidelijk. Bedankt
Reputatie 3
Badge +2
Ja maar die gijzer kan er tussen uit en dan direct op de leiding. Wasmachine heeft geen warm water nodig. Ik denk dat er kleine boiler in de nieuwe keuken een betere optie is. Ik denk nog steeds aan mijn oude appartement waar een oude boiler stond doe enorm veel stroom koste. Dat ding bleek stuk en nu ben ik er een beetje huiverig voor. Ik moet me maar is gewoon flink gaan verdiepen in de mogelijkehden. Keuken koop ik ook niet in een uur. :)

Een keuken-boiler is een goede keuze. Uiteraard kan je zo'n kleine geiser niet vergelijken met zo'n ouderwetse grote boiler qua stroomverbruik.
Een keukengeiser heeft maar een inhoud van 10 of 15 liter en is in 20 minuten geheel opgewarmd. (65 grd). Voor zo'n grote boiler waren overigens ook speciale stroomtarieven.
En nogmaals als je je stroomaansluiting via een klokschakelaar laat lopen kan je zelf bepalen wanneer de boiler opwarmt. Zo'n digitale klok kan je zelfs in de groep-schakelaar van de groepenkast ingebouwd krijgen!!
Ik laat de boiler 's-morgens op de nachtstroom opwarmen en overdag verder uit.
Pas in de middag rond 17:00 uur gaat ie weer aan tot ongeveer 19:30 uur. In het weekend gewoon de hele dag uiteraard is er dan ook nachtstroom.

Maar het heerlijkste is: Kraan open en meteen heet water; heerlijk dat comfort!

Beste Brandje,

Hier een link over het onderwerp: keukenboiler op tijdschakelaar `s nachts.
Het lijkt energie te besparen maar dat is het dus niet!
https://forum.eneco.nl/energie-besparen-94/keuken-close-boiler-s-nachts-uitzetten-4714/

Groet,

Stansat

Reageer