Keuken Close in boiler `s nachts uitzetten? | Eneco Community
vraag

Keuken Close in boiler `s nachts uitzetten?

• 14 november 2012
  • 5 reacties
  • 12833 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Ik lees hier in een streekblad dat geadviseerd wordt om een elektrische keukenboiler (10ltr.) `s nachts uit te zetten met een schakelklok, want je gebruikt dan toch geen warm water.
Nu heb ik in een ander topic uitgezocht wat dat ding in standby verbruikt.
Ongeveer 20 Watt per uur. (in ECO stand 60C)
Zou het lonen om hem van 23.00 uur tot 7.00 uur uit te zetten?
Het ding moet dan natuurlijk veel meer werken `s morgens om weer op temperatuur van 60C te komen dus ik vroeg me af of ze wel gelijk hebben met dat advies.

Ik heb even wat speurwerk gedaan en geef zelf even het antwoord:

zie:
Voor het in- en uitschakelen van de boiler hebben we dan ook nog een schakelklok nodig. Als die schakelklok nu eens 1 Watt verbruikt (=0,024 kWh per dag), dan is de besparing op de boiler precies teniet gedaan. Daar komt nog bij dat de stroom die we ’s nacht besparen in het goedkope nachttarief valt. Als het inschakelen (en opnieuw opwarmen) tijdens het duurdere dagtarief gebeurt, zijn we nog duurder uit ook, in plaats van dat we iets besparen.
Kortom, niet aan beginnen…., gewoon de close-in boiler dag en nacht aan laten staan. Alleen als we voor langere tijd afwezig zijn (vakantie) is het zinvol om voor kostenbesparing de close-in boiler handmatig uit te schakelen.

Dus het advies in dit streekblad zou ik maar negeren!

Met energieke groet,

Stansat

5 Reacties

Ik lees hier in een streekblad dat geadviseerd wordt om een elektrische keukenboiler (10ltr.) `s nachts uit te zetten met een schakelklok, want je gebruikt dan toch geen warm water.
Het ding moet dan natuurlijk veel meer werken `s morgens om weer op temperatuur van 60C te komen dus ik vroeg me af of ze wel gelijk hebben met dat advies.

zie:
Voor het in- en uitschakelen van de boiler hebben we dan ook nog een schakelklok nodig. Als die schakelklok nu eens 1 Watt verbruikt (=0,024 kWh per dag), dan is de besparing op de boiler precies teniet gedaan. Daar komt nog bij dat de stroom die we ’s nacht besparen in het goedkope nachttarief valt. Als het inschakelen (en opnieuw opwarmen) tijdens het duurdere dagtarief gebeurt, zijn we nog duurder uit ook, in plaats van dat we iets besparen.
Kortom, niet aan beginnen…., gewoon de close-in boiler dag en nacht aan laten staan. Alleen als we voor langere tijd afwezig zijn (vakantie) is het zinvol om voor kostenbesparing de close-in boiler handmatig uit te schakelen.

Met energieke groet,

Stansat

Mooi betoog en rekenkundig heb ik het niet nagerekend, maar je hebt mijn betoog toch onvoldoende gelezen.
Ik gebruik de schakelklok inderdaad met name 's-nachts, maar vlak voor 07:00 uur laat ik 'm weer opwarmen tot 65 grd (een redelijk hete en toch goedkope opwarm temperatuur) en vervolgens wordt de restwarmte gedurende de dag gebruikt zonder opwarmkosten; pas als de boiler echt nodig is (van 17:00 tot 19:00 uur brandt ie konstant.

Overigens sparen wij in de loop van de dag onze afwas op in de afwasmachine.........en die draait weer 's-nachts.
Vuistregel is nog steeds meer dan 40% verbruiken in de nachtstroom kan al voordeel opleveren.
Reputatie 3
Badge +2

zie:

Met energieke groet,

Stansat

Mooi betoog en rekenkundig heb ik het niet nagerekend, maar je hebt mijn betoog toch onvoldoende gelezen.
Ik gebruik de schakelklok inderdaad met name 's-nachts, maar vlak voor 07:00 uur laat ik 'm weer opwarmen tot 65 grd (een redelijk hete en toch goedkope opwarm temperatuur) en vervolgens wordt de restwarmte gedurende de dag gebruikt zonder opwarmkosten; pas als de boiler echt nodig is (van 17:00 tot 19:00 uur brandt ie konstant.

Overigens sparen wij in de loop van de dag onze afwas op in de afwasmachine.........en die draait weer 's-nachts.
Vuistregel is nog steeds meer dan 40% verbruiken in de nachtstroom kan al voordeel opleveren.

Hoi Brandje,

Als je het per kWh gaat uitrekenen blijft het goedkoper om hem niet uit te zetten.
Je snapt dat je de boiler uren `s nachts of overdag uitzet dat het opwarmen van bijvoorbeeld 30 naar 65 graden meer stroom kost dan hem standby op 65 graden laten staan.
Dat kost namelijk maar 20 watt per uur.
Ik heb het van betrouwbare bron van iemand die het helemaal per kWh uitgerekend heeft maar de moderator heeft die link in het verleden weggehaald.
Als je op dit forum zoekt er naar dan zie je dat ik er al eens over bericht heb.
Maar meten is weten.....probeer het maar uit zou ik zeggen.

Groet,

Stansat
Jammer dat je die link niet meer paraat hebt!!
Als ik een watt-meter heb zal ik de proef op de som nemen. 
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Brandje,

Ik heb even gegoogled en zet hem hier neer.
Vermoedelijk wordt hij verwijdert door de moderator!

http://www.dicks-website.eu/boiler/index.html

Groet,

Stansat
Perfect en bedankt. De link staat in m'n leeslijst!!

Reageer