Ketel (modulerend of aan/uit) | Eneco Community

Ketel (modulerend of aan/uit)

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4169 reacties
Op welke manier gebruiken jullie thuis de cd-ketel en de bijbehorende thermosstaat? Ik heb nu een aan/uit thermosstaat op een cv-ketel die modulerend kan aansturen. Maar ik krijg wisselende verhalen over wat zuiniger is. Toon monteur komt volgende week langs en dan moet ik een keuze maken voor welke optie ik ga. Iemand een idee?

51 Reacties

Reputatie 3
Badge
Niemand die zijn ervaring wil delen? Ik vind het moeilijk een keuze te maken aangezien we hem op dit moment soms even een uurtje aan zetten en daarna de rest van de dag uit, maar aan de andere kant als hij steeds bij de ondertemp opnieuw volledig vermogen geeft.

Is het ook zelf mogelijk de instelling te veranderen indien je er achter komt dat modulerend toch niet handig zou zijn voor ons?
Reputatie 3
Badge +3
Ik heb nu een aan-uit CV. Ik ben hier minder blij mee. Zodra mijn thermostaat aangeeft dat er warmte bij moet, gaat de ketel VOLOP aan. Bij een modulerende word er gekeken naar wat benodigd is. Aan de hand daarvan word de ketel gestookt. VOlgens mij is dit zuiniger.
Reputatie 3
Badge
Ik zie dat je hem zelf handmatig kan instellen gemakkelijk (toon) dus ga het komende winter beide proberen. Benieuwd wat het verschil is.
Ik zie dat je hem zelf handmatig kan instellen gemakkelijk (toon) dus ga het komende winter beide proberen. Benieuwd wat het verschil is.

ik heb hiervoor ook een modulerende ketel gehad. Mijn huidige ketel kan beide opties aan. Hij staat nu op modulerend. Wat zijn jouw ervaringen nu met aan/uit en modulerend? Of is het daar nog ekort dag voor?

En Jeroen, dit is al weer een oude posting, heb je het verschil al gemerkt?
We hebben het uitvoerig al behandeld he? Wil je besparen dan moet de ketel modulerend staan en de ketel temperatuur instellen naar gelang de buitentemperatuur.
Reputatie 3
Badge
Na de laatste update heb ik het idee dat toon pas goed werk. Heb nu op een dag de helft van mijn verbruik ten opzichte van voor de update. Eerlijk zijn dat het nu wel redelijk warm is buiten maar hij functioneert beter vind ik.
Mooi zo!
En nu nog 'spelen' met de keteltemperatuur en je 1e winst is binnen. 
Klopt de afgelopen weken waren geen goeie referentie, maar as donderdag gast de temperatuur buiten naar de 3 grd en s'nachts daalt het maar -2. 
Maar dan moet de temperatuur van de ketel naar 70 grd. 
Reputatie 3
Badge
Vrijdag komt mijn buurman mijn cv nakijken en dan zal ik die opmerkingen van jou is ter sprake gooien.
Vrijdag komt mijn buurman mijn cv nakijken en dan zal ik die opmerkingen van jou is ter sprake gooien.

Jeroen, is er iets gewijzigd bij je in de ketelaansturing? Kunnen we zelf veilig een andere instelling kiezen? Mijn ketel hangt net. Geïnstalleerd door Tempus (Eneco). Maar hoe weet ik of hij optimaal is afgesteld? Of moet ik maar even wachten met tweaken en tunen?

ehhhh..... Doet je buurman aan huisbezoeken voor weinig 🙂
Reputatie 3
Badge
Nee, gewoon tarief. Maar bij kleine zaken is het natuurlijk gratis. Onderhoud en eventuele vervangingen/reparaties gaan gewoon op kosten maar als ik vraag om advies of enkele weken geleden dat ik zoveel rare geluiden hoorde (probleem is opgelost) komt hij een bakkie doen en kan die meteen luisteren 😉
Reputatie 3
Badge
O ja, verder nog niets ingesteld. Mijn buurman had het erover dat de Toon alles zou regelen maar Brandje kwam met een verhaal wat ik nog niet heb kunnen lezen. Gaat mij ook niet om wie er gelijk heeft. @brandje. ik ben blij met je aanwzigheid hier op het forum.

Maar mijn ketel staat wel hoog (is nu toch winter) maar ga brandje zijn adviesen voor het voorjaar wel opvolgen. zijn verhaal lijkt aannemelijk. of heb jij dat idee niet???
Ik ben nog helemaal bleu op ketelgebied.... Jarenlang interesseerde het mij geen zier, als hij het maar deed en ik het niet koud had. Alles wordt duurder, dus wil toch zo optimaal mogelijk stoken. Ik ben er alleen huiverig voor om zomaar instellingen te wijzigen op de ketel. Ik blijf er voorlopig af om eens te zien wat Toon mij gaat brengen. Ik verwacht half februari hopelijk een duimpje!
Reputatie 3
Badge
Ik heb me op dit forum aangemeld ivm kaartjes voort dierentuin en had toon besteld als gadget maar inmiddels interesseerde het me steeds meer. Wil ook wel leren als heb ik bv zonnepanelen niet
Nu lees ik elders op het forum (ik dacht in een topic van @Brandje) dat bij koude dagen hij de watertemperatuur van de ketel opschroeft.
Nu staat er in de handleiding van mijn ketel het volgende:

Als er een buitenvoeler of modulerende kamerthermostaat met de ketel is verbonden wordt de temperatuurd van het water in de cv-installatie berekend door de ketel. Het is daarom niet langer noodzakelijk of mogelijk de temperatuur zelf aan te passen.

Is mijn vraag meteen waarom dit bij/door anderen wel geadviseerd wordt (ik meen ook zelfs door die cv-dokter van Kassa).
is dat dan ketelafhankelijk en bij die van mij niet nodig?

Wie helpt mij uit de droom?
Heb je dan een buitenvoeler? Kan er 1 worden aangesloten? Heb je de gebruiksaanwijzing nagelezen?
Want ja dan neemt de ketel de instelling van de keteltemperatuur over; logisch toch....

Ik heb dat bv niet (geen buiten voeler) en vele anderen ook niet.
En dan doe ik dat handmatig.............
En in de quick gids staat dan ook dat het moduleren de rest doet.
Heb je dan een buitenvoeler? Kan er 1 worden aangesloten? Heb je de gebruiksaanwijzing nagelezen?
Want ja dan neemt de ketel de instelling van de keteltemperatuur over; logisch toch....

Ik heb dat bv niet (geen buiten voeler) en vele anderen ook niet.
En dan doe ik dat handmatig.............
En in de quick gids staat dan ook dat het moduleren de rest doet.

Nee, geen buitenvoeler. Er staat ook een modulerend kamerthermostaat, dus lees Toon!
Dus of een buitenvoeler of een mofdulerend kamerthermostaat.

Dus met Toon aan de muur heeft het handmatiginstellen van de keteltemp. geen zin. Ergo, kan niet eens omdat de ketel het toch zelf regelt.
Hoi Rob,

Ik raak de draad kwijt.
Een modulerende kamerthermostaat en een buitenvoeler hebben niets met elkaar vandoen.
Overigens bedoel je vermoedelijk een kamerthermostaat die een modulerende ketel kan bedienen
Hoi Rob,

Ik raak de draad kwijt.
Een modulerende kamerthermostaat en een buitenvoeler hebben niets met elkaar vandoen.
Overigens bedoel je vermoedelijk een kamerthermostaat die een modulerende ketel kan bedienen

Je begrijpt mij niet. Ik las in jouw topic dat je de keteltemperatuur handmatig instelt. Ik heb een modulerend thermostaat (lees eerste post) en dan neemt de ketel de regie over. Ik kan mijn ketel temperatuur dus niet handmatig bijstellen. Mijn vraag is dus of dat echt ketel ahankelijk is? Of staat er wellicht bij jouw ketel ook zo iets derelijks in de handleiding? 

Ik wilde vandaag ook eens kijken of zoiets bij mij mogelijk was, kennelijk niet. We hebben het er de 30e nog wel over 🙂
Hoi Rob,

Ik raak de draad kwijt.

Je begrijpt mij niet. Ik las in jouw topic dat je de keteltemperatuur handmatig instelt. Ik heb een modulerend thermostaat (lees eerste post) en dan neemt de ketel de regie over. Ik kan mijn ketel temperatuur dus niet handmatig bijstellen. Mijn vraag is dus of dat echt ketel ahankelijk is? Of staat er wellicht bij jouw ketel ook zo iets derelijks in de handleiding? 

Ik wilde vandaag ook eens kijken of zoiets bij mij mogelijk was, kennelijk niet. We hebben het er de 30e nog wel over :-)

Gericht is jouw vraag dus: heb ik een knop of tip-toets om de keteltemperatuur in te stellen.
Ik heb geloof ik nu 3 ketels versleten en nog nooit een ketel meegemaakt waar de keteltemperatuur niet op de ketel instelbaar was.
Ik ga jouw gebruiksaanwijzing even googlen.
Er staat: 
Dubbele display voor cv en tapwater

Dus de temperatuur kan je aflezen daar; kan je die dan vervolgens niet regelen?

En even tussendoor; inderdaad staat bij de specificatie dat je apart een module voor moduleren nodig hebt.
Dus kennelijk is dat wat de monteur bij jou extra geplaatst heeft
Hoi Rob,

Ik heb je gebruiksaanwijzing gelezen.
https://thuis.eneco.nl/~/media/EIB/cv%20ketels%20brochures/brochure_awb_thermoeleganceadvance.ashx

Er staat nominaal vermogen bij 80/60 °, dan kan je die temperatuur toch ook kiezen?
Via de tiptoetsen dsu, denk ik
http://www.hupkato.nl/temp/handleidingketel.jpgEr staat: 
Dubbele display voor cv en tapwater

Dus de temperatuur kan je aflezen daar; kan je die dan vervolgens niet regelen?

nu maar met een plaatje. Daar staat toch echt dat met modulerend thermostaat de temp niet op de ketel handmatig ingesteld kan worden.
Hoi Rob,

Mijn 1e ingeving was dus juist.
Handmatig is gewoon mogelijk, maar als jij dus een modulerende thermostaat hebt (wat is het? kan Toon dat) dat kan dan dus door de thermostaat overgenomen worden.
Je hebt dus volkomen gelijk, maar hoort er bij jou CV dan niet een speciale thermostaat?
Ik vraag me dan af hoe die thermostaat kan weten dat het buiten vriest?
Of redeneer ik nu te simpel??

Inmiddels lees ik op de site van Honeywll:

Een modulerende thermostaat staat via 2 weg communicatie in verbinding met een modulerende ketel.

Zo!!
Ook deze jongen heeft weer wat geleerd!!
Hoi Rob,

Mijn 1e ingeving was dus juist.
Handmatig is gewoon mogelijk, maar als jij dus een modulerende thermostaat hebt (wat is het? kan Toon dat) dat kan dan dus door de thermostaat overgenomen worden.
Je hebt dus volkomen gelijk, maar hoort er bij jou CV dan niet een speciale thermostaat?
Ik vraag me dan af hoe die thermostaat kan weten dat het buiten vriest?
Of redeneer ik nu te simpel??

Inmiddels lees ik op de site van Honeywll:

Een modulerende thermostaat staat via 2 weg communicatie in verbinding met een modulerende ketel.

Zo!!
Ook deze jongen heeft weer wat geleerd!!

ik heb de aanbieding die bij eneco op de website staat. Ga er dus vanuit dat toon modulerend is!
Reputatie 3
Badge
Aparte thermostaten zoals een bijpassende van Remeha kunnen via de thermosstaat het ketelwaterinstellen. Hoef je niet naar boven te lopen. Maar ik denk en wat mijn buurman bedoeld is dat de thermosstaat bv met 85 graden water wil verwarmen omdat het hier 15 graden is in huis en later op de dag alleen nog maar bij hoeft te verwarmen en dit dan bv op 65 graden doet

Reageer