Isoleren == ventileren ? | Eneco Community
vraag

Isoleren == ventileren ?

• 8 februari 2013
  • 9 reacties
  • 1148 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 5 reacties
Wij (2-persoons huishouden, geen huisdieren, niet-rokers, weinig thuis) hebben ons huis afgelopen jaar grondig geïsoleerd, en op zolder een zuinige ventilatiekast opgehangen. Ik log de luchtvochtigheid in de woonkamer met een Plugwise 'Sense' en zie een piekje als er 's ochtends gedouched of 's avonds gekookt wordt (of het is gewoon een indicatie van onze aanwezigheid), maar de rest van de tijd zit 'ie heel stabiel op 40%, een gezond binnenklimaat dus. De ventilatie staat bijna permanent op de laagste stand en gebruikt  dan maar 3W dus maak ik me niet druk over het electriciteitsverbruik. Ik vraag me echter wel af hoeveel warmte er uit het huis wordt weggeventileerd. We gebruiken 9 á 10 kuub gas per etmaal. Dat is een halvering ten opzichte van vorig jaar maar ik heb de smaak van het besparen te pakken en vraag me af of ik de ventilatie niet  overdag -als er niemand is- gewoon uit kan zetten en daardoor wat meer warmte vasthouden. Wat is wijsheid?

9 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Welkom op dit forum Art,

Ik heb me wat verdiept in ventileren op het internet en ik snap dat een "balans ventilatie" het meest zuinige is.
zie: http://www.mijnbalansventilatie.nl/
Je hebt het over een zuinige ventilatiekast, leg even uit wat voor ventilatiesysteem je bedoelt?
9 a 10 m3 gas gerelateerd aan wat voor woning, bouwjaar, hoeveel m3 verwarmte ruimte?
Ik denk dat je de ventilatie goed kan uitzetten als er niemand is, als je maar niet vergeet hem weer aan te zetten als je thuis bent. (schakelklok misschien?)
Het zal zeker schelen in verbruik.
Maar ik ben maar een leek op het gebied van ventilatie dus pin me er niet aan vast.
Proberen kan je altijd en vervolgens houd je het verbruik van je gas bij zoadat je een indicatie heb of het scheelt.

Stansat
Reputatie 3
Badge
Op hoeveel graden stook je dan op een gemiddelde dag? Wij zitten op 18 en hebben dan 5 a 6 m3 te pakken op een dag zoals vandaag
Op hoeveel graden stook je dan op een gemiddelde dag? Wij zitten op 18 en hebben dan 5 a 6 m3 te pakken op een dag zoals vandaag

Dan zit het met de isolatie hier wel goed.... Gisteren 6,6 kuub en de hele dag iemand thuis. Gestookt op 19,5 graden.
Reputatie 3
Badge
We weten de zwakke plekken mbt toch nog maar hebben gisteren 1e ideeen mbt verbouwen voorgelegd aan iemand dus binnenkort gaan we ook echt aan de gang. dus mijn huis is zo slecht nog niet.
@Stansat  Bedankt! Met zuinige ventilatiekast bedoel ik een Itho eco cve met gelijkstroommotor. Hij zuigt lucht af uit de keuken, badkamer en de twee wc's en heeft geen schakelaar  :-)   Dat is 'by design' zodat je hem niet permanent uitzet en je noodzakelijke ventilatie om zeep helpt.

Ons hoekhuis dateert uit 1927 maar daar is na de verbouwing weinig van over gebleven. De éénsteens spouwloze buitenmuren zijn aan de binnenkant voorzien van 12cm vlaswol en helemaal luchtdicht gemaakt. Rondom HR++ glas. Nieuwe Remeha CW5 ketel, vloerverwarming op de begane grond (op een nieuwe betonnen vloer met 20cm piepschuim er onder), op de verdiepingen radiatoren maar die staan amper open.

De dikke isolatie is wel een succes. De thermostaat staat  's avonds op 21 graden en 's ochtends ook een uurtje, en de rest van de tijd op 15. Maar zover zakt 'ie nooit terug:
http://www.gerla.nl/images/temperatuurverloop_feb_2013.JPG
Niettemin verliezen we natuurlijk wel warmte, en omdat die vloerverwarming zo traag reageert is het in de woonkamer vaak pas weer 21 graden als we naar bed gaan. Vandaar dat ik me afvroeg of ik de temperatuurdaling kan beperken door de ventilatie op werkdagen overdag uit te zetten.
Reputatie 3
Badge +2
Beste Art,

Als ik het dus goed begrijp heb je dus een aantal kanalen vanaf keuken, badkamer en de toiletten gemaakt en dat aangesloten op die Itho ventilatiekast.
Hoe wil je de ventilatie uitzetten op werkdagen? Misschien een schakelklok in de meterkast?
Of toch de stroom onderbreken met een schakelaar boven bij Itho kast? Dat lijkt me praktisch de minder goede oplossing daar je dan mogelijk een keer de ventilatie vergeet aan te zetten met koken.
Ik zie veel woningen met een schakelaar in de keuken waarbij ze de snelheid van ventileren kunnen aanpassen.

9 a 10 m3 daar kan ik mee leven gezien het bouwjaar 1927 en al de isolatie, ketel, en HR++ glas die je uitgevoerd heb aan de woning, maar het kan altijd beter.
Heb je al de kruipruimte geisoleerd?
Zeker met vloerverwarming is het verlies aan warme 20% door de vloer, ondanks je 20cm piepschuim.
Maar geen woning is exact met elkaar met elkaar te vergelijken.
Ik zit met een (niet te vergelijken) goed geisoleerde tussenwoning van 1975 op een verbruik van 3 tot 6 m3  met HR Remeha Calanta 28c en een jaarbruik van ongeveer 850m3. (2011)

Misschien is het een optie om bij Itho te vragen of er een stroomonderbreker bestaat en of die uit kan bij afwezigheid.
Als je weet hoeveel m3 die kast afzuigt kan je misschien berekenen hoeveel warmte het je het kost.
Een aantal weken proberen kan altijd, alleen lijkt het me moeilijk meten want de buitentemperatuur/wind enz. speelt een grote rol bij gasverbruik.

Succes,

Stansat
Die Itho heeft gelukkig gewoon een stekker en geen perilex aansluiting ofzo, dus ik kan er gewoon iets tussenzetten. Nu zit daar een Plugwise tussenstekker die het energieverbruik meet, maar ook kan schakelen. Ik zou dat dat met een bewegingsmelder kunnen koppelen aan de aanwezigheid van personen in huis, aangevuld met een dagelijkse portie ventilatie zodat er niets misgaat als we eens een weekje van huis zijn. We hebben draadloze schakelaars voor de ventilatie (laag/medium/hoog plus 15/30/45 minuten hoog) maar daar moet je inderdaad wel steeds aan denken. Wat dat betreft was een sensorgestuurde ventilatie (op luchtvochtigheid en/of CO2-gehalte) nog mooier geweest.

Ik zou denken dat die 20cm piepschuim onder de vloer voldoende isolatie is, maar ik heb deze week ontdekt dat de temperatuur in de kruipruimte 10 graden is terwijl het buiten bijna vriest. Dat zou overigens ook door warmte uit de bodem kunnen zijn. Vochtremmende folie op de bodem, of van dat tonzon-spul onder de vloer ophangen? Ik ben er nog niet uit.

Ik noteer mijn gasmeterstand elke dag maar je moet inderdaad het verbruik corrigeren voor de buitentemperatuur, anders ben je appels met peren aan het vergelijken. Je kunt de benodigde informatie ('graaddagen') downloaden bij het KNMI. Ik gebruik trouwens www.mindergas.nl om e.e.a. bij te houden en te berekenen:
http://www.gerla.nl/images/66procent.jpg
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Art,

Jouw verbruik is aanzienlijk afgenomen dit jaar, perfect, ik ben dit jaar pas begonnen op mindergas.nl.

Even mijn gegevens van Mindergas.nl:

Jaaroverzicht 2013
2012 | 2013
------------------------------------------------------------------------------

Gasverbruik

Periode: 1 jan 2013 t/m 10 feb 2013

Totaal
168,00 m3
Waarvan aan verwarming
141,02 m3

Per gewogen graaddag (i)
0,20 m3/graaddag

Gemiddeld gasverbruik voor verwarming voor een tussenwoning in Nederland
390 m3

Ik heb pas een offerte van 750,- om 27cm chips zelf onder mijn vloer te storten (i.v.m. hoge grond waterstand) wat volgens de leverancier een besparing van rond 3m3 per m3 zou moeten opleveren.
Ik ga uit van 1,5m3 per m3 want die mensen overdrijven altijd in hun voordeel.
50m3 oppervlakte zou dus 75m3 gas betekenen, bovendien kan je de ventilatieopeningen sluiten wat een aanmerkelijke warmere luchtlaag boven de vloer oplevert.
Met de warmtebeeldkamera was inderdaad goed het verlies te zien in de kruipruimte.
50,- Euro besparing per jaar is niet veel en de terugverdientijd zit dan op 15 jaar wat me rijkelijk lang lijkt.
Blijft over: meer comfort en warmere voeten.

Een investering in een houtkachel geeft mogelijk een veel groter rendement!
Alleen heb ik zin in die houtverzameling......ehhh nee niet echt.

Die oplossing met een bewegingsmelder lijkt me een heel goede oplossing.
Ik zou wel een indicatie lampje ergens maken zodat je zeker weet dat de Itho aan staat of kan je hem horen?

Stansat
Die eerste twee weken van januari zagen er geweldig uit, nietwaar? Inmiddels is de besparing teruggezakt naar 53%. Nog steeds niet slecht, maar door die goede start ligt de lat wel hoger. Om maar niet te spreken van die mensen die hier en op GOT een verbruik van 0,20 m3/graaddag melden. Daar kom ik nooit aan, ik zit nu op 0,49 m3/graaddag.

Wat het isoleren van de bodem in je kruipruimte betreft: Het lijkt me dat de temperatuur in de kruipruimte (in ieder geval 's winters) dan lager wordt. Tegen vocht helpt het misschien wel. Vochtige lucht geleidt warmte beter, nietwaar? Hmm, food for thought...

Wij hebben een open haard, puur voor de gezelligheid want hij draagt niets bij aan de verwarming van de woonkamer. Sterker nog: Hij trekt goed en zuigt elk uur dat 'ie brandt 500m3 warme lucht uit het huis  :D    Aan de andere kant: Van hout stoken wordt gezegd dat je je er drie keer aan verwarmt: Bij het hakken, bij het kloven en bij het verbranden!

Reageer