Isolatie test via Eneco? | Eneco Community
beantwoord

Isolatie test via Eneco?

• 12 mei 2019
  • 5 reacties
  • 236 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 542 reacties
Weet iemand of Eneco, een goede partij om te controleren of het huis goed geïsoleerd is?

Wellicht dat Eneco een dergelijke dienst bied.

Dus een isolatie test, zoals de rooktest die je weleens ziet? Om te zien waar het tocht en warmte verloren gaat.

We hebben nogal eens het probleem om de woonkamer op temperatuur te krijgen. De muur bij het raam is bv ijskoud. Soms duurt het een paar uur om het maar 1 graadje warmer te krijgen.
icon

Beste antwoord door FireChief 12 mei 2019, 20:40

In dat geval zou je eens kunnen uitzoeken hoe warm je woonkamerradiatoren worden, en hoeveel temperatuurverschil er is tussen de instroom en de uitstroom van die radiatoren. Om dat goed te doen zou je eigenlijk alle radiatoren maximaal open moeten zetten en de ketel plankgas. Kan behoorlijk warm worden dan, in huis 🙂, maar je hoeft 't geen uren vol te houden, dat scheelt.
Bekijk origineel

5 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Is je verwarming waterzijdig ingeregeld? Zo niet, als je verwarming aan staat, worden de radiatoren dan allemaal ongeveer even warm, en heb je een idee hoe groot het temperatuurverschil is van de in-en uitgang van de radiatoren in de woonkamer? Als verschil dat te groot is, betekent dat dat er relatief weinig warmwater doorheen stroomt, en er dus weinig warmteafgifte is.
Reputatie 5
Badge +6
Wat bedoel je met waterzijdig?
Reputatie 6
Badge +3
Dat de radiatoren voorzien zijn van een (thermostaat)kraan waarmee de doorstroomweerstand per radiator geregeld kan worden (onafhankelijk van de "normale" regelkraan), zodanig dat het temperatuurverschil in vol bedrijf (maximaal vermogen stoken) over elke radiator hetzelfde is. In die situatie is de warmteafgifte van je verwarming voor elke radiator optimaal en warmt je huis gelijkmatig op. Ik heb dat een paar jaar geleden in mijn huis gedaan, en sindsdien heb ik geen gelazer meer dat de radiatoren op de bovenverdieping gloeiend heet zijn terwijl mijn woonkamer nauwelijks opwarmt.
Scheelt ook nog eens een hoop stookkosten, want je kunt je ketelwatertemperatuur dan behoorlijk verlagen zonder verlies van comfort.
Reputatie 5
Badge +6
Hier ouderwetse knoppen op de verwarming
Reputatie 6
Badge +3
In dat geval zou je eens kunnen uitzoeken hoe warm je woonkamerradiatoren worden, en hoeveel temperatuurverschil er is tussen de instroom en de uitstroom van die radiatoren. Om dat goed te doen zou je eigenlijk alle radiatoren maximaal open moeten zetten en de ketel plankgas. Kan behoorlijk warm worden dan, in huis 🙂, maar je hoeft 't geen uren vol te houden, dat scheelt.

Reageer