Isolatie folie in kruipruimte ? | Eneco Community
vraag

Isolatie folie in kruipruimte ?

Reputatie 3
Badge +4
Heeft het zin om de onderkant van de vloer in de kruipruimte te  bewerken / plakken van isolatie. Bij ons zit in de kruipruimte onder de betonnen vloer piep schuim , nu dacht ik als ik daaronder van dat warmte werende aluminium folie plak zal dat schelen met stoken?

22 Reacties

Reputatie 1
Ben geen expert maar heb intussen al veel gelezen over folie omdat ik zelf ook plannen heb. Het nut van deze folie is erg omstreden hoewel bedrijven die dit verkopen natuurlijk zeggen dat het werkt, maar dat is vaak bij een houten vloer met kruipruimte. Piepschuim platen zijn eigenlijk het beste isolatiemiddel, ik kan me dan ook niet voorstellen dat deze folie dan nog wat toevoegt. Als je een koude vloer hebt in de winter zal vloerverwarming een hoop helpen, of heb je dat al?
Reputatie 4
Badge
Ik ben ook geen expert, maar heb wel gehoord dat je ook b.v. bodemfolie kan plaatsen, dit ook om condens opstapeling op o.a je isolatie e.d. te voorkomen.
Reputatie 3
Badge +3
Naar verwachting zal het waarschijnlijk centenwerk zijn wat je bespaart.  Kan je inderdaad beter investeren in vloerverwarming,
Reputatie 3
Badge
Was er niet iets met schelpen? of had dit met vocht te maken?
Reputatie 3
Badge
http://www.isoschelp.nl/
Reputatie 1
Schelpen zijn al even nutteloos als folie bij gebruik onder een betonnenvloer die al schuimplaten heeft Jeroen...

http://www.isoschelp.nl/
Reputatie 3
Badge +4
Hebben geen vloerverwarming. 
Reputatie 4
Badge
Schelpen zijn al even nutteloos als folie bij gebruik onder een betonnenvloer die al schuimplaten
Folie heeft zeker zijn nut wel. Je heb zo al minder vocht in je kelder, en vocht kan rare dingen doen in je kelder.

Alle beetje die helpen zijn meegenomen toch.
Reputatie 7
Badge +7
Als er al voldoende piepschuim tegen de onderzijde van de vloer zit dan helpen extra dingen.
Weinig of niets.
Is de laag minder dik dan misschien een extra laag piepschuim er tegen aan is goedkoopste maar moeilijk aan te brengen.
misschien Tonzon folie er tegen aan.
plus een bodem folie.

geen schelpen of andere korrels als bodem bedekker .
dit helpt mss wat tegen vocht maar je vloer temperatuur zal er weinig of niets mee omhoog gaan.

je idee om warmte werende folie er tegen aan te plakken.
zou theoretisch kunnen helpen , wel iets met 2 lagen en daar tussen lucht kussentjes.
en is mss stukken voordeliger dan Tonzon folie.
let wel op met het soort lijm wat je gebruikt.!
gebruik je de verkeerde lijm soort dan lost je piepschuim op.:rolleyes:

Op internet is over isolatie heel veel te vinden.
Googelen maar.
Reputatie 3
Badge +3
Schelpen zijn al even nutteloos als folie bij gebruik onder een betonnenvloer die al schuimplaten
Folie heeft zeker zijn nut wel. Je heb zo al minder vocht in je kelder, en vocht kan rare dingen doen in je kelder.

Het nadeel van folie is dat je de boel afsluit ... ALS er vocht ingesloten raakt, krijgt het ook niet de kans om het vocht kwijt te raken waardoor kans op schimmel (en dus schade aan je vloeren) groter word.

Heb je een kwaaitaal vloer en zit op de reparatie daarvan garantie, vraag dan eerst even na wat het plaatsen van folie doet met je garantie,
Reputatie 3
Badge
ik had heel veel vocht in huis en door leidingen te isoleren en voegen te repareren heb ik alles weer droog 🙂 maar hoe dat zit met vloeren weet ik niet. ik heb op dat punt nooit last gehad.
Heeft het zin om de onderkant van de vloer in de kruipruimte te  bewerken / plakken van isolatie. Bij ons zit in de kruipruimte onder de betonnen vloer piep schuim , nu dacht ik als ik daaronder van dat warmte werende aluminium folie plak zal dat schelen met stoken?

Hoi PieterMary,

In onze kruipruimte is onder de gehele vloer schuimplastic met een dikte van 10 cm aangebracht.
Dat zorgt er voor mede met volledige vulling van de spouwmuur met steenwol en dubbel glas dat wij in een maximaal geisoleerd huis wonen.
Ik weet bijna zeker dat aanvullende isolatie onder de vloer geheel zinloos is!

Het nadeel van folie is dat je de boel afsluit ... ALS er vocht ingesloten raakt, krijgt het ook niet de kans om het vocht kwijt te raken waardoor kans op schimmel (en dus schade aan je vloeren) groter word.

Heb je een kwaaitaal vloer en zit op de reparatie daarvan garantie, vraag dan eerst even na wat het plaatsen van folie doet met je garantie,

Hoi Bernard,

In onze wijk zijn sommige woningen gebouwd boven vroegere sloten in het weiland. Gelukkig wij niet, want het is kurkdroog onder onze vloer.
Gevolg: steeds last van een laag water onder de woning. Dus veel vocht overlast.
Na veel klagen zijn die woningen in de kruipruimte voorzien van een dikke laag gemalen schelpen en dat was afdoende!
Reputatie 4
Badge

Je moet natuurlijk wel zorgen dat er tussen die twee ruimtes ventilatie is. Niet afsluiten maar isoleren.
Isoleren aan de onderzijde van de vloeren is geen enkel probleem. Geheel afsluiten ook.
Alle moderne huizen hebben in alle buiten muren net boven het maaiveld zogenaamde ventilatie roosters zitten die de natuurlijke ventilatie van voor naar achter via de kruipruimte op gang houden.
Zie hier een link met uitleg en foto's:

http://www.jcraenenagenturen.nl/1210449.htm

Vervolgens zitten in de bouwmuren ook om de 1,5 meter open voegen die de spouw muur weer ventileren.
Soms bij oudere woningen ontbreken deze ventilatie roosters, daar is bv het Schrijf systeen voor om dat achteraf aan te brengen.
Zie een klustip:

http://www.klustips.nl/klussen/Kruipruimte_ventilatie

Mooi is daar ook een foto te zien van de door mij eerder bedoelde schelpenlaag op een vloer van de kruipruimte waar veel water aanwezig is.

Hierover nog een link:

http://www.gebroedersdevries.nl/vochtige-kruipruimte/koudeproblemen/ventilatie/
Reputatie 3
Badge
Sommige mensen willen ook echt alles afsluiten waardoor luchten niet meer kan. Dit is helemaal slecht voor je gezondheid is mijn mening. Teveel vocht kan ook niet goed zijn voor het lichaam. Als je uiteindelijk met schelpen of folie resultaat bereikt waarmee je tevreden bent moet het goed zijn toch?
Reputatie 4
Badge
Precies Jeroen, gewoon goed isoleren en zorgen voor een juiste ventilatie moet voldoende zijn toch.
Sommige mensen willen ook echt alles afsluiten waardoor luchten niet meer kan. Dit is helemaal slecht voor je gezondheid is mijn mening. Teveel vocht kan ook niet goed zijn voor het lichaam. Als je uiteindelijk met schelpen of folie resultaat bereikt waarmee je tevreden bent moet het goed zijn toch?

Exact Jeroen, als nou al sinds meer dan 40 jaar in het bouwbesluit de eerder genoemde ventilatie methode gewoon verplicht is, nou dan kan je de ondervloer verder gewoon helemaal afsluiten.
Als de lucht in de kruipruimte maar van voor naar achter kan doorblazen.
Reputatie 3
Badge
Bekijk ook regelmatig of de kieren niet dichtzitten met rotzooi. Luchten is gewoon belangrijk. Verder laat je goed adviseren als je twijfelt over wat wel en niet handig is. ik neem aan dat er wel bedrijven zijn die precies weten wat een huis nodig heeft.
Reputatie 4
Badge
ik neem aan dat er wel bedrijven zijn die precies weten wat een huis nodig heeft.
Zijn er legio, maar bedonderen ze je niet?
Zijn er genoeg van.
Reputatie 3
Badge +4
Sorry voor de late reactie druk druk en nog eens druk 🙂 .vande week even in de kruipruimte geweest deze is kurk droog. Even piepschuim opgemeten deze is min 10 tot 20 cm dik dus denk dat verder isoleren niet echt heel veel zin heeft . Toch bedankt voor de reacties ..
Sorry voor de late reactie druk druk en nog eens druk 🙂 .vande week even in de kruipruimte geweest deze is kurk droog. Even piepschuim opgemeten deze is min 10 tot 20 cm dik dus denk dat verder isoleren niet echt heel veel zin heeft . Toch bedankt voor de reacties ..

Hoi PieterMary,

Ik denk dat je een juiste concusie trekt.
Bij mij precies hetzelfde; ik heb ook geen aanvullende acties gedaan op het piepschuim onder mijn vloer.
We hebben het over de ventilatie gehad, die is uitermate belangrijk.
Heb je daar nog opgelet?

Reageer