Is jouw huis klaar voor de winter? | Eneco Community
Blog

Is jouw huis klaar voor de winter?

Is jouw huis klaar voor de winter?

Toon eerste bericht

29 Reacties

Rob38 wrote:

Valt me wel op, dat de meeste besparing betrekking hebben op elektra.
ik woon in een stadswarmte gebied. graag zou ik besparingen zien die daar betrekking op hebben.
electra is over het algemeen toch wel een inkoppertje

Zeker een inkoppertje, maar ik vind het een verkeerd inkoppertje als je veel meer opwekt en dus teveel investeert en over het overschot slechts €0,092 vergoed krijgt.

Bij stadswarmte spelen heel andere zaken om duurzaam te zijn. Veel lastiger!
Ik kaam in 2000 wonen in een jaren 80 woning en betaalde €145,- per maand aan energie kosten. na de jaarnota van 2004 betaalde ik nog €95,- per maand. Nadat ik de eerste zonnepanelen uit 2003 in 2013 had terugverdiend, besloot ik de 16 kleine panelen van 1,65KWp te verhuizen naar een minder zonnig dak. In hetzelfde jaar 2013 heb ik 9 panelen op het zonnige dak met 2.025kWp beplaatst Met de jaarnota van 2014 ging ik nog maar €45,- per maand betalen. Als ik uitgaat van mijn oorspronkelijke energiebedrag van €145,- / maand hield ik elke maand €100,- over. Toen zag ik dat het kleine enkel glas zolderraam van 0.50cm breed en hoog goed was voor €50,- per jaar aan energieverlies als ik het zou vervangen door dubbel glas. Op marktplaast deed iemand het exacit raam van nog geen 1,5jaar oud weg omdat hij een dakkapel ging plaatsen. Zijn dakraam heb ik voor €75,- overgenomen. Mijn oude dakraam heb ik 2014 laten vervangen door een bijna nieuwe dakraam. Maar niet opdzelfde plek als eerst. Het raam werd 0.75cm verplaatst naar de trap. De ruimte tussen de ramen is nu 1.65m breed. Op deze plek heb ik een warm water collectro met 24 heat pipes laten realiseren. Het dakraam inbouwen met binnenbetimmering koste nog geen €475,-. De heat pipes zal ik ik in 2026 pas gaan terugverdienen. Momenteel ben ik nog bezig om nog een 12 tal zonnepanelen die ik op een veiling hebt gekocht geplaatst worden op de schuur en blokhut. Ik denk dat de jaarnota van 2017 ergens ronde de €55,- per jaar zal zijn. Ik beschouw de investeringen die heb gedaan asl een voorziening in mijn pensioen. Ik verklap niet hoe oud ik ben, maar vorig jaar zag ik de abraham nog langs komen. Doe er je voordeel mee.

Ja, elektra is een inkoppertje, maar ook de andere besparingen zoals: truitje aantrekken en slofjes aan enzo.Inkoppertjes zijn ook goed.

Maar een jaar of 6 geleden kookte ik nog op gas en ik was huiverig om dat te veranderen.
Toen werd ik voor het blok gezet omdat ik een ongelukje kreeg met het koken op gas, pan kookte over en ik probeerde dat in een reflex goed te zetten, resultaat, derdegraads verbrandingen omdat de pan van de pandrager schoof.
Sindsdien kook ik op een keramische kookplaat, en tot mijn grote verrassing is dat nog goedkoper ook!
Besparen, besparen en nog eens besparen.
Waar houdt het op?
Sinds vele jaren bij de ENECO en ik voel me daar best thuis.
Goede termijnkortingen bij het afsluiten van een energiecontract was eigenlijk de eerste besparing.
In de afgelopen jaren volledig overgegaan op LED verlichting, dat was de grootste besparing op elektragebied.
Ook alle elektrische kachels de deur uit.
Een inductieplaat i.p.v. het gasfornuis met zijn stinkende restgassen.
Bovengenoemde is ook veel veiliger en zuiniger met energie.

Nu, na vele jaren, de hele woning voorzien van slimme draadloze bediening van alle stroomverbruikers via het ICS2000 (KaKu) systeem waar alles volgens scripts wordt uitgevoerd en tevens handmatig kan worden aangepast (ook op afstand)
Verdere besparingen zijn eigenlijk niet aantrekkelijk zoals het uitschakelen van belangrijke zaken als internetverkeer/router en modem en beltrafo of andere nietige verbruikers. Dat klinkt mijnsinziens alleen maar als een besparingshype en verder niets. Ook niet de veelgenoemde Toon. Heeft een hoog gadgetniveau maar bespaart op zich niets, integendeel.
Op gasgebied is er zeker ook veel te besparen, mede door het hoge m3 prijsniveau.
Sinds alle gasverbruikers de deur uit zijn gegooid blijft er nog maar 1 grootverbruiker over en dat is de CV (VR) ketel. Een slimme klokthermostaat van Honeywell doet voor mij het werk.
Door het moduleren van de gasbrander wordt er veel minder aanloop gegenereerd waardoor de woning langzaam maar op tijd de juiste temp bereikt. Dit scheelt zeker in het verbruik en de klok regelt over 24 uur in 4 fasen de rest. Ook dit is door de gebruiker zelf te bepalen en bij te stellen. Kost dus geen extra geld voor de "slimme meter" en/of de Toon thermostaat die ook weer extra kost.
De 'inkopper' om de thermostaat wat lager te zetten of een extra trui aan te trekken blijft natuurlijk altijd van kracht.
Al met al ben ik redelijk tevreden met voornoemde voorzieningen en de kwaliteit en luxe die mijn dagelijks leven kunnen geven.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen