Inleren en andere verwarmingsbron. | Eneco Community
beantwoord

Inleren en andere verwarmingsbron.

Reputatie 1
  • Energiekeling (level 11)
  • 60 reacties
Hallo mensen, Ik heb een Zibro in de woonkamer staan en die gebruik ik vanaf ongeveer 18:00 uur tot we naar bed gaan.
Ik bespaar flink door in de avond alleen dat vertrek te verwarmen en niet het hele huis.
Mijn gasverbruik is hier door gezakt van 1400 naar ongeveer 700 m3.

Maar nu mijn vraag, gaat de Toon, (die hier geïnstalleerd wordt op 09 dec) hier problemen mee krijgen met in leren, met andere woorden, moet ik gewoon blijven doen wat ik altijd doe, zodat Toon zich aanpast aan die situatie, of moet ik de Zibro, een weekje uit laten en zo het in leer proces beïnvloeden?
icon

Beste antwoord door Audrey 30 november 2015, 11:58

Hi Sjansse,

Wat goed dat je zo bewust met je energie omgaat! Als je een andere warmtebron hebt zoals een Zibro in dit geval, is het enige nadeel dat Toon bijna nooit een stookopdracht geeft, hierdoor wordt de rest van de woning niet verwarmd. Dit betekent dat als je andere vertrekken niet wilt verwarmen, dan maakt dit voor Toon niet uit. Weet je zo voldoende?

Groet, Audrey

Bekijk origineel

25 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hi Sjansse,

Wat goed dat je zo bewust met je energie omgaat! Als je een andere warmtebron hebt zoals een Zibro in dit geval, is het enige nadeel dat Toon bijna nooit een stookopdracht geeft, hierdoor wordt de rest van de woning niet verwarmd. Dit betekent dat als je andere vertrekken niet wilt verwarmen, dan maakt dit voor Toon niet uit. Weet je zo voldoende?

Groet, Audrey
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie, logisch antwoord maar nu weet ik het zeker.
Dank je wel.
Reputatie 7
Badge +7
volgens mij is die zibro olie schreeuwend duur ( niet vergeten om dit bij je gas kosten op te tellen)
Je kan het vergelijken met een houtkachel in de kamer!
Dan wordt Toon in diezelfde huiskamer sterk ontraden door Eneco!!
Reputatie 1
jvdl wrote:

volgens mij is die zibro olie schreeuwend duur ( niet vergeten om dit bij je gas kosten op te tellen)

Die Zibro olie kost 1,33 per liter maarrrr.
In Belgie krijg je Petroleum C, die is net zo zuiver en kost 0,65 ct per liter.
En dan nog iets winst maken, je wordt er niet rijk van, maar het warmte gevoel van de Kachel is vergelijkbaar met open haard en dergelijke, veel behaaglijker als CV warmte.
Reputatie 1
Brandje wrote:

Je kan het vergelijken met een houtkachel in de kamer!
Dan wordt Toon in diezelfde huiskamer sterk ontraden door Eneco!!

Groet, Audrey Moderator.
Reputatie 7
Badge +7
sjansse wrote:

jvdl wrote:

Die Zibro olie kost 1,33 per liter maarrrr.
In Belgie krijg je Petroleum C, die is net zo zuiver en kost 0,65 ct per liter.
En dan nog iets winst maken, je wordt er niet rijk van, maar het warmte gevoel van de Kachel is vergelijkbaar met open haard en dergelijke, veel behaaglijker als CV warmte.

haha daar komt de aap uit de mouw
ff over de grens inkopen doen
helemaal met je eens betreffende de warmte
Reputatie 1
haha daar komt de aap uit de mouw
ff over de grens inkopen doen
helemaal met je eens betreffende de warmte[/quote]

Ja ik heb geen geldboom in de tuin staan, LPG nederland 65 ct per liter, Belgie 32 ct.
Benzine zit ook nog wel wat in, en dan gelijk Petroleum C mee naar huis. Ik hoef er niet zo heel ver voor te rijden.
Reputatie 4
Badge +4
sjansse wrote:

Let wel goed op ventilatie bij gebruik van zo'n kachel! De meeste van deze kachels hebben geen rookgasafvoer, dus kijk uit dat je niet de kleur van deze smiley aanneemt :@

ppj
Reputatie 1
Bedankt PPJ voor de tip,
Ik ben ex brandweerman dus wat dat betreft let ik wel op. Ik heb twee permanente luchtroosters die ik handmatig dicht kan zetten, een komt van de kelder en de andere op de buitendeur.
Reputatie 4
Badge +4
sjansse wrote:

Bedankt PPJ voor de tip,
Ik ben ex brandweerman dus wat dat betreft let ik wel op. Ik heb twee permanente luchtroosters die ik handmatig dicht kan zetten, een komt van de kelder en de andere op de buitendeur.

Ja dan hoef ik jou niets te vertellen!!!

Maar voor al degene die geen expert zijn en denken dat is makkelijk "geld verdienen" is dit wel belangrijk om te weten! Zorg altijd bij gebruik van zo'n afvoerloze kachel voor voldoende ventilatie en toevoer van frisse lucht.

ppj
Reputatie 1
Ook een ex brandweerman kan wel eens iets vergeten, dus nooit verkeerd om te vermelden.
Reputatie 3
Badge
@Sjansse. Is het voor u ook mogelijk om Toon in een andere ruimte te hangen dan waar de Zobro staat? Dan kan Toon wel nog gewoon die andere ruimtes verwarmen als dat nodig is.

Een reden dat wij geen Toon hebben is dat wij een tegelkachel hebben die recht tegenover de muur staat waar de thermostaatdraden uitkomen. We hebben er toen voor gekozen om deze weg te halen en een draadloze thermostaat aan te schaffen. Deze kunnen we plaatsen waar we willen en werkt heel goed.
Reputatie 1
Interessante vraag, nog niet gedacht aan deze mogelijkheid.
Maar dan zal ik opnieuw draden moeten gaan trekken, en ik zou niet weten waar die Toon op Zon dan wel zou moeten hangen. Een verder nadeel is dat ik dan het voordeel verlies dat ik alleen die ruimte verwarm waar de Zibro staat.
Verder is het een Laser kachel, die Zibro, hetgeen betekent dat er een thermostaat op zit. De warme lucht wordt met een ventilator de ruimte in geblazen.
Tja dat is het nadeel van Toon in de huidige uitvoering.
Je zou Toon kunnen hangen in de ruimte die je warm wilt hebben als je kachel brandt.
De radiatoren in de ruimte van de kachel sluif je af en opgelost toch??
Reputatie 1
Dat zou inderdaad kunnen brandje, het was nog beter als de Toon draadloos zou kunnen werken...
sjansse wrote:

Dat zou inderdaad kunnen brandje, het was nog beter als de Toon draadloos zou kunnen werken...

Snap je nu dan ook dat Eneco Toon in jouw geval afraadt.............
Er zijn namelijk zat draadloze thermostaten op de markt.
Hier heb je ze op een rijtje:

http://shop.kamerthermostaat.com/epages/62028128.sf/nl_BE/?ObjectPath=/Shops/62028128/Categories/%22Sterkstroom/Draadloze%22
Reputatie 1
Ik ben er van overtuigd dat Toon bij mij wel degelijk goed gaat werken.
Dit omdat overdag de installatie gewoon werkt zoals bij ieder ander.
Nu ga ik tegen 18:00 de Zibro inschakelen en stel die in op een behaaglijk temperatuurtje van laten we zeggen 20 graden.
De Toon gaat dan niet meer verwarmen omdat hij denkt dat er geen warmtevraag is, daardoor is mijn kamer weliswaar lekker warm, maar de rest van het huis niet... en dat is nou juist de bedoeling, daar komt de besparing uit. Ga ik om 23:00 naar bed, gaat de Zibro om 22:00 uit, en tegen de morgen is de woonkamer weer afgekoeld zodat de Toon weer gaat opwarmen.
Of mis ik hier iets bij?
Reputatie 3
Badge
@sjansse. Als u het wilt gebruiken zoals u hierboven beschrijft, gaat het volgens mij prima werken.
Reputatie 1
Mooi om te horen, dit was ook de verwachting, het werkt hier al jaren alleen met een nefit moduline 300. Voor de rest verandert er niets.
Dan snap ik niet waarom je er eerder aan dacht om draden te verleggen. Vandaar dat ik met het advies draadloze thermostaat kwam......
Als je in andere ruimtes geen besturing met Toon wilt, dan is het Toon monteren op de plaats oude thermostaat en klaar is Kees!
Reputatie 1
Ik heb er nooit aan gedacht om draden te gaan verleggen, maar door de vele en meestal goede ideeën die je hier opdoet, komen er allerlei mogelijkheden bovendrijven waar je normaal niet aan denkt.
Uiteindelijk, na overwegen van alle ideeën blijft alleen de beste voor mijn situatie over.
Meer dan super toch.
Bij deze, iedereen bedankt voor het meedenken.
Graag gedaan!
Reputatie 3
Badge
Graag gedaan en veel plezier met Toon!
Reputatie 1
Duimpje voor jullie.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen