Inkomende temperatuur stadsverwaming | Eneco Community
vraag

Inkomende temperatuur stadsverwaming

Ik vraag me al een tijd af waarom de inkomende temperatuur van de stadsverwarming zo ontzettend hoog is. Bij een CV installatie wil je de bedrijfstemperatuur zo laag mogelijk instellen dat de capaciteit voldoende is om snel genoeg te verwarmen en tegelijk zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan. Is het niet ongeloof inefficiënt om de temperatuur van de stadsverwarming zo hoog op te stoken?

Begrijp me niet verkeerd, het is wel lekker dat de temperatuur in huis binnen no-time omhoog schiet, maar wellicht kan dat ook een tandje minder, waardoor er onderweg minder energie verloren gaat. Zeker gezien de prijzen van de stadsverwarming ongeveer het dubbele is in vergelijking met gas, zou een besparing van energie niet verkeerd zijn. Wellicht kan dat voordeel dan doorberekend worden aan de klant.

1 Reactie

Reputatie 6
Bij lagere temperaturen heb je veel grotere pompen en veel grotere leidingen nodig om dezelfde hoeveelheid warmte per tijdseenheid te kunnen transporteren. Vergt een veel grotere initiele investering van de energieleverancier. Bovendien wil je alle klanten kunnen bedienen, met vloerverwarming (lage temperatuurverwarming) maar ook die met convectorputten (hoge temperatuurverwarming). Verder wil je het warmwater tot minimaal 60 graden kunnen opstoken i.v.m. legionella en zo.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen