inductiekoken bespaart 40% gas, klopt dat? | Eneco Community

inductiekoken bespaart 40% gas, klopt dat?

• 14 augustus 2013
  • 5 reacties
  • 45266 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Ik zit te broeden op mijn volgende energiebesparing.
Ik google en lees dat inductiekoken t.o.v. gaskoken 40% gas bespaart en bovendien net zo snel, veiliger en mooier.
Nadeel is dat je nieuwe pannen moet kopen en de extra kosten zoals 2 extra groepen i.v.m. 7.2 kW en vervanging gastoestel.
Al met al schat ik 500 tot 1000 Euro kosten.
Maar ik heb zonnepanelen die de stroomkosten neutraliseren.
Gas kost 3 x zoveel als stroom.
Klopt die berekening dat inductiekoken goedkoper is?
Ik hoor graag gebruikers van een inductiekookplaat om een goede afweging te kunnen maken.

Stansat

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Stansat

Gemiddeld verbruiken klanten die op gas koken 37 m3 aan gas. Gas is per m3 een stuk duurder dan 1 kWh aan electriciteit, alleen verbruikt een electrische kookplaat gemiddeld zo'n 200 kWh aan electricitit per jaar. Inductie is ongeveer 20% goedkoper dan een electrische kookplaat, en zal in dit geval 160 kWh verbruiken op jaarbasis. Wel is het zo als je alleen gas verbruikt voor het koken en niet voor warm water en stoken, je transportkosten betaalt voor het gas en deze kosten bepalen dan voor een groot deel je gasrekening, in dit geval is het koken op inductie goedkoper.
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt Folkert,

Ik zet dit idee even op een laag pitje, maakt dus niet echt veel verschil, ga toch wachten totdat ik mijn hele keuken ga vervangen.

Stansat
Inductiekoken vraagt inderdaad een investering van kookplaat, electra en pannen. Het is echter veel beter schoon te houden. Na het koken een doek er overheen en schoon is uw aanrecht, ipv roosters wegnemen en langs de pitten poetsen. Een belangrijk voordeel is ook dat het vele malen sneller is dan gas. De inhoud van de pan kookt binnen enkele minuten. Ook reageert de pan direct op lager zetten. Eenmaal inductie, wij willen nooit meer terug. Zodra er een inductie cv beschikbaar is kan de gasmeter weg.
Badge
Inductiekoken vraagt inderdaad een investering van kookplaat, electra en pannen. Het is echter veel beter schoon te houden. Na het koken een doek er overheen en schoon is uw aanrecht, ipv roosters wegnemen en langs de pitten poetsen. Een belangrijk voordeel is ook dat het vele malen sneller is dan gas. De inhoud van de pan kookt binnen enkele minuten. Ook reageert de pan direct op lager zetten. Eenmaal inductie, wij willen nooit meer terug. Zodra er een inductie cv beschikbaar is kan de gasmeter weg.

Ha ha, inductie cv!
Maar voor het overige, helemaal eens met hansschutz: ik ben een zeer tevreden inductie gebruiker , al 17 jaar. De investering zeker waard: geen slijtage, direct warm, luistert, in tegenstelling tot keramisch, DIRECT, werkt dus eigenlijk net zo precies als gas, maar dan gemakkelijker!
Makkelijk schoonhouden, onze plaat ziet er nog als nieuw uit.
Ik zeg: Doen!
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt mensen,

Fijn om te horen dat het fijn koken is op inductie.
Mooi en praktisch is het ook nog eens.
En als veiligheidsadviseur kan ik bevestigen dat het ook nog eens veiliger is dan op gas koken.

Toch valt de besparing mij wat tegen en is de investering wat mij betreft, uitgesteld tot er centen zijn voor een kompleet nieuwe keuken.

Groet,

Stansat🆒

Reageer