Hoog Energie verbruik | Eneco Community

Hoog Energie verbruik

• Komt hier vaker (level 8)
  • 16 reacties
Ik had er nooit zo opgelet maar mijn energie verbruik is de laatste 20 jaar flink gestegen……en dan is flink nog een understatement.
Wij hebben door de aanschaffing van een nieuwe keuken in 1993 een krachtstroom (3 fase) aansluiting moeten nemen om het fornuis met keramische kookplaat van stroom te kunnen voorzien. Indertijd waren die dingen op 380 volt denk ik.  Wij hebben toen ook een nieuwe (3fase)meter geplaatst gekregen. Sindsdien is ons stroomverbruik opgelopen van 3900 kWh in ’93 tot wel 12000 kWh in 2010. Let wel dit is in die 17 jaar gestaag opgelopen.
Nu had ik er natuurlijk al veel eerder naar moeten kijken maar dat is achteraf…….

Toen ik de laatste jaren na ging kijken en zag dat we elk jaar weer meer gebruikte, ging mijn eerste gedachte naar de meter. Als deze te snel zou lopen zou ik ook elk jaar weer meer verbruiken.  IJken van de meter kost circa € 700,- bij ongelijkheid. Is een boel geld voor iets wat je niet zeker weet. Dus een installatiebedrijf een andere meter naast de originele meter laten plaatsen. Als de orginele meter af zou wijken moest ik een verschil gaan zien tussen de 2 meters.
Na een week samen te hebben gedraaid was er geen verschil te zien…….conclusie: de meter moest wel goed zijn. Phew …scheelde me toch weer € 600,-   ( € 100,- was voor de huur en plaatsing 2e meter). Maar ja dan moest het jammer genoeg toch wat anders zijn.

Nu had ik hier al zo’n metertje liggen die je in het stopcontact doet en dan de tijd, het aantal watt en de kwh aangeeft (ook nog het aantal volt en ampèrage maar dat is minder belangrijk even) en ben ik aan het meten geslagen. Ik heb hem tussen een onze (in mijn ogen) stroomvreters geplaatst en heb ik genoteerd het aantal dagen dat de meter er zat, het aantal uur dat er daadwerkelijk stroom werd gevraagd en het aantal kWh dat verbruikt werd.

Dit zag er als volgt uit:

- Close-in boiler: 4 dagen 4:40 uur 9,3 kWh (gem 2,33 kWh p/d)
- Vriezer: 3 dagen 37:35 uur 3,75 kWh (gem 1,25 kWh p/d)
- Entertaimenthoek: 12 dagen 285 uur 52,53 kWh (gem 4,38 kWh p/d)
- 2e vriezer/2e koelkast schuur: 7 dagen  61:13 uur 8,77 kWh (gem 1,25 p/d)
- Router/telefoonhoek: 2 dagen 39:24 uur 0,9 kWh (gen 0,45 kWh p/d)
- Slaapkamer/bed: 7 dagen 165:02 uur 7,23 kWh (gem 1,03 kWh p/d)
- Computerhoek: 2,5 dagen 56:00 uur 5 kWh (gem 2,15 kWh p/d)
- Koelkast keuken 2 dagen 31:47 uur 3,68 kWh (gem 1,84 kWh p/d)

Dit komt neer op +/- 15 kWh per dag wat weer betekent 15 x 365 = 5475 kWh per jaar.
Maar dan mis ik er nog 5000…………!!

De dingen die geen vast stroomverbruik hebben:
- De wasmachine (gebruiken we 4-5 keer per week)
- De droger (gebruiken we 1-2 keer per week)
- De vaatwasser (gebruiken we 3-4 keer per week)
- De verlichting (waarvan al een groot deel spaar- en ledlampen zijn)
- Het fornuis (niet kunnen meten door 3 fase aansluiting)

Zouden deze verantwoordelijk zijn voor de overige 5000 kWh……. Ik bedoel dan zou iedereen toch een hoge rekening moeten hebben. Ik weet het werkelijk niet meer.

Ik weet ook niet waar ik moet aankloppen voor hulp om dit opgelost te krijgen……Elk advies is ook welkom, en dan aub niet over onze leefwijze, ik bedoel ik weet dat de entertainmenthoek veel verbruikt maar daar wordt ook veelvuldig gebruik van gemaakt dus wil ik daar best voor betalen, maar opmerkingen van “wat moet je met 2 vriezers” daar heb ik niets aan.
Kijk mijn koelkast in de keuken gebruikt van de 48 uur 31:47 uur stroom ….misschien slaat ie wel gewoon te vaak aan en is deze bijv. aan vervanging toe ….is heel goed mogelijk. Maar deze dingen weet ik dus niet.

Elk advies is welkom en bedankt voor het lezen.

Met vriendelijk groet
Ron

28 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ik had er nooit zo opgelet maar mijn energie verbruik is de laatste 20 jaar flink gestegen……en dan is flink nog een understatement.
Wij hebben door de aanschaffing van een nieuwe keuken in 1993 een krachtstroom (3 fase) aansluiting moeten nemen om het fornuis met keramische kookplaat van stroom te kunnen voorzien. Indertijd waren die dingen op 380 volt denk ik.  Wij hebben toen ook een nieuwe (3fase)meter geplaatst gekregen. Sindsdien is ons stroomverbruik opgelopen van 3900 kWh in ’93 tot wel 12000 kWh in 2010. Let wel dit is in die 17 jaar gestaag opgelopen.
Nu had ik er natuurlijk al veel eerder naar moeten kijken maar dat is achteraf…….

Toen ik de laatste jaren na ging kijken en zag dat we elk jaar weer meer gebruikte, ging mijn eerste gedachte naar de meter. Als deze te snel zou lopen zou ik ook elk jaar weer meer verbruiken.  IJken van de meter kost circa € 700,- bij ongelijkheid. Is een boel geld voor iets wat je niet zeker weet. Dus een installatiebedrijf een andere meter naast de originele meter laten plaatsen. Als de orginele meter af zou wijken moest ik een verschil gaan zien tussen de 2 meters.
Na een week samen te hebben gedraaid was er geen verschil te zien…….conclusie: de meter moest wel goed zijn. Phew …scheelde me toch weer € 600,-   ( € 100,- was voor de huur en plaatsing 2e meter). Maar ja dan moest het jammer genoeg toch wat anders zijn.

Nu had ik hier al zo’n metertje liggen die je in het stopcontact doet en dan de tijd, het aantal watt en de kwh aangeeft (ook nog het aantal volt en ampèrage maar dat is minder belangrijk even) en ben ik aan het meten geslagen. Ik heb hem tussen een onze (in mijn ogen) stroomvreters geplaatst en heb ik genoteerd het aantal dagen dat de meter er zat, het aantal uur dat er daadwerkelijk stroom werd gevraagd en het aantal kWh dat verbruikt werd.

Dit zag er als volgt uit:

- Close-in boiler: 4 dagen 4:40 uur 9,3 kWh (gem 2,33 kWh p/d)
- Vriezer: 3 dagen 37:35 uur 3,75 kWh (gem 1,25 kWh p/d)
- Entertaimenthoek: 12 dagen 285 uur 52,53 kWh (gem 4,38 kWh p/d)
- 2e vriezer/2e koelkast schuur: 7 dagen  61:13 uur 8,77 kWh (gem 1,25 p/d)
- Router/telefoonhoek: 2 dagen 39:24 uur 0,9 kWh (gen 0,45 kWh p/d)
- Slaapkamer/bed: 7 dagen 165:02 uur 7,23 kWh (gem 1,03 kWh p/d)
- Computerhoek: 2,5 dagen 56:00 uur 5 kWh (gem 2,15 kWh p/d)
- Koelkast keuken 2 dagen 31:47 uur 3,68 kWh (gem 1,84 kWh p/d)

Dit komt neer op +/- 15 kWh per dag wat weer betekent 15 x 365 = 5475 kWh per jaar.
Maar dan mis ik er nog 5000…………!!

De dingen die geen vast stroomverbruik hebben:
- De wasmachine (gebruiken we 4-5 keer per week)
- De droger (gebruiken we 1-2 keer per week)
- De vaatwasser (gebruiken we 3-4 keer per week)
- De verlichting (waarvan al een groot deel spaar- en ledlampen zijn)
- Het fornuis (niet kunnen meten door 3 fase aansluiting)

Zouden deze verantwoordelijk zijn voor de overige 5000 kWh……. Ik bedoel dan zou iedereen toch een hoge rekening moeten hebben. Ik weet het werkelijk niet meer.

Ik weet ook niet waar ik moet aankloppen voor hulp om dit opgelost te krijgen……Elk advies is ook welkom, en dan aub niet over onze leefwijze, ik bedoel ik weet dat de entertainmenthoek veel verbruikt maar daar wordt ook veelvuldig gebruik van gemaakt dus wil ik daar best voor betalen, maar opmerkingen van “wat moet je met 2 vriezers” daar heb ik niets aan.
Kijk mijn koelkast in de keuken gebruikt van de 48 uur 31:47 uur stroom ….misschien slaat ie wel gewoon te vaak aan en is deze bijv. aan vervanging toe ….is heel goed mogelijk. Maar deze dingen weet ik dus niet.

Elk advies is welkom en bedankt voor het lezen.

Met vriendelijk groet
Ron

beste @ Ootjuh

Je bent in in iedergeval goed bezig geweest met het meten.

van de dingen die geen vast stroomverbruik hebben .

zou je toch het gemiddelde een beetje kunnen berekenen.
van de wasmachien kun je het verbruik meten.
ook van de droger.
en van de vaatwasser.
verlichting is ff gissen maar op de lampen staat het verbruik.
dus kun je daar ook wat mee.
het fornuis zal op een stikker of in de gebruiks aanwijzing ook het wattage staan vermeld.
dus kun je dat ook meenemen in een berekening.

en dan eens kijken wat er nog overblijft / of dat het klopt

als je dit berekend hebt , ben ik toch wel nieuwsgierig.

mvg,
jan
Badge
Vergeet ook de stofzuiger, eventueel stoomapparatuur, de waterkoker, enz. niet.

Als we even grof rekenen, bij mij gebruiken de droger, wasmachine en vaatwasser allemaal ong. 1 kWh, dus dan zit je op iets minder dan 600 kWh per jaar.
Voor je keramische fornuis zou ik zo tussen de 700 en 1000 kWh per jaar rekenen, afhankelijk hoe vaak je het gebruikt.
Mijn hele huis van boven naar beneden stofzuigen is ongeveer 2 kWh per keer, doe ik drie keer per week. Bij mij dus 300 kWh per jaar.

Phhttt... mis je nog 3000 kWh. CV en eventuele mechanische afzuiging gebruiken maar een beetje.

Met zoveel kW's zit ik toch te denken aan elektrische bijverwarming 's winters? En eventueel airco 's zomers?

Ik probeer maar met je mee te denken, heb verder geen commentaar op je leefgewoonte!

Heel goed juist, dat je probeert inzicht te krijgen in je verbruik.
Badge
Ik vond online een mooi plaatje, geeft goed inzicht in de verbruikers:

http://img577.imageshack.us/img577/4641/snz.gif

Phhttt... mis je nog 3000 kWh. CV en eventuele mechanische afzuiging gebruiken maar een beetje.

Met zoveel kW's zit ik toch te denken aan elektrische bijverwarming 's winters? En eventueel airco 's zomers?

Ik probeer maar met je mee te denken, heb verder geen commentaar op je leefgewoonte!

Graag meedenken zelf daarom heb ik de post geplaatst.

Wij gebruiken bij matige vorst een klein elektrische radiator in de schuur, maar alleen om het vorst vrij te houden niet om te verwarmen. Airco hebben we niet.
Ook hebben we geen aquarium, zonnebank, jacuzzi of sauna thuis. de koffie uit het Koffiezetapparaat doet mijn vrouw altijd gelijk in een thermoskan dus we maken ook geen gebruik van de warmhoudplaat.

Ik zal ook Jan z'n raad opvolgen en toch ook alle apparaten zonder vast stroom verbruik even proberen te meten. Ben ik wel weer een paar dagen zoet mee

bedankt alvast voor de gegeven reacties

wordt vervolgd.
Bij al dit meten kwam ik er achter dat mijn wasmachine 9 watt gebruikt als deze helemaal "UIT" staat....................waarom zou dit zijn ??
9 watt x 24 hr x 365 dgn = 78,8 kWh op jaarbasis bij geen gebruik, vind ik toch vrij veel
Bij al dit meten kwam ik er achter dat mijn wasmachine 9 watt gebruikt als deze helemaal "UIT" staat....................waarom zou dit zijn ??
9 watt x 24 hr x 365 dgn = 78,8 kWh op jaarbasis bij geen gebruik, vind ik toch vrij veel

Begin eens type optegeven, via de specificaties moet je kunnen zien, wat het standby verbruik is.
Denk aan ledje; klok; controle water slot...............

Overigens schrok ik de "dood"dat je 12000 per jaar verbruikt.
Je bent in ieder geval nu goed bezig met het meten, maar houd je nu op bv per week je verbruik bij om vergelijkingsmateriaal op te bouwen?
Ik had vroeger een verbruik van rond de 6000 en ben langzamerhand gezakt naar 3500, dat is het landelijke gemiddelde.
Heb je een Toon?
Brandje,

Ik heb een Miele Novotronic Meteor V 9660 ...... en in de gebruiksaanwijzing kan ik niets vinden over stroomgebruik wanneer deze uit is gezet.
Maar op Internet vond ik wel verhalen dat wasmachines stroom verbruiken als ze uit staan.

Ik hou nu elke week mijn meterstanden bij (nu 7 weken) en ik gebruik zo gemiddeld 160 kWh per week wat neerkomt op 8320 kWh per jaar
en ik ben in bezit van een Toon©️
Kijk nou wordt het weer een stukje duidelijker.
Los van wat je heb bij gehouden zou ik in Toon eens de pieken analyseren, om te zien wat er bespaard kan worden.
Want de pieken dienen nu je aandacht te krijgen.
Ik vind 160 enorm hoor!
In de winterperiode, wanneer er meer stroom voor verlichting wordt verbruikt kom ik aan gemiddeld 84 en nu is het gemiddeld 62.
Jullie verbruiken bijna het 3 voudige................................
Ik las geloof dat jullie 2 diepvriezers hebben, kan er niet 1 uit? Let op geen kritiek, nee meedenken qua besparing.
En ik ben razend nieuwsgierig hoeveel het koken op krachtstroom eigenlijk kost............
Ook vind ik het verbruik van de close-in boiler te hoog; hoe hoog staat de draaischakelaar? 60 grd is ruim voldoende. En zit er ook een eco-stand op?
De close-in boiler staat op 60 graden......maar het is al een oud beestje, net als mijn koelkast in de keuken ...deze gaat ook al bijna 20 jaar mee. 
Jammer dat er geen webversie van de toon©️data is dan kan je beter zien wanneer wat verbruikt wordt.
Die koelkast gaat dus erg onrendabel met de stroom om. 
Die zou ik als 1e op m'n lijstje zetten voor een A+++. 
Mijn laagste verbruik stroom is elke dag rond de 164 watt; hoe is dat bij jou?

Wat bedoel je met entertainment hoek; ja het woord snap ik wel, maar verklaar je nader.
Is er veel standby verbruik? Ik vind 4,4 Kwh, wel erg veel.

T.o.v. van mij de helft van m'n dagelijkse verbruik.................
Hoi Ootjuh,

Heb je het opgegeven.
Ik was net lekker op dreef..........................
Reputatie 4
Badge
De close-in boiler staat op 60 graden......maar het is al een oud beestje, net als mijn koelkast in de keuken ...deze gaat ook al bijna 20 jaar mee.
Ik zou daar wel rekening mee houden, dadelijk gaat alles in één keer kapot omdat het al zo oud is en kan je alles in één keer opnieuw aanschaffen. Is ook wel lekker natuurlijk, als het kan.
Reputatie 7
Badge +7
Ik zou daar wel rekening mee houden, dadelijk gaat alles in één keer kapot omdat het al zo oud is en kan je alles in één keer opnieuw aanschaffen. Is ook wel lekker natuurlijk, als het kan.

Juist ja als het kan en dat is voor de meesten mensen tegenwoordig niet meer mogelijk :(
Reputatie 4
Badge

Juist ja als het kan en dat is voor de meesten mensen tegenwoordig niet meer mogelijk :(
Vandaar dat ik het er ook bij zet. Toch ben ik wel eens benieuwd waar we over b.v. 20 jaar zijn.
Reputatie 7
Badge +7
Mijn energie verbruikt daalt drastisch met mn solar power .🆒
houden zo dit weer minimaal tot december en dan weer beter:D
Reputatie 4
Badge
Dat is weer de andere kant, er komt steeds meer groene energie.En het word ook steeds beter, en met de tijd misschien ook weer goedkoper.
houden zo dit weer minimaal tot december en dan weer beter:D

Hoi Jan,

jij kan straks je voorschotbrdrag gaan verlagen. 
Reputatie 4
Badge
Nou inderdaad, hoe mooier het weer hoe mooier het is. Zat net even naar het weer te kijken voor de komende tijd maar ziet er goed uit. In het weekend gaan de temperaturen ook weer iets ommhoog na een korte afkoeling.
Ik ga toch ook maar eens snel voor die panelen kijken. Voor volgende zomer moeten ze hier op het dak liggen.
Badge
Jammer dat er geen webversie van de toon©️data is dan kan je beter zien wanneer wat verbruikt wordt.

Je hebt het stroomverbruik van de koelkast/vrieskast gemeten in een koelere periode.... hoe ging dat tijdens de hittegolf. Bij mij was dat namelijk schrikken!
Gelukkig hebben we relatief weing hittegolven in Nederland.
Ik los het op door de temperatuur een graadje hoger aftestellen en dan bedoel ik het koelgedeelte.
Wat uiteraard ook meespeelt is de ouderdom van de koelkast; de nieuwere types scoren vaak beter ivm veel betere isolatie.

Ook is van belang of je een enkele of een dubbele motor hebt; dus een motor voor het vriesgedeelte en een motor voor het koelgedeelte.
En als laatste niet onbelangrijke: probeer de deur zo weing mogelijk te openen en zeker zo kort mogelijk.
En leuke gadget is de pieper die Eneco weggaf op de klantenavond; je schrikt je een buil als je de deur te lang open laat!:mad:
Badge
Gelukkig hebben we relatief weing hittegolven in Nederland.
Ik los het op door de temperatuur een graadje hoger aftestellen en dan bedoel ik het koelgedeelte.
Wat uiteraard ook meespeelt is de ouderdom van de koelkast; de nieuwere types scoren vaak beter ivm veel betere isolatie.

Ook is van belang of je een enkele of een dubbele motor hebt; dus een motor voor het vriesgedeelte en een motor voor het koelgedeelte.
En als laatste niet onbelangrijke: probeer de deur zo weing mogelijk te openen en zeker zo kort mogelijk.
En leuke gadget is de pieper die Eneco weggaf op de klantenavond; je schrikt je een buil als je de deur te lang open laat!:mad:

Die twee die we hadden waren precies in mijn vakantie... nou ja, kon er dus niks aan doen. Ik heb al geleerd hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen. Alle lege ruimte opvullen, desnoods met flessen water (koeling) en waterijs enz. in de vriezer. De koeling een graadje hoger kan ook. Mijn koelkast is inclusief een superirritant alarm. En heeft twee motoren.
Exact!
Dat is reeds een oude truc; hoe meer er vulling is hoe beter een koelkast koelt en dus minder aanslaat.
Reputatie 6
Badge +1
nooit geweten thks.
Kaatje schreef hier eerder: "CV en eventuele mechanische afzuiging gebruiken maar een beetje."

Dat wil ik graag bestrijden. In mijn cv-installatie zitten twee vloerverwarmingspompen die samen 120 Watt gebruiken, en dat 24/7. Hetzelfde kan opgaan voor mechanische ventilatie als je een wat oudere wisselstroommotor hebt.

Reageer