Hoog electra verbruik / sluimerverbruik | Eneco Community

Hoog electra verbruik / sluimerverbruik

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over ons verbruik wat wij heel erg hoog vinden sinds we verhuisd zijn in onze nieuwe woning. Dat is al inmiddels ruim een jaar geleden gebeurd en keken het heel de tijd aan en zochten naar verklaringen. We hebben voordat we verhuis zijn een nieuwe groepenkast geplaatst en gelijktijdig een slimme meter.

Het verbruik is ons oude appartement was tussen de 3MW en 3,5MW per jaar waar we dus volledig alles op electra deden ivm het ontbreken van gas. We waren toen met zn 4-en waarvan 2 volwassenen, 2 peuters.Maandverbruik gemiddeld dan ergens rond de 275KW.

Nu wonen we in een hoekwoning, inmiddels met zn 5-en en hebben we wel gas, dus enkel de fornuis is nog electrisch.De wasmachine/wasdroger/koelkast zijn meeverhuisd, ook de tv, receiver, modem. Extra is dus een nog een stuk inbouwkoelkast en een nieuwe grotere vaatwasser. En uiteraard meerdere lichtpunten waarin we nergens een grotere lamp dan 8w hebben en veelal ook kleiner.
Om het verhaal nog ingewikkelder te maken, we hebben sinds november vorig jaar een pv installatie. Op zich niets bijzonders maar het maakt enkel de rekensom iets uitgebreider waarbij je dan moet rekenen wat er opgewekt is, wat er daarvan is terugeleverd, welk deel zelf opgesnoept en wat is er van eneco afgenomen. Ook is er een plug in auto bijegekomen welke ca 120kw per maand, oftewel 4kw per dag snoept. Die zit op een aparte groep met een aparte meter ertussen zodat het verbuik duidelijk is.

We hebben ons ook aangemeld bij slimmemeterportal om de feitjes bij te houden.

En nu dan het verbruik, totaalverbruik, dus afname eneco en eigen opwekking:

April 630kw - 120(auto) = 510kw
Mei 614kw - 120 = 496
Juni 610kw - 120 = 590
Juli 239 - 5*4 = 220kw (vakantieperiode waar we dus maar slechts 5 dagen aanwezig waren! In deze periode heb ik de inbouwkoelkast uitgeschakeld en alles in de andere koelkast gezet.

12 Reacties

En nu verder, moest even wat doen..

Ben er al een tijdje mee bezig en voor de vakantie had ik nog zoiets dat het misschien toch nog wel klopt, het verbruik dan, maar nu i khet verbruik zie tijdens ons afwezigheid heb ik het toch sterk het vermoeden dat er ergens een 'lek' zit. Het gaat me niet zo zeer om het geld als dat ik het graag juist en precies wil hebben :)

Als ik naar de gegevens kijk van de slimmemeterportal dan was het sluimerverbruik tijdens onze afwezigheid tussen de 160 en de 180w. Na de vakantie schommelt het rond de 180 / 200 met uitschieters naar 270w. Ik snap die berekening van die portal niet helemaal maar goed, ze zullen vast wel weten waar ze het over hebben en ik neem die gegevens maar aan voor juist. Al kan ik ze niet echt een goede plaats geven om er verder wat mee te kunnen behalve dan dat er een verhoging in zit na de vakantie.

Oh ja, heb in de periode voor de vakantie nog van die verbruiks meters gekocht om het verbruik op te meten van de koelkasten en de oven. De oven was een nr 1 verdachte maar die bleek gewoon zn ruim 2kwh te handhaven en weinig bijzonders. Enkel de inbouwkoelkast bleek een stroomslurper en vandaar dat we die ook hebben uitgezet tijdens de vakantie. Staat trouwens ook op de nominatie om vervangen te worden. De andere koelkast deed het gewoon prima en was een 3x zuiniger dan zn broertje in de keuken.

En nu, ik ben nog geen moer verder behalve dat ik nu toch wel kan stellen dat er ergens toch een hoop energie verloren gaat. Ruim 200kw zonder dat er iemand woont is mijn inziens toch niet normaal en hoe kom ik er dan nu achter wat dit veroorzaakt?

Ik heb al met Eneco gebeld maar er werd me verteld dat zij hier weinig mee kunnen.
Reputatie 5
Badge +6
@SavaKrstic
Het is lastig om zonder even rond te lopen 🙂 een schuldige aan te wijzen.
Daarom maar wat vragen en/of suggesties.
Is er eventueel een mechanische afzuig installatie aanwezig?
Is er misschien een kleine boiler in de keuken?
En een heel extreme: Woon je nu in een polder gebied met een natte kelder en met een dompelpomp om die droog te houden?
Zo maar een paar vragen om te beginnen. Wie heeft nog meer suggesties?
Hoi Zuid,

Ik had de grootste verbruiks idd al opgenoemd. We hebben afzonderlijke mech afzuiging in de keuken, bdkmr en wc welke dan aan staan wanneer nodig. De ventilatoren in de bdkmr en wc zijn trouwens gebonden aan de lichtschakelaar. En wat betreft de dompelpomp, we hebben wel een natte kruipruimte maar daar staat geen pomp te vermalen.

En eigenlijk is het verbazingwekkende het verbruik in de maand Juli. Sowieso stond toen niks aan behalve de ene koelkast welke niet werd geopend en een klein anti inbraaklampje voor enkele uren in de avond. Maar dat is slechts een 4w ledje voor 3h per dag.
Enige wat me net binnenschiet is de cvpomp van de vloerverwarming. Maar ook die is nieuw en zo een energiezuinige uitvoering volgens de nieuwe regels.
Ik zou die pomp voor de vloerverwarming toch maar eens in ogenschouw nemen.
Bv. kan de stand niet lager?
Moet hij 's-zomers wel doorlopen? Of koelt hij ook de vloer?
Eens per maand is toch voldoende?
Dat is misschien wel een goeie..Was nl in de waan dat dit een suoerzuinige pompje is. En dat is het waarschijnlijk ook, enkel dan tov de vorige generatie. Betreft een A label grundfos alpha2 L 15-60. Na wat Google speurwerk kan zo'n pompje toch wel 50wh gaan verbruiken. Ik zet er gelijk een verbruiksmeter tussen om het verbruik inzichtelijk te maken.
Deze wordt niet gebruikt voor de koeling en ik zal maandag de leverancier eens bellen of deze wel uit mag staan en zo ja, voor hoe lang. Ik zou er ook een pompschakelaar op kunnen zetten of in de zomer als de pomp helemaal niet gebruikt wordt bv een tijdschakelaar om de pomp een half uurtje per dag te laten draaien zodat deze niet vastloopt.

Thnx voor de tip, hoop dat dit de mystery verbruiker is.
Ik heb er een metertje tussen gezet en blijkt dat ie ca 25w verbruikt, de circulatiepomp. Ik hou hem er een paar dagen in om te kijken Of dit ook zonblijft. Heb ook een metertje bij de tv-groep(tv, receiver, kpn box, modem) geplaatst, deze had ik niet eerder gemeten en Die Was in stand by stand ook verassend, ca 15w.

Dat is đus 25w+15w x 24h x 25dagen = 24kw

En ik heb 220 verbruik in totaal min deze 24, dat zou betekenen dat se koelkast(want die stond als enige nog aan) de resterend 190kw heeft verbruikt in die periode. Lijkt me sterk.

Is er ook een bedrijf die ernaar kan kijken, gewoon thuis en er zaak van kan maken?
Je vergeet de overige sluipverbruikers:

Modem
Router
Dect telefoons met adapter
Diverse opladers GSM/laptop
Klokken
CV ivm tapwater/pomp

Je kan ook eens een nachtje stoeien door groepen in de groepkast stroomloos te maken en zodoende de groep te vinden waar het hoogste sluipverbruik zit.

Zelf heb ik iedere nacht 140 Watt sluipverbruik.
Maar daar neem ik genoegen mee, want ik krijg anders comfortverlies en dat vind ik belangrijker, dus heb ik dat er voor over.

Overigens zou ik de koelkast/vriezer maar eens aan de verbruiksmeter leggen. Bij mij is dat 's-nachts de grootste boosdoener. Hij is 10 jaar oud overigens en gebruikt op 24 uur basis 1kwh.
De koelkast had ik Al gemeten en die was gewoon keurig. Modem router en de rest op de 'Tv groep' heb ik gisteren aan de meter gelegd maar die was ook niet spectaculair hoog ook al was ik verast dat het toch meer is in de stand-by dan ik ooit had gedacht.

Laten we het eens omdraaien, ipv te zoeken naar rechtvaardigingen voor het (schijnbaar) hoge verbruik, en ervan uitgaand dat ik met de optelsom van alle verbruikers niet in de buurt kom van het verbruik. Waar kan ik het verschil dan gaan zoeken?
Stroom kan toch niet zomaar verdwijnen na de meter en ergens in de muur lekken? We hebben een hoekhuis met een mvr van bijna 90 naast ons, dus van misbruik door derden is ook geen sprake.
Belangrijk is nu om te achterhalen waar je hoge verbruik vandaan komt.

Ik zal als ik u was een lijst maken met alle apparatuur, en staar je niet blind op kleine verbruiken.

Hier ben ik vorig jaar ineens in verbruik omhoog gegaan. Na diverse metingen kon ik alles achterhalen maar hier het hoge verbruik. Na nu blijkt dat mijn koelvriescombinatie de oorzaak was.

9 jaar oud en opeens ging deze steeds meer verbruiken.

Dus een controle van alle apparatuur over een periode min aftrek van je sluip verbruik zou toch moeten leiden naar een oorzaak
Hoi Mark,

Helemaal mee eens.
Vandaar dat ik al voorstelde eerst bij het slapen gaan steeds verschillende groepen uit te schakelen.
Dat is een simpele methode; je kijkt op Toon na de nacht naar het laagste sluipverbruik en je bent gericht bezig.
En om het nog simpeler te maken, tijdens onze vakantie was er dus enkel aan steoomverbruikers:

Circulatiepomp
Tv groep
Koelkast
En een lampje van 4w gedurende 3h per dag

Dus geen:
Telefoons
Wekkers
Geen andere kleine/grote verbruikers

Alle groepen stonden ook uit behalve de groep voor de bijkeuken en de wkmr.

Oh ja, de groepen heb ik ook in kaart gebracht, op stopcontact niveau. Elk stopcontactje/lichtschakelaar weet ik onder te brengen bij de juiste groep.
Maar wat tijdens de vakantie gebeurde kan je nu niet meer reproduceren.
Het gaat er toch om dat nu je thuis bent, je toch het hoge gebruik wat je nu nog niet in kaart hebt gebracht, nu vast te stellen?

Vandaar mijn voorstel nu die simpele methode te doen. Want nu kan je na het duidelijk worden meteen daarop acteren en controleren of het extra verbruik daarna weg is/blijft.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen