Hoe hoog zetten jullie de nachttemperatuur | Eneco Community
beantwoord

Hoe hoog zetten jullie de nachttemperatuur

• 19 oktober 2015
  • 28 reacties
  • 13776 Bekeken

Badge
Ik zie dat de cv smorgens veel gas verbruikt om ons huis op temperatuur te krijgen. De temp staat snachts op 17 graden en die wil ik in de ochtend op 21 hebben. Ik zie dan enorme pieken in het gasverbruik. Is het slimmer om de nachttemperatuur hoger te zetten ?
icon

Beste antwoord door Berny 19 oktober 2015, 22:53

Het is afhankelijk van hoe goed of hoe slecht je huis geïsoleerd is...
Vergeet niet dat te veel laten afkoelen 's nachts ook meer gas kost om een comfortabel temperatuur te bereiken als je wakker bent.
Hier heb ik de nachttemperatuur op 17,5 en meestal wordt de ketel niet aangesproken. Alleen soms in de koude nachten van Jan/ Feb...
Bekijk origineel

28 Reacties

Ik zie dat de cv smorgens veel gas verbruikt om ons huis op temperatuur te krijgen. De temp staat snachts op 17 graden en die wil ik in de ochtend op 21 hebben. Ik zie dan enorme pieken in het gasverbruik. Is het slimmer om de nachttemperatuur hoger te zetten ?

Een stand van 15 grd is meer dan voldoende, behalve als je vloerverwarming hebt............
Deze stand gebruiken wij al jaaaaaren!

Het is een fabel dat bij het aanwarmen dan meer gas verbruikt zou moeten worden om een groter "gat" te kunnen overbruggen. Kijk het internet maar na voor info daarover.

Hooguit start Toon je CV op een iets eerder moment op met aanwarmen door je CV.
Als je de temperatuur meteen op een x-moment 21 grd wilt hebben; heb je dan geen last van een temperatuur boost?

Spelen met een lagere aanwarm temperatuur is veel behaaglijker en scheelt gas!

En je zegt ik zie pieken; dat zegt natuurlijk niets; hoe hoog is je jaarverbruik en bv nu hoe hoog is je dagverbruik in m³?
Ik had mijn temperatuur 's nachts altijd 17 graden tot mijn vrouw bij me kwam wonen nu zweet ik me nest uit met 19 graden.
Excellency, misschien kan je 1 graadje proberen te smokkelen met de temperatuurcorrectie functie...
19gr op het scherm = vrouw blij en jij lekker slappen. Het is de placeboToon effect. 😃
haha jij bent sniekie ... dat helpt niet ze is een kou kleun.. als we gaan slapen heeft ze ijs pootjes. ook gebruikt ze eerst een elektrische deken om haar plekje op te warmen soms.
Reputatie 2
Hier is de nacht temperatuur 16 graden, gebruik ik al jaren nog voordat dat Toon was ge-installeerd. Altijd goede ervaring mee gehad, bij behoorlijke vorst (lager dan -5) schakelt de ketel dan soms in 's nachts. Wat niet zo heel vervelend is want daarmee worden dan ook de slaapkamers van de kinderen aangewarmd. Dit heeft overigens meer met comfort te maken dan met besparing. In de ochtend ga ik dan eerst naar 19 graden Thuis, en 's avonds naar Comfort 20.
Reputatie 3
Badge
21 graden....loopt u thuis rond in korte broek en t-shirt?

Wellicht kunt u beter de temperatuur overdag wat lager zetten. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Ik heb gewoon een trui aan in huis en ben redelijk actief als ik thuis ben.

Zoals Brandje al aangaf is een nachttemperatuur van 15 graden meer dan voldoende. Ook raad ik aan om wat lager te beginnen in de ochtend. Bijvoorbeeld eerst naar 19 graden, een paar uur later naar 21.

Als u vloerverwarming heeft, dan is het wel raadzaam om de nacht- en dagtemperatuur dichterbij elkaar te houden. Niet meer dan 2 graden verschil.

Dat u pieken heeft is heel logisch. De cv ketel moet 's ochtends 4 graden in korte tijd overbruggen.
Badge
Ik vroeg naar de nachtemperatuur, Reinoud76, en vroeg geen mening over de dagtemperatuur.
Ik vroeg naar de nachtemperatuur, Reinoud76, en vroeg geen mening over de dagtemperatuur.

Waarom wat geïrriteerd naar mijn mening zo reageren?
Je stelt een vraag en dan denken we hier me je mee.....
Ik stelde ook vragen; daar kan je beter antwoord op geven!
Dan krijg ik een beter beeld over je stelling!
Badge
Waarom geeft Eneco geen voorbeelden van een paar goede instellingen? En ik heb geen mening gevraagd over de dagtemperatuur. Vraag dan eerst wie hier wonen, hoe lang we thuis zijn op de dag, hou oud we zijn. Etc.
Ik begrijp dat ik geen antwoord krijg op m'n vragen...
Ik adviseer je je in te lezen op het forum en de zoekfunctie te gebruiken!
Badge
En Brandje het antwoord van reinoud76: loopt u in korte broek en t-shirt ofzo is wel aardig ? Ik vraag hoehoog bij anderen de nachttemperatuur staat ingesteld. En ja ik heb al gezocht . Zou het zo aardig vinden als Eneco met een paar voorbeelden kwam.
Vergeet niet dat te veel laten afkoelen 's nachts ook meer gas kost om een comfortabel temperatuur te bereiken als je wakker bent.
Hier heb ik de nachttemperatuur op 17,5 en meestal wordt de ketel niet aangesproken. Alleen soms in de koude nachten van Jan/ Feb...
Reputatie 7
Badge +7
beste @ Henny Vink,
het beste is om je nacht temperatuur op 15 graden te zetten.
de meeste forum leden hebben hem daarop staan denk ik

voor Rein
hier staat i overdag ook op 21 gr en s,avonds op 21,5 gr 🙂 en soms nog brrrrrrr
zeker hier geen kortebroek of tshirt aan.

leeftijd en gezondheid maken veel uit ! (alhoewel ik ben altijd al een koukleum geweest):)

voor Henny,
let op we zijn allemaal forum leden dus werken niet bij of voor Eneco
alleen waar Moderator bij het plaatje staat die werken voor Eneco.

mvg,
jan
Van 17 naar 21 zijn 4gr verschil... Meestal doen de ketels ongeveer 3gr/uur, dat betekent dat je ketel al meer dan 1 uur bezig is om de 21 te bereiken.
Proberen in kleinere stapjes op te warmen, dan heb je dat sprint niet naar 21, of het verschil te verkleinen, bv van 17 naar 19. En als het toch nog koud aanvoelt dan pak je mobiel of tablet en druk je op +. 🙂
Reputatie 3
Badge
@henny vink
Sorry dat ik u op uw tenen heb getrapt. Het was met een kwinkslag bedoeld. Is de rest van het antwoord, en de antwoorden van de andere forumleden wel helder? Ik denk niet dat Eneco voorbeeldinstellingen heeft. Heeft ook niet veel zin, want temperatuur is iets persoonlijks (als ik hier gemerkt heb). Zoals de meesten hier aangeven is het verstandig om de temperatuur 's ochtend getrapt op te bouwen.
Reputatie 3
Badge
@Xcellency, zou een ouderwetse kruik niet beter werken? (te veel) Verwarming in de slaapkamer is over het algemeen niet zo gezond.

Zelf heb ik ook koude voeten als ik in bed stap. Maar met een kruik is het snel verholpen.
Reputatie 6
Badge +1
Bij ons staat de temperatuur op 15 graden. Echter normaliter koelt mijn huiskamer niet s nachts zover af.
Reputatie 3
Badge +5
Ik heb de temperatuur in de nacht op 14.5 graden staan. Afgelopen winter is de ketel nooit aangegaan bij me thuis in de nacht.
@Xcellency, zou een ouderwetse kruik niet beter werken? (te veel) Verwarming in de slaapkamer is over het algemeen niet zo gezond.

Zelf heb ik ook koude voeten als ik in bed stap. Maar met een kruik is het snel verholpen.

We kunnen dat proberen 😃 opwarmen van dat water kost ook stroom 😃
Badge

Dit is wel het slechtste antwoord wat je kan geven!
Het is al uit meerdere onderzoeken en ook uit mijn eigen ervaring gebleken dat het s'nachts veel laten afkoelen naar bijv. 12° en het dan s'morgens weer op 21° brengen veel minder gas kost dan de nachttemperatuur te hoog te laten staan op bijv. 17° waardoor de Cv-ketel s'nachts regelmatig aanslaat!
Daarom hebben wij hem altijd op 12° staan s'nachts en bij afwezigheid en hebben zo 25% op ons stookkosten bespaart!

Dit is wel het slechtste antwoord wat je kan geven!
Het is al uit meerdere onderzoeken en ook uit mijn eigen ervaring gebleken dat het s'nachts veel laten afkoelen naar bijv. 12° en het dan s'morgens weer op 21° brengen veel minder gas kost dan de nachttemperatuur te hoog te laten staan op bijv. 17° waardoor de Cv-ketel s'nachts regelmatig aanslaat!
Daarom hebben wij hem altijd op 12° staan s'nachts en bij afwezigheid en hebben zo 25% op ons stookkosten bespaart!

Dat klopt en Milieu Centraal bevestigt dit ook maar zoals jij het brengt klopt het ook niet!
Deze regel gaat niet op bij diegenen die vloerverwarming hebben!
@HereIsTom,
Daarom zei ik, "afhankelijk van hoe goed of hoe slecht jouw huis geïsoleerd is."
Mijne staat ingesteld op 17,5 en gaat zelden s'nachts aan, behalve heel af en toe bij extreem vorst. Als ik 12gr s'nachts wil hebben, dan had ik een Airco unit ipv een cv installatie.
Voor mij, comfort in huis en van het hele gezien staat boven het gas verbruik. Maar uiteraard hoe minder, hoe beter.
Je hebt over een verschil van 9gr, ik hoop voor je dat jouw huis de 12gr nooit bereik... Vanaf 16 of 15 heb je al kans op condens vorming.
Die onderzoeken heb ik ook gezien op Tweakers, Milieu Centraal etc, maar toch, ik geef iets meer aan comfort dan zo gierig te gaan doen.
Trouwens, met mijn slechtste antwoord wat ik kan geven, heb ik 639 m3 verbruikt afgelopen periode, waar ook dagelijks gedoucht en gekookt op gas wordt en waar ook een vaatwasser hot fill aangesloten is op de ketel...
Doe je het beter met je slimme 12gr?
Dat bedoel ik Nookes, je hoef niet zo extreem je temperatuur te verlagen s'nachts. Als je huis een beetje geïsoleerd is en tochtvrij, dan zal het niet zo veel afkoelen in 8 uur slaap.
Als 12gr. de enige manier is om je ketel stil te houden s'nachts dan heb je eerder een grote isolatie probleem in huis.
9gr warmteverlies in 8 uur is wel een mooie bijdraag aan de globale warming...:D
Ik heb hier ook al eens verteld, dat wij al 30 jaar de verwarming op 25 grd hebben staan; zeker de afgelopen 4 a 5 jaar is de CV nog nimmer aangeslagen in de nacht.
En uiteraard heeft dit alles te maken met de isolatie van de woning.
Ik heb hier ook al eens verteld, dat wij al 30 jaar de verwarming op 25 grd hebben staan; zeker de afgelopen 4 a 5 jaar is de CV nog nimmer aangeslagen in de nacht.
En uiteraard heeft dit alles te maken met de isolatie van de woning.

25 graden? Of bedoel je misschien 15 graden in de nacht?

Reageer