Gemiddeld gasverbruik in de winter per dag | Eneco Community
vraag

Gemiddeld gasverbruik in de winter per dag

Hallo allemaal,

Vanochtend heb ik de stand op mijn gasmeter bekeken. Ik kwam er achter dat ik gemiddeld bijna 4 m3 per dag verbruik. Het gaat om een benedenwoning van begin jaren 80. De woning is plm 40 m2. Is dit veel?

29 Reacties

Dit is normaal bij deze temperatuur en woning.
Ik val ook in dat patroon; dus ongeveer 4 m3 per dag.
De CV brandt hier gemiddeld 10 uur per dag.
Hier kom ik op gemiddeld 4,8m3 per dag met een ruimte van zo'n 50m2 over een hele dag
Vandaag is het 3,6 m³ geworden, maar dat heeft alles met de zon te maken.
Onze woning ligt pal op 't zuiden.
Reputatie 7
Badge +7
zuinig hoor Ton
hier 5,7 m3 woning op,t zuid westen
21 graden overdag / s,avonds 21,5 graden
zuinig hoor Ton

Komt ook omdat wij 1 graadje lager zitten; het huis is goed geïsoleerd en de hele middag zon naar binnen.
Ik had 3.6 opgegeven en 10 minuten later werd het uiteindelijk 3,7 m³ dat krijg je met die slimme meters hè.
zuinig hoor Ton

Komt ook omdat wij 1 graadje lager zitten; het huis is goed geïsoleerd en de hele middag zon naar binnen.
Ik had 3.6 opgegeven en 10 minuten later werd het uiteindelijk 3,7 m³ dat krijg je met die slimme meters hè.

Denk dat ik hier over dat gebruik nog even over moet blijven door dromen. Toch heb ik in de afgelopen jaren al aardig kunnen besparen zeker zo'n 20% en met mijn recente extra isolatie en natuurlijk toon komt daar nog wel wat procentjes bovenop
Hoi mpleizr,

En Toon is uiteraard meer dan perfect ingeleerd en ingeregeld.
Verder houd ik de aanvoertemperatuur van de CV in overeenstemming met de buitentemperatuur overdag.
Verder gebruiken we voor de keuken geen tapwater, want daar zit een close-in boiler.
Hoi mpleizr,

Verder houd ik de aanvoertemperatuur van de CV in overeenstemming met de buitentemperatuur overdag.
Verder gebruiken we voor de keuken geen tapwater, want daar zit een close-in boiler.

Ja hoewel toon nog wel eens dwars kan liggen, (heeft hij niet van z'n baasje hoor) 🙂 levert hij wel een besparing op.

Helaas kan ik mijn tapwater niet uitschakelen, maar er is wel een manier om intern het warmwater temperatuur aan te passen. toch hier eens in verdiepen
Hoi mpleizr,

Ja hoewel toon nog wel eens dwars kan liggen, (heeft hij niet van z'n baasje hoor) 🙂 levert hij wel een besparing op.

Helaas kan ik mijn tapwater niet uitschakelen, maar er is wel een manier om intern het warmwater temperatuur aan te passen. toch hier eens in verdiepen

Kan je niet in het installateurs menu komen en daar het tapwater uitzetten?
Er zullen meer Nefit gebruikers zijn, die overdag geen verwarmd tapwater willen?
Voor de douche 's-morgens is het uiteraard totaal niet erg om 10 tot 15 seconden langer te moeten wachten; in de keuken kostte het bij ons dik 20 sec.
Volgens installateur en nefit kan mijn cv het warmwater niet uitzetten. Via handleiding is intern in de ketel via regelaar het watertemperatuur wel in te stellen
Volgens installateur en nefit kan mijn cv het warmwater niet uitzetten. Via handleiding is intern in de ketel via regelaar het watertemperatuur wel in te stellen

Dat is jammer.
De temperatuur instellen, tja dat is wel het minste uiteraard.
Dan zou je in ieder geval de laagste temperatuur voor tapwater kunnen aanhouden; dus 55 grd.
Dat is nog veilig ivm legionella.
Hallo allemaal! Eerste forum bericht tot nu toe. Heb sinds vorig jaar januari een nieuw woning en sinds maart/april een Toon! Erg blij mee, maar mijn gas verbruik ligt zeker rond de 'koudere' dagen erg hoog (denk ik). Heb ongeveer tussen de 6-8m3 gas per dag nodig om rond de 18/20 graden te blijven. En nog voelt m'n woonkamer 'fris'. :?

Woning heeft tevens een 100m2 oppervlakte.
Hallo allemaal,

Vanochtend heb ik de stand op mijn gasmeter bekeken. Ik kwam er achter dat ik gemiddeld bijna 4 m3 per dag verbruik. Het gaat om een benedenwoning van begin jaren 80. De woning is plm 40 m2. Is dit veel?

Lees het topic maar even terug en je ziet dat dat heel schappelijk is.
Hallo allemaal! Eerste forum bericht tot nu toe. Heb sinds vorig jaar januari een nieuw woning en sinds maart/april een Toon! Erg blij mee, maar mijn gas verbruik ligt zeker rond de 'koudere' dagen erg hoog (denk ik). Heb ongeveer tussen de 6-8m3 gas per dag nodig om rond de 18/20 graden te blijven. En nog voelt m'n woonkamer 'fris'. :?

Je vermeldt niet hoeveel m² je woning is en woon je daar alleen?
Geldt dat ook voor een werkdag?
Ik vind in principe 6 a 8 erg veel.

Ik woon hier alleen. En gaat echt om elke dag. Of het nou een werkdag is of niet. Heb een weekprogramma aanstaan. En tweak deze elke dag. Was eerst altijd boven de 8m3 en nu rond de 6m3. Dus 'ietsjes verbeterd'. Heb net m'n vorige reactie aangepast. Gaat om 100m2 oppervlakte.

Ik woon hier alleen. En gaat echt om elke dag. Of het nou een werkdag is of niet. Heb een weekprogramma aanstaan. En tweak deze elke dag. Was eerst altijd boven de 8m3 en nu rond de 6m3. Dus 'ietsjes verbeterd'. Heb net m'n vorige reactie aangepast. Gaat om 100m2 oppervlakte.

Het is nogal een verschil of het een zondag of een werkdag betreft.
Dus op een werkdag heb je ook gemiddeld 6 m³?
Wat is een beetje het gemiddelde verbruik aan gas per dag? Wij verbruiken gemiddeld 10 a 11 m3 aan gas per dag is dat teveel??
Ik heb zo maar een flauw vermoeden dat er aardig wat radiatoren aan jullie CV hangen.
Dus een stevige calorische waarde.

Misschien moet je het ook eens zoeken in een aanvoertemperatuur analoog de buitentemperatuur.
Dus bv buiten overdag rond de 10 grd dan aanvoer 60 grd
Pas rond het vriespunt aanvoer 70 grd enz
Zonder te weten wat voor soort huis, isolatie, cv ketel, het over gaat, dan kan het 11m3 heel veel zijn, maar het kan ook heel weinig zijn...
Voor mij is dat het verbruik vanaf 1/1 tot vandaag (5 dagen) en dagelijks thuis (hele dag 20 gr), jaren 80 tussenwoning met een oude HR ketel...
Zonder te weten wat voor soort huis, isolatie, cv ketel, het over gaat, dan kan het 11m3 heel veel zijn, maar het kan ook heel weinig zijn...

Hoi Berny,

Ik denk dat gezien de gekozen forumnaam dat er een installatie is groter dan een woonhuis.
Vandaar dat ik over de calorische waarde begon; ik schat in dat dus 10 à 11 m³ niet schokkend is.
Reputatie 7
Badge +8
Kan ook aan de CV vermogen liggen. Heb hier ook een overwaarde als het over vermogen gaat..

Dit heb ik met simpele rekningsom die ik van DJK heb geleerd, beter afgesteld..

Aantal radiatoren * 2 dat is het vermogen wat je nodig bent.. Ik heb er voor gekozen om de dichten radiatoren toch mee te rekenen, voor het geval ik ze wel open zet..

10 / 11 m3, ik kom er heel zelden aan.. Als dagen als vandaag dat het ijsdag is, hier in oosten.. Verbruik ik ongeveer 7m3.. (Hoekwoning, matig tot slecht geisoleerd.)
Jammer dat de ts niet verder reageert; nu zijn wij met z'n drieën een beetje in het rond aan het gissen.....
Mijn verbruik is ongeveer 33 m3 per week. (laatste 4 weken. redelijk grote tussenwoning , matig geisoleerd.
Mijn verbruik is ongeveer 33 m3 per week. (laatste 4 weken. redelijk grote tussenwoning , matig geisoleerd.

Ons verbruik is nu gemiddeld 27 m3, maar in vergelijking zegt dat niets want,

-los van soort woning; wel of niet geïsoleerd
-is belangrijker:
----werkend
----gepensioneerd
----hoeveel personen ivm douchen bv
----hoeveel uren stoken op een dag
----hoe hoog staat de temperatuur
----hoe koken gas of anders
----boiler in de keuken
----enz enz

Ik heb een vraag wat is bij jullie het verbruik in de winter gemiddeld per dag aan m3

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen