gemiddeld elektraverbruik voor een gezin | Eneco Community
vraag

gemiddeld elektraverbruik voor een gezin

Badge
Dit gemiddelde verbruik van 3500 kWh staat voor een gezin bestaande uit drie personen. Wat mij opvalt dat dit verbruik de afgelopen jaren niet gedaald is. Ik zou zeggen doordat energiearme apparatuur zijn intrede heeft gedaan zou het gemiddelde verbruik moeten dalen. Maar we schaffen ons ook veel meer apparatuur aan die elektra verbruiken waardoor het gemiddelde verbruik weer omhoog gaat.
Zonnepanelen drukken het gemiddelde verbruik, maar blijkbaar heeft dit nog weinig invloed op het gemiddelde verbruik, omdat nog geen 0,5 % door zonnepanelen worden opgewekt.:?.

16 Reacties

Reputatie 3
Badge
3340kWh volgens de laatste cijfers. Er is een lichte daling.
Badge
Beste Leon, dat is inderdaad een lichte daling. Ik kom met 2 personen gepensioneerd in een hoekwoning met 6 zonnepanelen van 1440 Wpiek op een jaarverbruik van ca. 800 kWh uit. Door de aanwezigheid van de zonnepanelen zijn wij veel bewuster geworden. Ons werkelijke verbruik komt neer op 800 + 1300 kWh van de zonnepanelen = 2100 kWh/jaar.
Ik wil niet meer zonnepanelen omdat ik die 800 kWh door verder besparingen zelf wil verminderen. Dus nog bewuster met energie omgaan en de aanschaf van energiearme toestellen en verlichting.
Dus je verbruik monitoren; wellicht slimme stekker straks kopen, kan je nog meer besparingen realiseren.
B.v de meeste lampen omzetten in led's; investeren in apparatuur met A+++ label voor bv koelkast/wasmichine en droger, want dat zijn de klappers qua verbruik.

Wat ook aantikt is een LED-TV ik zelf heb bv een Samsung 46 inch, die maar 72 watt gebruikt......
Reputatie 4
Badge
eddy de ruyter wrote:

Ik wil niet meer zonnepanelen omdat ik die 800 kWh door verder besparingen zelf wil verminderen. Dus nog bewuster met energie omgaan en de aanschaf van energiearme toestellen en verlichting.

In dit topic kun je best wel wat leuke tips lezen over besparingen.
Badge
Energiemanagers als Toon kunnen geen energie besparen. Dat moet je nog altijd zelf doen. Hooguit kunnen zij je op hoog verbruik attenderen. Als een koelkast veel stroom verbruikt - wat je heel simpel zelf kunt meten met een multimeter - moet je een nieuwe A ++ kopen. Daar heb je geen energiemanager voor nodig.
Ergo, Toon kost 50 kWh/jaar aan opgenomen energie en iedere maand € 3,50 abonnementskosten. Dat is omgerekend ruim 50 euro per jaar. Die 50 euro investeer ik liever in energiebesparende maatregelen die daadwerkelijk wat opbrengen.

Laat mij maar bewust met energie omgaan zonder al die energiemeters en managers die mij vertellen wat ik in feite al weet.
Het op afstand kunnen bedienen van c.v. en apparatuur kost gewoon onnodig energie en ook nog eens geld terwijl het handmatig niets kost.

Het monitoren van mijn energieverbruik en opwekken van energie via de zonnepanelen houdt ik via Excel bij en zie gelijk of ik in de pas loop of dat er afwijkingen zijn.

met zonnige groet
Kijk we zijn het dus helemaal eens.
Monitoren dus en zorgen voor A+++ apparatuur.

Maar het inzicht wat Toon mij verstrekt vind ik erg prettig.
Kijk smaken verschillen; excel is ook een methode.

Gelukkig kunnen we kiezen.

Een Toonliefhebber groet u!
Badge +5
Door Toon ben ik erachter gekomen dat ik al snel 47kw kon besparen op sluipverbruik ondanks dat ik 3 universeel meters in huis heb. Meten is weten (lekker overzichtelijk met Toon); het is mij bovendien te veel gedoe om met een universeel meter te meten of er wat te besparen valt. Kan ik mijn vrouw en kleinkinderen niet aandoen.

Een andere Toonliefhebber groet u.
Hoi Theo,

Ook goed samengevat!
Ja dat van die universeelmeter was ik vergeten.
Ik zie me al met m'n 2 meetpennetjes van stopcontact naar stopcontact rennen...................

Nou dan heb ik liever een overall overzicht en straks op bepaalde punten een gericht overzicht.
Ik heb de meeste besparing toch wel op het gasverbruik met Toon verkregen.

Ben ik blij dat er nog Toonliefhebbers zijn:8:8
Badge +5
Ondanks dat het wel eens tegenzit met gas meten, nog steeds, heb ik er geen spijt van. Ik "brand" van nieuwsgierigheid omtrent de app updates en de slimme stekker inzet.
Heb nog een wasmachine van 40 jaar oud en die ga ik eerst monitoren. Een Miele 412S en die moet er volgend jaar maar eens aan geloven. Hij draait nog steeds als een zonnetje maar met de energie gedachte van 40 jaar geleden kan dat beter en goedkoper.
(Heb wel altijd zelf onderhoud en storing herstel gedaan.)
Hoi Theo,

Je bent goed bezig, daarom toen een forumlid hier enkele maanden gelden zijn nieuwe wasmachine van Samsung hier besprak hebben wij ook onze meer dan 20 jarige AEG de deur uitgedaan. Ook ik heb 'm zolang aan de praat gehouden!

Qua besparing en geluidsoverlast kan ik je melden was het enorm.
Reputatie 4
Badge
Wow dat is pas een oudje. Zie afbeelding voor verbruik.

http://www.anomic.net/miele/images/typeplaatje.JPG
Reputatie 2
Badge
@Yobotje en @Brandje. Om te monitoren heb je geen TOON nodig. Dat kan ook gewoon via sites als http://www.enelogic.com. Daar kan ik heel goed mijn gebruik of verbruik (hoe je het ook wilt noemen) aflezen.

@eddy de ruyter. Ik zou het heel knap vinden als je nog een 800 kWh kan 'bezuinigen'.
Zelf vind ik niet dat je hoeft te bezuinigen als je je elektriciteit duurzaam verkrijgt. Als je al je elektriciteit via je zonnepanelen krijgt, kun je met een gerust hard je oude elektrische apparatuur gebruiken. Dat is misschien nog veel duurzamer. Gooi je niets onnodig weg, terwijl het nog goed werkt, toch?
Enelogic is heel leuk, maar het stroomverbruik wordt gemeten 00:00 t /m 24:00 in de grafiek ( keuze van Enelogic ), er wordt wel omgeschakeld om 23:00 van dag / hoog verbruik en van 23:00 tot 24:00 naar laag / nachtverbruik alleen komt alles in dezelfde dag grafiek. ( live uitlezing )
Men had beter de keuze kunnen maken om de grafiek van 23:00 tot 07:00 nachttarief en van 07:00 tot 23:00 dag / hoog tarief te vermelden in de grafiek die weergegeven wordt op de site.
Eneco / Stedin werken van 07:00 t/ m 23:00 hoog / dag tarief en van 23:00 t/ m 07:00 laag / nacht tarief, Enelogic loopt dus niet synchroon met Eneco / Stedin.
Ook de 1 tallen worden niet vermeld in het Live energie meting wel de 10 / 100 tallen in het aantal Watts , dus als een led lamp ingeschakeld wordt van 3,5 watt wordt dit bij Enelogic vermeld als 10 watt tevens is huidig tarief niet up to date het staat continu op laag / nacht tarief terwijl het op werkdagen na 07:00 moet omschakelen naar dag / hoog tarief.
Het programma van live Enelogic werkt verder zeer prettig maar is niet nauwkeurig met zijn live uitlezing.
Maar dit is mijn ervaring met het programma van Enelogic.
V Siggel wrote:

Enelogic is heel leuk, maar het stroomverbruik wordt gemeten 00:00 t /m 24:00 in de grafiek ( keuze van Enelogic ), er wordt wel omgeschakeld om 23:00 van dag / hoog verbruik en van 23:00 tot 24:00 naar laag / nachtverbruik alleen komt alles in dezelfde dag grafiek. ( live uitlezing )
Men had beter de keuze kunnen maken om de grafiek van 23:00 tot 07:00 nachttarief en van 07:00 tot 23:00 dag / hoog tarief te vermelden in de grafiek die weergegeven wordt op de site.
Eneco / Stedin werken van 07:00 t/ m 23:00 hoog / dag tarief en van 23:00 t/ m 07:00 laag / nacht tarief, Enelogic loopt dus niet synchroon met Eneco / Stedin.
Ook de 1 tallen worden niet vermeld in het Live energie meting wel de 10 / 100 tallen in het aantal Watts , dus als een led lamp ingeschakeld wordt van 3,5 watt wordt dit bij Enelogic vermeld als 10 watt tevens is huidig tarief niet up to date het staat continu op laag / nacht tarief terwijl het op werkdagen na 07:00 moet omschakelen naar dag / hoog tarief.
Het programma van live Enelogic werkt verder zeer prettig maar is niet nauwkeurig met zijn live uitlezing.
Maar dit is mijn ervaring met het programma van Enelogic.

Hoi V Siggel,

Dus eigenlijk mag ik best blij zijn met m'n Toon op domme meters.
Alle verbruiken komen realtime (4 seconden later) binnen en inderdaad wordt er een grafiek gemaakt in rood en blauw voor hoog en laag tarief. En de weergave in Watt's is gewoon per eenheid. Dus 3,5 Watt wordt keurig als 4 watt gemeld; 1 decimaal naast de komma mis ik niet.
Wel bij het gas en dat wordt keurig in 2 decimalen naast de komma gemeld.

Heb je zelf wel een Toon?
Beste Ton,

Nee ik heb geen Toon, mijn cv-installatie 40 HR werkt met een weersafhankelijke regeling en dat werkt niet met Toon.
Hoi V Siggel,

Oké duidelijk.
Daarom loop ik 3 a 4 per jaar naar zolder om de aanvoer temperatuur van het water in de leidingen aan te passen aan de buitentemperatuur.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen