Geen besparing met startuitstel vaatwasser | Eneco Community
vraag

Geen besparing met startuitstel vaatwasser

• Doet lekker mee (level 6)
  • 5 reacties
Wij hebben een vaatwasser met een startuitstel-functie die we willen gebruiken om energie te besparen.
Omdat we een dubbele meter hebben zou het interessant zijn om de machine tijdens het lage tarief te laten draaien. Bij ons gaat om 23 uur het lage tarief in.

Nu vroeg ik mij af of de energiemeter alle stroomverbruik om 23.00 uur omzet naar het lage tarief. Na een aantal testen met onze vaatwasser lijkt dit niet het geval. Ik heb de vaatwasser zodanig ingesteld dat hij iets voor 23 uur moet inschakelen, en een uur later heb ik het energieverbruik gemeten. Er is alleen verbruik op het hoge tarief geweest, dus ook na 23 uur. Volgens mij werkt de startuitstel-functie van onze vaatwasser niet energiebesparend.

Kan iemand van Eneco dit bevestigen?

13 Reacties

Reputatie 1
Weet je zeker dat je een dubbel tarief hebt dan, kortom dat je meter ook zo werkt? Dat zou je op je jaarafrekening moeten kunnen zien.
Ik gebruik het zelfde systeem, ik start zelf wel na 23.00. Ik heb een slimme meter die bij 23.00 automatisch overgaat. Aan Toon en Mijn Eneco te zien werkt het bij mij wel.

Volgens mij werkt de startuitstel-functie van onze vaatwasser niet energiebesparend.

Kan iemand van Eneco dit bevestigen?

Uiteraard werkt wassen na 23:00 uur wel kostenbesparend. Maar net als toon160113 zegt, dient je wel een dubbeltarief meter en contract te hebben.
Als dat zo is, zal Toon ook om 23:00 uur van rood naar blauw omschakelen en zo het verbruik registreren. Tenminste als je een Toon hebt, want daar meldt je niets over.
Weet je zeker dat je een dubbel tarief hebt dan, kortom dat je meter ook zo werkt? Dat zou je op je jaarafrekening moeten kunnen zien.
Ik gebruik het zelfde systeem, ik start zelf wel na 23.00. Ik heb een slimme meter die bij 23.00 automatisch overgaat. Aan Toon en Mijn Eneco te zien werkt het bij mij wel.

We hebben een werkende dubbeltariefmeter, maar hij is waarschijnlijk niet slim genoeg om  apparatuur die om 23 uur al stroom verbruiken, ook om te schakelen. Ik heb het verbruik handmatig bijgehouden en zo gemerkt dat er alleen hoog tarief verbruik is geweest tussen 23 en 24 uur.

@ Brandje: we hebben geen Toon
Reputatie 6
Badge +1

We hebben een werkende dubbeltariefmeter, maar hij is waarschijnlijk niet slim genoeg om  apparatuur die om 23 uur al stroom verbruiken, ook om te schakelen. Ik heb het verbruik handmatig bijgehouden en zo gemerkt dat er alleen hoog tarief verbruik is geweest tussen 23 en 24 uur.

Raar,want, afhankelijk van woont, met de meter na 23.00 uur of na 21.00 uur overschakelen naar laag tarief. Dit is ongeacht ofdat iets wel of geen stroom verbruikt tijdens de overschakeling.
Weet je zeker dt hij dat niet doet, zou ik contact opnemen met je netbeheerder. De meter is dan mogelijk defect of verkeerd ingesteld en moet gerepareerd worden. Anders ben je geld aan het weggooien.

Een dubbel tariefmeter is op dat gebied helemaal niet slim.
Hoe werkt dat? De netbeheerder stuurt over het net een signaaltje, waarop deze meter reageert en tegen het ander tarief gaat lopen/draaien.
Een dubbel tarief dat om 24:00 uur ingaat bestaat volgens mij niet.
Dus zou ik even bellen met Eneco!
Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat Eneco niet op dit forum zit.
Ik ga het andersom ook proberen, dus voor 7 uur de vaatwasser of wasmachine aanzetten en afwachten of er na 7 uur laag-verbruik is geweest.

Als dit werkt dan moeten we onze routine maar veranderen...
Van deze reactie snap ik niets. Ik snap de logica niet. 
Jammer dat er op een eerdere reactie niet wordt gereageerd. 
Overigens is dit forum van Eneco en wordt het door moderators onderhouden. 
Als er wordt gereageerd dan zal dat pas as maandag op z'n vroegst zijn!!
Wat is er onduidlijk aan mijn reactie? Ik ga het andersom proberen om uit vinden of we zo wel tegen het lage tarief kunnen wassen.

Daarnaast vraag ik ook reactie van Eneco. Ik kan uiteraard bellen, maar via het forum kunnen anderen het ook lezen.
Reputatie 6
Badge +1
Wat is er onduidlijk aan mijn reactie? Ik ga het andersom proberen om uit vinden of we zo wel tegen het lage tarief kunnen wassen.

maar dan blijft het probleem toch bestaan. Er is iets niet goed met je dubbeltarief meter en moet je netbeheerder oplossen. Zij zijn verantwoordelijk voor een goed functionerende meter. Niet Eneco.
Daarbij, als je meter niet goed is, is direct je jaarafrekening ook misschien niet correct en dan ligt het wederom niet aan Eneco. Zij gebruiken de standen zoals ze nu zijn, en zullen je dan ook verwijzen naar de netbeheerder. En vooral als al bekent word dat je al wist dat er iets niet zou kunnen kloppen aan je huidige meter.

p.s. De meeste netbeheerders hebben ook mail, Twitter etc.
De leverancier (Eneco) is mijn eerstelijns-contact, daarna kan ik eventueel bij de netbeheerder terecht.
Kennen jullie het project Stroomopwaarts? Zou ik even op googlen.

Ik wacht even de reactie van Eneco op dit forum af. Als ik hier geen reactie krijg dan zal ik ze moeten bellen.
Ondertussen ga ik zelf nog wat uitproberen. Dit heeft meer met mijn nieuwsgierigheid te maken.
Reputatie 6
Badge +1
De leverancier (Eneco) is mijn eerstelijns-contact, daarna kan ik eventueel bij de netbeheerder terecht.
Kennen jullie het project Stroomopwaarts? Zou ik even op googlen.

Ik wacht even de reactie van Eneco op dit forum af. Als ik hier geen reactie krijg dan zal ik ze moeten bellen.
Ondertussen ga ik zelf nog wat uitproberen. Dit heeft meer met mijn nieuwsgierigheid te maken.

Zoals je wilt, wij proberen alleen maar met je mee te denken op dit forum. Niet meer of minder.:)
Nogmaals bedankt voor het meedenken jvp 🙂
Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat Eneco niet op dit forum zit.
Ik ga het andersom ook proberen, dus voor 7 uur de vaatwasser of wasmachine aanzetten en afwachten of er na 7 uur laag-verbruik is geweest.

Als dit werkt dan moeten we onze routine maar veranderen...

Nou zijn we hier toch razend nieuwsgierig wat nu je conclusie is?
Ga je nu je routine wijzigen??

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen