Gebruik restwarmte op Katendrecht | Eneco Community
vraag

Gebruik restwarmte op Katendrecht

• 27 september 2018
  • 1 reactie
  • 215 Bekeken

Ik las onderstaand gisteren onderstaand bericht en vroeg me af wanneer hiermee op Katendrecht gestart gaat worden. En wat voor aanpassingen er dan in hui nodig zijn.

In Rotterdam-Katendrecht is dinsdag het startschot gegeven voor het leveren van restwarmte van de industrie aan 16 duizend Rotterdamse woningen. De warmte komt van Shell Pernis.
De multinational heeft samen met Havenbedrijf Rotterdam en Warmtebedrijf Rotterdam de infrastructuur gelegd voor de overgang.
De komende weken start Shell met het doorgeven van restwarmte van de raffinaderij in Pernis. Dat betekent volgens een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam niet dat iedereen direct kan overstappen op restwarmte uit Pernis.
"Het is nu aan de netbeheerders om hun klanten er op aan te sluiten", zegt Sjaak Poppe van Havenbedrijf Rotterdam.

1 Reactie

Reputatie 5
Badge +3
Dag @CorBoon,

Bedankt voor jouw vraag, begrijpelijk dat je hier naar informeert. Excuus voor de latere reactie dan gebruikelijk, ik heb de vraag naar aanleiding van het artikel vorige week uitgezet bij mijn collega's van Eneco Stadsverwarming. Op dit moment is het nog geen uitgemaakte zaak welke netbeheerder/warmteleverancier de levering van deze warmte op zich neemt. In het gebied heeft bijvoorbeeld naast Eneco ook Nuon een gedeelte van het warmtenet in beheer.

Op korte termijn betekent dit niet dat er wat aan de huidige situatie verandert. Het is nog de vraag aan welke partij Warmtebedrijf Rotterdam deze restwarmte aanbiedt en of Eneco bijvoorbeeld hier ook daadwerkelijk aan zal deelnemen. Wanneer dit duidelijk wordt en Eneco hier ook concreet een aandeel in zal hebben, is het gebruikelijk dat wij hierover communiceren richting betrokkenen. Daar is nu dus nog geen sprake van.

Voor meer informatie naar aanleiding van het artikel, raad ik je aan contact op te nemen met de genoemde bronnen in het stuk. Warmtebedrijf Rotterdam bijvoorbeeld.

Reageer