Ik ben dit jaar viir het eerst zelf verantwoordelijk voor mijn energielasten, huur voor het eerst excl.
Eneco had mij zeer hoog ingeschat doordat ik vorig jaar in de wintermaanden ben verhuisd.
Ik heb mijn termijnbedrag verlaagd. Nu hou ik ontzettend strak bij wat ik verbruik.
Mijn woning telt 3 verdiepingen, is een split level woning. Zeer slecht geïsoleerd, maar gezien het een huurwoning is kan ik niet veel meer doen dan tochstrips plaatsen en radiatorfolie, dit is al gebeurd.
Wat is normaal gasverbruik in de wintermaanden per dag? Ik zit nu in november op 5,5 p.d. ong. soms iets meer soms, ietsje minder. Ik verwarm niet hoger dan tot 18 gr. Soms 19. 's nachts zet ik hem terug op 14,5 of 15. 14,5. Wat gaat dit in december doen, watis redelijk, om rekening mee te houden? Ik wil namelijk niet dat ik straks enorm veel moet bijbetalen...
Alvast dank voor de reacties!
Beste antwoord door Stansat
Misschien een gekke vraag trouwens, maar ik zag net op mijn ketel dat er twee draaiknoppen zaten. 1 voor de verwarming en 1 voor het water. Deze stonden allebei op driekwart open gedraaid, is dat normaal, ik heb daar nog nooit naar gekeken namelijk..
Beste Marijke,
Hier een link naar een handleiding van jouw ketel:
http://www.gebruikershandleiding.com/Vaillant-thermoCOMPACT-CWK-NL-245/preview-handleiding-287381.html
Lees even wat er staat over de onderste knop:
– stand links (echter niet tot aan de aanslag) in de overgangstijd:
buitentemperatuur ca. 10 tot 20 °C
– stand midden bij matige kou:
buitentemperatuur ca. 0 tot 10 °C
– stand rechts bij sterke kou:
buitentemperatuur ca. 0 tot –15 °C
Het lijkt me verstandig om de handleiding goed te lezen en de meest gunstige instellingen te maken.
Bijvoorbeeld: bij 0-10 C de middenstand gebruiken.
Alle instellingen van de ketel die goed staan hebben ook een gunstige invloed op de gasverbruik.
Met enegieke groet,
Stansat