Gasverbruik | Eneco Community
beantwoord

Gasverbruik

• 4 november 2012
  • 26 reacties
  • 1945 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 11 reacties
Even wat reacties peilen.

Ik ben dit jaar viir het eerst zelf verantwoordelijk voor mijn energielasten, huur voor het eerst excl.
Eneco had mij zeer hoog ingeschat doordat ik vorig jaar in de wintermaanden ben verhuisd. 
Ik heb mijn termijnbedrag verlaagd. Nu hou ik ontzettend strak bij wat ik verbruik. 

Mijn woning telt 3 verdiepingen, is een split level woning. Zeer slecht geïsoleerd, maar gezien het een huurwoning is kan ik niet veel meer doen dan tochstrips plaatsen en radiatorfolie, dit is al gebeurd.

Wat is normaal gasverbruik in de wintermaanden per dag? Ik zit nu in november op 5,5 p.d. ong. soms iets meer soms, ietsje minder. Ik verwarm niet hoger dan tot 18 gr. Soms 19. 's nachts zet ik hem terug op 14,5 of 15. 14,5. Wat gaat dit in december doen, watis redelijk, om rekening mee te houden? Ik wil namelijk niet dat ik straks enorm veel moet bijbetalen...

Alvast dank voor de reacties!
icon

Beste antwoord door Stansat 4 november 2012, 20:59

Misschien een gekke vraag trouwens, maar ik zag net op mijn ketel dat er twee draaiknoppen zaten. 1 voor de verwarming en 1 voor het water. Deze stonden allebei op driekwart open gedraaid, is dat normaal, ik heb daar nog nooit naar gekeken namelijk..

Beste Marijke,

Hier een link naar een handleiding van jouw ketel:

http://www.gebruikershandleiding.com/Vaillant-thermoCOMPACT-CWK-NL-245/preview-handleiding-287381.html

Lees even wat er staat over de onderste knop:

– stand links (echter niet tot aan de aanslag) in de overgangstijd:
buitentemperatuur ca. 10 tot 20 °C
– stand midden bij matige kou:
buitentemperatuur ca. 0 tot 10 °C
– stand rechts bij sterke kou:
buitentemperatuur ca. 0 tot –15 °C

Het lijkt me verstandig om de handleiding goed te lezen en de meest gunstige instellingen te maken.
Bijvoorbeeld: bij 0-10 C de middenstand gebruiken.

Alle instellingen van de ketel die goed staan hebben ook een gunstige invloed op de gasverbruik.

Met enegieke groet,

Stansat
Bekijk origineel

26 Reacties

Reputatie 3
Badge
Wat is je termijnbetaling? Hoe groot is de woning? Dubbel glas? Ga zo maar door... Wil je ons alles vertellen over je situatie? Dan kunnen we meedenken net als de moderators.
Badge
Als je alleen bent en je wilt gewoon lekker stoken en koken op gas dan zal ik jou geval een maand bedrag van 95 euro ( energie en water ) ruim voldoende moeten zijn. Eneco en alle andere leveranciers houden van wild gokken als het om de schatting gaat. Het blijft een mooie lening die je de energie bedrijven renteloos geeft, zorg daarom altijd dat je een maand bedrag betaald die het beste bij je past en waar jij je goed bij voelt, niet alle advies is namelijk klant gericht.
Mijn termijnbetaling is 153 pm. sinds 1 oktober.... mijn woning is ong. 80. 3 verdiepingen. Beneden wk. 30 vm. en keuken. 2e verdieping alleen de  badkamer, buurvrouw haar woonkamer zit dus boven mijn woonkamer naast mijn badkamer. 3e verdieping slaapkamer en kleine kamer die ik gebruik als kledingkamer. Alles enkel glas. Sinds 2 weken plastic voor de ramen omdat ze toch vrij groot zijn. Woning heeft ong. alles waardoor veel energie verloren gaat. Slecht geisoleerd puntdak, grote niet geïsoleerde kruipruimte. Huisbaasvereniging zegt dubbelglas aan de achterzijde te plaatsen tot op heden niet gebeurd. Gezien de het mijn kosten zijn maakt het de vereniging ook vrij weinig uit, dat ik voor de vogeltjes stook. Ik woon alleen. Zelf isoleren wat ik kan is reeds gedaan, maar gezien het niet mijn plan is om hier nog 5 jaar te blijven is het geen eigendom is, zijn grote isolatiemaatregelen geen optie. Ketel zit op de bovenste verdieping. 

Eneco had mij ingeschat op een trermijnbedrag van rond de 200. inmiddels herzien op 151, omdat ik het dus zo scherp in de gaten heb gehouden. wanneer ik tot 20 graden stook is het echt niet op te brengen, want dat heb ik vorige winter wel gedaan, toen had ik in van eind dec. tot en met eind feb ong. 820 verbruikt.  
plastic zit trouwens alleen voor de ramen in mijn woonkamer waar ook mijn termosstaat hangt.
Reputatie 3
Badge
Ik vind het moeilijk. Ik zou je adviseren om met een moderator in gesprek te gaan. Deze zullen dit bericht ook lezen. Vraag of ze contact met je opnemen. 150 is veel maar wil niet straks de persoon zijn die voor je bijbetaling heeft gezorgd dmv verkeerd advies
Badge
Je woont alleen Marijke, waarom wil je dan 3 verdiepingen warm stoken als je weet dat je warmte weer verdwijnt ? Ik zou lekker de ruimtes warm houden waar je vaakt komt, zoals je woonkamer.

Je stookt je anders helemaal de lampenkrampen aan gas. Welke ketel heb je trouwens hangen ?
Bedankt voor de reacties. De radiatoren  staan alleen aan in de woonkamer en een tikje in de gang ivm warmteverlies bij iedere keer dat de deur open gaat. Een tikje in de slaapkamer, zodat het daar niet ijs en ijskoud is. verder, dus keuken badkamer kledingkamer staan ze uit. 
Reputatie 3
Badge
Je bedrag kan als ik het zo lees mogelijk een aantal euro's naar beneden maar ik weet ook nit in hoeverre de netbeheerder apart nog een rekening stuurd? Ik krijg nog apparte rekeningen van mijn netbeheerder. Ook punt om rekening mee te houden. Zou het advies van de medewerkers eneco even aanhoren en laat u dan even horen of je het maandbedrag wel of niet hebt aangepast? Zorg altijd voor een buffer om bijbetaling te voorkomen
Mijn ketel :Vaillant CWK 245/3
Badge
Je bedrag kan als ik het zo lees mogelijk een aantal euro's naar beneden maar ik weet ook nit in hoeverre de netbeheerder apart nog een rekening stuurd? Ik krijg nog apparte rekeningen van mijn netbeheerder. Ook punt om rekening mee te houden. Zou het advies van de medewerkers eneco even aanhoren en laat u dan even horen of je het maandbedrag wel of niet hebt aangepast? Zorg altijd voor een buffer om bijbetaling te voorkomen

Wat wilt eneco dan adviseren ? Het gaat hier om een huur woning en dan valt er weinig te advileaden ( verkopen ) Het enige is wat wij allemaal kunnen adviseren is dat je moet letten op je stook en energie verbruik gedrag
Badge
Mijn ketel :Vaillant CWK 245/3

aan je ketel zal het wel niet liggen. Ik denk dat het handiger is als je voor jezelf even opschrijft wat je aan apparatuur hebt ( als het gaat om energie verbruik ) en hoelang en hoevaak je je kachel aanzet per dag.  Ik vind persoonlijk je maand bedrag veel te hoog hoor, maar wie ben ik ? 

tip: zorg dat je je meterstanden 1x per jaar noteert of fotografeerd dan kan daar nooit een misverstand over ontstaan, indien je toch minder stookt en je energie bedrijft beweerd dat je meer hebt afgenomen.
Reputatie 3
Badge
Wanneer de topic starter haar hele verhaal heeft uitgelegd em mogelijk de punten beantwoord die wij mogelijk vergeten te vragen, komt er vast een bedrag uit die redelijk is. Dan nog is het een schatting die eneco denk ik beter kan doen aangezien ze rekening houden met alle termijnbetaling van alle klanten. Marijke vraagt om meer advies van concumenten hier maar het zou vervelend zijn als ze denkt met 50 euro pm klaar te zijn terwijl ze veel meer verbruikt.
Badge
Ja oke. Maar dat advies kan iedereen geven. Oh mevrouw potjandorie. " U heeft geen dubbelglas en geen isolatie ? " Ja. Dan gaan we het maand bedrag op 200 euro per maand zetten hoor, want u stookt dan veel meer dan een geisoleerd huis. Maar dit wordt gezegd omdat dit soort dingen aangeleerd worden, en niet uit ervaring over het algemeen met wat medewerkers daar gelaten die in een zelfde soort situatie zitten. Maar door verkeerd of aangeleerd advies kan je dus wel even de komende tijd scheel betalen.

Als ik zo lees hoe Marijke woont dan zou ik haar eerder een zibro kacheltje willen adviseren om bij te verwarmen, scheelt je ook nog eens in de kosten 😉
Ik ga nu sowieso niet mijn termijnbedrag verlagen. Beter te veel betalen even dan straks inderdaad bij te moeten betalen.
Wie weet is er inderdaad iemand die in een soort gelijke situatie zit en weet die in ieder geval aan te geven wat hij/ zij kwijt is, het is gewoon lastig in dit huis, maar goed daar leer je maar weer van 🙂. Een warme trui helpt al heel wat ;)

Volgens mijn laatst door gegeven standen zou ik uitkomen op 151 pm. Dat is iig al beter dan 200. Ik maak idd foto's en hou de standen elke maand bij, dat is in ieder geval een manier om straks niet voor verrassingen te komen staan en zo nodig kan ik het bedrag eventueel wat omhoog gooien straks, iets wat ik natuurlijk liever niet doe, maar ja...
Badge
Je maand bedrag bestaat natuurlijk niet alleen uit warmte maar ook uit energie verbruik. Let daar ook een beetje op. Enne. Kijk voor de grap eens voor een bijverwarmer zoiets kan best wel veel comfort geven namelijk zonder dat het teveel moet kosten. :)

En anders is het misschien slimmer om ooit kleiner te gaan wonen, want what the hek doe je met 3 verdiepingen ? Niet  volstauwen met schoenen toch ?;)
Reputatie 3
Badge
Betaal jij nog appart voor aan je netbeheerder? Ik heb westlandinfra die mij apart notaris 
toezend en ik dacht in mijn eerdere woning 1bedrag pm aan eneco te betalen
Ja dat is inderdaad misschien wel een goed idee, zo'n bijverwarmertje. Energie kosten houd ik ook goed in de gaten, dat verbruik ligt alleen realistischer, naar mijn idee. 

Met zulke hoge energiekosten heb je helaas geen geld om het hele huis met schoenen vol te gooien. Jammer 😉 maar goed... 

Ik ben hier hals over kop heen verhuisd vorig jaar, dit was voor handen en nog red. betaalbaar, dus zie het niet echt zitten om wéér te verhuizen. Plus kan nu fietsen naar het werk, wat ook weer brandstof  scheelt haha, ander soort maar toch. Het is natuurlijk wel de reden dat ik zeg dat ik hier niet nog 5 jaar wil wonen, want ik kan hier inderdaad verstoppertje spelen met mijn katten. 
Betaal jij nog appart voor aan je netbeheerder? Ik heb westlandinfra die mij apart notaris 
toezend en ik dacht in mijn eerdere woning 1bedrag pm aan eneco te betalen

Nee, volgens mij niet tenminste, nog nooit een rekening gezien iig. 
Reputatie 3
Badge +2
Mijn termijnbetaling is 153 pm. sinds 1 oktober.... mijn woning is ong. 80. 3 verdiepingen. Beneden wk. 30 vm. en keuken. 2e verdieping alleen de badkamer, buurvrouw haar woonkamer zit dus boven mijn woonkamer naast mijn badkamer. 3e verdieping slaapkamer en kleine kamer die ik gebruik als kledingkamer. Alles enkel glas. Sinds 2 weken plastic voor de ramen omdat ze toch vrij groot zijn. Woning heeft ong. alles waardoor veel energie verloren gaat. Slecht geisoleerd puntdak, grote niet geïsoleerde kruipruimte. Huisbaasvereniging zegt dubbelglas aan de achterzijde te plaatsen tot op heden niet gebeurd. Gezien de het mijn kosten zijn maakt het de vereniging ook vrij weinig uit, dat ik voor de vogeltjes stook. Ik woon alleen. Zelf isoleren wat ik kan is reeds gedaan, maar gezien het niet mijn plan is om hier nog 5 jaar te blijven is het geen eigendom is, zijn grote isolatiemaatregelen geen optie. Ketel zit op de bovenste verdieping.

Eneco had mij ingeschat op een trermijnbedrag van rond de 200. inmiddels herzien op 151, omdat ik het dus zo scherp in de gaten heb gehouden. wanneer ik tot 20 graden stook is het echt niet op te brengen, want dat heb ik vorige winter wel gedaan, toen had ik in van eind dec. tot en met eind feb ong. 820 verbruikt.

Beste Marijke,

Als ik zo lees in je bericht dat je vorig jaar met 20c van eind december tot en met eind februari 820 m3 verstookt en het verhaal dat het een slecht geisoleerde woning is dan kan ik me indenken dat Eneco voor de zekerheid 200,- per mnd. had geadviseerd.
Eneco kan een advies geven in vergelijking met buren die een vergelijkende woning hebben.
Desondanks is stookgedrag,isolatie,hoeveelheid m3 te stoken ruimte erg belangrijk om een goede schatting te maken.
Ik raad je toch aan met Eneco kontact op te nemen voor een goed advies.
Je kunt wel op een mnd. bedrag van 100,- Euro gaan zitten maar dan wordt je bij de afrekening misschien geconfronteerd met een hoge rekening waar je honderden Euro`s moet bijbetalen.

Dus mijn advies is om Eneco te vragen om een vergelijk te maken met energiebedrag van de buren met dezelfde woning of zelf bij de buren informeren.

Met energieke groet,

Stansat
Misschien een gekke vraag trouwens, maar ik zag net op mijn ketel dat er twee draaiknoppen zaten. 1 voor de verwarming en 1 voor het water. Deze stonden allebei op driekwart open gedraaid, is dat normaal, ik heb daar nog nooit naar gekeken namelijk..
Reputatie 3
Badge
Ik betaal aan Westland infra een bedrag van rond de  35 euro pm dacht ik. Kan het mi hebben. Deze staan los van de 125 die ik elke maand aan eneco betaal. In totale rond de 160 euro. Moet wel zeggen dat mijn termijnbetaling exrpes omhoog is gegooid door mij.
Badge
Het komt uiteindelijk wel goed. Alleen is het even je routine vinden en uit vinden wat je verbruik is elke maand. Elke besparing is mooi meegenomen, toch ? Verhuizen heeft meestal inderdaad niet heel veel zin. Je bent dan meer geld aan de verhuizing dan je rekeningen per maand.

Kijk verstoppertje spelen met je katten ? Dan kan je ze beter tegen je aan plakken als het om de warmte gaat.. 😉
Badge

Dat advies kan je het beste krijgen van een mede remeha gebruiker. Het lijkt mij dat als ze 3 kwart open staan je ketel ook een hoger verbruik heeft dan misschien nodig is. Ik heb hier zelf een nefit hangen en dat ziet er weer anders uit.
Reputatie 3
Badge +2

Beste Marijke,

http://www.gebruikershandleiding.com/Vaillant-thermoCOMPACT-CWK-NL-245/preview-handleiding-287381.html

Het lijkt me verstandig om de handleiding goed te lezen en de meest gunstige instellingen te maken.

Alle instellingen van de ketel die goed staan hebben ook een gunstige invloed op de gasverbruik.

Met enegieke groet,

Stansat

Beste Marijke,

Met enegieke groet,

Stansat

Super dankjewel!!!

Reageer