Gas af laten sluiten. | Eneco Community
beantwoord

Gas af laten sluiten.

Goedenavond mede Eneco’ers,

Wij hebben plannen om het huis rigoureus te verbouwen. Dit betekend dat de meterkast op de verkeerde plaats staat. Deze zal 1 meter naar voren verplaatst moeten worden. Wij hebben gas/stroom en waterleiding in de meterkast zitten. Ik zal tzt de nutsbedrijven aanschrijven voor de verplaatsing met alle kosten van dien.

Wij willen graag van onze gas afsluiting. We zullen na de verbouwing alles electrisch gebruiken.

graag wil ik weten wat de procedure hiervoor is.

De kosten van de stroom en water aansluiting te verplaatsen ben ik op de hoogte.

met vriendelijke groet
Pascal

icon

Beste antwoord door ThehogNL 14 januari 2019, 20:13

Als je van gas afwilt:

• en je gascontract opzeggen bij je energieleverancier (is dat wellicht eneco bij jou?)
  • en je gasaansluiting opzeggen bij je netbeheerder (via de site die Brandje al aangaf), je netbeheerder zal hier (in de meeste gevallen) kosten voor in rekening brengen

Bekijk origineel

16 Reacties

Alles kan aangevraagd worden via
www.mijnaansluiting.nl
Reputatie 5
Badge +3
Als je van gas afwilt:
  • en je gascontract opzeggen bij je energieleverancier (is dat wellicht eneco bij jou?)
  • en je gasaansluiting opzeggen bij je netbeheerder (via de site die Brandje al aangaf), je netbeheerder zal hier (in de meeste gevallen) kosten voor in rekening brengen
Mijn contract loopt inderdaad via Eneco.

Het is toch krom. Betalen om je gasaansluiting te laten verwijderen terwijl je door de overheid gestimuleerd wordt om over te stappen naar elektriciteitsnetwerk.

maarja bedankt voor het meedenken.
Reputatie 5
Badge +3
@Delftenaar herkenbaar 🙂 lees ook hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785
Reputatie 5
Badge +3
En ook deze beproefde methode https://www.polderhuis.org/liander/20181229-Zonder-hoge-kosten-af-van-de-vaste-lasten-voor-gas.pdf
Reputatie 6
Badge +5

Dit dus .. Kijk anders kassa van afgelopen zaterdag terug , daar geven ze die tip ook .
Klopt, die uitzending heb ik live gevolgd.
De zg “Bos methode” ; de Netbeheerders zijn er niet gelukkig mee maar het is uiteraard toegestaan. Wel is er een duidelijk verschil laagbouw en hoogbouw.

Wil je de tekst lezen en ook het meest recente staatje kostenplaatje per Netbeheerder inzien, kan je het ook hier teruglezen:

https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/van-het-gas-af
Reputatie 3
Badge +1
Hi allen, ik heb de opdracht voor verwijdering wel gegeven (Enexis), en kreeg de kosten van verwijdering binnen 2 weken terug (als terugbetaling van het voorschot van mijn energieleverancier) het fijne hiervan is dat de meter weg is en dat de gasleiding in de straat is afgedopt (dus geen enkele kans op lekkage of stank).
Gevoelsmatig heb ik dus alleen maar gewonnen (350 Euro kosten bij Enexis, 500 Euro terug van de leverancier) geen vastrechten voor Gas meer (scheelt 200 per jaar). Zo kwam ik dus OOK kostenvrij van mijn 3 jaars contract af (aangezien ik geen contract breuk heb gepleegd). Ook die kosten worden vaak vergeten. Heb geen dreigbrieven moeten lezen etc ..
Overigens heb ik vanwege de overstap naar full electric wel mijn meterkast verzwaard naar 3*40 A (automaten). Warmtepompen, inductieplaten en Instantheaters stellen wel hun eisen.
Hoi Menno,

Dat herft voor jou zekers goed uitgepakt. 👍

Maar het probleem blijft de Hoogbouw.
Daar is nog geen goede oplossing voor.

En de verschillen per Netbeheerder zijn helaas nog steeds aanwezig.
Netbeheer Nederland dient dan ook voor gelijkschakeling tussen vele Netbeheerders te zorgen.

Overigens je verzwaring 3x40A kon zonder extra Netwerk-kosten?
Reputatie 3
Badge +1
Hi @Brandje Ton, was dat maar waar. Alles groter dan 1*40 of 3*25 A is duurder in vastrecht. In ons geval van 25 naar 55 Euro, maar gas vervalt. Vraag me af of dit niet structureel het geval is bij full-electric. Kans dat je met een groot gezin genoeg hebt aan 3*25 is nihil. Overigens ben ik het niet eens met de oportunisten die spreken van 3*80A voor een woonhuis. (Tenzij je natuurlijk een snellader voor je Tesla wil).
Ja dat dacht ik al!
Want het gas valt dus weg maar deze verzwaring komt er dus wel voor in de plaats.
Maar met jouw 3x40 zig je dus lekker ruim in je “electric”-jasje.
Reputatie 5
Badge +3
mvaneck wrote:

Hi @Brandje Ton, was dat maar waar. Alles groter dan 1*40 of 3*25 A is duurder in vastrecht. In ons geval van 25 naar 55 Euro, maar gas vervalt. Vraag me af of dit niet structureel het geval is bij full-electric. Kans dat je met een groot gezin genoeg hebt aan 3*25 is nihil. Overigens ben ik het niet eens met de oportunisten die spreken van 3*80A voor een woonhuis. (Tenzij je natuurlijk een snellader voor je Tesla wil).

Ik heb een 9kW warmtepomp maar mijn 3x 25A trekt het makkelijk hoor. Ondertussen inductieplaat aan, vaatwassen, oven. Soms ook de droger en wasmachine. Ik heb me er nog geen enkele moment druk over hoeven te maken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin ook begon te rekenen, zou ie dat wel trekken. Maar in de praktijk komt het verbruik amper boven de 20A per fase uit. Meestal rond de 10A per pase als ik genoemde verbruikers redelijk tegelijk gebruik. Ik vond het die 30 euro per maand extra in ieder geval (nog niet) waard.

Moet natuurlijk niet ook nog een tesla aanschaffen 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Hi @ThehogNL , ik geef eerlijk toe dat ik me iets verkeken heb op de gebruikte instantheater.
In mijn geval wilde ik een zo laag mogelijk sluipverbruik. De WP is 7.5KW maar is enkelfasig uitgevoerd (20A afgezekerd). De kookplaat (10KW) is 3-fasig met 16 A afgezekerd. De instantheater is echter 18KW(3-fase) en is met 25 A afgezekerd.
Helaas (bij koud weer als vandaag) is het buffervat niet op temperatuur (WP draait de verwarming en heeft geen tijd om het vat mee te trekken) de Instantheater trekt dus vol vermogen als een van de gezinsleden onder de douche staat. Bij metingen aan onze installatie kwamen we oo 30 A per fase uit als de WP en de heater draaien.
Alternatief is een boiler ipv een heater maar met 5 man moet je dan afspreken "wie er mag"..
Het is een "luxe probleem" uiteraard maar toen we nog gas hadden hadden we een cw5 ketel van 32KW en we wilden niet te ver terugvallen in comfort.
Reputatie 5
Badge +3
Ja ik heb geen instantheater. Dat is het verschil wel ja. Heb een 300liter buffervat en vond het moeilijk te beslissen of dat uberhaupt genoeg was. Ik de praktijk blijkt dat ruim voldoende. Mijn WP heeft genoeg capaciteit en kan rustig overdag een paar keer de boiler opwarmen als het moet. Maar meestal draait ie gewoon 1x per dag gemiddeld. Half uurtje draaien en hij is weer warm (50 gr, en 1x per week naverwarmen naar 67 gr. voor legionella).
ThehogNL wrote:

mvaneck wrote:

Ik heb een 9kW warmtepomp maar mijn 3x 25A trekt het makkelijk hoor. Ondertussen inductieplaat aan, vaatwassen, oven.

Dat is logisch. Een 9kW warmtepomp kan 9kW aan warmte leveren, maar dat betekent niet dat ie ook zoveel vermogen aan stroom trekt. Met een COP van 2 tijdens hele ongunstige weersituaties zal ie nog steeds maar 4,5kW trekken.
Reputatie 5
Badge +3
@BenPiepen klopt, maar deze warmtepomp heeft een interne backupheater (electrisch dus) die in geval van nood 9kW electrisch kan verwarmen (dag COP, maar wel nog steeds warm). Aansluitwaarde is 3 fase, 13 A per fase.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen