Forumleden Vragenvuur – Vraag het ’t Eneco WarmteWinner team | Eneco Community

Forumleden Vragenvuur – Vraag het ’t Eneco WarmteWinner team

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

141 Reacties

Badge
Klote geregeld dat niet iedereen de nieuwsbrief op de zelfde tijd ontvangt. Ik heb ook direct gereageerd maar was ook al te laat. Op deze manier heb je dus nooit een eerlijke en gelijke kans. Dan moet je iets van een loting doen na bijvoorbeeld een week. Ook ik ben hier erg ontstemd over en wil Eneco hiervoor dan ook hartelijk bedanken! 😠
Hier ook als 1 van de eerste aangemeld, maar ook nog niets gehoord. Had ook niet anders verwacht.

Krijg wel een mail hoe zuinig toon niet voor mij kan zijn en hoe ik er mee om moet gaan?. W*f heb toon al sinds 2013
Ik heb een Nefit ketel met aangekoppelde warmwatervoorraad. Wordt dit water ook verwarmd met gebruik van de warmtepomp. Wat gebeurt er met de gewonnen warmte als er geen warmtevraag is,
bijvoorbeeld 's-nachts of in de zomer?

Bij de Eneco warmtewinner word je aangekoppelde warmwatervoorraad Niet verwarmt .
als er geen warmtevraag is zal de warmtewinner alleen maar ventileren .

Dus voorlopig maar afwachten tot betere mogelijkheden, ook omdat Toon verplicht is, Kost bijna
EUR 50, per jaar. Resterend profijt dus maximaal EUR 250 - EUR 50 = EUR 200 per jaar. Erg mager.
Ik volg dit nu al een tijdje en tot mijn vreugde zit ik bij de eerste!

Mijn eerste insteek toen ik die nieuwsbrief zag was natuurlijk: 995 dan is met 1000 subsidie die eerste 5 euro al in de zak voor ik de stekker er insteek.

Omdat ik hier verschillende verhalen over hoor wil ik graag de volgende vragen toevoegen die ze hopelijk kunnen antwoorden:

1. Hoe zit het met die subsidie? hij mag dan van jullie wel goedkoper zijn maar als de subsidie er niet bij zit heeft het voor velen geen zin om de warmtewinner nu al te kopen met eventueel kinderziektes voor maar 5 euro minder.

2. omdat mijn warmtewinner op bijna het hoogste punt in het huis komt te hangen, is het voor het rendement dan niet verstandiger om direct uit die ruimte lucht op te zuigen in plaats van via de ventilatie? warmte stijgt immers op.

3. Voor toon betaal je bijna 50 per jaar. Als de warmtewinner ook tussen de 50 tot 100 per jaar gaat zitten, dan vind ik dit wel een klap in mijn winst om zo zuinig mogelijk te leven. Van Led lampen tot Warmtewinner. De paar euro's die ik nu bespaar op mijn energie die gaan op in de kosten voor deze gadgets. Kan de warmtewinner ook zonder abonnement volledig werken met de toon en wat als die dan stuk zou gaan?

4. Mijn afzuigkap van de keuken gaat ook via de centrale ventilatie. kan en hoe gaat de warmtewinner hiermee om. Wij zetten de ventilatie altijd een stand hoger als wij gaan koken.

5. Bij veel vraag gaat de cv alsnog aan. Waarom is er niet gekozen voor een "optionele" buffervat bij de Warmtewinner. Zodat als er minder vraag is er gewoon wat warmte alvast opgeslagen kan worden?

6. Kan/zal er naast de toon ook nog een aparte standenregelaar bij kunnen/zitten. Als ik in de douche zit heb ik meestal geen kleren aan en dus ook geen telefoon bij me om alles harder te zetten.
Reputatie 7
Badge +7
Wees er blij mee,
eerst 995 eurie,s betalen en dan denken dat je 5 eurie,s verdiend hebt :)
terug naar de lagere school of een nieuw telraam kopen.

1: je krijgt dus geen subsidie , gewoon 995 euro afrekenen.
2: je ventilatie box vervalt de warmtewinner komt daar voor in de plaats correct me if I'm wrong.
3: denk het niet.
4: zet je de warmte winner ook op 3 , staat i daar al op dan hoef je niets te doen:)
5: het moet zo goedkoop mogelijk .
6: dan zet je hem van te voren op 3:8

7: dit waren zomaar even wat antwoorden van een leek en gewoon forum lid .

dus hang me er niet aan op:S
Badge
Ik zit er ook bij, ben erg benieuwd naar dit product. En lijkt me erg leuk om er mee te gaan testen.
Heb wel nog de volgende vraag, wat ik niet direct ergens kan terug vinden. Krijg je met de gereduceerde aanschafprijs ook nog subsidie terug ?

@PatrickW

Op de eerste serie kun je nog geen subsidie aanvragen, vandaar dat deze tegen een speciale prijs wordt aangeboden.

Wat is er dan zo speciaal aan deze prijs ?
In een later stadium kan je hem voor 2000,- aanschaffen 1000,- subsidie terug, dus dan kost hij netto ook 1000,-
Ik volg dit nu al een tijdje en tot mijn vreugde zit ik bij de eerste!

Mijn eerste insteek toen ik die nieuwsbrief zag was natuurlijk: 995 dan is met 1000 subsidie die eerste 5 euro al in de zak voor ik de stekker er insteek.

Omdat ik hier verschillende verhalen over hoor wil ik graag de volgende vragen toevoegen die ze hopelijk kunnen antwoorden:

1. Hoe zit het met die subsidie? hij mag dan van jullie wel goedkoper zijn maar als de subsidie er niet bij zit heeft het voor velen geen zin om de warmtewinner nu al te kopen met eventueel kinderziektes voor maar 5 euro minder.

2. omdat mijn warmtewinner op bijna het hoogste punt in het huis komt te hangen, is het voor het rendement dan niet verstandiger om direct uit die ruimte lucht op te zuigen in plaats van via de ventilatie? warmte stijgt immers op.

3. Voor toon betaal je bijna 50 per jaar. Als de warmtewinner ook tussen de 50 tot 100 per jaar gaat zitten, dan vind ik dit wel een klap in mijn winst om zo zuinig mogelijk te leven. Van Led lampen tot Warmtewinner. De paar euro's die ik nu bespaar op mijn energie die gaan op in de kosten voor deze gadgets. Kan de warmtewinner ook zonder abonnement volledig werken met de toon en wat als die dan stuk zou gaan?

4. Mijn afzuigkap van de keuken gaat ook via de centrale ventilatie. kan en hoe gaat de warmtewinner hiermee om. Wij zetten de ventilatie altijd een stand hoger als wij gaan koken.

5. Bij veel vraag gaat de cv alsnog aan. Waarom is er niet gekozen voor een "optionele" buffervat bij de Warmtewinner. Zodat als er minder vraag is er gewoon wat warmte alvast opgeslagen kan worden?

6. Kan/zal er naast de toon ook nog een aparte standenregelaar bij kunnen/zitten. Als ik in de douche zit heb ik meestal geen kleren aan en dus ook geen telefoon bij me om alles harder te zetten.

En hoeveel zijn de installatiekosten? Neem aan dat die niet in die EUR 995,-- begrepen zijn. Zonee, dan wordt het rendement waarschijnlijk nog veel lager. Kortom bezint eer gij begint. Laat je niet meeslepen in de milieu-hype.
Badge

7: dit waren zomaar even wat antwoorden van een leek en gewoon forum lid.
dus hang me er niet aan op:S

Beetje gefrustreerd? 😉
Reputatie 7
Badge +7

Beetje gefrustreerd? ;-)

beste @ peterharte,

een beetje rare reactie van je :?
maarja als je niet beter weet 😛
Reputatie 3
Badge
Er zijn nog meer instanties die de warmtepomp aan het promoten zijn:
https://www.natuurenmilieu.nl/nieuwsberichten/gasloos-verwarmen-opmars/
Reputatie 2
Badge +1
Morgen komt bij mij de monteur langs om te kijken of mijn huis geschikt is. Als er hier nog mensen zijn met vragen dan kan ik wel even kijken wat ik door kan geven aan de monteur.
Reputatie 3
Badge
er is over dit onderwerp al meer gediscussieerd: zie o.a. https://forum.eneco.nl/actueel-87/forumleden-vragenvuur-vraag-t-eneco-warmtewinner-team-11107
Reputatie 3
Badge
In ons nieuwe huis is de ventilatie box ook zeker aan vervanging toe alleen de ketel en de ventilatie box zitten een heel eind uit elkaar op zolder.

Zeg maar aan de ene kant van de trap zit de ventilatie box en aan de andere kant de ketel.

is het dan alsnog mogelijk om de warmte winner te plaatsen?
Badge
Als eerste wil ik graag kwijt dat ik het een goed initiatief vind dat Eneco dit 'vragenvuur' organiseert. Ik denk dat hiermee veel mensen mee geholpen zijn/worden. Ik in elk geval. Hieronder een aantal voor mij belangrijke vragen:
1. wat is de maximale afstand tussen de warmtewinner en de cv-ketel?
2. wat zijn de aanschafkosten, servicekosten en evt. abonnementskosten bij elkaar?
3. moet de Warmtewinner op Toon worden aangesloten?
4. hoeveel (extra) stroom verbruikt de Warmtewinner. Wellicht kunnen jullie dit aantonen met gebruiksgegevens van de testgezinnen. En hoeveel gas besparen de testgezinnen.

Dit is het voor nu. Hopelijk weten jullie hier mooie antwoorden op te formuleren.

Dag Reinoud76

Wat leuk om te horen! We vertellen graag wat we kunnen over de WarmteWinner, zeker als mensen daarmee geholpen zijn.

wat is de maximale afstand tussen de warmtewinner en de cv-ketel?
Voor het plaatsen van de WarmteWinner is het handig dat de cv ketel in ieder geval in de buurt is, bijvoorbeeld in dezelfde ruimte. We maken een elektrische verbinding met de ketel en de aansluitleidingen van de WarmteWinner komen direct onder de ketel op de hoofdleiding. Dit kunnen we ook met leidingen overbruggen, maar die zou je dan door je huis kunnen zien lopen. Dat is natuurlijk niet zo netjes, dus het liefst zetten we de WarmteWinner toch dichtbij de cv-ketel.

wat zijn de aanschafkosten, servicekosten en evt. abonnementskosten bij elkaar?
We zijn nog bezig met het bepalen van de exacte prijzen. We weten het ongeveer, maar voordat we het precies bepalen, praten we nog met verschillende klantenpanel. De indicatie geven we je nu alvast. De WarmteWinner gaat in combinatie met een Toon serviceabonnement rond de € 1.000 kosten, inclusief ISDE subsidie. Voor het serviceabonnement werken we nog de invulling en de prijsstelling.

moet de Warmtewinner op Toon worden aangesloten?
In eerste instantie wilden we de WarmteWinner inderdaad standaard aanbieden in combinatie met Toon. De WarmteWinner ‘praat’ namelijk het beste met Toon, waardoor je altijd en realtime inzicht hebt in je besparing. Maar we hebben inmiddels ook mensen gesproken, wiens huis niet geschikt is voor Toon. Daarom bekijken we ook de mogelijkheid van een aanbod zonder Toon.

hoeveel (extra) stroom verbruikt de Warmtewinner. Wellicht kunnen jullie dit aantonen met gebruiksgegevens van de testgezinnen. En hoeveel gas besparen de testgezinnen
Ik antwoord eerst graag op basis van het gemiddelde en daarna vertel ik je meer over de testgezinnen. Bij een woning met gemiddeld gasverbruik (1400 m3) en waar een oud type mechanische ventilatie staat, kan de WarmteWinner een besparing tot maximaal 60% geven op het gasverbruik dat gebruikt wordt voor de verwarming van de woning.

Voor het onttrekken van warmte aan lucht gebruikt de WarmteWinner stroom. En hij vervangt ook de mechanische ventilatie. Omdat de WarmteWinner een super zuinige gelijkstroom ventilator heeft, verbruikt de WarmteWinner veel minder stroom dan een oud type mechanische ventilatie.

We maken momenteel een soort rekenmachientje voor op de WarmteWinner website, waarmee je je persoonlijke besparing kan inschatten.

Om antwoord te geven op je vraag over de testgezinnen; deze twee gezinnen (Jaap & Astrid en Patrick en Marjolein) hebben de eerste prototypes staan. We zijn hiermee continue aan het optimaliseren. Deze gezinnen hebben allebei nu rond de 40% gas bespaard op het verwarmen van hun huizen. Het ene gezin zat daar een stukje boven, het andere eronder. Geen slecht resultaat, want dit waren de eerste prototypes. We zien dus dat er flink bespaard is.

Het antwoord staat er al tussen.
Reputatie 3
Badge
Oke top bedankt
Hier nog steeds niets gehoord. Als 1 van de eerste aangemeld?. Jammer dan maar laat dit aan mij voorbij gaan. Geen zin om jaren te wachten omdat eneco toch niets laat horen Zoals met alle mailings.
Reputatie 7
Badge +6
@Allen,

Op de aanvullende vragen die jullie hebben gesteld hebben we antwoord. Zie onderstaand:

Waarom kan er geen subsidie aangevraagd worden voor de eerste serie?
Dit komt omdat Eneco de prijs in overleg met de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) vastgesteld heeft en de subsidie in deze prijs al verrekend is. Als innovatiepionier heb je dus het voordeel dat deze subsidie niet terug gevraagd hoeft te worden.

Welk energielabel heeft de WarmteWinner?
De WarmteWinner krijgt hoogstwaarschijnlijk het energielabel A++
Dit is aan het einde van het jaar pas definitief. Alle onderdelen die gebruikt worden in de WarmteWinner hebben een zo hoog mogelijk energielabel

Is het mogelijk om een RF module in de WarmteWinner te installeren om mijn huidige schakelaars te kunnen blijven gebruiken?
De ontvangeer voor de RF module is reeds in de WarmteWinner ingebouwd. Hierdoor is het niet mogelijk deze op je eigen schakelaar aan te sluiten. Optioneel kan de WarmteWinner uitgebreid worden met een afstandsbediening. De RF module kan met de meeste grote merken afstandsbedieningen gesynct worden. In een later stadium zal er een lijst komen met welke merken dit exact zijn.

Kan de WarmteWinner aan een boiler aangesloten worden?
Dit is op het moment nog niet mogelijk. Er wordt gekeken of dit in de toekomst wel kan.

Heeft de WarmteWinner ook de optie om te koelen in de zomer?
Nee dit is nog niet mogelijk.

Is de WarmteWinner te bedienen met de vochtregeling en de keuzeschakelaar?
De WarmteWinner kan nog niet met een vocht sensor aangestuurd worden, maar het is wel mogelijk om de WarmteWinner te bedienen via de schakelaar. Daarnaast bedien je de WarmteWinner met Toon®️ en de Toon app’s. Hierdoor heb je de standenschakelaar niet meer nodig.

Wat zijn de voordelen om de WarmteWinner nu aan te schaffen?
1. Je bent als een van de eersten in het bezit van de WarmteWinner
2. Toon®️ ontvang je er gratis bij
3. De subsidie hoef je niet terug te vragen, dat is al voor je gedaan
4. In deze periode geldt de niet goed geld terug garantie

De WarmteWinner komt op het hoogste punt van mijn huis te hangen, is het verstandig om direct uit die ruimte lucht op te zuigen?
Het is dan goed om een afzuigpunt op de zolder toe te voegen als het hier erg warm is. Dit kan met een extra afzuigrooster eenvoudig gerealiseerd worden. De WarmteWinner haalt dan warmte uit de ventilatielucht en uit de warmte van zolder. Het extra afzuigrooster kan met een T-stukje in de ventilatieleiding ingebouwd worden. Ook heeft de WarmteWinner zelf drie ingangen voor ventilatielucht. Indien ze niet alle drie in gebruik zijn, kan er eenvoudig een ventilatierooster in de WarmteWinner zelf gedrukt worden.

Wat wordt de prijs voor het abonnement van de WarmteWinner?
Het is nog niet bekend wat de prijs voor het abonnement wordt. Zodra dit bekend is kun je dit lezen in de nieuwsbrief en op de website (www.eneco.nl/warmtewinner)

Mijn afzuiging in de keuken loopt via de centrale ventilatie, hoe gaat de WarmteWinner hier mee om?
De afzuiging in de keuken kan ook op de WarmteWinner aangesloten worden. Deze extra warmte neemt de WarmteWinner dan ook mee. Wel moet er een heel goed vetfilter op de afzuigkap zitten. Voor een betere bescherming van de WarmteWinner adviseren wij om de afzuigkap direct naar buiten te laten blazen. Op het oude afzuigkanaal kan dan de WarmteWinner aangesloten worden.

Waarom heeft de WarmteWinner geen buffervat waar warmte opgeslagen kan worden?
Een extra buffervat maakt de WarmteWinner complexer, is lastiger te plaatsen en neemt meer ruimte in beslag. Dit zal in de toekomst mogelijk als extra optie te verkrijgen zijn. Voor nu richten we ons alleen op verwarming en niet op opslag van warmte.
Reputatie 7
Badge +7
Top, geduld word beloond!

Mooi om te lezen dat de warmtewinner met een afstandsbediening bestuurd kan worden.
Makkelijk voor in de badkamer!Word deze bijgeleverd?
Reputatie 2
Badge +1
@Danielle

Ongeveer een maand een mail gehad dat ik "binnenkort de pioniersovereenkomst ontvang" tot op heden niks gehoord klopt dat?
Reputatie 7
Badge +6
@Mattie

Ik vraag dat voor je na.
Reputatie 2
Badge +1
Top, zou zonde zijn als het ergens tussen wal en schip beland!
Reputatie 2
Badge +1
@Mattie

Ik vraag dat voor je na.

Al iets bekend of een mail adres waar ik zelf even naar toe kan mailen?
Reputatie 7
Badge +6
@Mattie

Je hoort binnen nu twee weken van ons, het klopt dat je tot op heden nog niets gehoord hebt.
Reputatie 2
Badge +1
Ok super, bedankt voor het navragen!
Badge
De warmtewinner lijk me een leuk ding.
Elektriciteit (wat opgewekt is met zonnepanelen) om te zetten naar warmte.

Maar is het wel rendabel bij een laag gasverbruik van bijvoorbeeld 420m3.
Heb overgens geen mechanische ventilatie.