Forumleden Vragenvuur – Vraag het ’t Eneco WarmteWinner team | Eneco Community

Forumleden Vragenvuur – Vraag het ’t Eneco WarmteWinner team

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

141 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ik weet niet wat voor weer het in Rotterdam is.. Weer veel tegenwind? 😉 Graag ontvangen we nog een paar antwoorden!
Reputatie 7
Badge +7
t,is weekend dus ff geduld
Reputatie 7
Badge +7
Geduld heb ik. Maar beloof dan niet dat je er in het weekend op terug komt..

=====================

WarmteWinner Team wrote:

@MBr & @Ton van Rijn: Hartstikke leuk om te zien dat er zoveel vragen leven over de WarmteWinner! Het verzamelen van informatie en formuleren van antwoorden kost meer tijd dan we op voorhand dachten. Omdat we jullie ook graag van een doordacht antwoord willen voorzien, willen we jullie om iets meer geduld vragen. We formuleren een antwoord en komen er dit weekend nog op terug!
Reputatie 7
Badge +7
Dat is een goede Ton , dan hadden ze dat niet moeten beloven
maja de moderators hebben ook recht op weekend toch.:$
zo makkelijk zijn die vragen niet hoor :8
MBr wrote:

1) Ik heb LTV (vloerverwarming beneden) met een thermostaat (bedraad) en een 2e circuit met HTV (radiatoren boven) met aparte thermostaat (radiografisch). Kan dit samen met de warmtewinner?
2) kan ik de afvoer van mijn wasdroger (condensdroger) aansluiten op de warmtewinner? De droger geeft veel warmte af die anders door een (nog aan te leggen dakdoorvoer) verloren gaat. Indien ja, wordt het vocht van de wasdroger dan (via de WW) afgevoerd naar de aansluiting op de afvoer?
3) mijn MV unit wordt o.b.v. C02 geschakeld vanuit meerdere sensoren (verblijfruimtes). Kan de warmtewinner dat ook?
4) kan de warmtewinner geschakeld worden door een draadloze hygrosensor? (bijv. vanuit de douche). MV units kunnen dat vaak wel.
5) aangezien er in de zomer weinig warmtevraag is; gaan jullie verder ontwikkelen dat er ook tapwater verwarmd kan worden?
6) kan jullie warmtewinner gebruikt worden i.c.m. een boilervat? indien ja, wat is het advies qua inhoud (hoeveelheid liters)
7) aangezien de warmtewinner de MV vervangt, kan de wartmtewinner worden uitgerust met een ecostand? zodat er alleen lucht wordt afgezogen (ivm binnenklimaat) maar geen warmte wordt gewonnen? In de zomer heb je dan wel afzuiging, met geen onnodige veel energieverbruik (t.o.v. een reguliere MV).

Dag MBR,
Bedankt voor je vragen en geduld!

Ik heb LTV (vloerverwarming beneden) met een thermostaat (bedraad) en een 2e circuit met HTV (radiatoren boven) met aparte thermostaat (radiografisch). Kan dit samen met de warmtewinner?
Je zou de WarmteWinner in kunnen zetten voor je woonkamer waar je het meeste gas verbruikt. Dan laat je het HT circuit in takt en haal je de in jouw woning maximaal haalbare besparing uit de WarmteWinner.

kan ik de afvoer van mijn wasdroger (condens droger) aansluiten op de warmtewinner? De droger geeft veel warmte af die anders door een (nog aan te leggen dakdoorvoer) verloren gaat. Indien ja, wordt het vocht van de wasdroger dan (via de WW) afgevoerd naar de aansluiting op de afvoer?
Bij condensdrogers waar de warmte direct in de ruimte geblazen wordt dan pakt het dicht bijzijnde rooster deze warmte op. Bij conventionele drogers met een dakdoorvoer is dit niet mogelijk.

mijn MV unit wordt o.b.v. C02 geschakeld vanuit meerdere sensoren (verblijfruimtes). Kan de warmtewinner dat ook?
De WarmteWinner kan nu nog niet op basis van co2 sturing ventileren.

kan de warmtewinner geschakeld worden door een draadloze hygrosensor? (bijv. vanuit de douche). MV units kunnen dat vaak wel.
De WarmteWinner kan nu nog niet met een vocht sensor aangestuurd worden. De WarmteWinner kan via Toon en de Toon app aangestuurd worden.

aangezien er in de zomer weinig warmtevraag is; gaan jullie verder ontwikkelen dat er ook tapwater verwarmd kan worden?
Een goeie tip en we zijn zeker van plan om te kijken of we de WarmteWinner hier verder op door kunnen ontwikkelen.

kan jullie warmtewinner gebruikt worden i.c.m. een boilervat? indien ja, wat is het advies qua inhoud (hoeveelheid liters)
Op dit moment kan de WarmteWinner nog niet in combinatie met een boilervat. Maar ook voor deze toepassing kijken we zeker verder of we de WarmteWinner hiervoor door kunnen ontwikkelen.

aangezien de warmtewinner de MV vervangt, kan de wartmtewinner worden uitgerust met een ecostand? zodat er alleen lucht wordt afgezogen (ivm binnenklimaat) maar geen warmte wordt gewonnen? In de zomer heb je dan wel afzuiging, met geen onnodige veel energieverbruik (t.o.v. een reguliere MV).
De WarmteWinner werkt als een hele zuinige ventilatiebox op de momenten dat er geen warmtevraag is. Door de gelijkstroom ventilator in de WarmteWinner kan de WarmteWinner heel zuinig ventileren. Zodra er via de thermostaat warmtevraag signaleert, wordt de ventilatielucht hiervoor gebruikt.
Ton van Rijn wrote:

Geduld heb ik. Maar beloof dan niet dat je er in het weekend op terug komt..

=====================

WarmteWinner Team wrote:

@MBr & @Ton van Rijn: Hartstikke leuk om te zien dat er zoveel vragen leven over de WarmteWinner! Het verzamelen van informatie en formuleren van antwoorden kost meer tijd dan we op voorhand dachten. Omdat we jullie ook graag van een doordacht antwoord willen voorzien, willen we jullie om iets meer geduld vragen. We formuleren een antwoord en komen er dit weekend nog op terug!

Dag Ton,

Mijn excuses! Alle vragen die voor de gestelde deadline waren binnengekomen hebben we voor kunnen leggen aan de techneuten in het WarmteWinner team. Jouw vraag en de vragen die nog naar aanleiding van de eerdere antwoorden werden gesteld nog niet. Deze hebben we nu wel voorgelegd, we antwoorden zo snel mogelijk!
jvdl wrote:

Dat is een goede Ton , dan hadden ze dat niet moeten beloven
maja de moderators hebben ook recht op weekend toch.:$
zo makkelijk zijn die vragen niet hoor :8

Dag jvdl,

Dank dat je ons het weekend gunde en voor je aanvullende vragen. 😉 Ook jouw vraag willen we dus graag eerst nog even aan de techneuten voorleggen, en wat uitzoekwerk doen met testdata. We komen er zo snel mogelijk op terug!
Wat is nu het extra stroomverbruik van de warmtewinner in een huis zonder mechanische ventilatie ?
Ton van Rijn wrote:

1) Wat is het energie verbruik wanneer WW op de volgende standen staat? (alleen ventilatie)
Ventilatievolume stand 1 m3/h 60 - 120
Ventilatievolume stand 2 m3/h 80 - 150
Ventilatievolume stand 3 m3/h 100 - 250

2)Wat is het energie verbruik wanneer WW op de volgende standen staat? (alleen verwarmen)
Ventilatievolume stand 3 m3/h 100 - 250

3)Past de WW de ventilatiestand aan op het moment er warmtevraag is?

4)Detecteerd de WW ook CO2?

5)Hoe word de ventilatie stand bepaald?

6)Hoe word de ventilatie stand ingesteld?

7)Hoe word bepaald of de cv ketel gaat bijverwarmen als de ww niet de gevraagde temperatuur behaald?

8)Kun je de CV stand uitschakelen en alleen de ww laten werken?

9)Wat is de maximale afstand tussen WW en CV?

10)Wat zijn alle aansluitmaten?

11)Word er een Toon geleverd bij de WW?

Dag Ton,

Nogmaals dank voor je geduld, hierbij antwoord op je vragen:

1) Wat is het energie verbruik wanneer WW op de volgende standen staat? (alleen ventilatie)
Ventilatievolume stand 3 m3/h 100 – 250

We werken momenteel nog toe naar het moment dat we de WarmteWinner gaan leveren. Dit betekent dat nog niet alles tot op detailniveau is doorgetest. We kunnen je wel een beter beeld geven door een vergelijking. We vragen de producent ervoor te zorgen dat de WarmteWinner niet meer energie verbruikt dan een hyper moderne DC (gelijkstroom) ventilatiebox.

2)Wat is het energie verbruik wanneer WW op de volgende standen staat? (alleen verwarmen)
Ventilatievolume stand 3 m3/h 100 – 250

Om hier een beetje een richting te geven; de WarmteWinner haalt een coëfficiënt of performance van 4,3. Het thermisch vermogen is 1,4 kW. Met de detailmetingen van het energieverbruik van de WarmteWinner op verschillende ventilatievolumestanden zijn we nog bezig. Zodra wij hier zelf meer over weten, informeren we alle geinteresseerden hier graag over.

3)Past de WW de ventilatiestand aan op het moment er warmtevraag is?

Als het nodig is past de WarmteWinner inderdaad de ventilatiestand aan. De wensen die je aan je WarmteWinner mee wilt geven over wanneer de stand aangepast moet worden, kun je bijvoorbeeld via Toon of de Toon app instellen.

4)Detecteerd de WW ook CO2?

Nee, de WarmteWinner detecteert helaas nog geen CO2. Wel een goed idee! We zullen blijven kijken hoe we de WarmteWinner door kunnen ontwikkelen.

5)Hoe word de ventilatie stand bepaald?

We gaven het al even aan bij je derde vraag, maar je bepaalt dus zelf de ventilatiestand, via Toon of via de Toon apps. Net zoals voor de verwarming van je woning kun je je wensen doorgeven aan de slimme thermostaat en deze stuurt op basis daarvan de WarmteWinner aan.

6)Hoe word de ventilatie stand ingesteld?

Zie de antwoorden op je derde en vijfde vraag. Deze kun je dus via je slimme thermostaat instellen.

7)Hoe word bepaald of de cv ketel gaat bijverwarmen als de ww niet de gevraagde temperatuur behaald?

We ontwikkelen hiervoor een slim stookalgoritme. Toon kan de ideale mix bepalen tussen WarmteWinner en cv-ketel, zodat je het optimale rendement haalt met je WarmteWinner.

8)Kun je de CV stand uitschakelen en alleen de ww laten werken?

Via de thermostaat kun je kiezen voor de Eco modus (WarmteWinner ventileert alleen, cv-ketel verwarmt bij warmtevraag) of voor de Boost modus (WarmteWinner wint warmte, cv-ketel verwarmt niet).

9)Wat is de maximale afstand tussen WW en CV?

De WarmteWinner wordt waterzijdig en elektrisch aangesloten op de ketel. Enkele meters kunnen hiermee prima worden overbrugd. Het is voor de installatie wel het handigst als de WarmteWinner en de cv-ketel niet extreem ver uit elkaar zitten.

10)Wat zijn alle aansluitmaten?

De luchtin- en uitlaat hebben een doorsnede van 15 cm. De hoogte van de WarmteWinner zelf is 57 cm, de breedte 50 cm, de diepte ook 50 cm. Mocht je nog nieuwsgierig zijn naar het gewicht; hij weegt 45 kilogram.

11)Word er een Toon geleverd bij de WW?

Als je nog geen Toon hebt, kan de WarmteWinner inderdaad in combinatie met Toon worden geleverd. We kijken ook nog naar een aanbod waarbij Toon niet verplicht is, omdat er ook veel klanten zijn wiens huis misschien niet geschikt is voor Toon, maar wel voor de WarmteWinner.

We hopen zo je vragen te hebben beantwoord en bedankt voor je interesse!
jvdl wrote:

heb ik nog een aantal aanvullende vragen als dit mag.
(Deze gezinnen hebben allebei nu rond de 40% gas bespaard ( is hoeveel m3) op het verwarmen van hun huizen.)
hoeveel zijn de stroom kosten omhoog gegaan in kwh ?
hadden deze gezinnen oude/nieuwe mechanische ventilatie dus wisselstroom of gelijkstroom.
word deze test ook gedaan met woningen waar geen mechanische ventilatie is ?

Dag jvdl,

Dank nog voor je aanvullende vraag over de testgezinnen. We geven je hierbij graag antwoord:

hoeveel zijn de stroom kosten omhoog gegaan in kwh ?

We mogen in verband met privacywetgeving geen verbruiksgegevens van klanten publiceren, dus we hopen dat je begrijpt dat we hier een beetje voorzichtig mee zijn. Om je een idee te geven; omgerekend naar een heel jaar is het stroomverbruik van de WarmteWinner bij een gemiddeld huishouden, op basis van onze ervaringen tot nu toe, zo’n 1100 Kwh.

hadden deze gezinnen oude/nieuwe mechanische ventilatie dus wisselstroom of gelijkstroom.

Het ene gezin had een AC (wisselstroom) ventilatiebox, het andere gezin had een DC (gelijkstroom) ventilatiebox.

word deze test ook gedaan met woningen waar geen mechanische ventilatie is ?

Ja, we gaan ook testen met woningen waar natuurlijk geventileerd wordt. De tests gaan in fases, wanneer we precies met deze test starten, is nu nog onduidelijk. We proberen alle geïnteresseerden zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen via de nieuwsflits waar je je op eneco.nl/warmtewinner voor aan kunt melden.
Zo zeg; 1100 Watt op jaarbasis, daar schrik ik toch van........
Dat is bijna mijn gehele jaarverbruik. Zolang ik nog niet op zon draai
Reputatie 2
Badge
Die 1100 Kwh is ongeveer wat ik zelf al had berekend op basis van het aantal geschatte draai-uren en het opgeven gemiddelde stroomverbruik per uur.

Het aantal is eigenlijk niet zo belangrijk, wat telt is de waarde van het stroom verbruik tegenover de waarde van het bespaarde gas. Zolang je meer bespaart aan gas dan je betaald aan stroom kun je winst behalen en als de winst tot een redelijke terugverdientijd van de WP leidt is het de aanschaf waard.

Aanvulling: Het antwoord op de vraag hoeveel stroom er gebruikt wordt is dus incompleet, er zou ook vermeld moeten worden hoeveel gas er bespaard wordt.
hanev001 wrote:

Die 1100 Kwh is ongeveer wat ik zelf al had berekend op basis van het aantal geschatte draai-uren en het opgeven gemiddelde stroomverbruik per uur.

Het aantal is eigenlijk niet zo belangrijk, wat telt is de waarde van het stroom verbruik tegenover de waarde van het bespaarde gas. Zolang je meer bespaart aan gas dan je betaald aan stroom kun je winst behalen en als de winst tot een redelijke terugverdientijd van de WP leidt is het de aanschaf waard.

Aanvulling: Het antwoord op de vraag hoeveel stroom er gebruikt wordt is dus incompleet, er zou ook vermeld moeten worden hoeveel gas er bespaard wordt.

Uiteraard is dat waar en weet ik weet m'n eigen gasverbruik natuurlijk op jaar basis en dat is 650m³.
Je begrijpt dat mijn interesse op dit apparaat al laag was en nu geheel weg is!
Reputatie 7
Badge +7
Brandje wrote:

Zo zeg; 1100 Watt op jaarbasis, daar schrik ik toch van........

1100 Kwh Ton :$

"stroomverbruik van de WarmteWinner bij een gemiddeld huishouden, op basis van onze ervaringen tot nu toe, zo’n 1100 Kwh."
Hoi Jan,

Jij let op zeg! Compliment!
Dat was een storende fout van mij.
Uiteraard 1100 kWh op jaar basis!
Reputatie 7
Badge +7
@ WarmteWinner Team,

deze vraag is nog niet duidelijk beantwoord .

(Deze gezinnen hebben allebei nu rond de 40% gas bespaard
---( is hoeveel m3 )--- op het verwarmen van hun huizen.)

vanwege de privacywetgeving mag het antwoord een paar procent afwijken
in uw voordeel of nadeel 🙂
Reputatie 3
Badge
@Brandje
Jij zit al op de helft van het gemiddelde gas verbruik ik denk dus dat je ook redelijk op de helft van het gemiddelde stroom verbruik komt van de warmtewinner.
Ander extra voordeel is dat je waarschijnlijk onder de 500m3 komt wat weer een extra besparing op de netbeheerder is.
Dat het gemiddelde stroomverbruik in mijn geval ook 50% lager zal zijn dat betwijfel ik zeer.
Simpel omdat ik vermoed dat welk huishoudgeld dan ook de motor zal moeten draaien.
En de algemene verwachte besparing van €250 per jaar zal ik dan ook mi niet bereiken.
Reputatie 3
Badge
@Brandje
Als jij op dit moment geen mechanische ventilatie hebt dan is het idd niet 50% minder.
Heb je dat al wel zal het verbruik gelijk of misschien zelfs minder zijn in vergelijking met je huidige mechanische ventilatie.
Daar komt dan uiteraard je warmtevraag van de Warmtewinner bij in verbruik.
Welke bij jou niet heel hoog zal zijn gezien je gas verbruik.
Reputatie 2
Ik heb een huis zonder mechanische ventilatie, wat is dan het voordeel wat je behaald?
Reputatie 7
Badge +7
@WarmteWinner Team
Dank voor de antwoorden.:D Nu hopen dat jullie snel met een betrouwbare rekentool komen om zo een reëel beeld te kunnen geven van een evnetuele besparing.
(raar dat ik geen update kreeg in mijn mailbox, *staat toch echt als favoriet)
V.A.M. Berends wrote:

Ik heb een huis zonder mechanische ventilatie, wat is dan het voordeel wat je behaald?

Hoi Vincent,

Als het goed is komt er een rekentool, daar wacht ik ook op; voor mij extra belangrijk omdat ik denk dat bij mijn lage gasverbruik niet zoveel meer te besparen blijft.
Reputatie 7
Badge +7
Toch weer een vraag.
Is het mogelijk om net zoals met de temperatuur de ventilatie stand vooraf te programmeren?
Nu gaat de warmtewinner voor mij op nog een vlak tekort schieten.
Dus wanneer wij douchen bijvoorbeeld tussen
07:00 en 09:30 Ventilatievolume stand 3 m3/h 100 - 250
Wanneer er niemand thuis is
09:30-17:00 Ventilatievolume stand 1 m3/h 60 - 120
Wanneer je op vakantie bent
00:00-23:59 Ventilatievolume stand 0
etc etc en dit naar eigen wens van de gebruiker te kunnen bepalen met een bijvoorbeeld viertal schakel momenten per dag en in de vakantie stand van de toon op bijvoorbeeld standaard 1 uur per dag even ventileren.
Of toch een stel Z-wave gestuurde sensoren toevoegen.
Reputatie 7
Badge +7
En toen bleef het stil :?

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen