Forumleden Vragenvuur – Vraag het ’t Eneco WarmteWinner team | Eneco Community

Forumleden Vragenvuur – Vraag het ’t Eneco WarmteWinner team

Reputatie 7
Badge +6
Ben jij die techneut die alle spec’s van deze nieuwe warmtepomp wil weten? Of een fanatiek Eneco-volger en nieuwsgierig waarom Eneco met dit nieuwe product komt? Van gadgetfreak tot bespaargoeroe: we willen iedereen van harte uitnodigen al je vragen los te laten op het Eneco WarmteWinner team!

Hoe werkt ‘t?

Zet je vragen over de WarmteWinner op dit topic tussen nú en aanstaande donderdag 12:00. En het WarmteWinner team geeft vrijdag antwoord. Jullie vragen en de antwoorden van het team zijn ook weer terug te vinden in de WarmteWinner nieuwsflits mei 2016.

Het team

Carina, Joost, Paul, Amy, Gijs, Mark en Esther werken mee aan de WarmteWinner: van techniek tot installatie en communicatie, alle vragen zijn bij ons welkom.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

141 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Wat maakt de Eneco Warmtewinner zo speciaal, ten opzichte van andere vergelijkbare producten?

Wat zijn de voordelen die ik als consument hiermee behaal, buiten alle besparingen etcetera. Is natuurlijk wel een behoorlijke investering die moet doen.
Reputatie 2
Badge
Ik heb in het andere forum onderwerp deze vragen al gesteld:

1. De technische specificaties

2. De instel en gebruiksmogelijkheden ( installatie handleiding)

3. Financiële informatie, onderverdeeld in leverprijs, subsidieregels en onderhoudskosten.

Op vraag 1 heb ik van Folkert antwoord gehad alhoewel ik mij afvraag of de informatie compleet is.

Het punt “COP (20 ºC - 45 ºC) 4,2” zou ik graag verduidelijkt zien. Wat wordt er 20 – 45 graden?

Daarnaast zijn er in het forum nogal wat vraagtekens over de uitspraak dat de WarmteWinner alleen in combinatie met Toon geleverd wordt.

Ben ik verplicht Toon te nemen en wat is in dat geval jullie reden voor deze combinatie levering? Ik kan geen enkele technische noodzaak daarvoor bedenken en ben van menig dat ik als koper het recht heb om zelf te bepalen op welke thermostaat de aansluiting plaatsvindt.
Reputatie 7
Badge +7
Een Heel eenvoudige vraag.
wat is de werkelijke besparing in euro,s ?
( vermindering kosten gas ) wat zijn dan de stroom kosten om dit te bereiken ?
of te wel levert het wat op voor de klant , bespaart gas maar kost extra stroom:8
Reputatie 3
Badge
Als eerste wil ik graag kwijt dat ik het een goed initiatief vind dat Eneco dit 'vragenvuur' organiseert. Ik denk dat hiermee veel mensen mee geholpen zijn/worden. Ik in elk geval. Hieronder een aantal voor mij belangrijke vragen:
1. wat is de maximale afstand tussen de warmtewinner en de cv-ketel?
2. wat zijn de aanschafkosten, servicekosten en evt. abonnementskosten bij elkaar?
3. moet de Warmtewinner op Toon worden aangesloten?
4. hoeveel (extra) stroom verbruikt de Warmtewinner. Wellicht kunnen jullie dit aantonen met gebruiksgegevens van de testgezinnen. En hoeveel gas besparen de testgezinnen.

Dit is het voor nu. Hopelijk weten jullie hier mooie antwoorden op te formuleren.
Reputatie 2
Badge
Aanvulling op mijn eerdere vraag.

Stel dat ik na aanschaf van de WarmteWinner jullie ook het onderhoud van mijn CV-ketel laat doen is er dan een combinatie korting voor het onderhoud aan CV+WP en wat worden de onderhouskosten dan?

Kan er een meer acurate leverdatum gegeven worden dan het nogal vage "eind van de zomer"?
Reputatie 6
Badge +5
Hoe werkt het in een huis zonder mechanische ventilatie. En in de zomer . Dat heb je er toch niets aan . Dan zou de stekker eruit kunnen .
Badge
Is de warmtewinner te koppelen aan de schakelaar van de mechanische ventilatie in de keuken en zijn er meerdere afzuigsnelheden mogelijk?
Badge
Waarom ook geen mogelijkheid voor het opwarmen van water voor douche en dergelijke zo haal je ook voordeel in de zomer?
Reputatie 3
Badge
De Warmtewinner wordt met Toon geleverd. Moet je dan ook een abonnement betalen van Toon? Ook als je Toon niet installeert/gebruikt?
1) Ik heb LTV (vloerverwarming beneden) met een thermostaat (bedraad) en een 2e circuit met HTV (radiatoren boven) met aparte thermostaat (radiografisch). Kan dit samen met de warmtewinner?
2) kan ik de afvoer van mijn wasdroger (condensdroger) aansluiten op de warmtewinner? De droger geeft veel warmte af die anders door een (nog aan te leggen dakdoorvoer) verloren gaat. Indien ja, wordt het vocht van de wasdroger dan (via de WW) afgevoerd naar de aansluiting op de afvoer?
3) mijn MV unit wordt o.b.v. C02 geschakeld vanuit meerdere sensoren (verblijfruimtes). Kan de warmtewinner dat ook?
4) kan de warmtewinner geschakeld worden door een draadloze hygrosensor? (bijv. vanuit de douche). MV units kunnen dat vaak wel.
5) aangezien er in de zomer weinig warmtevraag is; gaan jullie verder ontwikkelen dat er ook tapwater verwarmd kan worden?
6) kan jullie warmtewinner gebruikt worden i.c.m. een boilervat? indien ja, wat is het advies qua inhoud (hoeveelheid liters)
7) aangezien de warmtewinner de MV vervangt, kan de wartmtewinner worden uitgerust met een ecostand? zodat er alleen lucht wordt afgezogen (ivm binnenklimaat) maar geen warmte wordt gewonnen? In de zomer heb je dan wel afzuiging, met geen onnodige veel energieverbruik (t.o.v. een reguliere MV).
Reputatie 7
Badge +7
1) Wat is het energie verbruik wanneer WW op de volgende standen staat? (alleen ventilatie)
Ventilatievolume stand 1 m3/h 60 - 120
Ventilatievolume stand 2 m3/h 80 - 150
Ventilatievolume stand 3 m3/h 100 - 250

2)Wat is het energie verbruik wanneer WW op de volgende standen staat? (alleen verwarmen)
Ventilatievolume stand 1 m3/h 60 - 120
Ventilatievolume stand 2 m3/h 80 - 150
Ventilatievolume stand 3 m3/h 100 - 250

3)Past de WW de ventilatiestand aan op het moment er warmtevraag is?

4)Detecteerd de WW ook CO2?

5)Hoe word de ventilatie stand bepaald?

6)Hoe word de ventilatie stand ingesteld?

7)Hoe word bepaald of de cv ketel gaat bijverwarmen als de ww niet de gevraagde temperatuur behaald?

8)Kun je de CV stand uitschakelen en alleen de ww laten werken?

9)Wat is de maximale afstand tussen WW en CV?

10)Wat zijn alle aansluitmaten?

11)Word er een Toon geleverd bij de WW?
hanev001 wrote:

Ik heb in het andere forum onderwerp deze vragen al gesteld:

1. De technische specificaties

2. De instel en gebruiksmogelijkheden ( installatie handleiding)

3. Financiële informatie, onderverdeeld in leverprijs, subsidieregels en onderhoudskosten.

Op vraag 1 heb ik van Folkert antwoord gehad alhoewel ik mij afvraag of de informatie compleet is.

Het punt “COP (20 ºC - 45 ºC) 4,2” zou ik graag verduidelijkt zien. Wat wordt er 20 – 45 graden?

Daarnaast zijn er in het forum nogal wat vraagtekens over de uitspraak dat de WarmteWinner alleen in combinatie met Toon geleverd wordt.

Ben ik verplicht Toon te nemen en wat is in dat geval jullie reden voor deze combinatie levering? Ik kan geen enkele technische noodzaak daarvoor bedenken en ben van menig dat ik als koper het recht heb om zelf te bepalen op welke thermostaat de aansluiting plaatsvindt.

Dag hanev001,

Leuk om te zien dat je bezig bent met de WarmteWinner, ook al eerder in het andere WarmteWinner topic.

Technische specificaties
We zorgen dat er voor 1 mei een technische brochure is op de website, waar je de technische specificaties in kunt vinden.
De instel en gebruiksmogelijkheden (installatie handleiding)
Ook hierover kun je meer vinden in de brochure. De installatie- en gebruikshandleiding hebben we nog niet, daar werken we momenteel ook hard aan.

Financiële informatie, onderverdeeld in leverprijs, subsidieregels en onderhoudskosten
De WarmteWinner gaat in combinatie met een serviceabonnement rond de € 1.000 kosten, inclusief ISDE subsidie. Het serviceabonnement wordt nu nog aan gewerkt evenals de exacte prijsstelling.

De 20 graden staan voor de temperatuur van de ventilatielucht en de 45 graden staan voor de aanvoer temperatuur van cv-ketel. De WarmteWinner kan bij deze getallen een COP (coëfficiënt of performance) van 4,2 halen. Ik hoop dat het zo duidelijker is geworden!

Ben ik verplicht Toon te nemen en wat is in dat geval jullie reden voor deze combinatie levering?

Ik snap dat dit wat onduidelijk is. De WarmteWinner ‘praat’ het beste met Toon, waardoor je altijd en realtime inzicht hebt in je besparing. We bieden de WarmteWinner daarom straks in combinatie met Toon aan. Maar we hebben inmiddels ook mensen gesproken, wiens huis niet geschikt is voor Toon. Daarom bekijken we ook een aanbod zonder Toon. De reden dat we graag de combinatie aanbieden is om de klant inzicht te geven in de dagelijkse besparing van de WarmteWinner op de gasrekening. En de klanten hebben dan optimaal bedieningsgemak van de WarmteWinner, dat is wat mensen graag willen.
mAiden wrote:

Wat maakt de Eneco Warmtewinner zo speciaal, ten opzichte van andere vergelijkbare producten?

Wat zijn de voordelen die ik als consument hiermee behaal, buiten alle besparingen etcetera. Is natuurlijk wel een behoorlijke investering die moet doen.

Hey mAiden,

Warmtepompen bestonden natuurlijk al even. Maar bij het ontwerpen van de WarmteWinner is het uitgangspunt altijd geweest dat ‘ie beschikbaar en bereikbaar voor iedereen moest zijn. Geen hak- of breekwerk, geen ingewikkeld apparaat met een buiten unit, geen astronomische aanschafprijs.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het wel een behoorlijke investering is, maar hij verdient zichzelf (bij gemiddeld verbruik) relatief snel –binnen vier jaar- terug.

Er zijn ook veel andere besparingsoplossingen voor thuis, maar die richten zich vooral op elektriciteit opwekken en besparen. Met de WarmteWinner kun je straks ook flink besparen op gas.
jvdl wrote:

Een Heel eenvoudige vraag.
wat is de werkelijke besparing in euro,s ?
( vermindering kosten gas ) wat zijn dan de stroom kosten om dit te bereiken ?
of te wel levert het wat op voor de klant , bespaart gas maar kost extra stroom:8

Hi jvdl,

Bij een woning met een gemiddeld gasverbruik van 1400 m3 waar een oud type mechanische ventilatie staat, kan de WarmteWinner een besparing tot maximaal 60% realiseren op het gedeelte van het gasverbruik dat gebruikt wordt voor de verwarming van de woning.

Omdat de WarmteWinner een super zuinige gelijkstroom ventilator heeft, verbruikt de WarmteWinner ook veel minder stroom dan een oud type mechanische ventilatie. Een vrij technisch verhaal, maar als je het gemiddeld extra stroomverbruik van het gemiddeld te besparen gasverbruik aftrekt, komt de besparing bij gemiddeld verbruik uit rond de € 250 per jaar.

Het hangt af van zoveel factoren (hoeveel stroom verbruik je, hoeveel gas verbruik je, is je woning goed geïsoleerd, je eigen gedrag, enz.) dat we het voor jou specifiek niet kunnen berekenen. We werken momenteel hard aan een soort rekenmachientje voor op de WarmteWinner website, waarmee je je persoonlijke besparing kan inschatten.
Reinoud76 wrote:

Als eerste wil ik graag kwijt dat ik het een goed initiatief vind dat Eneco dit 'vragenvuur' organiseert. Ik denk dat hiermee veel mensen mee geholpen zijn/worden. Ik in elk geval. Hieronder een aantal voor mij belangrijke vragen:
1. wat is de maximale afstand tussen de warmtewinner en de cv-ketel?
2. wat zijn de aanschafkosten, servicekosten en evt. abonnementskosten bij elkaar?
3. moet de Warmtewinner op Toon worden aangesloten?
4. hoeveel (extra) stroom verbruikt de Warmtewinner. Wellicht kunnen jullie dit aantonen met gebruiksgegevens van de testgezinnen. En hoeveel gas besparen de testgezinnen.

Dit is het voor nu. Hopelijk weten jullie hier mooie antwoorden op te formuleren.

Dag Reinoud76

Wat leuk om te horen! We vertellen graag wat we kunnen over de WarmteWinner, zeker als mensen daarmee geholpen zijn.

wat is de maximale afstand tussen de warmtewinner en de cv-ketel?
Voor het plaatsen van de WarmteWinner is het handig dat de cv ketel in ieder geval in de buurt is, bijvoorbeeld in dezelfde ruimte. We maken een elektrische verbinding met de ketel en de aansluitleidingen van de WarmteWinner komen direct onder de ketel op de hoofdleiding. Dit kunnen we ook met leidingen overbruggen, maar die zou je dan door je huis kunnen zien lopen. Dat is natuurlijk niet zo netjes, dus het liefst zetten we de WarmteWinner toch dichtbij de cv-ketel.

wat zijn de aanschafkosten, servicekosten en evt. abonnementskosten bij elkaar?
We zijn nog bezig met het bepalen van de exacte prijzen. We weten het ongeveer, maar voordat we het precies bepalen, praten we nog met verschillende klantenpanel. De indicatie geven we je nu alvast. De WarmteWinner gaat in combinatie met een Toon serviceabonnement rond de € 1.000 kosten, inclusief ISDE subsidie. Voor het serviceabonnement werken we nog de invulling en de prijsstelling.

moet de Warmtewinner op Toon worden aangesloten?
In eerste instantie wilden we de WarmteWinner inderdaad standaard aanbieden in combinatie met Toon. De WarmteWinner ‘praat’ namelijk het beste met Toon, waardoor je altijd en realtime inzicht hebt in je besparing. Maar we hebben inmiddels ook mensen gesproken, wiens huis niet geschikt is voor Toon. Daarom bekijken we ook de mogelijkheid van een aanbod zonder Toon.

hoeveel (extra) stroom verbruikt de Warmtewinner. Wellicht kunnen jullie dit aantonen met gebruiksgegevens van de testgezinnen. En hoeveel gas besparen de testgezinnen
Ik antwoord eerst graag op basis van het gemiddelde en daarna vertel ik je meer over de testgezinnen. Bij een woning met gemiddeld gasverbruik (1400 m3) en waar een oud type mechanische ventilatie staat, kan de WarmteWinner een besparing tot maximaal 60% geven op het gasverbruik dat gebruikt wordt voor de verwarming van de woning.

Voor het onttrekken van warmte aan lucht gebruikt de WarmteWinner stroom. En hij vervangt ook de mechanische ventilatie. Omdat de WarmteWinner een super zuinige gelijkstroom ventilator heeft, verbruikt de WarmteWinner veel minder stroom dan een oud type mechanische ventilatie.

We maken momenteel een soort rekenmachientje voor op de WarmteWinner website, waarmee je je persoonlijke besparing kan inschatten.

Om antwoord te geven op je vraag over de testgezinnen; deze twee gezinnen (Jaap & Astrid en Patrick en Marjolein) hebben de eerste prototypes staan. We zijn hiermee continue aan het optimaliseren. Deze gezinnen hebben allebei nu rond de 40% gas bespaard op het verwarmen van hun huizen. Het ene gezin zat daar een stukje boven, het andere eronder. Geen slecht resultaat, want dit waren de eerste prototypes. We zien dus dat er flink bespaard is.
hanev001 wrote:

Aanvulling op mijn eerdere vraag.

Stel dat ik na aanschaf van de WarmteWinner jullie ook het onderhoud van mijn CV-ketel laat doen is er dan een combinatie korting voor het onderhoud aan CV+WP en wat worden de onderhouskosten dan?

Kan er een meer acurate leverdatum gegeven worden dan het nogal vage "eind van de zomer"?

Dag hanev001,
Goeie toevoegingen. Hier zijn we grote voorstanders van! Ook hiervan onderzoeken we momenteel nog op meerdere manieren wat de beste combinatiemogelijkheden zijn. Veel concreter kan ik hierover niet worden, we onderzoeken deze mogelijkheden nog maar kort.
Kan er een meer accurate leverdatum gegeven worden dan het nogal vage "eind van de zomer"?
De allereerste partij WarmteWinners gaan we aanbieden aan de 10.000 mensen die zich hebben ingeschreven als geïnteresseerden op eneco.nl/warmtewinner. De installatie daarvan zal 1e week september starten voor een eerste groep klanten. Het duurt natuurlijk even voor een nieuw product op volle toeren geproduceerd kan worden, maar wij doen er in ieder geval alles aan om de productie zo snel mogelijk op volle snelheid te hebben.
picardo wrote:

Hoe werkt het in een huis zonder mechanische ventilatie. En in de zomer . Dat heb je er toch niets aan . Dan zou de stekker eruit kunnen .

Hoi Picardo,
We onderzoeken welke rendementen de WarmteWinner bij natuurlijke ventilatie haalt. De werking van de WarmteWinner blijft hetzelfde als met mechanische ventilatie. In de zomer, als er bijvoorbeeld geen warmtevraag is vanuit de kamerthermostaat in de woonkamer, zal de WarmteWinner geen warmte gaan winnen en standby staan.
Webstar wrote:

Is de warmtewinner te koppelen aan de schakelaar van de mechanische ventilatie in de keuken en zijn er meerdere afzuigsnelheden mogelijk?

Hey Webstar,

De WarmteWinner kan net zoals de meeste mechanische ventilatiesystemen ook in drie standen worden ingesteld. Je kunt de WarmteWinner bedienen met Toon en de Toon apps. Daarmee heb je de standenschakelaar in de keuken dus niet meer nodig.
Vosje wrote:

Waarom ook geen mogelijkheid voor het opwarmen van water voor douche en dergelijke zo haal je ook voordeel in de zomer?

Dag Vosje,
De WarmteWinner hebben we zo simpel mogelijk gehouden, zodat ‘ie beschikbaar en bereikbaar kon zijn voor iedereen. Geen hak- en breekwerk, geen ingewikkeld apparaat met een buiten-unit. Om dit te kunnen doen richt hij zich op de grootste gasverbruiker in huis – de centrale verwarmingsinstallatie. We blijven natuurlijk kijken hoe we de WarmteWinner kunnen verbeteren. Wie weet kan hij in de toekomst dus ook een besparing gaan realiseren op het verwarmen van water.
Reinoud76 wrote:

De Warmtewinner wordt met Toon geleverd. Moet je dan ook een abonnement betalen van Toon? Ook als je Toon niet installeert/gebruikt?

Hey Reinoud76,
Ook een goede vraag! Maar ik denk dat ons eerdere antwoord hier ook de lading dekt:
Als je de WarmteWinner in combinatie met Toon neemt, betaal je daar inderdaad een gecombineerde abonnementsprijs voor. De WarmteWinner ‘praat’ namelijk het beste met Toon, waardoor je altijd en realtime inzicht hebt in je besparing.

Maar we hebben inmiddels ook mensen gesproken, wiens huis niet geschikt is voor Toon. Daarom bekijken we ook een aanbod zonder Toon.
@MBr & @Ton van Rijn: Hartstikke leuk om te zien dat er zoveel vragen leven over de WarmteWinner! Het verzamelen van informatie en formuleren van antwoorden kost meer tijd dan we op voorhand dachten. Omdat we jullie ook graag van een doordacht antwoord willen voorzien, willen we jullie om iets meer geduld vragen. We formuleren een antwoord en komen er dit weekend nog op terug!
Hallo WarmteWinner Team

Goed te lezen over de technische specs, en de beantwoording van diverse mede forumleden. Hoewel ik mij heb opgegeven voor de ww vraag ik mijzelf af of in mijn huidige situatie er zodanig een besparing is die de aanschaf rechtvaardig vandaar dat ik niet direct een vraag hierover heb gesteld.

Hier een goed geheel geisoleerde woning met de luxe van hr++ glas, kunstof kozijnen, een nieuwe cv ketel en ventilatie.

Als aleenstaande kom ik van een verbruik van 1600kwh naar 1180kwh en gas van 1478 naar 758m3 in de oude situatie van voor de verhuizing.

Oké. Vergelijken met het nieuwe huis kan nog niet, maar uitrekend naar een heel jaar gebruik kom ik onder deze waardes.

Een calculator zoals jullie omschrijven zal dan ook een mooi richtlijn zijn om in een individuele situatie dit te kunnen berekenen.

Zie de documentatie met belangstelling tegemoet.
Reputatie 7
Badge +7
WarmteWinner Team wrote:

@MBr & @Ton van Rijn: Hartstikke leuk om te zien dat er zoveel vragen leven over de WarmteWinner! Het verzamelen van informatie en formuleren van antwoorden kost meer tijd dan we op voorhand dachten. Omdat we jullie ook graag van een doordacht antwoord willen voorzien, willen we jullie om iets meer geduld vragen. We formuleren een antwoord en komen er dit weekend nog op terug!

Ik wacht met geduld af, ook op jullie rekentool.
Reputatie 7
Badge +7
heb ik nog een aantal aanvullende vragen als dit mag.
(Deze gezinnen hebben allebei nu rond de 40% gas bespaard ( is hoeveel m3) op het verwarmen van hun huizen.)
hoeveel zijn de stroom kosten omhoog gegaan in kwh ?
hadden deze gezinnen oude/nieuwe mechanische ventilatie dus wisselstroom of gelijkstroom.
word deze test ook gedaan met woningen waar geen mechanische ventilatie is ?
Goede vraag @jvdl.

Lijkt mij een belangrijk punt om dit nog te onderbouwen.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen