Ervaringen met Warmtewinner | Eneco Community
beantwoord

Ervaringen met Warmtewinner

Reputatie 5
Badge
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 405 reacties
Zojuist is bij ons de warmtewinner geïnstalleerd. Nu heb ik een aantal vraagjes:
1. Zijn er al meer forumleden met een warmtewinner?
2. Ik heb radiatoren en deed voorheen in de nacht de verwarming omlaag. Ik begreep dat dat nu niet meer handig is. Maar je kan toch wel 1of 2graden verlagen? Dat zou toch in je verbruik moeten schelen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben (kan ook met een andere warmtepomp)?

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen!
icon

Beste antwoord door Marko 2 april 2018, 14:07

@RalfR

De spaarpomp is niet gekoppeld met mn zonneboiler, de boiler word op dit moment door de zon verwarmd op het onderste spiraal en het bovenste gedeelte door de pelletkachel. nu kan het voorkomen dat op dagen dat er geen ruimteverwarming nodig is maar er niet genoeg zon is om het vat te verwarmen dat ik dus niet kan douchen. vandaar dat ik overweeg om in de toekomst wel het vat te gaan verwarmen met de spaarpomp zodat ik gegarandeerd warm water heb. het vat is overigens 300 ltr
Bekijk origineel

128 Reacties

Gelukkig komt Inventum met een betere versie van de Spaarpomp dat ook bedoeld is om een boiler op aan te sluiten als update naar All-E, en zo een gas ketel te kunnen vervangen. Hopelijk is de tvt korter door het CV en warmwater bereiden mogelijkheden i.c.m. een boiler.
8 jaar tvt vind ik nog best lang voor iets dat je (bijna) verplicht bent om aan te schaffen.
http://www.grijsnaargroen.nl/gasloos/inventum-ecolution-modul-air

Duco heeft ook een nieuwe warmtepomp All-E MV box (DucoBox Eco) dat zelfs op CO2 aangestuurd kan worden met een maximale COP van 7,4 (A 20 / W 35). http://www.duco.eu/nl-nl-producten/nl-nl-luchtafvoer/nl-nl-ventilatieboxen-en-ventilatiewarmtepompen/nl-nl-ducobox-eco
Beide opties zonder verplicht abonnement...

@RalfR

De spaarpomp is niet gekoppeld met mn zonneboiler, de boiler word op dit moment door de zon verwarmd op het onderste spiraal en het bovenste gedeelte door de pelletkachel. nu kan het voorkomen dat op dagen dat er geen ruimteverwarming nodig is maar er niet genoeg zon is om het vat te verwarmen dat ik dus niet kan douchen. vandaar dat ik overweeg om in de toekomst wel het vat te gaan verwarmen met de spaarpomp zodat ik gegarandeerd warm water heb. het vat is overigens 300 ltr
Reputatie 5
Badge
Zo, de maand april is ook weer voorbij. Een redelijk warme maand met name door een paar zeer warme dagen. Het aantal gewogen graaddagen kwam uit op 155 tegenover 208 vorig jaar. Een normale april heeft volgens mij voor mijn locatie (Hoek van Holland) iets van 200 graaddagen. Sowieso is de maand wat lastiger te vergelijken met vorig jaar, aangezien wij ook nog een paar daagjes weg zijn geweest (drie dagen geen gasverbruik). Tot slot heeft de verwarming sinds 16 april ook niet meer aangestaan.

Vorig jaar was het gasverbruik voor verwarming 0,136 m3/graadddag. Nu met de warmtewinner is dit op 0,053 m3/graaddag gekomen. Dit is een besparing van ruim 60%. Dit was bij de huidige maand dus een besparing van 12 m3 gas geweest. Het verbruik van de warmtewinner was in april 40 kWh.

Ook voor de maand april is e.e.a. nu dus inzichtelijk te maken. Het minder gas verbruik zou mij € 8,36 besparen. Het (extra) stroomverbruik kost mij € 3,68. In april dus € 4,68 bespaart.

Sinds dat de warmtewinner is geïnstalleerd op 8 januari is mijn gasverbruik per graaddag gedaald van 0,258 m3/graaddag naar 0,148 m3 per graaddag, bijna 43% minder dus. Van 8 januari t/m 30 april zijn er voor HvH 1383 gewogen graaddagen geweest. Met mijn verbruik van vorig jaar had mij dit dus 357 m3 gas gekost en bij mijn huidige verbruik 205 m3. Dit scheelt dus 152 m3 of terwijl € 100. De warmtewinner heeft naar mijn beste inschatting hier 391 kWh voor gebruikt, of terwijl € 36 (stroom via overschot zonnepanelen, dus € 0,092 per kWh). Mijn totale besparing zonder rekening te houden met het feit dat mijn oude MV ook stroom verbruikte is dus € 64. De zomer komt er aan, dus dit zal ook wel mijn laatste maand zijn geweest waarin de WW aan heeft gestaan. Het lijkt erop dat ik ongeveer een half stookseizoen de WW in gebruik heb. De totale besparing op jaarbasis zou dan op € 128 komen. Als ik daar de meerkosten voor het onderhoudscontract afhaal (€ 15), kom ik op een besparing van € 113 per jaar. Met een netto aanschafprijs van € 1000 komt de terugverdientijd hiermee op bijna 9 jaar.

Aangezien de CV/WW pas weer in oktober/november aan gaat, zal dit voorlopig mijn laatste post zijn op het gebied van mijn ervaringen met de WW. Mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor ik dat wel!
Reputatie 5
Badge
@Berny helaas kan ik zelf geen cv onderhouden... en de opwek wordt nu in ieder geval nog gesaldeerd, dus dat ik in de winter niks opwek maakt voor nu nog niet uit.

En verder kan ik het onderhoudsabonnement volgens mij nu ook gewoon opzeggen. Alleen moet ik dan zelf het filter kopen en onderhoud bij een derde partij kopen. Dat zal niet heel veel goedkoper zijn. En het abonnement op toon had ik ook al voor de warmtewinner. Ik ben nog niet zo ver dat ik het hobbycircuit snap/aan durf.

Over een goede maand hangt de warmtewinner een jaar, dus dan kan ik een goed vergelijk maken. Tot nu toe zit ik op een besparing van 40% per graaddag op het gasverbruik voor de verwarming (dus exclusief de inschatting van het verbruik voor warm water). Ik verwacht eind van het jaar ongeveer 200 m3 minder gas te hebben verbruikt (€ 140) bij ongeveer 750 kwh (€ 70). Scheelt dus € 70, zonder onderhoud en toon abonnement aangezien ik dat voor de warmtewinner ook al had.

Daarnaast is het comfort in huis omhoog. De temperatuur staat vaker hoger, dus dat had normaal ook nog voor meer verbruik gezorgd. Dit heb ik verder ook buiten beschouwing gelaten.

Tot slot heb ik dit najaar de verwarming met behulp van olisto ook in stapjes van een halve graad laten verwarmen. Het komt erop dat dat ook nog een stuk zuiniger in het gasverbruik is. Mijn jaarrekening is in september gekomen en mindergas.nl schat mijn verbruik nu toch ook nog 80m3 lager in dan bij de afgelopen jaarrekening.

Begin januari dus meer...
Badge

Zo het eerste jaar warmtewinner is voor bij de warmtewinner heeft 475 kuub gas opgeleverd en 990 kWh verbruikt aan stroom. Gasverbruik is afgelopen jaar 770 ipv 1450 kuub.

Het elektrisch verbruik is niet erg want ik heb 16 panelen op het dak liggen. Begin december volgt de jaar nota 

@Berny Het is algemeen bekend dat het behaalde rendement van de warmtewinner momenteel niet gehaald kan worden. Dit is ook de reden dat het huidige model momenteel in onderzoek is, en zal op termijn softwarematig aangepast worden waardoor het rendement wel hoger kan uitvallen.

Hier heb ik destijds bij div. gesprekken met Eneco besloten om niet voor de ww te gaan. enerzijds hierdoor, anderzijds dat mijn huidige verbruik in gas al zo laag is.

Met nog een maand te gaan voor mijn jaarnota zit ik voor verwarming/warmwater op 254m3 en electra op een min van -174

Januari 2018 leverde een besparing op van 9% op gas.
Reputatie 5
Badge
@Berny
@mpleizr

De genoemde besparingen zijn tov het verbruik per graaddag 2017. Injanuari 2017 was dit 0,272.
Reputatie 7
Badge +8
Kijk, er wordt nu ook hier gesproken over de warmtewinner.
Zelf heb ik het beestje sinds 20 mrt 2017 hangen als tester.

Op de VSK beurs inderdaad een Spaarpomp aan het werk gezien.
Deze stond stand alone een radiator te voeden zonder CV.
De temperatuur was erg warm daarbinnen..

Wel leuke gesprekken gehad met monteurs en ontwikkelaars.
Tenminste antwoorden van gehad waar het bij Eneco fluisterstil is sinds eind 2017 en er op wacht. De wind zal weer eens tegen zitten..

Ik heb begrepen dat de test nog tot mei gaat duren. Daarna zien we wel verder.
Reputatie 5
Badge
Maart 2019 is ook weer voorbij. Het was een zachte maand met 304 graaddagen. Het gasverbruik voor de verwarming was 0,071 m3. Dit is een stuk minder dan vorig jaar terwijl wij toen ook al de warmtewinner hadden (0,159 m3 per graaddag bij 408 graaddagen), 55% minder dus. Het enige wat anders is, dat ik sinds dit stookseizoen de opwarming-cyclus langzamer heb ingesteld (middels Olisto). Daarnaast merk ik ook dat als het minder koud is, de warmtewinner het beter trekt. Bij deze graaddagen van maart 2019 heb ik 27 m3 bespaard t.o.v. 2018 (€ 19 bij gelijk stroomverbruik). T.o.v. 2017 (0,255 m3 per graaddag) heb ik 56 m3 bespaard (€ 40 bij €0,72 per m3) en 139 kwh meer verbruikt (€ 13 bij € 0,092 per kwh).
Reputatie 1
Badge
Welke extra kosten? Ik had normaal toch ook al een onderhoudscontract voor mijn cv en mv...

Ik krijg een aanbod van Eneco wat spreekt over maandelijkse kosten voor onderhoudsabonnement WarmteWinner en cv-ketel: € 12,95.

Mijn huidige cv abo kost me 60eur per jaar dus de extra kosten zijn bijna 100 euro per jaar. Blijft er bijzonder weinig over van de energiebesparing, terug verdientijd ongeveer een eeuw.
Reputatie 5
Badge
De maand maart is ook weer voorbij. Een redelijk koude maand maart volgens mij. Het aantal gewogen graaddagen kwam uit op 408 tegenover 277 vorig jaar. Na even Googlen lijkt voor maart normaal iets van 360 graaddagen te zijn. Vorig jaar was het gasverbruik 0,255 m3/graadddag. Nu met de warmtewinner is dit op 0,159 m3/graaddag gekomen. Dit is een besparing van ruim 37%. Bij een normale maand maart had dit 34,5 m3 gas gescheeld.

Ook heb ik sinds maart een slimme stekker op de warmtewinner zitten. Het verbruik is nu dus ook goed te monitoren. In maart heeft de warmtewinner 132 kWh verbruikt. Als de warmtewinner dit dus 6 maanden per jaar doet, komt dit op een verbruik van bijna 800 kWh.

Voor de maand maart is e.e.a. nu dus inzichtelijk te maken. Het minder gas verbruik bij een normale maand maart zou mij € 22,71 besparen. Het (extra) stroomverbruik € 12,14. In maart dus ruim € 10 bespaart.

Sinds dat de warmtewinner is geinstalleerd is mijn gasverbruik per graaddag gedaald van 0,279 m3/graaddag naar 0,157 m3 per graaddag, ruim 43% minder dus.
Oke dus 922 m3 zou je normaliter gebruiken.
Omdat ik normaliter al zo laag zit, was ik dus met name geïnteresseerd wat jou verbruik was, omdat bij jou de WW wel rendabel is.
Thx Ralf; ik ben weer wat wijzer.
Reputatie 7
Badge +8
Waarschijnlijk wel.
Reputatie 5
Badge
Allen,

De komende tijd zal ik mijn ervaringen met de Warmtewinner weer met jullie gaan delen. Ik zal dit in ieder geval tot 8 januari doen, de dag dat mijn Warmtewinner een jaar hangt.

Allereerst heb ik in september mijn jaarnota ontvangen. Mijn gasverbruik is gedaald van 922 m3 naar 703 m3 bij een vrijwel gelijk aantal gewogen graaddagen (2536 in 2017 en 2539 in 2018). Verder is de verwarming sinds (eind) oktober weer in bedrijf en dus ook de Warmtewinner. In oktober is mijn verbruik per graaddag met 37,5% gedaald, wat neer komt op een besparing 16 m3 of € 10 euro. Het verbruik van de Warmtewinner was 41 kwh, wat neerkomt op een extra kosten van € 3,78. Al met al dus alweer € 6,22 bespaard afgelopen oktober.

Verder heb ik @Eneco, het team Warmtewinner, ook nog per mail een aantal vragen gesteld. Zo is begin dit jaar vermeld dat Inventum met een software update zou komen waarin meegenomen wordt dat de Warmtewinner een uur voor setpoint uit gaat (dwz. een uur voor het programma "slapen" is ingesteld gaat de Warmtewinner al uit; hierdoor kwam het voor dat er in dat uur toch nog een warmtebehoefte was en de cv dus nog gas ging verstoken). Ik heb gevraagd of dit er nog aan komt. Verder heb de mijn wensen/vragen zoals geuit in dit forum (https://forum.toon.nl/slim-huis-22/warmtewinner-op-de-app-2708?postid=39544) ook aan hen voorgelegd. Zodra ik hier iets op heb gehoord, zal ik dit ook weer met jullie delen.

Tot slot is half oktober mijn Toon vervangen, waardoor ik de gegevens van daarvoor helaas kwijt ben. Maar gelukkig hebben we slimmemeterportal en mindergas nog....

Mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor ik het wel. Begin december kom ik sowieso weer met een update.
Reputatie 7
Badge +8
@Dionne
Heel nauwlettend zal ik dat doen!!! 😉
Reputatie 5
Badge
November is ook weer voorbij, een volle maand verwarming in bedrijf. De warmtewinner heeft 134 kwh verbruikt, wat neerkomt op € 12,33 (9,2 €ct per kwh ivm overschot zonnepanelen). Mijn gasverbruik voor verwarming is slechts met 24% gedaald tov vorig jaar, echter dit komt doordat ik vorig jaar in november 10 dagen met vakantie was. Ondanks deze vakantie van vorig jaar en meer gewogen graaddagen in november dit jaar, heb ik 10 m3 minder gas verbruikt. Volgende maand weer een vergelijk zonder vakantie ;)

Morgen komt Eneco langs voor het jaarlijkse onderhoud van de warmtewinner en het vervangen van het filter. Tevens komt er gelijk een software-update. Hiermee zou in ieder geval het probleem getackeld worden dat er een verschil is tussen de start van het programma slapen in de cv en de warmtewinner (volgens Toon het programma slapen een uur voordat je daadwerkelijk de ruimte verlaat, echter de warmtewinner stopt al een uur voordat het programma slapen ingaat). Mochten er nog meer updates inzitten, dan laat ik het jullie ook weten.

Tot slot heb ik ook een reactie gehad van Eneco op mijn vragen uit dit forum (https://forum.toon.nl/slim-huis-22/warmtewinner-op-de-app-2708?postid=39544). Helaas wel een beetje teleurstellend, zeker gezien het feit de Toon verplicht is voor de installatie van de warmtewinner. Kort gezegd zijn er nu te weinig warmtewinners om er prioriteit aan te geven. Mochten er meer mensen behoefte aan hebben, laat het dan vooral weten aan Eneco!!!Hieronder nog de volledige reactie:
Ik begrijp heel goed wat u bedoelt, en ik sta ook volledig achter de ideeën die je voorstelt. Het bedieningspaneel op de app, de tijdelijke 3 stand, het ‘WarmteWinner in bedrijf’ logo op de app, zijn allemaal functies waarvan het mij niet meer dan logisch lijkt dat deze nog beschikbaar komen voor de Toon/Toon app.
De reden dat deze er nog niet is, is omdat hard-launch van de WarmteWinner pas enkele maanden is begonnen. Het ontwikkelen van deze diensten heeft momenteel nog geen prio omdat het klanten aantal van de WarmteWinner in het niets valt tegenover het aantal Toon klanten. Op een later moment zal er opnieuw gekeken worden naar welke gewenste we laten ontwikkelen voor de Toon. Ik vraag je hier in om geduld.

Volgende maand weer een update, dan op het Eneco-forum...
Reputatie 7
Badge +8
Hey @RalfR!
Bedankt voor weer een mooie update!
Ivm een nieuwe Toon ben ik al mijn gegevens van vorig jaar kwijt.

Ook erg teleurstellend om te lezen dat de gewenste opties (nog) niet geïmplementeerd gaan worden. Met een paar software matige extra slimmigheidjes is het product zo veel aantrekkelijker!! Jammer dat ze dat niet (willen) zien.

Maar zoals altijd. We houden hoop!
Reputatie 5
Badge
@Berny vergeet je dan niet de COP van 4? Met 1kwh verbruik, levert hij toch 4 kwh thermische energie? Dus 56 m3 gas, € 39? Of klopt mijn redenatie niet?
Ja, dat is precies wat ik probeer te zeggen. In de maanden waar de warmtewinner kan draaien heb je geen zon, dan kom je op een besparing van +/- €16.
Daarnaast word je verplicht om een onderhoudscontract te nemen voor de CV ketel op een apparaat dat bedoeld is om van het gas af te zijn à €12,95, (ik onderhoud zelf mijn ketel, en alsnog zou ik een CV onderhoudscontract moeten nemen, gekhuis) en ook nog ben je ook verplicht om een Toon abonnement te hebben à €4,50 en dat is samen €17,45. Dan moet je €1,45 erbij te leggen, het kan minder zijn, maar het kan ook meer zijn. Dat je winst maakt met de warmtewinner is het net zo goed als nooit, als je rekening mee houdt dat het apparaat €2950 - €1500 subsidie kost.
Hij zou alleen wat kunnen opleveren als je ook wat aan hebt in de zomermaanden.
Reputatie 5
Badge
De warmtewinner is sinds 9 januari 2018 volledig in gebruik en hangt er nu dus een heel jaar. Eerst even de maand december. In december is mijn verbruik gas voor verwarming per graaddag met ruim 62% gedaald van 0,297 naar 0,112 m3 per graaddag. Bij het aantal graaddagen van december 2018 is dit een besparing van 71 m3 (bij een gasprijs van € 0,65 per m3 is dit € 46,15). Mijn extra stroomverbruik was 141 kwh (bij een stroomprijs van € 0,092 ivm teruglevering kost dit € 12,97). Mijn besparing is december was dus € 33,18.

Nu het hele jaar. Van 9 januari 2017 t/m 8 januari 2018 was mijn verbruik voor verwarming 0,221 m3 per graaddag. In dezelfde periode een jaar later is dit gedaald met 48,4% tot 0,114 m3 per graaddag. Van mei t/m september 2018 heeft de verwarming uit gestaan. Van de andere maanden heb ik het verschil in graaddagen en het verbruik per graaddagen tussen de twee jaren gebruikt om de besparing in m3 per maand te berekenen. Dit komt totaal op 273 m3. Verder heb ik het extra verbruik van de warmtewinner tov het normale verbruik voor mechanische ventilatie zo goed mogelijk getracht in beeld te brengen. Mijn best guess hiervoor is 619 kwh extra verbruik voor de warmtewinner. Nu is het mogelijk om mijn besparing dmv de warmtewinner in beeld te brengen. De extra stroom kost mij slechts € 0,092 per kwh, omdat ik een flinke overschot in mij stroomproductie heb. De totale kosten voor de extra stroom komen dus op € 56,98. Bij de gasprijs van € 0,65 per m5 komt mijn besparing in gasverbruik op € 177,38. In totaal is mijn besparing dus € 120,40 geworden. Met de investering van € 1.000 komt de terugverdientijd dus op 8,3 jaar, eventuele prijswijzigingen zoals de stijging van de gasprijs en een andere salderingsregeling hier buiten gelaten.

In de bijlage nog wat plaatsjes van mindergas.nl.

Reputatie 5
Badge

... komt mijn besparing in gasverbruik op € 177,38. In totaal is mijn besparing dus € 120,40 geworden. Met de investering van € 1.000 komt de terugverdientijd dus op 8,3 jaar, eventuele prijswijzigingen zoals de stijging van de gasprijs en een andere salderingsregeling hier buiten gelaten.
Deze 8.3 jaar is alleen als je het geld niet op een andere manier investeert (bv door het in een oude sok te stoppen). Reken je dat je 2% rendement op een deposito krijgt, dan is de terugverdientijd tussen de 10 en de 11 jaar en kun je het (groen!) beleggen, dan is dat zelfs ca. 15 jaar. Dit is een iets eerlijkere berekening denk ik.
Verder mooi en duidelijke uitleg!

Tja, dat klopt op zich wel maar op mijn spaarrekening krijg ik slechts 0,03% rente... En daarnaast heb ik nu gerekend met een gasprijs van €0,65. Deze is dit jaar ook al fors hoger door de belastingverhoging. Ik denk dat daardoor de terugverdientijd zelfs korter wordt.
Reputatie 4
Badge +1
Ja, dat is precies wat ik probeer te zeggen. In de maanden waar de warmtewinner kan draaien heb je geen zon, dan kom je op een besparing van +/- €16.
Daarnaast word je verplicht om een onderhoudscontract te nemen voor de CV ketel op een apparaat dat bedoeld is om van het gas af te zijn à €12,95, .

Dat was voor ons de reden om niet aan de ww te beginnen. Wij hebben een huurhuis met natuurlijk een ketel erbij plus onderhouds contract (Feenstra). Ik zie ook niet in waarom je dat persé bij Eneco moet gaan afnemen en wat de meerwaarde daarvan is? het voelt een beetje als zinloze extra kosten
Reputatie 5
Badge
@Dexter38 ik verbruikte iets van 1000 m3 per jaar, waarvan ongeveer 250 m3 voor warm water. Echter de m3 die ik hiervoor heb vermeld, ging dan altijd uit van het gasverbruik puur voor verwarming. Dus als ik het heb over m3 per graaddag is dat alleen het verbruik voor verwarming. Dat was in 2015/2016 0,30 m3 per graaddag en ik zit voor dit jaar rond de 0,09. Begin september krijg ik mijn jaarrekening en ik verwacht op een totaal gasverbruik van 460 m3 te komen.

Mijn oude mv maakte eerder iets meer lawaai dan minder. Wel was dit nog een "oud model" met een gewone stekker. Alleen in stand 3 maakt de warmtewinner meer herrie, maar dat is alleen een half uurtje bij het koken of douchen.
Reputatie 5
Badge
Geen idee hoe ik aan dat bedrag kwam. Wat jij zegt klopt beter!
Hier ga ik de komende maanden de woning aanpassen/verbouwen en neem dan gelijk ook de verduurzaaming mee.

hier heb ik dan ook gekozen om gasloos te gaan, zeker gezien het eveneens lage gasverbruik 330m3 wat ik heb komt er dus geen hybride maar full-electric

naar lang wikken en wegen heb ik gekozen voir een Loria duo met boilervat.

als alle berekeningen kloppen, ben ik straks helemaal zelfvoorzienend en krijg ik zelf elke maand een bedrag van eneco 🙂

Reageer