Ervaringen met Warmtewinner | Eneco Community
beantwoord

Ervaringen met Warmtewinner

Toon eerste bericht

128 Reacties

Reputatie 5
Badge
Raar. Iedere MV kun je gewoon voorprogrammeren met een tijdsprogramma. Zo ingewikkeld is dat niet, zou je zeggen.
@Dexter38 ik had het op mijn oude mv niet zitten, dus merk het nu minder dat het er niet is. Het is wel zo dat als de WW verwarmt, deze meer lucht aanzuigt dan in stand 1. Hier is dus wel mee te spelen. En als hij klaar is met verwarmen dan gaat ie weer naar de oude stand van voor het verwarmen.
Reputatie 5
Badge
Van de week heb ik mijn jaarnota ontvangen. Dit was de eerste jaarnota waarbij de Warmtewinner (WW) de volledige periode heeft gedraaid. Ik zal hieronder een vergelijk maken met mijn laatste jaarnota zonder WW (2016/2017).

Dit jaar heb ik 444 m3 gas verbruikt. Ingeschat is dat hiervan 218 voor verwarming was en 226 voor warm water. Het aantal gewogen graaddagen was 2431. Hierbij komt mijn gasverbruik voor verwarming op 0,090 m3/gewogen graaddag. Middels de slimme stekker heb ik ook het extra verbruik van de WW t.o.v. de reguliere MV in kaart gebracht. Het extra verbruik lijkt dit jaar op ongeveer 830 kWh uit te zijn gekomen.

In de periode 2016/2017 verbruikten wij nog 865 m3 gas. Hiervan is ingeschat dat 576 voor verwarming was en 289 voor warm water. Het aantal gewogen graaddagen was 2538, waardoor het gasverbruik voor verwarming op 0,227 m3 per gewogen graaddag lag (dus 2018/2019 was ruim 60% lager!).

Dan nu het rekensommetje. De 830 kWh komt nog steeds volledig uit de overproductie van mijn zonnepanelen. Deze stroom kost mij dus slechts € 0,092 per kWh, totaal dus € 76,36. Indien mijn gasverbruik per graaddag gelijk zou zijn gebleven had ik 0,227 x 2431 = 552 m3 voor verwarming gebruikt. Dit is dus 334 m3 meer dan ik daadwerkelijk voor verwarming heb gebruikt. De gasprijs was afgelopen jaarnota bij mij gemiddeld € 0,707, waardoor de besparing op gas dus € 236,14 is. Als ik dan hier het extra stroomverbruik vanaf haal is het rendement € 159,78. En daarnaast natuurlijk minder CO2-uitstoot!

T.o.v. vorige jaarnota (2017/2018) heb ik ook wat zaken anders ingesteld in Toon en Olisto. Allereerst heb ik de aanvoertemperatuur in Toon verlaagd naar maximaal 50 graden (volgens mij staat de CV-ketel zelfs 45 graden, maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd). De opwarmsnelheid staat op maximaal 1 graad per uur. Het programma op Toon i.c.m. Olisto heb ik zo ingesteld dat er in stapjes van 0,5 graad verwarmd wordt. Hierdoor springt de CV-ketel minder vaak bij en kan de WW 's nachts uit wat scheelt in het stroomverbruik (temperatuur verlagen, zodat WW uitgaat en CV ook geen gas verbruikt). In 2017/2018 was mijn gasverbruik nog 682 m3 (393 verwarming en 289 warm water) bij 2540 graaddagen (0,155 m3/gewogen graaddag). Hierbij wel opgemerkt dat van begin september tot begin januari er nog geen WW was.
Badge

Zo het eerste jaar warmtewinner is voor bij de warmtewinner heeft 475 kuub gas opgeleverd en 990 kWh verbruikt aan stroom. Gasverbruik is afgelopen jaar 770 ipv 1450 kuub.

Het elektrisch verbruik is niet erg want ik heb 16 panelen op het dak liggen. Begin december volgt de jaar nota 

Reageer