Energiezuinig stoken met vloerverwarming | Eneco Community
vraag

Energiezuinig stoken met vloerverwarming

• 22 december 2016
  • 8 reacties
  • 17249 Bekeken

Wij hebben sinds kort een huis met vloerverwarming op de begane grond. Wij weten niet wat de zuinigste manier van stoken is en krijgen verschillende tips.

Wat is beter: de (enige) radiator in de woonkamer dicht draaien en de thermostaat 's nachts net zo hoog laten als overdag (maar dan slaat de radiator in de badkamer 's morgens niet meer aan en het is daar nu echt heel koud!) zodat de stenen vloer op temperatuur blijft?
Of de thermostaat 's nachts lager zetten maar slechts 2 graden? Je voelt dan wel flink verschil als je op blote voeten loopt.
Of zijn er andere - betere - manieren om zuinig om te gaan met vloerverwarming?

We hebben ook recent ontdekt dat je de frequentie waarmee het water wordt rondgepompt kunt instellen, geen idee wat daar de verschillen in zijn.

8 Reacties

Gebruik op je gemak eens de zoekfunctie inzake vloerverwarming.
Er zijn vele topic's aan gewijd.
Je pikt daar de voor jou meest gunstige werking uit.
Het is gewoon uitproberen; een standaard werk/gebruiks-aanwijzing is er niet.
Reputatie 2
>> We hebben ook recent ontdekt dat je de frequentie waarmee het water wordt rondgepompt kunt instellen, geen idee wat daar de verschillen in zijn.

Dat is niet de frequentie, maar de snelheid waarmee de pomp draait. Als je vaak van temperatuur wisselt, en je wilt dat je huis snel warm wordt, dan zet je hem op de hoogste stand. Dit gebruikt ook het meeste energie (ik meen 90W). Als je je huis continu op dezelfde temperatuur verwarmt en weinig schommelingen hebt, dan kun je de laagste (zuinigste) stand gebruiken met minste gebruik (en als ik het goed onthouden heb is dat ongeveer 20W).
M. Munneke dankjewel voor de heldere uitleg, daar kan ik wel iets mee. 😉

Brandje dankjewel voor je reactie. Ik heb uiteraard al gezocht in eerdere topics maar die gaan allemaal over de combinatie met 'Toon' en die heb (en wil) ik niet.
De meest gunstige werking kan ik zelf dus ook niet uitvinden; dan moet ik dit jaar het eerste doen en volgend jaar het tweede en dan de jaarnota's gaan vergelijken om erachter te komen wat zuiniger bleek. Mijn vraag is juist wat in zijn algemeenheid (dus afgezien van slimme meters en thermostaten) zuiniger is en daar is m.i. toch wel een soort 'geldend advies' voor.
Reputatie 2
Vloerverwarming is het zuinigst als deze continu dezelfde temperatuur heeft.

Ik heb de vloerverwarming het hele jaar door op 22 graden staan. Lekkere warme voeten dus! Als je de vloerverwarming s nachts per se naar beneden wilt zetten, zet deze dan 1 graad lager. Het duurt lang om de ruimte weer te verwarmen, en dat kost dus ook veel gas. Per saldo ben je niet voordeliger uit als je de vloerverwarming s nachts omlaag zet, want wat je bespaart zul je de volgende ochtend moeten bijstoken om de temperatuur weer op normaal te krijgen.

Vloerverwarming werkt prima met Toon, maar ik gebruik de programmeer functie dan ook niet.

Wat wel helpt is een pompschakelaar kopen. Kun je kopen bij bijvoorbeeld Warmteservice voor ongeveer 5 tientjes. Dit apparaatje schakelt de stroomtoevoer naar de pomp van de vloerverwarming uit op het moment dat er geen warmwater aanvoer is. Op warme dagen en in de zomer draait je pomp namelijk gewoon door, en dat is zonde van de energie (en van je geld).
Kleine tip voor de energie zuinige onder ons heb twee weken geleden via energie winkel een zuinige pomp op mijn vloerverwarmings verdeler gezet deze verbruikt nu 4 watt bij stand bij en hoog uit 8 watt in bedrijf dit schilt mij du ruim 50 watt met mijn oude pomp. Gr. Remco
Wow, super dankjewel M. Munneke, dat bedoelde ik. 😉 Maar als ik het goed begrijp heb jij dus je vloerverwarming in de zomer ook gewoon aan staan? Doet het dan wel iets als de buitentemperatuur meer is dan 22 graden?
Reputatie 2
In de zomer staat de thermostaat ingesteld op 12 graden ofzo, dus er wordt niets verwarmd. Doordat de pompschakelaar geen warm water aanvoer registreert, staat de vloerverwarming helemaal uit. Pas in de nazomer als de temperatuur wat daalt zetten we de thermostaat weer omhoog.
Ah op die manier, dankjewel voor de uitleg.

Reageer