Energiebespaartip: zet 's nachts je router uit. | Eneco Community

Energiebespaartip: zet 's nachts je router uit.

• 5 april 2012
  • 40 reacties
  • 21991 Bekeken

Toon eerste bericht

40 Reacties

Mijn router van Ziggo staat 24/7 aan, reden hiervan is omdat deze ook de telefonie regelt.
Als ik hem dus uitzet kan ik 's nachts niet meer gebeld worden.

Hij verbruikt ongeveer 9 watt, verbruik op jaarbasis is dus ongeveer €18.
Reputatie 3
Badge
Vaak is je router in bruikleen maar dan zullen de prijzen via ziggo of welke aanbieder dan stijgen. Dus gewoon aan laten. Althans wat ik zelf doe. Er zit bij mij geen aan of uit knop op
Badge
Dat is een oplossing. Maar je kan ook je computer uitzetten. Dan verbruik je ook geen stroom meer. Maar als je alles in 1x wilt uitzetten dan is zo'n witte stekkerdoos een leuke oplossing inderdaad.

Dat dacht ik dus ook, computer UIT = GEEN GEBRUIK..
Sinds een week heb ik een Watt meter, (Kijkshop, 9 Euro).
Dan kom je tot opzienbarende ontdekkingen.
Alledrie mijn computers, (verschillende merken, eerste klas spul, minder dan 2 jaar oud), gebruiken, ondanks dat ze uitgeschakeld zijn, 4 a 5 Watt...
5 Watt x24 uur x 365 dagen is 44 Kwh, per computer!

Alledrie mijn computers, (verschillende merken, eerste klas spul, minder dan 2 jaar oud), gebruiken, ondanks dat ze uitgeschakeld zijn, 4 a 5 Watt...
5 Watt x24 uur x 365 dagen is 44 Kwh, per computer!

Dat is per pc globaal een € 10,00 per jaar. En met uit bedoel je helemaal uit, of in slaapstand? Dus moet de stekker er uit!
Reputatie 3
Badge +3
@Hans H,  Zeer waarschijnlijk is de reden dat er verbruik is de netwerkkaart. Bij de nieuwere machines kan je via het netwek een machine laten opstarten (WOL = Wake up LAN)
Badge
@Hans H,  Zeer waarschijnlijk is de reden dat er verbruik is de netwerkkaart. Bij de nieuwere machines kan je via het netwek een machine laten opstarten (WOL = Wake up LAN)

Ja, denk ik ook, ben wel blij dat ik het nu weet; stekkers er uit is dus de enige remedie!

Ja, denk ik ook, ben wel blij dat ik het nu weet; stekkers er uit is dus de enige remedie!

In het BIOS de optie Wake on LAN uitzetten is wellicht al voldoende.
Badge

In het BIOS de optie Wake on LAN uitzetten is wellicht al voldoende.

Ga ik onderzoeken, jullie horen of het werkt!
Hg
Hans
Hoi Hans,
Ik stort me even ook in deze discussie.
Nergens heb ik van jou gelezen of er wellicht onder de PC's een laptop zit..........
Want daar zit uiteraard ook een aardige sluipverbruiker in, ja toch......
Ik ben bij de GAMMA ook eens een energiemeter gaan halen (Alecto EM-16). Dan kom je inderdaad tot verrassende ontdekkingen. Ik kan mijn router 's nachts niet uitzetten omdat mijn telefoon daar ook aan hangt (Alles in één van Ziggo). Dat is uiteraard een keuze, maar met ouders op leeftijd doe je dat niet. Daarnaast heb ik op dat stopcontact ook mijn NAS ingeplugd waarmee ik mijn bestanden van overal af kan benaderen.
Tesamen (modem/router, telefoon en NAS) verbruikt dit ongeveer 44W. Dat komt globaal neer op € 83,00 sluipverbruik (verdeelt over dag en nachttarief). Dat betaal ik dus voor luxe. € 83,00 leek mij veel, maar gelukkig is het maar € 0,23 per dag. Ik denk er dan ook niet aan om het uit te zetten. 

Overigens viel mij wel op dat mijn printer en 2 beeldschermen (lcd) die aan dezelfde groep hangen in slaapstand helemaal nada noppes verbruiken! De pc gaat wel uit, want die verbruikt in slaapstand teveel.
jullie hebben over besparen op stroom router uit en zo led lampen spaarlampen,  ik heb alleen spaar lampen en 1 gloeilamp op de wc !!!!!!

de grootste besparing die je kan doen is je CV KETEL UIT DOEN zeker 's nachts dat lever veel op,  ik betaal maar electra/gas 37 euro per maand.

groet willem uit zoetermeer
Badge
Snachts brand als het goed is je ketel niet, maar als dat wel zo is dan moet je je temperatuur gewoon verlagen op je thermostaat. Dan hoef je echt niet je ketel uit te zetten.
jullie hebben over besparen op stroom router uit en zo led lampen spaarlampen,  ik heb alleen spaar lampen en 1 gloeilamp op de wc !!!!!!

de grootste besparing die je kan doen is je CV KETEL UIT DOEN zeker 's nachts dat lever veel op,  ik betaal maar electra/gas 37 euro per maand.

groet willem uit zoetermeer

Heb je zeker een ouderwetse CV dat je die apart moet uitzetten. 
De moderne CV slaat pas aan (ontsteekt) als er warmte wordt gevraagd. Piezo ontsteking! 
Als de temperatuur op 15 grd staat zal in een redelijk geïsoleerd huis de CV echt niet aanslaan. 
En roepen wat je nu p/m betaalt is alleen relevant als je je zelf met een gelijkwaardige woonsituatie vergelijkt. 
Reputatie 3
Badge
Zou het ook niet slecht zijn voor je cv als deze steeds even een piekspanning krijgt doordat de stekker in het stopcontact wordt gedaan? Dat hoor je toch vaker dat dit slecht is voor de apparaten?

Reageer