Energiebespaartip: zet 's nachts je router uit. | Eneco Community

Energiebespaartip: zet 's nachts je router uit.

• 5 april 2012
  • 40 reacties
  • 22291 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vanaf 2 april testen een 10-tal forumleden van Tweakers.net onze slimme thermostaat Toon. Met Toon kun je goed je energieverbruik monitoren en o.a. goed je sluipverbruik in kaart brengen.
Een van de tips die daar voorbijkwam was het 's nachts uitschakelen van je router. Door een tijdschakelaar op je router te zetten kun je deze van 23:00 tot 07:00 uur automatisch uitzetten. Dat is 8 uur minder energieverbruik op een dag en dus 1/3 besparing op het verbruik van je router.

Heb je ook een goede bespaartip? Maak dan een nieuwe topic aan of plaats een reactie bij een van de andere energiebespaartips.

40 Reacties

Maar wat verbruikt een router eigenlijk?
Reputatie 2
Badge +1
Het is moeilijk om te zeggen wat een router precies verbruikt. Er zijn veel verschillende soorten routers. Daarnaast is het ook afhankelijk hoe je het internet gebruikt. Als je heel de dag aan het downloaden bent zal je router meer verbruiken dan wanneer je af en toe een nieuwssite bekijkt.

Stel dat een router gemiddeld 10 watt verbruikt. Dan zal hij op jaarbasis ongeveer 85kWh verbruiken.
Reputatie 3
Badge
Aan/Uitzettten is ook niet altijd ok. Bij het aanzetten krijgen ze toch een schok te verwerken. De kwaliteit wordt beter maar ik ken mensen die regelmatig een kapotte Wouter hadden. Niet fijn.

Wanneer ik me router uit zet kan ik ook niet meer bellen. Veel mensen gaan ook over op een alles in 1 pakket ipv KPN analoge telefonie
Reputatie 3
Badge +2
Beste Joep,

Router uit, telefoon ook uit.
VOIP alles in 1 van UPC, geen goed idee.
Router moet weer connecten met mijn Internet Receiver,wachten op IP verbinding, nee sorry ga ik niet doen.
Maar welk apparaat gebruikt er nu het meest in sluipstand?
TV denk ik, ik adviseer de tv altijd uit te zetten s`nachts en op vakantie en kan hij niet uit en alleen op standby dan een schakeldoos ertussen.
Vertel ik aan iedereen tijdens mijn woningcheck`s (brandveiligheid).
Ook PC niet op standby of spaarstand s`nachts.
Niet alleen besparen maar ook brandveilig!
Ook in een flatscreen kan stof zich ophopen en sluiting en vervolgens brand ontstaan.
Maak een een pc open en kijk maar een wat een stof zich verzameld heeft.
Brandonderzoek in Veiligheidsregio Rijnmond heeft uitgewezen dat een pc of laptop oorzaken van brand kunnen worden.
Dus Uitzetten als je ze een tijd niet gebruikt, veilig en goed voor je portemonnaie.

Met energieke groet,

Stansat
Badge
Leuk al die suggesties, maar je moet ergens een grens trekken vind ik. Je hebt het over een besparing van 1 / 3 van 85 kwh ? Dan hebben we het over een kleine 0,75 cent per maand volgens mij. Ik zie dit niet als schokkende besparing, maar meer een extra taak die je elke dag op je neemt om alles uit te zetten en een grotere kans op het slijten van je apparatuur.
Reputatie 3
Badge
Moderne apparaten trekken weinig stroom zeggen ze en ik moet zeggen dat dit klopt. Moderne babyfoon, opaders enz trekken zeer weinig stroom in passief gebruik.
Waar koop je eigenlijk goede contactdozen met een 'killswitch'? Of zo'n tussenstukje voor tussen stekker en stopcontact (hoe noem je zoiets - een stekkerdimmer maar dan met aan/uitknop)?
Reputatie 3
Badge +3
@Mirjam : Bij bijvoorbeeld media markt of Saturn. Maar volgens mij ook de Praxis heeft wel dergelijke zaken.
Blijkbaar heet zo'n ding ook gewoon een 'stopcontact met schakelaar'. (Zie hier) Praxis had ik nog niet eens aan gedacht trouwens, thanks. Maar ik denk dat de router nu net iets is waar ik zo'n ding niet tussen ga zetten. Daarvoor ben ik veel te veel online 😉
Reputatie 3
Badge +3
@Mirjam : router is inderdaad ook niet handig, maar bijvoorbeeld de TV, radio , koffiezetapparaat, laders van laptop, computer enz
Bij een aantal apparaten heb ik een schakelaar met afstandsbediening ertussen.
Badge
Contactdoos met timmer die ze vaak gebruiken bij lampen. En ik ook ben teveel online. Euh. Ja.
Badge
@Mirjam : router is inderdaad ook niet handig, maar bijvoorbeeld de TV, radio , koffiezetapparaat, laders van laptop, computer enz
Bij een aantal apparaten heb ik een schakelaar met afstandsbediening ertussen.

Ik denk dat soort apparaten meer watt verbruiken als ze standby staan. Een tv van tegenwoordig verbuikt trouwens maar 0,5 watt in standy stand ( weinig, maar toch verbruik. ) Wat een gemiddelde koffiezet apparaat verbruikt dat weet ik niet, maar je telefoonoplader en laptop/computer slurpen wel wat meer watts weg.
Reputatie 3
Badge +3
@mirjam : kijk ook eens naar  http://speciaalvoorklanten.eneco.nl/speciaal-voor-klanten/bespaarproducten
Reputatie 3
Badge +2
Beste Mirjam,

Een 46inch LCD TV verbruikt ongeveer in standby stand 30,- Euro per jaar aan stroom.
Mijn Samsung heeft geen aan/uit schakelaar, waarom is me absoluut onduidelijk.
Een draadloze schakelaar (kan je lekker op de bank blijven zitten.....) heeft nog meer comfort.
Dan hoor je vaak: Ja maar gaan de zenders er dan niet uit?
Antwoord: Nee er zit een backup geheugen in de tv die je zenders vast houd. (voor de nog aanwezige anologe kijkers!)
Apparatuur die een sluipstroom van 1 watt hebben zoals mijn UPC media box (wel in eco stand) zet ik niet uit want dan raak je in sommige gevallen WEL alle zenders kwijt en moet het opnieuw ingelezen worden wat uiterst onhandig is.
Het ligt vaak zo voor de hand om apparaten in het stopkontakt te laten zitten maar wat ik me afvraag verbruiken ze dan ook wat?
Soms voel je dat de apparaten warm zijn dus ik vermoed van wel, alle apparaten uit het stopkontact is ook wat.....

Met energieke groet,

Stansat
Badge
Ha stan,

Zo te lezen komen onze televisie uit hetzelfde jaar als het gaat om het aan en uit knopje. De nieuwe generatie televisies verbruiken minder dan 0.5 watt in standy stand.

Voeding
Voeding: AC 220 - 240 V 50 / 60 Hz
Eco Sensor aanwezig
Automatisch uitschakelen aanwezig
Minder dan 0,5 W
Klok en aan / uit-timer aanwezig
Inslaaptimer aanwezig
Reputatie 3
Badge
Mijn toon geeft een sluipverbruik van 56 watt aan. dit vind ik weinig als je ziet dat je interactieve kastje van kpn veel gebruiken zou zoals altijd iedereen roept. de overige is dus snachts als de telefoon op de lader ligt, net als je huis telefoon.
Tussen mijn computer en alle bijbehorende randapparatuur heb ik al zo'n monster hangen: http://speciaalvoorklanten.eneco.nl/speciaal-voor-klanten/bespaarproducten/sm41166-Stekkerdoos-6-groeps-Wit-15-m-snoer.html
Badge
Dat is een oplossing. Maar je kan ook je computer uitzetten. Dan verbruik je ook geen stroom meer. Maar als je alles in 1x wilt uitzetten dan is zo'n witte stekkerdoos een leuke oplossing inderdaad.
Reputatie 3
Badge +2
Tussen mijn computer en alle bijbehorende randapparatuur heb ik al zo'n monster hangen: http://speciaalvoorklanten.eneco.nl/speciaal-voor-klanten/bespaarproducten/sm41166-Stekkerdoos-6-groeps-Wit-15-m-snoer.html

Heel goed Mirjam,

Staat alles in een keer stroomloos.
Wel grappig is de opmerking bij dat "monster"

"Met deze stekkerdoos kunt u een besparing halen van wel 16,50 euro per jaar."

Dat ligt natuurlijk helemaal hoeveel apparaten en het wattage wat je erop aansluit en stroomloos zet.

Als ik er een 3500 Watt verwarming (niet doen) op zet dan heb je zeker meer als 16,50 Euro per jaar.

Maar als ik er 5 opladers van de telefoon in stop ja dan haal je waarschijnlijk 3 Euro nog niet!

Het is best goed bedoelt hoor Eneco webshop.......

Met energieke groet,

Stansat

Reputatie 3
Badge +2
Mijn toon geeft een sluipverbruik van 56 watt aan. dit vind ik weinig als je ziet dat je interactieve kastje van kpn veel gebruiken zou zoals altijd iedereen roept. de overige is dus snachts als de telefoon op de lader ligt, net als je huis telefoon.

Zo dat valt me vies tegen van Toon,

56 watt sluipverbruik Jeroen dat vind ik niet weinig.
Maar ben je er wel tevreden over ?
Ik las op dit forum veel problemen ook t.a.v. aansluiting cv.
Ik heb een Remeha Calenta die met een iSense kamertermostaat is verbonden en daarom heb ik Toon nog niet overwogen. (veel info van de ketel geeft Toon echt niet aan)
Of Eneco moet voor trouwe klanten een stevige korting geven dan kan ik er misschien over gaan denken............

Met energieke groet,

Stansat
Besparen op een router vindt ik een beetje TE eerlijk gezegt. Je kan beter besparen op verlichting die bij vele door het gehele huis branden terwijl ze in de huiskamer zitten de gehele avond.

Overigens is de Router bij mijn: TV-Internet en Wifi.

Elke keer aan en uitzetten van een router is niet goed,dus zo'n goede tip is het zeker niet!

Router kapot is weer een nieuwe aanschaffen,die meer kost dan dat een router in een lange tijd verbruikt,eigenlijk ben je dan een dief voor je eigen,en besparen is dan zeker mislukt.

Daarbij moet de kapotte router ook weer verwerkt worden wat ook niet goed is voor het milieu 😉 als we toch bezig zijn met besparen hehe.

Cheers
Reputatie 3
Badge
Aan en uit zetten van router is zeker slecht na mijn idee. Maar wat kost een moderne router nou nog aan energie. Besparing waard?
Zeker niet,denk dat sommige lampen is huis enkel al meer vreten op jaarbasis dan de tegenwoordige routers.

Ik zou de router maar achterwegen laten kwa besparen,want dat gaat je weinig winst opleveren inderdaad.
Leuk al die suggesties, maar je moet ergens een grens trekken vind ik. Je hebt het over een besparing van 1 / 3 van 85 kwh ? Dan hebben we het over een kleine 0,75 cent per maand volgens mij. Ik zie dit niet als schokkende besparing, maar meer een extra taak die je elke dag op je neemt om alles uit te zetten en een grotere kans op het slijten van je apparatuur.

Het is dan misschien niet het 'echte' geld wat je bespaard.. Maar ga is na als iedereen per jaar 85kwh bespaard hoeveel dat bij elkaar is... En als je dat zo bij alle kleine besparingen doet komt het milieu er een stuk beter van af!
En als je een tijdschakelaar gebruikt, dan hoe je het niet zelf te doen..

Besparen doe je niet alleen voor jezelf.....

Groetjes Femke
Badge
Als we collecties 85 kwh besparen dan is er wel wat van te merken natuurlijk, alleen hebben we het nu over sluip verbruik ( 1/3 van 85 kwh ) en door dan de stekkers eruit te trekken verhoog je juist de kans op slijtage waardoor je weer sneller een product moet vervangen, en dan weegt zo'n besparing niet op tegen het aanschaffen van een nieuw product.

😉

Reageer