Energie in 2030, hoe ziet dat er uit? | Eneco Community

Energie in 2030, hoe ziet dat er uit?

• 17 juli 2012
  • 7 reacties
  • 2482 Bekeken

Badge
  • oud Community Manager
  • 381 reacties
Stel, je gaat naar de sportschool, je laadt je elektrische pas op door gebruik te maken van de loopband en diezelfde pas gebruik je vervolgens om op je elektrische scooter naar huis te rijden. Klinkt mooi toch?
Dit is één van de voorbeelden van hoe onze energievoorziening er in 2030 uit zal zien. Jij als klant wekt je eigen energie op en wordt zo naast afnemer ook leverancier.

Laat je in onderstaand filmpje verder inspireren door de visie van Eneco en laat in de reacties weten wat jij van dit toekomstbeeld vindt!

7 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ziet er veelbelovend uit maar zal met kritische blik altijd kijken naar informatieve filmpjes. Ik heb inmiddels geleerd om nieuwe ontwikkelingen kritisch te bekijken en niet alleen door 1 of meerdere youtube filmpjes te geloven.

Ik ben wel erg geintereseerd geraakt in de mogelijkheden voor in de toekomst.
Badge
@jeroen
Ik ben wel benieuwd naar je kritische blik. Zijn er onderdelen in het filmpje waar je een andere mening over hebt? Of zijn er zaken die je ongeloofwaardig vindt? Wat zie je bijv. zelf als toekomst voor energie?

Groeten,
Marijn
Reputatie 3
Badge
Veel informatie uit het filmpje is voor nu nog erg overdreven. althans niemand kan in de toekomst kijken. als jullie op dit moment nog best veel vragen voor zonnepanelen en deze over 15 jaar als dakpan beschikbaar komen dan hoef ik volgens het filmpje nu niet na te denken over het nemen van zonnepanelen. eerlijk is eerlijk als ik zeg dat er ini 15 jaar veel veranderen kan en dat zie je in meer. computer koste vroeger 3000 gulden en nu nog maar 250 euro... 

als alles uit filmpje uit zou komen zou ik nu helemaal niets moeten investeren op gebied van bijvoorbeeld zonnepanelen.

ik vraag me wel is af wat er op hoger niveau al bekend is om de energie tekorten voor de toekomst te voorkomen. volgens verhalen waarin ik ook wel geloof betalen we allemaal nog voor energie teveel omdat er vast andere mogelijkheden zijn om energie op te wekken en goedkopere mogelijkheden.

het zijn verhalen die je hoort en ik kan er geen oordeel over geven maar ik denk wel dat alles goedkoper kan.
Sorry, maar ik word niet blij van deze plannen. Het komt iets te Orwelliaans 'Brave New World' of a la Huxley op mij over:
Een smartgrid die je consumptiepatroon constant registreert ... alles is na te gaan, even een brainstormpje:
er is na te gaan of je wel netjes gezond op tijd naar bed gaat iedere dag (anders gaat de premie van je ziektekostenverzekering omhoog),
hoe lang je gedoucht hebt (mocht dat wel zo lang van Agenda 21, gezien de CO2 die je dan hebt uitgestoten, oeps, te vaak = boete),
hoeveel visite je hebt gehad (interessant voor prive-detectives van je partner),
of je thuis bent geweest (terwijl je je had ziekgemeld op het werk),
of je wel thuis hebt gewerkt (terwijl je baas je tijd doorbetaalde),
of je niet stiekem een bedrijf aan huis hebt (met een ander bestemmingsplan),
of in een achterkamerjte een klein Cannabiskwekerijtje voor jezelf omdat Hennep-extract je al heeft genezen van de vreselijkste ziektes.
etc.

Ach denkt iedereen dan, ik heb toch niets te verbergen, en gegevens worden toch goed beschermd. 

Maar bedenk: de bankrekening van een kennis van mij is 2 weken geleden geplunderd door een bende. Hij dacht ook dat zijn gegeven veilig waren. Toch wisten ze op de een of andere manier teveel van zijn identiteit al en konden ze hun slag slaan.
De signalen die naar het smartgrid overgeseind worden in dit toekomstige systeem (via Toon bijvoorbeeld) zijn makkelijk te onderscheppen door een hacker. Er kan een levendige handel ontstaan met je leefpatroon. Potentiele inbrekers kunnen hun slag slaan want ze weten hoe laat je altijd thuis komt.
En wat als er ooit een ongewenst regime gaat regeren.  Met dit soort technieken in huis valt er geen verzet meer te organiseren. Denk aan de andere systemen die gaan draaien of al actief zijn: de OV-kaart, kilometerheffing, mobiele telefoontracking, en alles moet 1 jaar bewaard worden tegenwoordig (Europese richtlijn, alle telefoongesprekken, e-mails en internetbewegingen worden 1 jaar bewaard. Dan zijn ze makkelijk op te zoeken als je ergens van verdacht wordt).

En wat werd er gezegd in het filmpje van Eneco over muren die niet eens meer leidingen nodig hebben maar zelf al electrisch zijn ofzoiets? Weleens van electrosmog gehoord?! Low Frequency golven die om de zoveel tijd een signaal afgeven, kunnen zeer verstorend werken op je zenuwstelsel. In Australie en de VS worden steeds meer smartmeters al geinstalleerd. Bij veel deelnemers ontstaan vanaf dat moment onverklaarbare gezondheidsklachten. Men meldt dat vanaf de dag van installatie de volgende klachten optreden: hoofdpijn, drukkend gevoel op het hoofd, duizeligheid, concentratieproblemen, prikkelbaarheid, moeheid, misselijkheid, slecht slapen tot op 10 meter van de meet-apparatuur, stemmingswisselingen, depressie. Ook als het alleen maar bij de buren is geinstalleerd.... en dan hebben we het hier nog niet eens over electrische muren of iets dergelijks. Is dit goed voor babies? Bijen? kinderen die al ADHD hebben?

Prima natuurlijk om meer zelf energie op te wekken thuis. Maar waarom moet een heel duur nieuw systeem van meten en registreren erbij horen. Als we nu zonne-energie zelf opwekken, dan loopt de analoge meter terug. Dat werkt goed en is heel leuk om te zien. Laten we het daarbij houden alsjeblieft, vanwege privacy en gezondheid. Dan houden tenminste ook meer mensen een baan: degenen die nu nog de meterstanden nog komen opnemen.
Reputatie 3
Badge
In de tijd waarin we leven zijn veel veranderingen gaande. Positief maar daar in tegen evenveel negatieve zaken. Mensen kunnen het eens zijn met de veranderingen of juist vel tegen. Waar dit naar toe gaat weet niemand.

Eneco is bezig met bedenken hoe we beter met onze energie om kunnen gaan en kijkt naar de huidige mogelijkeheden en de ontwikkelingen voor de toekomst. Dit kunnen ze niet alleen. Hiervoor zullen ze vast en zeker experts inschakelen en wordt onze hulp op bepaalde manieren ook gevraagd. Testen, uitproberen en zoeken naar mogelijkheden voor de toekomst.

Het verhaal wat jij nu hebt beschreven is op dit moment nog niet werkelijkheid, maar zou tot de mogelijkheden kunnen behoren. Mensen kunnen het met jou verhaal eens of oneens zijn maar staat los van de intentie die Eneco heeft met duurzame energie.

Het is goed om hier met elkaar in gesprek over te blijven gaan. Ik vind het een net geschreven verhaal en ben benieuwd wat andere hier van vinden.
Beste Jeroen, bedankt voor je openminded reactie. Uiteraard heeft Eneco de beste bedoelingen, daar twijfel ik niet aan. Jullie doen goed groen werk, ik ben een tevreden klant 🙂 Maar laten we niet naief zijn, niet als toekomstige gebruikers en niet in onze rol als medewerkers van een energiebedrijf.

Deze scenario's worden ontworpen door thinktanks, dure bureaus (vol met experts), ingehuurd door commissies van de VN, die vervolgens precies presenteren wat de VN wil. De VN wil een geordende overzichtelijke wereld met gecentraliseerde macht en lekker veel belasting-inkomsten (google eens Agenda 21; dit lijkt allemaal heel mooi, maar impliceert zeer veel onvrijheid voor burgers als je het beter bestudeert).

Dit druppelt dan weer naar beneden naar Europese instellingen. Die spannen vervolgens de energiebedrijven voor hun karretje. En daar komen dit soort filmpjes uit voort. De EU wil vanaf volgend jaar in Europa al de installatie van smartmeters gaan uitrollen. Het publiek laat men eerst wennen via spotjes met hoe leuk en handig zo'n meter is (Toon bijvoorbeeld).

Dit zie je in andere delen van de wereld al werkelijkheid worden: in Australie en Amerika zijn veel protesten van gebruikers van de smartmeters gaande. Deze mensen zijn niet allemaal paranoide of hysterisch. Er zitten ook veel wetenschappers (ingenieurs, artsen en juristen) onder. Typ eens op youtube de naam David Carpenter Harvard Medical School om een idee te krijgen waar ik het over heb. 

Krijgen we als energiegebruikers nog een keuze of worden nieuwe systemen ons opgedrongen? In Californie bieden de energieleveranciers soms een 'opting-out' regeling aan, dwz dat je door te betalen je oude analoge meter mag houden, alleen om gezondheidsredenen met doktersattest. Dus je moet dan betalen om niet geschaad te worden. Omgekeerde wereld. 

Over experts die gaan bepalen wat goed voor ons is: daar wil ik zeer waakzaam bij blijven.  Al te vaak is gebleken dat onderzoek van experts betaald wordt door belanghebbenden, dat deze lobbyen bij de overheid, en dat decennialang daardoor schadelijke praktijken door mochten gaan, denk aan de toestanden van de vorige eeuw: tabaksindustrie, asbest, DDT, DES, fluoridatie van ons drinkwater, medicijnen die alsnog teruggehaald werden van de markt, etc.

Onafhankelijke onderzoekers met andere uitkomsten worden meestal eerst belachelijk gemaakt. Als dat ze niet de mond snoert, dan worden ze tegengewerkt en krijgen ze geen onderzoeksgeld meer op de Universiteit of worden ontslagen. Hun rapporten worden niet gepubliceerd in de gezaghebbende wetenschappelijke magazines. En dan ineens, als er uiteindelijk teveel tegengeluiden zijn, dan doet de rest ook mee alsof ze het altijd zelf al gezegd hadden...

Dus laten we als burgers zelf sceptisch blijven nadenken en niet zomaar vertrouwen op de overheid en hun experts. Maar dat er iets moet veranderen in onze energie-opwekking en consumptie is duidelijk. Er zijn veel hobbyisten ook enthousiast aan de slag over de hele wereld om te proberen op alternatieve wijze energie op te wekken en die terug te geven aan the grid. In diverse schuurtjes kun je hele installaties vinden met magneet-dynamo's, Tesla-generatoren en andere maffe probeersels (zie voor een overzicht de site peswiki.com)
Deze grassroots beweging hou je op den duur niet meer tegen, ook al zijn er zat voorbeelden van schuurtjes die in brand werden gestoken als er iets significants werd uitgevonden, of van patenten die werden opgekocht door industrie die het in de kluis legde zodat het niet hun eigen lucratieve handel kon dwarsbomen.

Ik vind het heel goed van Eneco dat we nu de kans krijgen als gebruikers om hierover mee te praten nog voordat we verleid worden tot sommige systemen die bepaalde producenten en overheden heel goed uitkomen....
Dus het presenteren van dit filmpje door Eneco is uiteindelijk wel uitstekend. Er komt hierdoor hopelijk een discussie op gang over waar we naartoe gaan.
Reputatie 3
Badge
Ik heb me er nooit zo in verdiept en wanneer ik de tijd ervoor heb, zal ik is uitgebreider reageren. Ik hoop zeker dat dit een mooie discussie op gang brengt waarop iedereen met respect voor elkaar kan reageren. Leuk je hier te treffen op dit forum.

Reageer