Energie besparen (tips & truuks) | Eneco Community

Energie besparen (tips & truuks)

• 16 december 2012
  • 6 reacties
  • 2437 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 10 reacties
nadat ik toch beetje ziek van mijn stroom/gas rekening werd ben ik me gaan verdiepen in "besparen"

Het beste bespaar je door je eigen "denkwijze" aan te passen (indien nodig)
  1. Koop niet nieuwe spullen
  2. meten = weten (toon + goedkope stroom meter met display)
  3. probeer eerst met "goedkope alternatieven" (bv plakband en plastic zak)
  4. haal de stekker uit apparaten die je niet dagelijks gebruikt (dvd/stereo) etc
  5. rekenen !!
  6. ontdooi vlees in de koelkast (de kou uit de vriezer helpt de koelkast koel te blijven terwijl het vlees ontdooit)
  7. probeer meer met minder te doen. (die elektische sinassappel pers is wel prettig, maar met de hand is goedkoper en haal je soms meer uit)
  8. timer/killawatt wil soms helpen om bv die oude vaatwasser toch snachts te laten draaien (of droger) als je dag/nacht stroom hebt. of die zooi die om je tv/pc staat echt uit te zetten.
Je beste besparing is inderdaad die warme trui, fleece deken te pakken inplaats van de temperatuur op te schroeven.
Daarnaast als het niet je verwarming/koelkast is maar wel warm word .. is het "verlies" (gsm oplader bv)

Meten
Meeste besparing die ik behaald heb is dus mijn leefpatroon te wijzigen, te meten met een 15,- kostende digitale stroommeter de "boosdoeners"
zoals halogeen lampen, computers en andere zaken te identificeren.
Maar ook verassingen dat een Aquarium bv amper wat Wattjes gebruikt,

Computers die 24x7 aanstaan zijn groot verbruikers, metname de Desktop PC waarop gegamed word, en uit luiigheid niet uitgezet wordden.

Rekenen
1 W per jaar = 2 euro (rekend makkelijk en zeer dicht bij benadering)

Meest pakkende voorbeeld is toch wel een koffiezet apparaat (met filter en scheppen koffie) versus een senseo. De senseo is tot ongeveer 4 a 6 bakken goedkoper dan een pot koffie. Terwijl de Senseo 1600Watt is en de koffiezet apparat misschien maar 600W .. De kosten zitten hem ook in de tijdsduur, koffie zetten duurt 10 tot 15 minuten de senseo verbruikt 1600W maar 30seconden ofzo ..grof gezegt dus anderhalve minuut van het oude apparaat aanstaan.
Neem hierbij dat je niet meteen naar de koffiezet apparaat loopt en wellicht in een thermoskan giet (misschien wel) en de senseo zichzelf "uitschakeld"
Dus is 60,- (senseo apparaat) en 15,- ouderwetse koffie zet apparaat (voor veel bezoek in huis, feestje ofzo)  een zeer rendabele investering

Dan rekenen met efficientie .. Je wilt een 2,- 60W gloeilamp vervangen door een 20,- kostende Spaarlamp van 8W .. grof gezeg is het verschill 52W. Dit kost je 52x2euro (per watt) 104 euro per jaar. Echter de lamp staat maar 2 uur per dag gemiddeld aan wat neer komt op 24/*0,08 = 1,92 uur  (ongeveer 8% dus) . 8% van 104 is 8,02 euro . stel dat 8% van 60W 10 euro kost. dan is je "winst" op een spaarlamp 8 euro per jaar. Dan moet die spaarlamp minimaal 3 jaar (3jaarx8 euro = 24euro) werken om rendabel te worden..
In dit voorbeeld kan je beter de spaarlamp kopen wanneer de 60W lamp het begeeft ..

Verlichting (besparen)
- Door al mijn halogeen lampen weg te doen had ik de meest makkelijke en simpele groot verbruikers te pakken.
- Plekken waar ik "licht" nodig had maar niet vaak kwam plaatste ik LED verlichting (gang bijvoorbeeld)
- Plekken waar ik vaak "lang" ben, plaatste ik spaarlampen (sterkte was afhankelijk wat ik in de ruimte doe)

Apparaten(besparen)
- helderheid(brightness)  van LCD schermen (PC en TV) omlaag schroeven scheelt veel Watt en je merkt er "weinig van"
- rand apparatuur (printers, stereo, dvd, opladers, monitor, speaker setje(s) en switches) 
- Laptop (haal ze dagelijks van de voeding af .. niet alleen houd je de batterij op "peil" maar zit je ook niet nodeloos je batterij te overladen. Heb je "power" nodig sluit hem aan. Ideaaler is de batterij er uit te halen als die altijd op de eettafel staat. (af en toe per maand terug de batterij erin voor ontladen/opladen)

PC's en routers verdienen een aparte vermelding. Sommige routers kunnen "slapen"  of efficienter werken door dat ze redelijk intiligent zelf dingen uit/aan zetten.
Speel je nu veel Game's op je PC (laptop/tablets niet) en laat je deze 24x7 aanstaan. Dan is het zeker waard een aparte PC voor normaal gebruik er naast te zetten (Mini pc ofzo) de 400,- haal je makkelijk in een jaar terug door die gamepc alleen aan te zetten wanneer het nodig is.

Monitoren van ongeveer 2 a 3 jaar oud (inclusief Tv) gaan in een zogeheten "diepe" slaap .. actief zit je bv op 40W, slaap 20W (kort durend) en "uit" nog maar 0,4W maar uitzetten is altijd beter :)

probeer USB poorten te benutten van dingen die aanstaan (bv Toon en TV hebben vaak USB poorten waarvan je apparaten kan opladen (zoals je gsm/tablet)
90% van de alles waar een computer in zit gebruikt & levert dezelfde stroom. Door een USB kabel hiervoor aan te schaffen/gebruiken.
+ punt hierbij is dat je ook minder mee hoeft te zeulen op vakantie

Keuken
Hoewel ik me afvraag hoeveel zin het heeft om een vriezer maandelijks schoon te maken, is met regelmaat zeker niet onverstandig.
Verpak in je vriezer ook dingen zo "klein" mogelijk .. Ikea heeft mooie hersluitbare zakjes. Als je "veel" in de vriezer legt omdat je net boodschappen hebt gedaan.
Leg dat allemaal niet op 1 hoop. Herverpakken in porties en verdelen tussen reeds bevroren etenswaren versneld het vriesproces en is dus zuiniger.

Maak regelmatig de afzuig installatie schoon (hoe viezer hoe meer kracht deze moet geven om af te zuigen)

Oke schrijver das leuk dat je me dit verteld en veel doe ik misschien al .. maar wat was jou winst?
nu ik ben van indicatie 300,-  toch koppig op 250,- per maand gebleven en nu flink gezakt en nog steeds aan het zakken. (teminste dat is wat Toon me nu aangeeft)
Het voornaamste is dat ik + gezin zeer bewust is geworden van ons verbruik. Het voornaamste besparing was eigenlijk op die "gemaks" zaken of "sfeer" verlichting.
Dus opladers in het stop contact laten zitten, verlichting voor in de kast die zelden aanging. "extreem veel licht" waar het niet nodig is/was.
even nalopen dat alles uit staat wat je niet gebruikt. En eigenlijk inpuls aankopen weggooien (doorverkopen)
Maar vooral doorrekenen wat het financieel kost en dat tegenover mijn leefgemak staat.
Dus toch niet die extra vriezer kopen, of vervangen.
Ik moet zeggen dat Toon erg inzichtelijk gemaakt heeft waar we nu echt op "verliezen" dat geld kunnen we beter voor andere zaken gebruiken

Je bespaart je toch niet gek?
Vraag je altijd af of iets kopen, besparen nut heeft. Je wilt immers je eigen leefplezier niet laten boeten. Dus blijf nadenken of wat je doet ook jou pad is die je wilt bewandelen.

Zolang ik het gevoel heb dat ik (bijna) niks inlever maar wel geld erop win .. word ik erg vrolijk 🙂

6 Reacties

Reputatie 3
Badge
Beste VSO,

Welkom op het forum. Wat een mooi uitgebreid verhaal. Ik moet het nog is goed nalezen, maar bepaalde zaken spraken mij wel aan. Je hebt er zeker goed over nagedacht en wij als mede forumleden kunnen hier iets van leren.

Had je dit topic al gelezen? https://forum.eneco.nl/energie-besparen-94/waarmee-bespaar-jij-meeste-energie-3890/

Als je meer tips hebt dan hoor ik dit graag. Ik ben me ook steeds meer bewust van energie en besparingen. Het is zelf leuk om er mee bezig te zijn.
Beste VSO,

Welkom op het forum. Wat een mooi uitgebreid verhaal. Ik moet het nog is goed nalezen, maar bepaalde zaken spraken mij wel aan. Je hebt er zeker goed over nagedacht en wij als mede forumleden kunnen hier iets van leren.

Had je dit topic al gelezen? https://forum.eneco.nl/energie-besparen-94/waarmee-bespaar-jij-meeste-energie-3890/

Als je meer tips hebt dan hoor ik dit graag. Ik ben me ook steeds meer bewust van energie en besparingen. Het is zelf leuk om er mee bezig te zijn.

ja gelezen, dat is echter niet de insteek van mijn topic

Bijvoorbeeld: pan inpakken in een oude deken vind ik net iets te ver gaan. Hoewel dat wellicht veel efficienter is. Zie ik niet veel mensen dat doen.
Teveel werk en hoe doe je dat exact ? Dat is besparen tegen het extreme aan.

Realistische besparingen en je grootste "winst" is waar ik op doel, en hoewel de aanschaf van een zuinig apparaat terwijl de oude een "grootverbruiker" blijkt te zijn soms op het eerste gezicht handig blijkt word er niet geadviseerd of dit wel "financieel verantwoordelijk" is .. het zogeheten Return On Investment. (ROI)
Ontluchten van je CV, erg simpel .. maar o zo belangrijk.

Als ik mijn huurhuis laat isoleren , hoeveel kost me dat (a 2.000,- euro)? en wat is de winst?  Oftewel hoelang is de periode dat ik nog in het huurhuis moet leven voordat ik de kosten eruit heb. De ROI moet toch wel binnen 3 jaar zijn. Immers binnen 3 jaar gebeurt er al veel in een mensenleven.

Toon aanschaffen bv heeft mij indirect een verbeterde ROI
1) hoewel het een beperkte verbetering is op mijn thermosstaat (4 standen ipv 3) maar wel "tijdsgestuurd" een dergelijke unit in de winkel kost meer.
2) beter inzicht wanneer ik hoeveel verbruik (bewuster worden)
ik woon in een flat met eigen centrale verwarming als ik de kachel of geen warm water nodig heb trek ik de stekker van de cv ketel er uit.
dit bespaard gigantisch doe het al een meer dan 5 jaar ging van 100 euro in de maand naar 40 euro in de maand,  daar kan een spaar/led lamp niet tegen op.
groet willem
Elke dag douchen is absoluut niet nodig. Ik ben van 1940 en zag in 1970 voor het eerst een douche. 2 a 3 keer per week is mooi en voor de andere dagen gewoon een washandje met een stukje zeep.
Reputatie 3
Badge
Waterbesparende stukjes in je douche bespaart ook veel water maar aangezien water weinig kost ( raar eigenlijk). Maar ik stook al een tijdje eigenlijk tot 18 graden tenzij we echt lang stil zitten. Ben hier ook flink mee aan het besparen.
Waterbesparende stukjes in je douche bespaart ook veel water maar aangezien water weinig kost ( raar eigenlijk). Maar ik stook al een tijdje eigenlijk tot 18 graden tenzij we echt lang stil zitten. Ben hier ook flink mee aan het besparen.
als het koud is en je stookt niet hard trek een lekker warm vest of trui aan,
dan voelt het alsof je stookt tot 20 graden. en trek de stekker uit de cv dat bespaard gigantisch

Reageer